Gå til innhold

Årsak til langvarig smerte i eggstokk? Har vært undersøkt

Anbefalte innlegg

Skrevet

For to år siden ble jeg undersøkt fysisk og med med ultralyd pga. smerte i den ene eggstokken, og grunnet familiehistorikk med kreft i eggstokk i ung alder. Det var imidlertid ingen funn. Etter den fysiske undersøkelsen hadde jeg enda mer vondt i eggstokken i noen dager, før det var «vanlig» vondt ei stund til. Så har det vært borte et år, men nå kommet tilbake. Det er hver dag og har ikke sammenheng med menssyklus. Hva kan årsaken være? Det virker jo som at det er ett eller annet galt med den ene eggestokken, også siden den ble mer vond etter undersøkelsen. Har aldri vondt i den andre eggstokken.

Anonymkode: c696d...18d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at det er eggstokken som gjør vondt?

Anonymkode: 1fdc3...398

• Liker 4
Skrevet

Mistenkte det sist, og fikk det bekreftet ved at den var enda mer vondt etter å ha blitt fysisk undersøkt.

Skrevet

Undersøkte de bare eggstokken, eller også livmora? De dytter og klemmer bort i mye under en innvendig ultralyd, så smertene kan komme av noe annet også. 

Har dessverre opplevd at de etter en gynekologisk undersøkelse ikke har opplyst om alle tilstander. Jeg hadde en del muskelknuter, noe som er normale funn og ikke nødvendigvis skal gi plager, som de da ikke sa noe om da de anså det som ikke relevant til akkurat den utredningen. Mine plager fortsatte, og ved neste GU begynte de å snakke om muskelknutene, som da ikke hadde forandret seg siden forrige GU.... Det viste seg etter hvert at det blant annet var muskelknutene som ga meg plager.

Anonymkode: e9a94...26a

Skrevet

Du bør ikke feste deg altfor hardt ved overbevisningen om at du har vondt i en eggstokk, for det kan du rett og slett ikke vite, særlig ikke når ingenting er funnet. Sikker på at det ikke er muskelknuter eller noe på livmoren, for eksempel? Jeg ble sendt til undersøkelse via pakkeforløp for eggstokkreft, og det viste seg å være en muskelknute som skapte problemene. Livmoren er nå ute, og jeg føler meg mye bedre.

Anonymkode: 59f80...716

• Liker 2
Skrevet

Tenkte bare at det var sikkert siden det ble mye mer vondt etter at fastlegen (første undersøkelsen) undersøkte eggstokken (og bare den). Nå som dere sier det så lurer jeg på om ikke muskelknuter ble nevnt hos gynekologen. Det er altså helt ufarlig og kan være der i årevis?

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tenkte bare at det var sikkert siden det ble mye mer vondt etter at fastlegen (første undersøkelsen) undersøkte eggstokken (og bare den). Nå som dere sier det så lurer jeg på om ikke muskelknuter ble nevnt hos gynekologen. Det er altså helt ufarlig og kan være der i årevis?

Selv om undersøkelsen bare er av eggstokk, så vil legen nødvendigvis måtte klemme på mye vev rundt eggstokken.

Muskelknuter i seg selv er ufarlig, men de kan være symptomgivende siden de presser mot andre organer. Noen kan også vokse i relativt heftig tempo.

Jeg mener selvfølgelig ikke på noen måte at jeg kan diagnostisere deg med muskelknuter er og nå, men bare understreke at det kan tenkes at egendiagnosen din også er feil. Endometriose er også en mulighet, det er vel ofte ikke mulig å finne på ultralyd. Pluss pluss pluss.

Anonymkode: 59f80...716

• Liker 1
Skrevet

^ det ble nevnt muskelknuter på eggstokken, så det er der de er. Takk for at dere minnet meg på det 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...