AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #1 Del Skrevet 11. september 2024 Vi har lenge drømt om dette - og nå er muligheten reell og jeg får fullstendig panikk. Vi har en 12 åring og en 8 åring, og vi har lenge drømt om å forlate byen for å få mer plass rundt oss, større hus og slippe bystress. Men jeg vet ikke om dette er en situasjon barna vil bli fornøyde med, og jeg er så redd de skal mistrives der!! De er åpne for å flytte, men de forstår jo ikke alt det innebærer dessverre. De har besteforeldre i bygda og venner der, så nettverk har de. Men jeg er redd de skal savne nærheten i byen, gangavstand og trygg skolevei. Noen her med erfaring? Hvordan reagerte barna på flytting? Anonymkode: e8467...881 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #2 Del Skrevet 11. september 2024 Så lenge de har nettverk og venner høres det jo bra ut, det hadde vært verre hvis de alltid måtte ta buss (som ikke alltid går i grisgrendte strøk) eller være avhengig av skyss for å møte andre. Jeg bor på bygda og de barna som bor her flytter på hybel når de er 16-17 som regel, det er ikke så mye liv her for unge voksne, så kommer de ofte tilbake etter skole og noen år ute. Anonymkode: 5af6c...762 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #3 Del Skrevet 11. september 2024 Så lenge de har familie og allerede bekjente i bygda hadde jeg ikke tvilt et sekund! Anonymkode: 0f90e...69d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #4 Del Skrevet 12. september 2024 Vi flyttet fra to etasjers leilighet i sentrum og opp til gården da de var 1, 5 og 9. Vi opplevde at de kjedet seg mindre da vi fikk stor plass ute og litt større plass inne, men de var jo litt mindre. De har også hatt mye å holde på med når de ble større, ofte tilknyttet foto for jentene og å lage ting for gutten. I tillegg begynner de tidlig å kjøre traktor, og de kan jobbe på gården for å tjene penger. Det ble skolebuss og de må kjøres til alt (bortsett fra gutten som har en kompis i sykkelavstand, og de kan sammen sykle 35 minutter ned til sentrum, men ikke hjem igjen opp alle bakkene). De må noen ganger vente på hverandre i sentrum hos venner eller besteforeldre, men det er ikke så mye klaging på det. Det er aldri uplanlagte besøk etter de har kommet hjem fra skolen, men det hender venner blir med hjem og spiser middag før aktiviteter eller motsatt, og relativt ofte er det overnatting i helger fremfor noen timer med leking. Når de får moped blir de mer selvstendige, og det er god hjelp når de får billappen. De sutrer noen ganger over at det er langt, men det er mindre sutring enn vi hadde i sentrum over andre ting. Anonymkode: 12d6e...4e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #5 Del Skrevet 12. september 2024 Vet du, ikke gjør det, det er dritt kjedelig å bo på bygda og ungene dine kommer til å hate dere, jeg snakker av erfaring! Anonymkode: 3022d...604 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 12. september 2024 #6 Del Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vet du, ikke gjør det, det er dritt kjedelig å bo på bygda og ungene dine kommer til å hate dere, jeg snakker av erfaring! Anonymkode: 3022d...604 Alle barn er ikke like. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #7 Del Skrevet 12. september 2024 Meowmere skrev (1 minutt siden): Alle barn er ikke like. Nei, men seriøst. Les hva TS spør om før du kommenterer, for jeg svarte bare på ts sitt spørsmål!! Er det mening at bare de med solskinns historie skal svare da eller? I såfall hVa er poenget med spørsmålet? Anonymkode: 3022d...604 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 12. september 2024 #8 Del Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, men seriøst. Les hva TS spør om før du kommenterer, for jeg svarte bare på ts sitt spørsmål!! Er det mening at bare de med solskinns historie skal svare da eller? I såfall hVa er poenget med spørsmålet? Anonymkode: 3022d...604 Du skrev som om du har fasiten for alle, og ikke minst hennes barn. Les alt hva TS skriver. Hun skriver jo også at barna sine er åpne for å bo på bygda, og at de allerede har venner og nettverk der. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #9 Del Skrevet 12. september 2024 Meowmere skrev (Akkurat nå): Du skrev som om du har fasiten for alle, og ikke minst hennes barn. Les alt hva TS skriver. Hun skriver jo også at barna sine er åpne for å bo på bygda, og at de allerede har venner og nettverk der. Ja, men barna hennes vet hva de går til mener du? Seriøst, ta deg en bolle! Anonymkode: 3022d...604 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 12. september 2024 #10 Del Skrevet 12. september 2024 Syntes det kommer litt ann på hvor mye «bygd» det er snakk om. Er det i nærhet til byen dere bor i slik at de kan beholde kontakt med venner, eller snakker vi de indre bygder in the middle of nowhere? Om det er førstnevnte så sier jeg kjør på! Da får barna det beste fra begge verdener. Er det skikkelig øde så ikke gjør det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 12. september 2024 #11 Del Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men barna hennes vet hva de går til mener du? Seriøst, ta deg en bolle! Anonymkode: 3022d...604 Nei, jeg sier bare at ikke alle barn er like, noe som du ser ut til å tro. Det er mange barn som foretrekker større plass rundt seg. Alle bygder er ikke like heller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humas Skrevet 12. september 2024 #12 Del Skrevet 12. september 2024 Jeg tror mange barn hadde hatt godt av å bo landligere og ha (gode) besteforeldre i nærheten. Det viktigste for barna er å ha trygge voksne som ser hva de er flinke til og så prøve å få de til ev ha fritidsaktiviteter som speiler det. Det kan være lavere puls på bygda, noen blir rastløse av det, men ville selv ha valgt bygda, og glad jeg vokste opp litt landlig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #13 Del Skrevet 12. september 2024 Hvis det er et lite tettsted, så hadde jeg gjort det 🙂. Men ikke til et sted med 15 min mellom hvert hus. Er ofte gode tilbud på små steder også. Kulturskole, masse idrett,revylag, kino/kulturhus osv. Ville valgt et sted som har vgs. Ikke alle 16-åringer vil bo på hybel. Jeg har vokst opp på landet. Tok 12 år i Oslo, og flyttet tilbake hit til bygda da jeg fikk barn. Har aldri angret. Tar 1 t og 45 med fly til Oslo, 1,5 t i bil til Tromsø. Ikke ofte vi føler behov for bytur 🙃. Her jeg bor er det hvertfall masse aktiviteter, og trygt og godt. Anonymkode: fb36b...5f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #14 Del Skrevet 12. september 2024 Hvor «på bygda» er det? Jeg ville ikke gjort det hvis det er så øde at de må flytte på hybel når de begynner på vgs. Anonymkode: 144c7...e72 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #15 Del Skrevet 12. september 2024 Alle jeg kjenner som har vokst opp på bygda forteller om verdens fineste barndom. Det er litt idiotisk og uvitende og nedsnakke bygda som en dårlig plass å vokse opp. Slutt med det! Anonymkode: 05e0d...448 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #16 Del Skrevet 12. september 2024 Det er stor forskjell på "bygda" hvor man har ett lite bygdesenter med butikk og skole, og bygda hvor det er over en time med skolebuss hver vei. Anonymkode: 22174...da0 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #17 Del Skrevet 13. september 2024 Mine foreldre vurderte til og fra i hele oppveksten min om familien (flere barn) skulle flytte "tilbake" til deres hjemkommune (lite tettsted) fra den middels store byen vi bodde i. I ettertid er jeg veldig glad for at det aldri skjedde, også etter at jeg i voksen alder har blitt kjent med flere på omtrent samme alder som kommer fra det aktuelle stedet. Jeg tilbrakte mye tid der gjennom oppveksten, og selv om jeg har mange gode minner fra det, et jeg sjeleglad for at jeg slapp å bo der permanent. Nå er det jo forskjell på å flytte fra en trang leilighet i Oslo og ut på landet til stor enebolig, i forhold til å flytte fra en middels by til et mindre tettsted hvor boligen er på samme nivå begge steder, men det er en grunn til at de alle fleste små steder har ganske stor netto befolkningsnedgang... Anonymkode: f0899...561 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #18 Del Skrevet 14. september 2024 Det avhenger helt av barna, avstander mellom venner/aktiviteter/skole etc. for noen barn vil dette bli fantastisk. For andre kan det bli dramatisk å flytte fra nærmiljøet med venner. Anonymkode: 70bf0...1fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 14. september 2024 #19 Del Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 7.26): Vi har lenge drømt om dette - og nå er muligheten reell og jeg får fullstendig panikk. Vi har en 12 åring og en 8 åring, og vi har lenge drømt om å forlate byen for å få mer plass rundt oss, større hus og slippe bystress. Men jeg vet ikke om dette er en situasjon barna vil bli fornøyde med, og jeg er så redd de skal mistrives der!! De er åpne for å flytte, men de forstår jo ikke alt det innebærer dessverre. De har besteforeldre i bygda og venner der, så nettverk har de. Men jeg er redd de skal savne nærheten i byen, gangavstand og trygg skolevei. Noen her med erfaring? Hvordan reagerte barna på flytting? Anonymkode: e8467...881 Det bør være såpass stort sted at de har varierte tilbud og ikke bygdedyr. Elverum og oppover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #20 Del Skrevet 15. september 2024 Er det venner i gåavstan? Hvor langt til nærmeste butikk? Vi bor 2, 5 mil utenfor by, 1,5 mil til nærmeste butikk. 2 busser lørdag og ingen søndag. Min 17 åring har ikke hatt problemer med det, men 14 åringen min hater det og mye konflikt rundt at vi bor i ingenmannsland. Å vi bruker mye tid på kjøring pga dårlig bussforbindelser og ikke særlig egnet vei til å sykle på. Tror det ville vært bedre om vi hadde bodd på bygda nært et bygdesentrum, for usentralt her vi bor nå. Dog, ingen lån og stor hage, deilig økonomisk frihet, hatt mange fine ferier og spart mye til barna. Men det forstår jo ikke barna nå. Hadde vi vist hvordan det ble ville vi nok etablert oss en annen plass, samtidig gleder jeg meg til barna flytter/tar lappen og jeg får bo her med den flotte hagen, tur i naturen og ha den økonomiske friheten til og blant annet reise slik vi vil. Anonymkode: 4eaeb...87f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå