Gå til innhold

Dere som er ledere eller har lederverv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler dere noen ganger på usikkerhet? I hvilke situasjoner skjer dette? Føler du at du var mest utrygg i posisjonen i starten, men så vokste du inn i rollen?

Er du en klassisk «ledertype», og på hvilken måte? Eller: hva slags ledertype er du?

Jeg skal tre inn i en lederrolle, og må «stå i front», i rampelyset på en måte og være klar og tydelig, men kjenner at egentlig har mest lyst til å sitte i et hjørne med et teppe over hodet og la de andre holde på.

Håper å få høre om dere andres erfaringer i lederroller.

Anonymkode: 4e482...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du føler deg kvalifisert til rollen din og at du kan denne det sekundet du trer inn i den, så er du overkvalifisert. Det du kjenner på er sunt, og bidrar til at du er en god leder og vil BLI en enda bedre leder. Det blir bedre for hver gang du gjør noe du ikke har gjort før. Key points; alltid vær forberedt før møter med ansatte, vær ydmyk men ikke la deg overkjøre av «sånn gjør vi det her», det er DU som bestemmer (så lenge du forholder til tariff, aml, emk 😅). I begynnelsen kan det være nyttig å underselge deg selv og de ansatte, for så å overraske med å overprestere, inntil du vet hva de ansatte kan og hvor svakhetene ligger. 

Blir veldig generisk dette uten å vite hva virksomheten gjør, men tro meg… Det fins mange dritt ledere der ute, du høres ut som om du er godt på vei til å bli en GOD leder allerede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nærmere 10 års erfaring som leder. Jeg føler meg litt usikker inn i mellom. Typiske situasjoner er der jeg må ta tøffe beslutninger som nødvendigvis ikke faller i smak hos alle, når jeg skal presentere ting for styret eller på en scene eller der jeg må håndtere vanskelige situasjoner som jeg er noe usikker på. 

Jeg synes også det er vanskelig dersom det blir tatt en beslutning over meg, som jeg fullstendig uenig i. Allikevel må jeg presentere dette nedover, argumentere for det og få det til å fremstå som dette er en beslutning ledelsen er enig om. 

Jeg var definitivt mer usikker i startfasen, og har utviklet meg gradvis som leder. Men jeg har fortsatt mye og lære. 

Som leder er jeg klar og tydelig både når det gjelder forventinger og tilbakemeldinger. Jeg er flink til å lytte til mine ansatte, og får stadig gode tilbakemeldinger på dette. Jeg er strukturert, setter tydelige planer og mål. Det jeg er mindre god på er å følge opp alle ansatte hver dag, og får dårlig samvittighet for jeg ikke rekker det. Men når det er sagt har jeg fått tilbakemelding fra 2 stk at de setter pris på friheten jeg gir og ikke kjøret micromanagement. 

Jeg er ikke en type leder som behøver å være midtpunktet og stå i rampelyset hele tiden, men jeg er fortsatt klar og tydelig. Jeg gjemmer meg ikke vekk, samtidig som jeg gjerne lar andre ta ordet og være punktet for alles oppmerksomhet. 

Anonymkode: 0c20d...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begge to! Flere?

Ts

Anonymkode: 4e482...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være leder handler om å få folk med seg. Det er en balansegang mellom å være tydelig og ta lederskap, og å være lyttende og ydmyk. Du må gi og ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke du får noen vettuge svar her TS.

Gode ledere kaster ikke bort tid på å knote på Kvinneguiden.

Anonymkode: 3b93d...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...