Gå til innhold

Kan man jobbe som psykolog med master i psykologi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man få godkjenning som psykolog/terapeut og behandle mennesker med psykiske problemer uten at man har autorisasjon som psykolog og profesjonsstudiet?

Sønnen min har fått en behandler på BUP som har master i psykologi (ikke profesjonsstudiet). Da jeg spurte om utdanningsbakgrunn ble hun veldig defensiv, og det skjønner jeg på en måte (selv om jeg synes det er litt uprofesjonelt), derfor spør jeg her. 

Sønnen min har ocd (diagnose satt av psykiater, ikke på BUP). Han opplever timene helt meningsløse og sier at behandler bare leser høyt fra en bok. 

Anonymkode: 43be4...f8a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, med mindre man har klinisk master fra f.eks. Danmark. 

Endret av gobbledigook
Skrevet

Hva er stillingstittelen hennes, vet du det?

Anonymkode: 44e0e...933

Skrevet
gobbledigook skrev (21 minutter siden):

Nei, med mindre man har klinisk master fra f.eks. Danmark. 

Det har hun ikke. Hun har en vanlig master fra et norsk universitet. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er stillingstittelen hennes, vet du det?

Jeg vet ikke, men hun omtales som «psykolog» eller «behandler» av sekretæren. 

Skrevet

I Norge kan du ikke kalle deg "psykolog" hvis du ikke har autorisasjon. Det er en beskyttet tittel. 

Den vanlige veien til autorisasjon er profesjonsstudiet. Master i psykolog er ikke den vanlige veien, men en master kan selvsagt brukes til mye annet, f.eks forskning. Hva sekretæren sier er selvsagt uten betydning, spørsmålet er om dama har autorisasjon. 

Anonymkode: e0da2...33b

• Liker 3
Skrevet

Man har ikke psykolog-tittel nei, og er ikke helsepersonell, og skal ikke behandle eller diagnostisere psykiske lidelser, hvis man har master i psykologi. Men man kan bygge på med klinisk master i utlandet, og må da gjennom praksisperiode og søke om psykolog-tittel i Norge i etterkant. Men da er man jo altså blitt psykolog (med tittel).

Men, mange sosionomer, barnevernsutdannede, tidligere lærere og andre som ikke er helsepersonelle med selvstendig ansvar kan ha jobber i BUP der de møter pasienter innledningsvis, men så skal kvalifisert helsepersonell stå for behandlingen, og de har også ansvaret for behandlingen.

Anonymkode: 87ccd...8d0

• Liker 3
Skrevet

Ville ringt til sentralbordet på bup og forhørt meg litt. Fortell at sønnen ikke får så mye ut av det. Spill litt dum og spør bare «er hun egentlig psykolog»? Hvis ikke, be om å bytte til en som er helsepersonell i det minste.

Anonymkode: 12631...4a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville ringt til sentralbordet på bup og forhørt meg litt. Fortell at sønnen ikke får så mye ut av det. Spill litt dum og spør bare «er hun egentlig psykolog»? Hvis ikke, be om å bytte til en som er helsepersonell i det minste.

Vil du skrive svaret her ts? Jeg ble også nysgjerrig på dette. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Man har ikke psykolog-tittel nei, og er ikke helsepersonell, og skal ikke behandle eller diagnostisere psykiske lidelser, hvis man har master i psykologi. Men man kan bygge på med klinisk master i utlandet, og må da gjennom praksisperiode og søke om psykolog-tittel i Norge i etterkant. Men da er man jo altså blitt psykolog (med tittel).

Men, mange sosionomer, barnevernsutdannede, tidligere lærere og andre som ikke er helsepersonelle med selvstendig ansvar kan ha jobber i BUP der de møter pasienter innledningsvis, men så skal kvalifisert helsepersonell stå for behandlingen, og de har også ansvaret for behandlingen.

Men det er hun som behandler. Sønnen min går til henne fast. Jeg har spurt henne om jeg kan få informasjon om behandlingen, kanskje hjelpe med ting som skal fokuseres på osv, men det vil hun ikke. Hun henviser meg til å snakke med sønnen min, som er 14 år. 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ok, kom ikke så langt med det. De svarte at hun var «den beste de hadde» på kognitiv psykologi og at hun tok et kurs på det nå ved siden av jobb. 

Jeg spurte om sønnen min kunne bytte til en psykolog og da de at de ikke hadde noen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vil du skrive svaret her ts? Jeg ble også nysgjerrig på dette. 

Ja, se over. 

Da blir det nok å avslutte og prøve privat. Jeg forstår ikke hele dette opplegget. Er ikke bup det samme som dps? Kan hvem som helst behandle der også?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva sekretæren sier er selvsagt uten betydning, spørsmålet er om dama har autorisasjon. 

Det har hun ikke. Kan man få det ved master ved et norsk universitet i det hele tatt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har hun ikke. Kan man få det ved master ved et norsk universitet i det hele tatt?

Nei, ikke uten klinisk påbygning (2 år) i utlandet. Det tilbys ikke i Norge. Man er nødt til å gå profesjonsløpet hvis man vi være autorisert psykolog gjennom norsk utdannelse.

Synes det høres rart ut… Mulig de har alt på det rene, altså. Er psykolog selv, men har ikke jobbet i BUP.

Skrevet

Syntes det er mest rart atu du spør om utdannings bakgrunnen til behandleren. Og at du vet hva hun har og ikke har, Er hun ansatt i stilling som psykolog så har hun riktig utdannelse

Anonymkode: 08b7e...8c0

• Liker 2
Skrevet

Hennes utdannelse er egentlig et blindspor. Du opplever at behandlingen ikke hjelper. Spør heller om å bytte terapeut pga manglende kjemi. Det er vanlig å gjøre. 

Å lage en sak om autorisasjon kan bare få deg til å fremstå som vanskelig. 

Anonymkode: f19fc...8c7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, se over. 

Da blir det nok å avslutte og prøve privat. Jeg forstår ikke hele dette opplegget. Er ikke bup det samme som dps? Kan hvem som helst behandle der også?

Barnet ditt er ikke voksen, defor går det på BUP

BUP er forkortelsen for Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk.

DPS må du være over 18

• Nyttig 1
Skrevet

Nei hun er ikke psykolog, det er en beskyttet tittel. Du må ta seksårig profesjonsstudium for å kunne få autorisasjon. Tror det er fire steder i Norge de har dette. Alle disse bachelor/årsstudium/master i psykologi, anvendt psykologi og lignede gir ikke noe grunnlag for å kunne bli psykolog. De kan være kjekke, for eksempel kan helsepersonell som jobber på avledninger med psykisk syke godt ha nytte av ett slikt studie men etter min mening er man ikke i stand til å kunne ha ene og alene behandler ansvar på denne måten for en pasient med de plagene du beskriver om man ikke er psykolog. Og hun virker ikke særlig stolt over utdannelsen når hun ikke vil svare på hva hun egentlig er. 

Anonymkode: 8de54...5e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Syntes det er mest rart atu du spør om utdannings bakgrunnen til behandleren. Og at du vet hva hun har og ikke har, Er hun ansatt i stilling som psykolog så har hun riktig utdannelse

Jeg spør fordi sønnen min har gått på bup i åtte måneder og har allerede hatt fire ulike behandlere. Den første var psykolog, den neste sosionom, den tredje vet jeg ikke for han hadde henne bare to ganger, og nå altså enda en ny. 

Jeg tenker det er ganske normalt å stille spørsmål, spesielt når behandlingen ikke virker og barnet ikke lenger ønsker å dra dit. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hennes utdannelse er egentlig et blindspor. Du opplever at behandlingen ikke hjelper. Spør heller om å bytte terapeut pga manglende kjemi. Det er vanlig å gjøre. 

Å lage en sak om autorisasjon kan bare få deg til å fremstå som vanskelig. 

Anonymkode: f19fc...8c7

Ja, jeg har forstått at jeg fremstår vanskelig, selv om jeg aldri har nevnt autorisasjon. Jeg spurte bare hva hennes stillingstittel var, og da svaret jeg fikk var så tåkete googlet jeg henne og fant henne på LinkedIn. 

• Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor er det feil å spørre om utdanningsbakgrunn til behandler? Det virker som et forbud felt, at de skal skjermes for dette.  Skal jeg engasjere en håndtverker i et byggeprosjekt ville det vært naivt og dumt å ikke spørre om dette, og om hvilke prosjekter vedkommende har jobbet med tidligere.  Skal jeg opereres undersøker jeg også bakgrunn og hvilken erfaring hen har med kirurgi.

Denne behandleren er ikke psykolog, og da bør hun heller ikke tituleres som det, da det er feil, og skaper forvirring og feil forventninger. Om hun har master i psykologi burde det komme tydelig frem hva hun er kvalifisert til å gjøre og ikke.

Jeg mistenker at BUP er så presset på ressurser at de gir ukvalifiserte på feltet dispensasjon til å gjøre ting som psykologer og andre fagfolk skal gjøre.  Med OCD må behandler vite hva hun gjør, ellers har det ingen effekt eller gjør vondt verre. 

Her bør det være en ansvarlig hovedbehandler som legger opp løpet.  Finnes den personen?

• Nyttig 4
Skrevet

Her bør det være en ansvarlig hovedbehandler som legger opp løpet.  Finnes den personen?

Nei. 

Jeg synes dette er mildt sagt merkelig. 

Skrevet

Min ungdom gikk lenge på BUP for blant annet ocd. Hatt flere behandlere, men i all hovedsak to stykker, en psykiater og en psykolog. Andre ansatte var også leger/psykiatere og psykologer. Opplevde svært god hjelp og profesjonalitet.

Så, det er tydelig forskjell på BUP rundt omkring. Tydelig mangel på folk der ungdommen din går? Hadde ikke godtatt det. Kan du bytte BUP, er det flere i omegn? Hvis ikke hadde jeg faktisk gått privat. 

Anonymkode: 93265...d22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...