Gå til innhold

3D ultralyd på sykehus eller privat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
Har noen her hatt 3D ultralyd på sykehuset (Haukeland evt andre steder) eller har dere måttet gå til privat for å få det? 

Jeg har etterspurt om det er mulig å kunne gjøre det på ultralyden jeg skal på Haukeland i uke 19, men fikk beskjed om at de ikke bruker 3D. Dog jordmoren vi var til i uke 12 viste oss så vidt et par bilder i 3D, så jeg vet det er folk der som kan gjøre det. 

Bakgrunnen er at fosteret har arvet et syndrom som kan gi store fysiske utfordringer og spesielt ansikt og ører vil kunne si noe om i hvor stor grad barnet er rammet.

Må bestemme oss for abort eller ikke, og enn så lenge viser vanlig ultralyd at alt er bra(syndromet kan fortsatt forårsake syn og hørselskader som ikke UL vil kunne vise), men jeg ønsker å få vite så mye jeg kan om barnets tilstand før det tas en avgjørelse. Derfor hadde 3D bilder kunnet hjelpe med dette.

Anonymkode: 3a3c5...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her.

så jeg skrev UL i uke 19, mente uke 20.

Om noen evt har noen tips om en god klinikk i bergensområdet som tilbyr 3D ultralyd, setter jeg stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha 3D UL må du gå privat. 

De kan bruke 3D på sykehusene på noen maskiner. Jeg har sett 3D bilde på ordinær UL på Haulekand, men de tilbyr ikke 3D UL sånn sett. 

Sykehusene tilbyr ikke valgfri UL, de driver med fosterdiagnostikk. 

Har gått på Ultralydklinikken på Paradis med mine graviditeter. Hun er veldig flink. 

Anonymkode: ea5ba...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal du ha 3D UL må du gå privat. 

De kan bruke 3D på sykehusene på noen maskiner. Jeg har sett 3D bilde på ordinær UL på Haulekand, men de tilbyr ikke 3D UL sånn sett. 

Sykehusene tilbyr ikke valgfri UL, de driver med fosterdiagnostikk. 

Har gått på Ultralydklinikken på Paradis med mine graviditeter. Hun er veldig flink. 

Ts her. 
Tusen takk for svar. Da skal jeg prøve å finne en privat klinikk, takk for tipset! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett at de annonserer med det på ultralydklinikken på Paradis. Jeg tok 3D UL på Medicus, men det var innvendig/vaginal UL for å se på livmor, vet ikke om det fungerer på samme måte når du har et foster inni. Det er i sentrum og du kan få time samme dag der, ingen venting. 1700kr ca.

Men får du ikke sjekket det med morkakeprøve eller er det ikke genetisk?

Anonymkode: 64e18...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har også sett at de annonserer med det på ultralydklinikken på Paradis. Jeg tok 3D UL på Medicus, men det var innvendig/vaginal UL for å se på livmor, vet ikke om det fungerer på samme måte når du har et foster inni. Det er i sentrum og du kan få time samme dag der, ingen venting. 1700kr ca.

Meg over,

Beklager, ser du skrev det allerede var arvet. Håper det går bra, lykke til.

Endret av Mfyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ts her. 
Takk for tipset, skal sjekke de ut 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mfyb skrev (21 timer siden):

Meg over,

Beklager, ser du skrev det allerede var arvet. Håper det går bra, lykke til.

Takk😊

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg har vært på 3 3D ultralyder og det var klin umulig å få ordentlige bilder. Barnet mitt så helt deformert ut om man skulle ta utgangspunkt i det man så på bildene😄Vil i alle fall ikke vektlagt de bildene i vurdering av en eventuell abort. Er det ikke mulig å avdekke om det er arvet på en annen måte?

Anonymkode: 70965...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnniaS skrev (4 timer siden):

Hvis man får bekreftet slik utfordringer etter uke 12, får man fortsatt mulighet til å vurdere abort?

Masse lykke til!

Ja det får man. Etter uke 12 må man søke nemnd om abort - hvor de aller fleste får ja - basert på årsak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...