Gå til innhold

Grunner til å ikke få tre barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger grunner til å ikke få tre barn (har to). På forhånd takk😁

Anonymkode: 850ee...bdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle pakkepriser og familiebilletter til steder og reiser er for fire - standardfamilien med to voksne med to barn, ikke tre. Har man tre må man kjøpe utenom, og det blir mye dyrere. Man må kanskje kjøpe større hus, dyrere hus, for å ha soverom til alle tre barna.

Utgifter til tre barn er mer enn til to barn, selvsagt, selv om man har noen stordriftsfordeler mht arve klær og utstyr etter sine eldre søsken. Men man må fremdeles betale for f.eks aktiviteter på fritiden for tre barn, ikke to, og det blir dyrere om de velger ulike aktiviteter og ikke kan arve noe utstyr el. etter hverandre.

Å få gjennom et tredje svangerskap når man er rukket å bli eldre, kan være en utfordring. Man er ikke like sprek. Alle svangerskap innebærer en viss risiko, og fødselsskader kan an risikere selv om alt gikk fint ned fødsel en og to. Eller man kan risikere å få f.eks svangerskapsforgiftning og hyperemesis, det er bare noe av det som kan oppstå.

Anonymkode: 2fe87...e4e

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Det trenger jeg og. Men det jeg har fått til nå er 

Mindre praktisk på reise, mtp plass i bil, antall soverom, travelt å være flere barn enn voksne, lettere når man er to på to, mange føler nr 3 velter lasset, vet aldri om nr 3 er frisk

Men jeg drømmer likevel om nr 3 så vet ikke om det hjelper :)

Anonymkode: 3ad79...5be

Skrevet

Du trenger ny bil med plass til tre barneseter og større bolig. Ferier blir dyrere, siden de fleste hoteller er tilpasset 2 voksne + 2 barn. Det blir ikke lenger mulig at begge foreldre har fullt fokus på hvert sitt barn, for det er flere barn enn voksne. Vanskeligere kabal med fritidsaktiviteter, kjøring og dugnad. Enda mindre egentid til trening, hobby eller venner.

Anonymkode: 58725...053

• Liker 1
Skrevet

Er gravid med nummer 3, så kanskje den minst egnede til å svare da jeg hverken har erfaringen med 3 eller har tatt valget om «kun» 2.  Men jeg syns hovedgrunnen er at man blir i mindretall som foreldre. 

To på to, da sikrer man at alle blir sett og hørt, og begge kan få en-til-en kontakt samtidig. Merker det bare de gangene jeg er alene med begge nå, hvor utilstrekkelig jeg kan føle meg når jeg ikke kan dele meg i 2. 

(Og jada jada, unger har godt av å vente på tur og ikke alltid være sentrum for oppmerksomhet, men jeg syns likevel det er fryktelig sårt).

sånn ellers enig med resten:

-Vi har måtte kjøpe ny bil for å ha plass til tre bakovervendte seter

-Vi har ikke nok soverom, så i løpet av de neste 5-7årene må vi bygge på huset

-Per i dag kan vi sove ut en helgedag hver, men med tre barn ser jeg ikke det skje før eldstemann er veldig selvgående 

-«Enkelt» å få barnevakt til to, men folk vegrer seg for tre. Vanskeligere logistikk og mindre fleksibelt om man må ha to ulike barnevakter

Anonymkode: ed3da...f1d

• Liker 3
Skrevet

Mine grunner er at jeg ikke orker tanken på enda flere samvittighetskvaler over å ikke strekke til. Sliter nok når mine to vil ha meg begge to, for seg selv, og jeg blir strukket i fra to kanter. 

Jeg er allerede stresset over foreldremøter, fotballtreninger, foreldre-kvelder, bursdagsbesøk, vennebesøk.. Det er så mye! Og med enda et barn blir det enda MER! Jeg er allerede så sliten og stresset, og føler jeg kommer til kort. 

Jeg blir sliten av bråk og støy, og jo flere unger, jo mer bråk og støy... så skal ungene ha venner på besøk samtidig, og plutselig har man ørten unger som løper omkring og skråler.. 

Økonomien er ikke noe problem for oss, det er alle greiene! klesvasken, matpakkene som skal smøres, aktiviteter som skal følges opp, kjøring hit og dit, møter og dugnader, besøk, alt!

Anonymkode: d1c9c...558

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Risikoen for tvillinger (eller flere) øker med mors alder. Tenk om det blir flerlinger! Har hørt flere historier om noen som bare skulle ha en attpåklatt

Anonymkode: 13f25...df9

• Liker 1
Skrevet

Du har to armer, ikke tre…

Anonymkode: 6deb0...e7b

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har selv tre barn så er neppe den rette til å svare, men man trenger ingen annen grunn enn at man ikke har lyst på tre barn. Siden du har skrevet innlegget ditt tror jeg imidlertid at situasjonen i stedet handler om at du faktisk har lyst på tre barn, men av en eller annen grunn har bestemt deg for at du ikke skal få tre barn og trenger å begrunne avgjørelsen for seg selv og det er straks verre. Jeg tror ikke all verdens argumenter om dyrere sydenferie eller bittelitt økt sjanse for tvillinger kommer til å fjerne noens lyst på et barn til enten de ønsker barn nr 3 eller barn nr 10. Å la være å få et barn pga ANDRES grunner for ikke å få et barn til høres ut som en dårlig idé. Du kan ikke ta en slik avgjørelse basert på hva noen andre ville valgt.

Anonymkode: 143ae...2c4

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

🤣🤣 jeg har tre gode grunner til å FÅ tre😬😬😬❤️

Anonymkode: 13575...8d8

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Økonomi og kapasitet er det som stopper ønsket om flere barn her.

Vi har begge gjennomsnittlige inntekter, hvilket gjør at ingen av oss kan gå ned i stilling og at vi har begrenset med midler. Nr 3 ville betydd behov for større biler, vi ville ville brukt alle soverommene i huset og dermed ikke hatt plass til gjester. Jeg jobber turnus og henger knapt nok sammen som det er. 

Og ungene er nå på slutten av barneskolen, det er helt fantastisk å ha fått igjen litt frihet.

Anonymkode: 6548b...acc

Skrevet

Tja, jeg har 3 barn og synes nesten alle argumentene her er dårlige.

Ja, det er dyrere med 3 enn med 2, men så må man jo også huske at utgiftsnivået for unger bestemmer man i stor grad selv. Joda, det er fint med nye klær, nye leker, fritt valg av fritidsaktiviteter, fine ferier og sånt - men man har gjerne en del å gå på som kan kuttes. For oss var 2 barn like dyrt som 3, fordi vi uansett brukte opp lønna hver måned. Det ble færre sydenturer og færre turer på Ikea da nummer 3 kom, men vi går jo fremdeles ikke i minus. 

Barnevakt til 3 barn kommer helt an på alderen - det var vanskelig å få barnevakt til 3 barn i alderen 1-6 år, men 3-9 år har gått helt utmerket, siden eldste er selvstendig og tilomed kan hjelpe (litt) til med de yngre søsknene. Så hvis du ikke planlegger 3 VELDIG tette barn, så er det gjerne bare 1-2 som trenger fulltidsoppfølging av barnevakten til enhver tid. 

Bil - stor nok bil til bakovervendt sete for 2-3 barn er dyrt. Dersom 1-2 av dem allerede kan sitte på "pute" derimot så passer de fleste biler. Vi kjøpte en vanlig bil og det året vi hadde 2 bakovervendte seter, satt jeg i midten bak, det var trangt men det gikk. 

Hus - de første par årene sover gjerne barnet på samme rom som foreldre uansett, og det er faktisk lov fremdeles å la 2 barn dele rom, spesielt når de er små. Jeg delte selv rom med søsteren min til jeg var 10 år, tok overhodet ikke skade av det. 

Men ja, at det blir mer JOBB det kommer man jo ikke unna. 

Anonymkode: 92150...15d

• Liker 3
Skrevet

I tillegg til det de andre skriver. 

Må dere tenke på økonomi og kapasiteten dere har. 

Med tre barn blir det kanskje tre konfirmasjoner, har dere jenter i tillegg kan det fort bli bunad(er), kanskje tre stk som trenger tannregulering. 

Det er utgifter til barnehage, Sfo, tre barn som skal i bursdager og tre bursdager å arrangere hvert år. 

Hva hvis en av dere eller begge blir syke, om dere skulle bli skilt. Har dere da kapasitet til tre barn. 

Anonymkode: b28a9...6ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grunnene er forskjellig utfra alderen på de du har nå😂 Hvor gamle er de? 
Hvor gammel er du?

OG er far en aktivt deltagene pappa? Og hva tenker han? 

☺️

Skrevet

Jeg har lyst på tre, men kjenner at jeg orker egentlig ikke. Det er min viktigste grunn til å ikke få en til. Når jeg ser for meg en baby i det kaoset vi allerede har, blir det tydelig at det ikke er en god ide.

Anonymkode: 07375...0ad

Skrevet

Ingen. Tre er ein perfekt gjeng❤️❤️❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Verden er overbefolket.

Anonymkode: c0939...4a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva hvis en av dere eller begge blir syke, om dere skulle bli skilt. Har dere da kapasitet til tre barn. 

Anonymkode: b28a9...6ee

Vil bare kommentere her at å ta høyde for alvorlig sykdom KAN man bare ikke gjøre når man får barn, altså hvis du ligger i koma, eller blir lam fra nakken og ned, eller innlagt på psykiatrisk institusjon på fulltid, så kan du ikke klare ETT barn engang. Ikke engang en potteplante kan du skaffe deg, faktisk. Men å bare få så mange barn du tror du klarer å sjonglere alene er nok et godt råd. Selv synes jeg det har gått helt fint i sjonglere 3 barn alene etter at yngste ble rundt 1 år gammel. 

Jeg har hatt som "regel" å bare få så mange barn jeg kan klare å ta meg av dersom faren forsvinner, så at jeg blir sittende med 100% av jobben og 100% av forsørgerbyrden, men jeg føler jo at jeg er usedvanlig pessimist på det området. 

Anonymkode: 92150...15d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har vi ett barn hver. De er voksne nå.

Syns det holdt 🙂. Alt har fungert helt supert, og vi hadde tid til å følge opp begge to. Bare tenk på dette med fritidsaktiviteter som gjerne skal følges opp i 10 -12 år 😂. Ett barn, to tre kvelder i uka, tre barn.....hjelp!

Anonymkode: 62552...72c

Skrevet

For meg var det det at man vet hva man har, men ikke hva man får. Og redselen for å få et sykt barn som skulle velte hele lasset, slik at de to vi har ble skadelidende). 

Tid:

Vi vil at ungene skal få holde på med den idretten de liker, og ikke måtte begrense de der (da fysisk aktivitet er viktig for så mye).
Vi liker å kunne følge opp ungene som klassekontakter, FAU, trenere, lagledere etc.

Om man har gjennomsnittlig inntekter, så et økonomi et sterkt punkt. :

Vi elsker å reise, og da blir tre selvsagt dyrere enn to (også regnes de som voksne fra de er 12).

Tre små barn i barnehage/barneskole er billige i forhold til en gjeng med tenåringer.

Aktiviteter er dyrt, selv når man velger noe «billig» som fotball eller håndball (akkurat betalt lisens og treningsavgift for to stkr 10000kr). 

Anonymkode: 9edf7...86f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...