Gå til innhold

Hvor skal hunden ha plassen sin? Og hvordan trene den på å bli der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor er det best for en hund å ha plassen sin? Der den skal ligge når man ønsker at den skal være rolig feks ved besøk. Hunden vår er veldig sosial, følger etter oss eiere (rasetypisk), og vil være tett på, så derfor lurer jeg på hvor det er mest sannsynlig at den kan tenke seg å ligge over lengre tid. Vi har stor stue, så tenkte enten i et hjørne i den delen av stua der besøket sjelden er. Evt. så lurer jeg på om det er bedre feks inne på et soverom. Det er egentlig bare de to alternativene vi har, tror jeg. 

Hunden kan per nå gå til plassen sin og ligge der i fem minutter, men er veldig «på»/i ventemodus og slapper ikke av. Han er veldig interessert i godbitene/hendene (også selv om vi alltid belønner ved å legge godbiten ned på plassen). Er det bare å fortsette å trene med lengre og lengre tid før man belønner, eller er det andre tips for å få hunden til å ligge der rolig og til slutt sove der?

Anonymkode: 74afa...3a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har også en rase som er ekstremt sosial og som er fornøyd så lenge den får ligge tett på oss. Vi har en seng på gulvet like ved sofaen, men den trives best i sofaen ved siden av oss. Så der har den plassen sin.

Å lukke den eller en med de egenskapene inn på eget rom ville hos oss vært mishandling og hadde resultert i konstant piping. Men denne tetteheten til oss var jo en av egenskapene vi var ute etter da vi valgte rase.

Anonymkode: 458ff...ae4

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar :) vi har den også tett på oss, men det har blitt problemer når vi har besøk, han klarer ikke roe seg. Så han må ha en egnet plass å ligge når vi har besøk. Alle skriver at plassen ble være litt for seg selv, men vet ikke om det stemmer i alle tilfeller. Derfor jeg tenkte å høre her fra hundekyndige

Anonymkode: 74afa...3a1

Skrevet

Det varierer jo mye fra hund til hund, men min er mest komfortabel om hun får ligge litt i høyden og ha oversikt. Hun slår seg ikke til ro på gulvet. Så her har hun en egen seng i enden av sofaen, så hun ligger litt høyt og ser rommet.

Anonymkode: 65f81...9e1

Skrevet

Vi har et lite bord i et hjørne i stua, og under det har vi laget en hullete ramme, og det ligger et teppe der. Jeg tror vi satt et gitter/kompostgrind foran åpningen da han var for urolig blant oss, og fjernet den igjen med en gang han roet seg. Da ble han ofte liggende. Det var streng beskjed til unger og besøk om at han ikke skulle forstyrres hvis han var der. Kompostgrind kunne brukes uansett hvor han ble for urolig, og det likte vi fordi han ble fjernet fra situasjonen mens han fremdeles var sammen med oss.

Etter han ble voksen har vi ikke trengt grind. Vi kan bare be han gå og legge seg. Hvis vi ikke er i stua, finner han et annet sted i nærheten av oss han kan legge seg. Han legger seg ofte under dette bordet på teppet sitt hvis han skal sove lenge eller bare trenger litt alenetid.

Anonymkode: 93c8c...443

Skrevet

får hilse, men så går den i senga si på gulvet i stua. Hunder vil gjerne ha et hjørne som gir oversikt og der de føler mest trygghet. Og iallfall inntil en vegg. Så ligger de av og til på gulvet for å ligge et kaldere sted osv. Og noen ganger vil den på rommet sitt der det er teppe, seng åpent bur. Er ikke så nøye med at den skal være på et sted. Lar den bestemme selv, og ser ikke på det som et problem.

Anonymkode: 7e2c7...96c

Skrevet

Har to klengete saker vi. Begge elsker oppmerksomhet og kan spise opp gjester om de får. Vi lar dem hilse også setter vi oss der vi vil. Hundene blir ignorert hvis de maser rundt spisebordet og de får sitte med oss hvis de vil om vi sitter i sofaen. Holder dem da bare til der vi selv sitter. De har senger  både i stue og på soverom i tillegg som de går i om de vil. Føler ikke vi trenger ett bestemt sted de skal være på, men en rolig kommando de forstår slik at de vet nå er ikke tiden for lek og sprell. Vi seier bare helt rolig at nå skal vi hvile :)

Anonymkode: af438...526

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...