AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #21 Skrevet 11. september 2024 Hvorfor er han ikke henvist til et OCD team som har spesialkompetanse? Det finnes tilknyttet til alle BUP’er så vidt jeg vet. Anonymkode: 5f95e...d71
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #22 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nei. Jeg synes dette er mildt sagt merkelig. Anonymkode: 43be4...f8a Skriv til bup på digipost. Spør om alt dette. Det som sies skriftlig kan være noe annet enn muntlig. Anonymkode: 44e0e...933
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #23 Skrevet 11. september 2024 Du kan forsøke å søke henne opp her, om du i tillegg til etternavnet har funnet fødselsdatoen hennes: https://register.helsedirektoratet.no/Hpr Det at det er gått åtte måneder, det er altfor lang tid for en som er så ung med slike store utfordringer. Jeg ville ha kontaktet Pasientombudet, om jeg var deg, Ts - hvis BUP ikke er villig til å tilby din datter psykolog eller psykiater med nok kunnskap innen ocd! https://www.pasientogbrukerombudet.no/kontakt-oss Finn Pasientombudet i ditt fylke, og kontakt dem for å diskutere saken. Om du ikke selv har funnet henne i Helsepersonellregisteret, så kan Pasientombudet trolig hjelpe deg med det, eller i det minste få bekreftet at hun ikke står der. De kan også hjelpe deg videre, også om det er aktuelt å klage inn BUP lokalt til Statsforvalteren i fylket. Når BUP opplyser at hun er det beste de har og at hun nå tar et kurs i kognitiv terapi ved siden av jobb - det tyder på at hun nok ikke har nok kompetanse... Hovedregelen er at du som forelder har innsynsrett i journal (behandling) for barn under 16 år. Unntaket er barn mellom 12 og 16 år, som har spesielle grunner til at de ikke ønsker at foreldrene skal få innsynsrett. Dette betyr at så lenge din sønn ikke vil at du skal få innsyn, eller behandler mener det er spesielle grunner til at du ikke bør få innsynsrett, så kan ikke terapeut nekte deg informasjon. Det er noen få andre unntak også, som jeg antar ikke gjelder i deres tilfelle, Ts: https://www.psykologforeningen.no/lonn-og-arbeid/jus-og-arbeidsliv/journal/pasientjournal-og-innsynsrett Anonymkode: 770b6...690 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #24 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Syntes det er mest rart atu du spør om utdannings bakgrunnen til behandleren. Og at du vet hva hun har og ikke har, Er hun ansatt i stilling som psykolog så har hun riktig utdannelse Anonymkode: 08b7e...8c0 For en naivitet du viser. Ville du sagt det samme om du, etter at saken om Flekkefjordlegen hadde blitt kjent, ble henvist til ortopedisk kirurgi og han var legen...? Helsepersonell er ikke guder som alltid handler rett, men gudene vet at byråkratiet ikke alltid fungerer... Anonymkode: 770b6...690 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #25 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvorfor er han ikke henvist til et OCD team som har spesialkompetanse? Det finnes tilknyttet til alle BUP’er så vidt jeg vet. Anonymkode: 5f95e...d71 De sa at det bare finnes for dem over 18? Og at kognitiv terapi (som hun lærer på kurs) er en anerkjent behandling. Hun var visst den eneste som kunne kognitiv terapi. Anonymkode: 43be4...f8a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #26 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det at det er gått åtte måneder, det er altfor lang tid for en som er så ung med slike store utfordringer. Jeg ville ha kontaktet Pasientombudet, om jeg var deg, Ts - hvis BUP ikke er villig til å tilby din datter psykolog eller psykiater med nok kunnskap innen ocd! https://www.pasientogbrukerombudet.no/kontakt-oss Sekretærene er fulle av forståelse og ber meg både klage og skrive meldinger, men ledelsen virker nærmest i opposisjon/ som om jeg er veldig vanskelig. Jeg prøver å forklare at jeg vil det beste for sønnen min, men de hører ikke etter eller forstår ikke hva jeg mener. Anonymkode: 43be4...f8a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #27 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du kan forsøke å søke henne opp her, om du i tillegg til etternavnet har funnet fødselsdatoen hennes: https://register.helsedirektoratet.no/Hpr Ingen treff. Men selvsagt mulig jeg har feil fødselsdato. Anonymkode: 43be4...f8a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #28 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan man få godkjenning som psykolog/terapeut og behandle mennesker med psykiske problemer uten at man har autorisasjon som psykolog og profesjonsstudiet? Sønnen min har fått en behandler på BUP som har master i psykologi (ikke profesjonsstudiet). Da jeg spurte om utdanningsbakgrunn ble hun veldig defensiv, og det skjønner jeg på en måte (selv om jeg synes det er litt uprofesjonelt), derfor spør jeg her. Sønnen min har ocd (diagnose satt av psykiater, ikke på BUP). Han opplever timene helt meningsløse og sier at behandler bare leser høyt fra en bok. Anonymkode: 43be4...f8a Be om tilsyn fra Statsforvalteren. Det er et kjent problem at ufaglærte jobber som helsearbeidere i psykiatrien, men det er ikke forsvarlig og øker sjansen for pasientskader. Anonymkode: e2cf4...995 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #29 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Be om tilsyn fra Statsforvalteren. Det er et kjent problem at ufaglærte jobber som helsearbeidere i psykiatrien, men det er ikke forsvarlig og øker sjansen for pasientskader. Anonymkode: e2cf4...995 Nei, de synes allerede jeg er vanskelig nok. Blir heller å avslutte ham der og gå privat. Anonymkode: 43be4...f8a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #30 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sekretærene er fulle av forståelse og ber meg både klage og skrive meldinger, men ledelsen virker nærmest i opposisjon/ som om jeg er veldig vanskelig. Jeg prøver å forklare at jeg vil det beste for sønnen min, men de hører ikke etter eller forstår ikke hva jeg mener. Anonymkode: 43be4...f8a Og nettopp derfor bør du kontakte Pasientombudet - fordi ledelsen er å være i opposisjon når du stiller helt saklige og normale spørsmål. Normal, når det gjelder barn i behandling, så vil BUP sette pris på oppegående foreldre som ønsker å følge opp barnas behandling også i hjemmet, noe som jo er nødvendig med en slik diagnose, slik at ungdommen føler han ikke står alene i dette i hverdagen. (Dette er ikke kritikk av deg, for inntrykket mitt er at du og sønnen din har god kommunikasjon og at du gjør alt rett og kjemper hans sak! ❤️) Men om du som forelder ikke får noen råd om hva dere bør følge opp hjemme, så fratar jo "terapeuten" også gutten en viktig del av støtten han trolig trenger for å bli frisk. Kontakt Pasientombudet! AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ingen treff. Men selvsagt mulig jeg har feil fødselsdato. Anonymkode: 43be4...f8a Hun som gutten går hos vil ikke stå i dette registeret hvis hun ikke er autorisert. Ergo er jeg ikke overrasket over at du ikke fikk noen treff på henne. Noe som styrker din sak. Men Pasientombudet kan nok hjelpe deg med å sjekke det sikkert. Anonymkode: 770b6...690
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #31 Skrevet 11. september 2024 Min erfaring via jobb er at på BUP har man ansatte med flere typer helse og sosialfaglig bakgrunn, enn DPS har. Hos BUP kan man feks få en behandler som er sosionom med videreutdanning ol. Disse kan ha vel så gode resultater som kliniske psykologer. Men skal selvfølgelig ikke tituleres som kliniske psykologer. Men dessverre er min personlige erfaring fra familie at det ikke er så lett å få god nok hjelp hos BUP, men at man må søke ekstern hjelp. Anonymkode: 38a1b...071 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #32 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, de synes allerede jeg er vanskelig nok. Blir heller å avslutte ham der og gå privat. Anonymkode: 43be4...f8a Du kan gjøre begge deler! Om du velger å gå privat, så står du/dere selvfølgelig helt fritt til å gjøre det. Da vil dere også være frigjort fra ledelsen ved BUP. Men du bør likevel gjøre som hun over skrev, klage til Statsforvalteren og be om at de fører et tilsyn hos BUP der gutten din har gått, for han er jo ikke den eneste som rammes av denne trolige liksomterapeuten uten nok kompetanse eller autorisasjon i det hun gjør. Det at hun ev. har løyet til pasienter om at hun er psykolog er dessuten ulovlig i tillegg, samme om sekretærene påstår at hun er psykolog selv om hun trolig ikke er det. Vær så snill, ta saken videre. Du virker som en person som er ressurssterk, og du kan redde andre barn og ungdommer fra samme dårlige opplegg som din sønn har fått der! ❤️ Anonymkode: 770b6...690 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #33 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hennes utdannelse er egentlig et blindspor. Du opplever at behandlingen ikke hjelper. Spør heller om å bytte terapeut pga manglende kjemi. Det er vanlig å gjøre. Å lage en sak om autorisasjon kan bare få deg til å fremstå som vanskelig. Anonymkode: f19fc...8c7 Dette handler slik jeg har forstått hi om noe mer enn kjemi. Barnet er ikke på bup bare for å ha en voksen fagperson å snakke med. Hen er der for å få ocd behandling. Det skal en fagperson være kompetent for å utføre. Det er hun ikke når hun leser fra bok. Jeg fikk tildelt en behandler på dps som var sykepleier under videreutdanning i kognitiv terapi. Jeg syntes det var veldig tynt. Hun hadde ikke modulen psykisk helse og virket veldig usikker. Ikke noe å si på kjemien, den er også viktig, men det holdt ikke for meg. Behandler må vite hva hun gjør. Om hun ikke helt vet der bør behandler veileder tre frem og styre det i riktig retning. Anonymkode: 44e0e...933 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #34 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Og nettopp derfor bør du kontakte Pasientombudet - fordi ledelsen er å være i opposisjon når du stiller helt saklige og normale spørsmål. Normal, når det gjelder barn i behandling, så vil BUP sette pris på oppegående foreldre som ønsker å følge opp barnas behandling også i hjemmet, noe som jo er nødvendig med en slik diagnose, slik at ungdommen føler han ikke står alene i dette i hverdagen. (Dette er ikke kritikk av deg, for inntrykket mitt er at du og sønnen din har god kommunikasjon og at du gjør alt rett og kjemper hans sak! ❤️) Men om du som forelder ikke får noen råd om hva dere bør følge opp hjemme, så fratar jo "terapeuten" også gutten en viktig del av støtten han trolig trenger for å bli frisk. Kontakt Pasientombudet! Hun som gutten går hos vil ikke stå i dette registeret hvis hun ikke er autorisert. Ergo er jeg ikke overrasket over at du ikke fikk noen treff på henne. Noe som styrker din sak. Men Pasientombudet kan nok hjelpe deg med å sjekke det sikkert. Anonymkode: 770b6...690 Har helenorge også oversikt over dette, Anonymkode: 44e0e...933
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #35 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har helenorge også oversikt over dette, Anonymkode: 44e0e...933 Mente helsenorge Anonymkode: 44e0e...933
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #36 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men om du som forelder ikke får noen råd om hva dere bør følge opp hjemme, så fratar jo "terapeuten" også gutten en viktig del av støtten han trolig trenger for å bli frisk. Interessant at du sier det, for jeg prøvde å argumentere på denne måten selv. Men da svarte behandler at hun kunne sette opp egne samtaler med meg med en annen behandler (en vernepleier) så jeg kunne «snakke ut» isteden. Jeg får en sånn ekkel følelse av at de mener jeg er det egentlige problemet, uten at jeg skjønner hvorfor. Jeg forsøkte å forklare at jeg ikke trengte å prate ut med noen, men at jeg ønsket å støtte sønnen min i behandlingen, men det var som å snakke til en vegg. Og denne vernepleieren jeg skulle snakke med har aldri møtt sønnen min, altså må samtalen nødvendigvis dreie seg om meg (?!) Anonymkode: 43be4...f8a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #37 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vær så snill, ta saken videre. Jeg skal tenke på det, men tror ikke jeg orker det. Hvis systemet er slik som dette til vanlig forstår jeg godt at enkelte gir opp hele behandlingen. Hver gang jeg stiller spørsmål blir jeg møtt med en forurettet, nesten paranoid holdning, som om jeg bare er ute etter å ta dem og lage vanskeligheter. Mens i virkeligheten ønsker jeg bare at sønnen min skal kunne få leve et godt liv! Anonymkode: 43be4...f8a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #38 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skal tenke på det, men tror ikke jeg orker det. Hvis systemet er slik som dette til vanlig forstår jeg godt at enkelte gir opp hele behandlingen. Hver gang jeg stiller spørsmål blir jeg møtt med en forurettet, nesten paranoid holdning, som om jeg bare er ute etter å ta dem og lage vanskeligheter. Mens i virkeligheten ønsker jeg bare at sønnen min skal kunne få leve et godt liv! Anonymkode: 43be4...f8a Finnes det en interesseorganisasjon du kan kontakte og få råd om behandling som kan fungere? Er det andre foreldre du kjenner som også har barn med ocd? Anonymkode: 44e0e...933
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #39 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, de synes allerede jeg er vanskelig nok. Blir heller å avslutte ham der og gå privat. Anonymkode: 43be4...f8a Nei. Kontakt pasientombudet eller statsforvalteren. Hvis personen ikke er autorisert psykolog, men bare har master skal hen ikke behandle pasienter. Og dere har krav på kvalifisert hjelp via offentlig helsetjeneste. Har de ikke noen kvalifiserte ansatte selv må de skaffe noen, eller bruke avtalespesialist med spesialkompetanse på barn. Anonymkode: 2ac9d...366 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #40 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg skal tenke på det, men tror ikke jeg orker det. Hvis systemet er slik som dette til vanlig forstår jeg godt at enkelte gir opp hele behandlingen. Hver gang jeg stiller spørsmål blir jeg møtt med en forurettet, nesten paranoid holdning, som om jeg bare er ute etter å ta dem og lage vanskeligheter. Mens i virkeligheten ønsker jeg bare at sønnen min skal kunne få leve et godt liv! Anonymkode: 43be4...f8a jeg forstår at det er vanskelig. Hvis det er noen trøst, så tror jeg veldig mange foreldre til barn som får behandling hos BUP opplever det samme. Om de ikke bup kan fikse god behandling for barnet, så velger bup å ansvarliggjøre foreldrene Anonymkode: 44e0e...933
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå