Gå til innhold

Selge fond/aksjer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet sikkert. 
Hvis du sparer langsiktig og skal ha aksjene i 10 år til, så la dem stå. 
Hvis du trenger pengene nå i nær fremtid, og er usikker, så ville jeg solgt. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Fonds er ofte langsiktige investeringer. Det er snakk om 15år eller mer. Når du har investert i fonds så lenge, så er det svært lav risiko å få seg en negativ avkastning, historisk sett. Dette til tross for krisene underveis.

Mitt råd til private fondssparere er derfor alltid at en skal kjøpe og selge uavhengig av hvordan markedet er akkurat i dag. Det er mer interessant å se på tidshorisonten og investeringsstrategi.

Derfor sender jeg akkurat de spørsmålene tilbake til deg. Hvordan er du investert? Hvor lenge har du vært investert? Når har du behov å få tak på pengene igjen?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Skrevet
Schmuhu skrev (28 minutter siden):

Fonds er ofte langsiktige investeringer. Det er snakk om 15år eller mer. Når du har investert i fonds så lenge, så er det svært lav risiko å få seg en negativ avkastning, historisk sett. Dette til tross for krisene underveis.

Mitt råd til private fondssparere er derfor alltid at en skal kjøpe og selge uavhengig av hvordan markedet er akkurat i dag. Det er mer interessant å se på tidshorisonten og investeringsstrategi.

Derfor sender jeg akkurat de spørsmålene tilbake til deg. Hvordan er du investert? Hvor lenge har du vært investert? Når har du behov å få tak på pengene igjen?

Schmuhu

Ja. Var derfor jeg stilte spørsmålet og viste til linken (om du i det hele tatt har sett på den). Når det er klare tegn på at markedet skal ned, hvorfor vente til det har gått ned til bunns med å selge?? Punkt 2: jeg har hatt fondene i mellom 5 og 8 år. (Globale indeksfond, men som er mye vektet i USA). Jeg er nå 70, og tenker gradvis å begynne å "unne meg litt" av midlene. Kanskje gi bort litt forskudd på arv. Da er det dumt å vente lenger (selv om jeg hadde tenkt å vente et par år til) og kanskje risikere å tape et par-tre hundretusen, og det kan potensielt skje før en aner det i disse dager? Men nå var jeg bare ute etter synspunkter på dette da, jeg har ikke solgt noe enda...

Anonymkode: 44460...219

Skrevet

Hvorfor skulle rentekutt tilsi at fondene dine går dårlig? Det pleier nå å være motsatt. Det gjør det mer aktuelt å låne penger til investering, det gjør annen sparing (obligasjoner/sparekontoer) mindre attraktiv og det stimulerer økonomien som bare det. De ordentlig lave rentene kommer gjerne når økonomien strever og trenger å stimuleres, altså, men den påståtte kollapsen i renter skulle hvis noe heller gi bedre fondsavkastning. Klart det er flere faktorer i spill, men ser ingen åpenbare grunner til at dette skulle være negativt for fondene dine. Annet enn at et større rentekutt i USA som ikke matches andre steder alltids kan svekke dollaren litt, sånn om fondene dine ikke er valutasikret, men det ville vært helt unikt om styringsrenten i USA hadde en helt annen utvikling enn verden forøvrig.

Anonymkode: 16fc1...233

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

8år er selvsagt ganske kort tid. En mer komfortabel horisont er som sagt 15år og helst lenger enn det. 

Når det er sagt så hadde du gode år så langt. Det er bare greit det.

Gitt at du er 70 og ikke har mye horisont igjen, så kan det være veldig lurt å selge seg ned uavhengig hvordan markedet står eller kommer til å stå. Ikke på grunn av avkastning, men på grunn av risikoen generelt. Det kommer selvsagt også litt an hvor mye av andre verdier som eksisterer. Det er tross alt kjedelig å måtte sitte ut en 10års krise eller selge med tap. 

Kanskje verdt en tanke er følgende:

Det er ikke uvanlig å gi fond i gave. Om dine barn ønsker å overta fondsandelene istedenfor pengene, så utløser det heller ikke skatt (slik som ved salg) og andelene kan bli stående i markedet. Mange banker tilbyr smidige løsninger når det gjelder å gi ASK i gave. Kanskje spennende den?

Schmuhu

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skulle rentekutt tilsi at fondene dine går dårlig? Det pleier nå å være motsatt. Det gjør det mer aktuelt å låne penger til investering, det gjør annen sparing (obligasjoner/sparekontoer) mindre attraktiv og det stimulerer økonomien som bare det. De ordentlig lave rentene kommer gjerne når økonomien strever og trenger å stimuleres, altså, men den påståtte kollapsen i renter skulle hvis noe heller gi bedre fondsavkastning. Klart det er flere faktorer i spill, men ser ingen åpenbare grunner til at dette skulle være negativt for fondene dine. Annet enn at et større rentekutt i USA som ikke matches andre steder alltids kan svekke dollaren litt, sånn om fondene dine ikke er valutasikret, men det ville vært helt unikt om styringsrenten i USA hadde en helt annen utvikling enn verden forøvrig.

Så vil jeg bare legge til at det er klart "generell full panikk i alle markeder i verden" alt i alt vil føre til børsnedgang, selvfølgelig. Vet man at det blir slik bør man ideelt sett ut rett før stupet og, minst like viktig, skjønne når bunnen er nådd så man ikke misser starten på oppgangen igjen. Men selv de aller dyktigste fagfolk på dette klarer ikke å hverken bli enige eller time en sånn investeringsstrategi riktig. 

Og som sagt, sånn helt generelt vil nedgang i styringsrenter være positivt for fondene. 

Skrevet
Schmuhu skrev (14 minutter siden):

8år er selvsagt ganske kort tid. En mer komfortabel horisont er som sagt 15år og helst lenger enn det. 

Når det er sagt så hadde du gode år så langt. Det er bare greit det.

Gitt at du er 70 og ikke har mye horisont igjen, så kan det være veldig lurt å selge seg ned uavhengig hvordan markedet står eller kommer til å stå. Ikke på grunn av avkastning, men på grunn av risikoen generelt. Det kommer selvsagt også litt an hvor mye av andre verdier som eksisterer. Det er tross alt kjedelig å måtte sitte ut en 10års krise eller selge med tap. 

Kanskje verdt en tanke er følgende:

Det er ikke uvanlig å gi fond i gave. Om dine barn ønsker å overta fondsandelene istedenfor pengene, så utløser det heller ikke skatt (slik som ved salg) og andelene kan bli stående i markedet. Mange banker tilbyr smidige løsninger når det gjelder å gi ASK i gave. Kanskje spennende den?

Schmuhu

Det kunne selvsagt vert en god tanke, bortsett fra at jeg tenker å beholde en del selv (kontanter i bank). Dessuten ser jeg at ungene sliter litt med lån og høye renter, derfor tenker jeg penger er det mest kjærkommende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så vil jeg bare legge til at det er klart "generell full panikk i alle markeder i verden" alt i alt vil føre til børsnedgang, selvfølgelig. Vet man at det blir slik bør man ideelt sett ut rett før stupet og, minst like viktig, skjønne når bunnen er nådd så man ikke misser starten på oppgangen igjen. Men selv de aller dyktigste fagfolk på dette klarer ikke å hverken bli enige eller time en sånn investeringsstrategi riktig. 

Og som sagt, sånn helt generelt vil nedgang i styringsrenter være positivt for fondene. 

Om du ser på hovedindeksen Oslo børs fra våren 2020 til i dag, så er det en jevn stigning hele tiden ( + 50,5%) Da skjønner ikke jeg annet en at det er greit å selge nå før stupet kommer? Jeg har ikke mer en maks to års horisont på sparing lenger..

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om du ser på hovedindeksen Oslo børs fra våren 2020 til i dag, så er det en jevn stigning hele tiden ( + 50,5%) Da skjønner ikke jeg annet en at det er greit å selge nå før stupet kommer? Jeg har ikke mer en maks to års horisont på sparing lenger..

Jeg skjønner for all del tanken, men den forutsetningen om at vi står ved et stup er jeg usikker på om du treffer på. Ikke at jeg heller treffer bedre enn deg, altså, men selv de dyktigste økonomer tas på senga og ingen av oss vet noe de ikke vet. I mars 2020 var ikke stupet for globale indeksfond i NOK brattere enn rundt 15%, om enn noe hjulpet av valutakursen. Det tok uansett maks et halvt år før man satte nye historiske rekorder. De siste 10 årene har globale indeksfond i snitt økt med rundt 15% i året, altså like mye hvert år som det korona kostet markedet på det aller verste.

De aller, aller fleste dommedagsprofetier slår ikke til. Tenk hvor på snørra de som har sittet stille og ventet på det uunngåelige boligkrakket i 20 år har gått, sånn rent økonomisk.

Så er det selvfølgelig et helt legitimt hensyn at din sparehorisont er kort og din uro er såpass stor at du tenker det er fornuftig å selge unna hele eller deler av sparingen nå. Jeg tror vel fortsatt det er mest sannsynlig at du har mer heller enn mindre penger hvis du lar dem stå i to år til. Du skal slite med å finne noen vinduer de siste 10 årene der det ikke ville lønnet seg, det er faktisk helt umulig samme hvor dårlig du timer de to årene. Jeg tenker ikke det er noen åpenbar grunn til å selge unna. Men det trenger ikke bety at det er riktig valg for deg. Jeg ønsker på ingen måte å snakke noen fra å selge unna fond pga. forhold på deres egen side. Det er helt sikkert riktig valg. Jeg bare tror som sagt ikke de advarslene som skulle tilsi at det er objektivt lurt slår til. Og en rentenedgang vil antagelig, i seg selv, være bra for fondene.

Skrevet

Takker for grundig og oppriktig svar. Det føles alltid best å lufte ens tanker før man går til et såpass viktig skritt. Men tror nok uavhengig av svar her at jeg kommer til å selge i løpet av noen uker. Selv om det ikke skulle bli et krakk med det aller første, så har jeg levd lenge nok til å vite at etter mange års oppgang kommer det alltid en større eller mindre nedgang etter hvert. Om jeg ikke skulle treffe helt på "toppen" nå, så er jeg likevel glad for flere år med sammenhengende oppgang. Da deler jeg litt av gevinsten med barna, og da blir sikkert de glade i faren sin og det er det viktigste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Viser til denne; Interest Rates Are COLLAPSING Causing Panic Across Global Markets (youtube.com)

Bør man vurdere å selge sine fond nå? Spesielt de som er vektet tungt i USA? Flere fond har også gått dårlig den siste tiden..

Det legges ut hundrevis av videoer om at vi er på kanten av stupet i uka på youtube. Skal du selge gjør det iallefall ikke på grunnlag av en skremselsvideo, og husk at lave renter gagner aksjemarkedet..

Skrevet
TomSawyer skrev (5 minutter siden):

Det legges ut hundrevis av videoer om at vi er på kanten av stupet i uka på youtube. Skal du selge gjør det iallefall ikke på grunnlag av en skremselsvideo, og husk at lave renter gagner aksjemarkedet..

Samtidig er historien full av folk som er lurt eller fått dårlige råd om plassering av midler hvor alt er gått tapt? Det har vert lang oppgang nå, så vi får se da, hvor lenge til nedgangen kommer. Satt selv med aksjer i Kreditkassen på 80-tallet. Du har hørt hvordan det gikk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når det er klare tegn på at markedet skal ned, hvorfor vente til det har gått ned til bunns med å selge??

Fordi det skal mye til for å time markedet, det er tid i markedet som vinner.

Anonymkode: b913b...b35

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Samtidig er historien full av folk som er lurt eller fått dårlige råd om plassering av midler hvor alt er gått tapt? Det har vert lang oppgang nå, så vi får se da, hvor lenge til nedgangen kommer. Satt selv med aksjer i Kreditkassen på 80-tallet. Du har hørt hvordan det gikk?

Jeg satt med alt jeg eide i Tesla våren 2019..mens media gikk mann av huse for å erklere Tesla konkurs og Sissener satt short til over snippen..Du husker hvordan det gikk?

Det vi kan si med sikkerhet er at vi er midt oppe i det største skiftet i historien. Når støvet legger seg i begynnelsen av 2030-tallet vil alle bilmerkene du kan navnet på være borte og alt av biler pluss tungtransport vil være autonome..Norsk oljeindustri vil være borte og strømmen vil koste 5 øre Kwh..legg til at minst halvparten av vanlige jobber vil være overtatt av roboter.

Sist det her skjedde var nøyaktig hundre år siden og ble senere hetende "the roaring twenties"...

På kort sikt vet selvsagt ingen hva som skjer men en trenger ikke være rakettforsker for å forstå hvordan oljeavhengiheten vår vil påvirke økonomien og krona vår i årene som kommer..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takker for grundig og oppriktig svar. Det føles alltid best å lufte ens tanker før man går til et såpass viktig skritt. Men tror nok uavhengig av svar her at jeg kommer til å selge i løpet av noen uker. Selv om det ikke skulle bli et krakk med det aller første, så har jeg levd lenge nok til å vite at etter mange års oppgang kommer det alltid en større eller mindre nedgang etter hvert. Om jeg ikke skulle treffe helt på "toppen" nå, så er jeg likevel glad for flere år med sammenhengende oppgang. Da deler jeg litt av gevinsten med barna, og da blir sikkert de glade i faren sin og det er det viktigste.

Virkelig bare hyggelig.

Det har jeg full forståelse for. Det finnes viktigere ting i livet enn kun å kryste siste saften ut av denne sitronen - med en risiko for tap i tillegg. Lykke til uansett!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...