Gå til innhold

Hoster å hoster til man spyr. Er så lei.🤕🤕

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei i natten.

Hatt Korona og vært sjuk i snart 3 uker. Blitt betraktelig bedre, men hoster å hoster til jeg spyr. Klør og kiler i halsen, spyr å spyr. Sitter skikkelig i denne dritten.. Spesielt om natta er det selvfølgelig verst. Cosylan og noskapin dyttes innpå, men hjelper lite. Aldri drukket så mye te i mitt liv nå om dagen.

Flere som har opplevd denne hosten som aldri tar slutt?🙏🙉 Slitsomt å vondt overalt. 

Anonymkode: bcd32...968

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kikhoste?

Anonymkode: ad8d2...b88

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville sjekket opp hosten, det går kikhoste nå 

Anonymkode: 2ecf8...3dc

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg har det samme som deg og er syk på 3. dagen. Håper virkelig dette ikke varer i 3 uker 😨

Anonymkode: 01d02...ed3

Skrevet

Vært hos legen 2 ganger. Tatt halsprøver etc. Legen har ikke nevnt kikhoste. Alle prøver er negative. Kanskje jeg skal ringe legesenteret å høre om de testet kikhoste 🤔

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vært hos legen 2 ganger. Tatt halsprøver etc. Legen har ikke nevnt kikhoste. Alle prøver er negative. Kanskje jeg skal ringe legesenteret å høre om de testet kikhoste 🤔

Hadde bedt om test for kikhoste. Er det det kan du gå med slik hoste i opp mot 1år i værste tilfelle

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aldri drukket så mye te i mitt liv nå om dagen.

Slutt med det.
Drikk kalde drikker. Så kaldt som mulig. Da kan det være du blir bedre av hosten

Anonymkode: 117d8...34a

Skrevet

jeg koker opp vann, og puster inn dampen. Jeg har også fått lånt forstøver og får medisiner der som hjelper veldig. Er det et alternativ for deg? 

Anonymkode: 8445f...93c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg koker opp vann, og puster inn dampen.

Anonymkode: 8445f...93c

En annen variant er å ta seg en lang og varm dusj.

Anonymkode: 8acd4...2c6

Skrevet

Hvis du hoster til du spyr og allerede har prøvd cosylan så ville jeg bedt om en resept på solvipect comp.

Hvis du allerede har vært hos legen så regner jeg jo med at han testet for kikhoste siden det er i omløp. Ellers så er jo den hosten fra korona mer vedvarende nå enn forrige gang vi hadde det iallfall.

Anonymkode: 59d72...a23

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei i natten.

Hatt Korona og vært sjuk i snart 3 uker. Blitt betraktelig bedre, men hoster å hoster til jeg spyr. Klør og kiler i halsen, spyr å spyr. Sitter skikkelig i denne dritten.. Spesielt om natta er det selvfølgelig verst. Cosylan og noskapin dyttes innpå, men hjelper lite. Aldri drukket så mye te i mitt liv nå om dagen.

Flere som har opplevd denne hosten som aldri tar slutt?🙏🙉 Slitsomt å vondt overalt. 

Vas i Oslo på Tons of rock i sommer og fikk noe svineri. Testet meg ikke, men de sa det var endel koronasmitte der, så jeg regner med det var det. Hosta dag og natt de tre/fire første ukene, og veldig slapp, men ingen feber. Ble ikke helt frisk for etter to måneder. Ble nesten gal av den hosten så har tatt vaksine mot kikhoste, i tilfelle jeg skulle få den.

Anonymkode: 3be2e...639

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei i natten.

Du bør forsøke å sove med hodet høyt. Altså enten sittende i en (lene)stol eller støttet godt opp av puter. Og så må du, straks du begynner å hoste, få sluttet med å hoste. Jo mer du hoster, jo sårere blir halsen, og jo mer - og lengre - vil du hoste. 

Å drikke små super med varm te/melk/varmt vann med sukker eller honning hjelper. Førsøk å supe så ofte at du ikke engang kjenner trangen til å hoste. Mellom supene inntar du mat, pastiller, honning etc. Tenk kontinuerlig inntak oftere en hvert minutt, dagen gjennom. 

Cosylan demper trangen til å hoste. Med vekt på demper. Du bør derfor legge til rette dagen gjennom for at den trangen er så lav som mulig. Og så ta en full dose 5-10 min før du legger deg (altså i semi-sittende stilling). 

Øv deg også på å ignorere kilingen. Det er godt mulig. Mennesker lever med kronisk hoste over tiår, og lærer seg dette ganske så raskt. Om du har slim du bør få opp? Ta en lengre dusj. Mot slutten av den hoster du dypt og effektivt (fra lungene, ikke grunn og helt poengløs hosting) til du får opp noe eller alt. Slutt å hoste etter 3-4 dyps host. Får du ikke opp noe etter 4 host må du puste inn varm vanndamp 10-15 min til, og så gjenta. (Du puster bare inn gjennom en klut fuktet med så varmt vann du tåler, det er ikke komplisert) 

Anonymkode: 89d54...2b4

Skrevet

Her var det mange fine svar. Takk. 🙏

Skal prøve det med en fuktig varm klut. Mulig det er Korona hosten som sitter igjen, det er jo 4 runden med Korona jeg har og denne hosten hadde jeg ikke de 3 andre gangene.

Får opp en del slim også, drikker mye vann. Har Bronkyl også men ingen vits å ta det når jeg får opp litt slim. ?🤔

Skrevet

Har du prøvd å spise is? Hvis ikke så bør du prøve, men ikke fløte is, da melkeprodukter kan øke slimproduksjon.

Anonymkode: 37ddc...5ad

Skrevet

Har du slimhoste? Prøvd Bronkyl eller Bisolvon i så fall? Da blir det enklere å få opp slimet, og kan gjøre at man hoster litt mindre når slimet først har kommet opp.

Anonymkode: 58c6b...619

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her var det mange fine svar. Takk. 🙏

Skal prøve det med en fuktig varm klut. Mulig det er Korona hosten som sitter igjen, det er jo 4 runden med Korona jeg har og denne hosten hadde jeg ikke de 3 andre gangene.

Får opp en del slim også, drikker mye vann. Har Bronkyl også men ingen vits å ta det når jeg får opp litt slim. ?🤔

Om du har slimhoste skal du vel ikke ta Noskapin? Jeg tror som flere andre her at det kan være kikhoste du har fått. Om du tester negativt, så bør du i det minste friske opp kikhostevaksinen, da dette er noe svineri. Jeg tok boosteren i mai. 

Anonymkode: d17be...913

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei i natten.

Ring legekontoret ditt og få en akutt time. Du skal sjekkes for andre sykdommer når du hoster til du spyr.

Anonymkode: b8236...705

Skrevet

Uff, høres grusomt ut å hoste så lenge. 
Det er i grunn lite man kan gjøre mot hoste, annet enn å dempe. Hostesaft kan i mange tilfeller bare «utsette» plagene, og det er nok derfor så mange leger er litt restriktive med å gi det. 

Ser du har fått masse gode tips, men et kjerringråd jeg har testet og som FAKTISK funket er å kutte opp løk i biter og legge i en boks/tallerken på soverommet. Ikke spør hvordan, men det funket som bare det. 
Det lukter mye og setter seg i klærne om du ikke lukker klesskapet ditt. 😅 Men verdt et forsøk? 

Ellers har jeg erfaring med at støv gjerne trigger hosten. Rist og luft  dyner og puter og støvsug grundig på soverommet før du legger deg.  

Anonymkode: 8cccc...a70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...