Gå til innhold

Normalt å føle seg så elendig på morgenen og halve dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt litt div helseplager hele livet, mye hodepine og vondt i nakke fra barneskolealder. Er vant til å ha mye vondt både i hode, rygg og nakke. Føler meg veldig «stiv» og støl, men har tvert i mot hypermobile ledd.  Stiv er kanskje ikke rette ordet, men vet ikke hvordan jeg skal forklare det. I de siste månedene har jeg følt meg elendig når jeg våkner opp, og det varer delvis helt til i 12-16-tiden. Hodepine (alt fra mild til moderat) og nakkevondt kan vare hele dagen. Er i permisjon akkurat nå (er ikke årsaken til plagene) og vet ikke hvordan jeg skal klare dette når jeg skal tilbake til kontorjobb, attpåtil i åpent kontorlandskap.

Har vært mye hos lege i ung alder, men ikke i det siste. Vet ikke om det er noe å gjøre med dette? Og lurer også på hva årsaken kan være, noen som har noen ideer? Jeg tenker å legge om kostholdet for å se om det kan hjelpe, i tilfelle jeg feks har betennelse i kroppen 

Anonymkode: b5d52...33c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det likt som deg, begynner ikke å fungere skikkelig før litt utpå dagen. Vet ikke hva det er men har noen av de samme plagene også. Jeg er 25 år, vet ikke hvor gammel du er. Ser du nevner kosthold, det hjelper meg utrolig mye når jeg klarer å holde ett godt kosthold. Mannen min er kostholdsveileder så er heldig der, men anbefaler deg å få råd fra noen som er flink. Det hjelper utrolig mye på plagene 

Anonymkode: 4fabe...64d

Skrevet

Kan også nevne at høyintensitet-trening gjør det verre dagen etterpå (men kanskje bedre på lang sikt?).

jeg har hatt minst plager da jeg var student og hadde sommerjobb hvor man var i aktivitet hele dagen (resturant)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har det likt som deg, begynner ikke å fungere skikkelig før litt utpå dagen. Vet ikke hva det er men har noen av de samme plagene også. Jeg er 25 år, vet ikke hvor gammel du er. Ser du nevner kosthold, det hjelper meg utrolig mye når jeg klarer å holde ett godt kosthold. Mannen min er kostholdsveileder så er heldig der, men anbefaler deg å få råd fra noen som er flink. Det hjelper utrolig mye på plagene 

Anonymkode: 4fabe...64d

Takk for svar! Synd å høre at du også er plaget. Jeg er i 30-årene. Er det noe spesielt med kostholdet, eller bare et generelt sunt kosthold? :)

Skrevet

Vet du noe om søvnen din?

Anonymkode: 29ca3...7b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vet du noe om søvnen din?

Har tenkt litt på søvnapné, særlig ettersom det var en natt jeg våknet og ikke fikk puste, måtte reise meg opp og det tok lang tid før jeg kunne puste igjen. Har også våknet noen ganger gispende etter luft. Men disse episodene er sjeldne. I tillegg føler jeg meg ikke nødvendigvis trøtt

Skrevet

Sjekket for krystallsyke?

Anonymkode: 9a2fe...856

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har tenkt litt på søvnapné, særlig ettersom det var en natt jeg våknet og ikke fikk puste, måtte reise meg opp og det tok lang tid før jeg kunne puste igjen. Har også våknet noen ganger gispende etter luft. Men disse episodene er sjeldne. I tillegg føler jeg meg ikke nødvendigvis trøtt

Det skader ikke å ta det opp med legen og prøve å bli henvist til søvneksperter. Så kan du iallfall bekrefte/avkrefte at det har noe med søvnen.

• Liker 1
Skrevet

Det var nesten godt å lese at det er flere.. Jeg våkner alltid med vondt i nakken som igjen trigger migreneanfall daglig. Så har jeg betennelselignende vondt i halsen og følelsen av å være syk (feber, men det er ikke feber). Kroppen min verker og etter en arbeidsdag (butikk) er jeg helt gåen i kroppen. Er 26 år gammel og går masse til legen for å prøve å finne ut hva det er, for det er jo ulevelig.. 

Jeg også opplever at fysisk aktivitet (gå turer) funker på nakken og migrene men noen dager går ikke det heller.

Jeg har slitt med søvn lenge men merker at det er NÅR jeg får sove godt (8t) at jeg får mest vondt i nakken. Sover jeg dårlig (2-4t) har jeg ikke de samme plagene. Utrolig plagsomt da god søvn er viktig for andre ting..

Anonymkode: 45e27...1a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var nesten godt å lese at det er flere.. Jeg våkner alltid med vondt i nakken som igjen trigger migreneanfall daglig. Så har jeg betennelselignende vondt i halsen og følelsen av å være syk (feber, men det er ikke feber). Kroppen min verker og etter en arbeidsdag (butikk) er jeg helt gåen i kroppen. Er 26 år gammel og går masse til legen for å prøve å finne ut hva det er, for det er jo ulevelig.. 

Jeg også opplever at fysisk aktivitet (gå turer) funker på nakken og migrene men noen dager går ikke det heller.

Jeg har slitt med søvn lenge men merker at det er NÅR jeg får sove godt (8t) at jeg får mest vondt i nakken. Sover jeg dårlig (2-4t) har jeg ikke de samme plagene. Utrolig plagsomt da god søvn er viktig for andre ting..

Hvilke søvnrutiner har du? 

Anonymkode: 56ee8...1af

Skrevet

Det du beskriver kan være migrene.

Anonymkode: f1226...c12

Skrevet

Har du god nok/riktig seng og pute? Kvalitetsseng og pute som passer deg er viktig. Kan hodepine komme av at du gnisser tenner om natta? I såfall, dra til tannlege og få skinne til å bruke om natta. Uvant først, men hjelper veldig for meg.

Anonymkode: 44b5e...19f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan også nevne at høyintensitet-trening gjør det verre dagen etterpå (men kanskje bedre på lang sikt?).

jeg har hatt minst plager da jeg var student og hadde sommerjobb hvor man var i aktivitet hele dagen (resturant)

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du beskriver meg her. Jeg har både søvnapné og fibromyalgi. Gikk i årevis før jeg fikk diagnosene (flere år mellom de to). Nå sover jeg med CPAP. Og trener bare med lav til middels intensitet, ellers er jeg ødelagt i kroppen i flere dager. 

Anonymkode: 21f91...d2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sjekket for krystallsyke?

Anonymkode: 9a2fe...856

Hadde faktisk symptomer på krystallsyke for ett år siden, men det har gått over. Det ligner ikke på det det jeg sliter med nå. Takk for tips uansett!

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det skader ikke å ta det opp med legen og prøve å bli henvist til søvneksperter. Så kan du iallfall bekrefte/avkrefte at det har noe med søvnen.

Takk, skal gjøre det!

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Føler med deg! Håper du finner ut av det. Det du skriver om søvn er likt for meg også, veldig merkelig..

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvilke søvnrutiner har du? 

Anonymkode: 56ee8...1af

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det du beskriver kan være migrene.

Anonymkode: f1226...c12

Har tidvis migrene, men det jeg skriver om her er ikke det. Uansett takk for tips

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Har du god nok/riktig seng og pute? Kvalitetsseng og pute som passer deg er viktig. Kan hodepine komme av at du gnisser tenner om natta? I såfall, dra til tannlege og få skinne til å bruke om natta. Uvant først, men hjelper veldig for meg.

Anonymkode: 44b5e...19f

Har kvalitetsseng, men den nærmer seg 12 år når jeg tenker meg om. Overmadrassen har vært byttet. Kan hende det er noe med puta, den er ganske ny. Tror ikke jeg gnisser tenner, men skal være obs på det

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du beskriver meg her. Jeg har både søvnapné og fibromyalgi. Gikk i årevis før jeg fikk diagnosene (flere år mellom de to). Nå sover jeg med CPAP. Og trener bare med lav til middels intensitet, ellers er jeg ødelagt i kroppen i flere dager. 

Oi, er det sant. Også det jeg skriver i første innlegget, eller bare det du siterte? Var det for deg også slik at du ikke følte deg særlig trøtt til tross for de andre plagene? Gjerne skriv mer om historien din om du har mulighet! :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hadde faktisk symptomer på krystallsyke for ett år siden, men det har gått over. Det ligner ikke på det det jeg sliter med nå. Takk for tips uansett!

Takk, skal gjøre det!

Føler med deg! Håper du finner ut av det. Det du skriver om søvn er likt for meg også, veldig merkelig..

Har tidvis migrene, men det jeg skriver om her er ikke det. Uansett takk for tips

Har kvalitetsseng, men den nærmer seg 12 år når jeg tenker meg om. Overmadrassen har vært byttet. Kan hende det er noe med puta, den er ganske ny. Tror ikke jeg gnisser tenner, men skal være obs på det

Oi, er det sant. Også det jeg skriver i første innlegget, eller bare det du siterte? Var det for deg også slik at du ikke følte deg særlig trøtt til tross for de andre plagene? Gjerne skriv mer om historien din om du har mulighet! :)

Det var den konstante hodepinen som plaget meg mest. Men jeg følte meg heller aldri uthvilt, samme hvor mange timer jeg sov. En søvnanalyse (gjort hjemme i egen seng) med masse duppeditter koblet på meg viste 125 pustestopp de få timene jeg sov…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...