Gå til innhold

Hvor mye gir dere i bursdagsgave til venner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er bedt for første gang i bursdag til helt nye bekjente. Er rund dag med familie og venner, voksne for fest en lørdagskveld. Jubilanten ønsker seg penger. Hvor mye gir man? 

Anonymkode: 1532e...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt ann på hvor godt man er kjent. I ditt tilfelle ville jeg kanskje gitt en blomsterbukett og en flaske med noe ettersom dere ikke er så godt kjent enda.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir definitivt ikke penger til nybekjente voksne. Vin, blomster, eventuelt noe vedkommende samler på. 

Anonymkode: 549d5...06f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker seg penger? Sikker på dette er et bekjentskap du er interessert i? 500 kr om du går alene. 1000 om dere er to.

Anonymkode: fc861...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumrikk1 skrev (8 minutter siden):

Kommer helt ann på hvor godt man er kjent. I ditt tilfelle ville jeg kanskje gitt en blomsterbukett og en flaske med noe ettersom dere ikke er så godt kjent enda.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gir definitivt ikke penger til nybekjente voksne. Vin, blomster, eventuelt noe vedkommende samler på. 

Anonymkode: 549d5...06f

Helt enig, som ny bekjent hadde jeg kjøpt blomster + noe litt artig konfekt eller noe. Ikke gitt penger. 

Anonymkode: 5d234...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å legge sammen til gave, men da blir også summen synlig. 

Så hvis man uansett må gi/legge sammen penger, hvor mye penger ville dere gitt? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ønsker seg penger? Sikker på dette er et bekjentskap du er interessert i? 500 kr om du går alene. 1000 om dere er to.

Anonymkode: fc861...b38

De har vist alt ellers de trenger, men jubilanten ønsker seg en dyr ting, som man kan legge sammen penger til.

Ja, ønsker dette bekjentskapet. Har barn i samme klasse, vi ble kjent her på vårparten. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alternativet er å legge sammen til gave, men da blir også summen synlig. 

Så hvis man uansett må gi/legge sammen penger, hvor mye penger ville dere gitt? Ts

200 til ukjent. Men så er jeg ufør og har dårlig råd og. 

Anonymkode: 5d234...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 må holde.

Synes forresten sånt er en uting blant godt voksne, og spesielt når man ikke kjenner hverandre så godt. Det er lett å sitte igjen med inntrykket av at man inviteres pga. pengene man gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rund dag? 30, 40, 50? Jeg tilpasser beløpet etter hvor gammel de blir og hvor godt kjent jeg er med de. Feks 30 år skulle jeg gi 300 kr. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (2 minutter siden):

500 må holde.

Synes forresten sånt er en uting blant godt voksne, og spesielt når man ikke kjenner hverandre så godt. Det er lett å sitte igjen med inntrykket av at man inviteres pga. pengene man gir.

Det koster mye å ha selskap; mat, drikke, pynt osv.  Evt leie av lokale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amy71 skrev (1 minutt siden):

Men en bursdagsfest skal vel være for å ha det hyggelig og omgås sosialt, ikke et arrangement for å generere inntekter. Og i dette tilfellet ønsker jo jubilanten seg noe dyrt han eller hun trenger penger til.

Hvis man ikke har råd til å arrangere en dyr fest, er det vel bedre å fire på kravene, ikke satse på at gjestene sponser fornøyelsen gjennom pengegaver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte når vi har vært i bursdager til voksne, så er det ikke slik at de «krever» gave. Men de fleste vil jo gi noe, og spør om det er noe de ønsker seg. At de da sier noe, feks penger, må jo være innafor? De har kanskje ikke behov for 20 orkideer og duftlys 😂 Jeg tror ikke de hadde brydd seg om noen kom uten gave, det hadde hverfall ikke jeg eller folk i min krets. Og har opplevd at selv om noen sier « ønsker ingenting, ikke kjøp noe.», så kommer mange med en blomst, vin, konfekt etc likevel - fordi man føler at det er riktig å gi noe. Jeg synes det er topp når noen sier hva de ønsker seg, uansett om det er penger eller annet, da slipper jeg å tenke mer på det 😂

Anonymkode: e0797...419

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at de i det hele tatt tenker at de skal få gaver, men jeg ville som flere nevnte gitt en flaske god vin, noe blomster eller noe annet i de baner.

Men om du tenker at du vil gi penger så ville jeg tenkt 500 kroner. Men det ville føltes veldig rart ut å gi et annet voksent menneske penger.

Endret av c_buk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennegaver er ofte noe fra Polet, hvis de drikker alkohol. Dyr gave om det er rund dag og invitert til selskap.

Sånne typiske venninnegaver til jul og bursdag, er vi venninner enige om at ikke skal være dyre. Rundt 2 - 300 kr.

Anonymkode: 6a0cc...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det f.eks et 40årslag, ville jeg gitt 1000kr

Anonymkode: c6746...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amy71 skrev (1 time siden):

Hvis man ber gjester for å finansiere festen er ikke det et sted jeg vil være. Du holder den fasten DU har råd til å betale selv, noe annet er uhørt i min verden.

Jeg gir aldri penger til venner,da gir jeg noe som betyr noe og som viser litt om vennskapet vårt. 

Jeg blir heldigvis aldri bedt til så fjernt bekjentskap at jeg ikke vet hva jeg skal gi. 

Anonymkode: a6504...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri gitt penger til venner, men om det er det de ønsker seg… Rund dag = 500, ikke rund dag 200 om de er i 20-årene, 300 i tredveårene, etc oppover til maks 500 uansett. Du må nesten se din egen finansielle situasjon i sammenheng med dette. Hva hvis du blir bedt i en bursdag i måneden, er 500kr OK da? Eller er dette liksom den bursdagen du blir bedt i dette halvåret, men du har 16 søsken/ foreldre/ tantebarn som også skal ha penger i år… Mange bekker små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det f.eks et 40årslag, ville jeg gitt 1000kr

Anonymkode: c6746...6df

Steike! Så om hun inviterer 30 gjester skal hun sitte igjen med 30.000?

Tenker 500 er mer enn nok. Hadde blitt litt satt ut av å bli invitert i "voksenbursdag" der bursdagsbarnet ønsket seg penger. Hos oss når det er runde dager får jubilanten en god krem, såpe, godt krydder/ olje e.l, opplevelser eller annet. Men vi har lite fokus på gave i vår gjeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...