Gå til innhold

Legge tregulv selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanskelig er det å legge tregulv (heltre, ikke parkett el.) selv, uten noe særlig erfaring med snekring og slikt? På videoer ser det kjempeenkelt ut, men hvis det er noen andre nybegynnere der ute som har prøvd seg på dette vil jeg gjerne høre deres erfaringer, og hva man bør passe på for å ikke gjøre feil!

Det aktuelle rommet er lite, ca. 9 m2, og jeg tenkte det hadde vært en fin plass å øve seg på å bli mer handy på. Pr nå er det jukse-tregulv/belegg/plategreier der. Jeg vil ha et ekte, rustikt tregulv. ❤️ 

Anonymkode: 271dd...da5

Skrevet

Tja… jeg klarte det jo, men det tok tid og det var ikke uten litt banning.

Problemet er at heltregulvplanker ikke er helt rette. Kjøp for all del første sortering, så blir problemet mindre. Men jeg endte med å sette planker i spenn med fastspikrede klosser frem til limet tørket. Da bør det helst være mulig å spikre i gulvet.

Anonymkode: 48b89...94b

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en gammel dame som har lagt heltre-gulv selv, så hvis jeg kan så kan alle. Mitt gulv er ca. 15 m2. 

Jeg lærte to ting av det. Det er en lett jobb, men utrolig tungt. Noen dagers godt treningspass, for å si det sånn, for det tok mye mer tid enn jeg hadde trodd det skulle ta. Og det andre er at det ikke trenger å være fulle lengder, sånn som jeg gjorde det. Det er dyrt å planlegge for lengder på over tre meter, og det er unødvendig. 

Jeg brukte YouTube, biblioteket og noen grupper på fb for råd, og likevel knirker gulvet her og der, og det er ikke i vater over det hele. Men det kan jeg leve med, det ble et nydelig gulv som er godt å gå barbeint på. Og det er så morsomt å klare det. Jeg har planer om å bytte ut flere gulv, men siden det tok mye lengre tid enn jeg hadde trodd det skulle ta, må det vente til jeg har tid. 

Hva har du under og hva planlegger du av isolasjon? 

Anonymkode: e45f1...a67

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er en gammel dame som har lagt heltre-gulv selv, så hvis jeg kan så kan alle. Mitt gulv er ca. 15 m2. 

Jeg lærte to ting av det. Det er en lett jobb, men utrolig tungt. Noen dagers godt treningspass, for å si det sånn, for det tok mye mer tid enn jeg hadde trodd det skulle ta. Og det andre er at det ikke trenger å være fulle lengder, sånn som jeg gjorde det. Det er dyrt å planlegge for lengder på over tre meter, og det er unødvendig. 

Jeg brukte YouTube, biblioteket og noen grupper på fb for råd, og likevel knirker gulvet her og der, og det er ikke i vater over det hele. Men det kan jeg leve med, det ble et nydelig gulv som er godt å gå barbeint på. Og det er så morsomt å klare det. Jeg har planer om å bytte ut flere gulv, men siden det tok mye lengre tid enn jeg hadde trodd det skulle ta, må det vente til jeg har tid. 

Hva har du under og hva planlegger du av isolasjon? 

Oppmuntrende å høre! Gøy å kunne gjøre ting selv. :)

Jeg vet ikke hva som er under belegget som er det i dag, jeg tenkte å skrelle den bort og finne ut av dette før jeg evt. bestiller tregulvet. Usikker på om jeg må isolere noe mer, la du på ekstra isolasjon da du la ditt gulv?

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Oppmuntrende å høre! Gøy å kunne gjøre ting selv. :)

Jeg vet ikke hva som er under belegget som er det i dag, jeg tenkte å skrelle den bort og finne ut av dette før jeg evt. bestiller tregulvet. Usikker på om jeg må isolere noe mer, la du på ekstra isolasjon da du la ditt gulv?

Det gir en egen tilfredsstillelse, ja 😊 

Jeg måtte ta bort alt helt ned til bjelkene og bytte ut isolasjonen også. Den var nesten femti år gammel og veldig musespist. Det er jo et litt spesielt problem som du kanskje ikke vil komme borti. Jeg valgte å bytte ut glava med treisolasjon fordi det sies at det er mindre attraktivt for mus. 

Du skal legge oppå undergulv, ikke helt ned til bjelkene? Da blir det i hvert fall en ganske grei jobb vil jeg tro. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...