Gå til innhold

Føler nesten at kollega prøver å sabotere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bytter på en rolle som øverste ansvarlige og registrerer tall som viser hvor effektive arbeiderne vi har ansvaret for har vært iløpet av en arbeidsdag. Jeg har øverste ansvaret for produksjonen denne uka og jeg begynner nesten å mistenke at vedkommende prøver å påvirke meg til å gjøre dårlige valg pluss at vedkommende stikker kjepper i hjulene sånn at mine effektivitetstall skal bli dårligere. Det virker jo ganske sykt, om jeg har rett. 

Jeg har begynt å notere ting som tyder på at det er ugler i mosen, så jeg ikke glemmer hva som har blitt sagt og gjort. Bare for i går har jeg notert fire punkter. 

Vi hadde en ny arbeider i går som var innlogget i et system uten å jobbe altfor lenge i går. Det var en ny arbeider som "sabotøren" var i dialog med. Jeg sa at arbeideren ikke kan stå innlogget uten å jobbe siden det går utover effektiviteten til prosjektet, men vedkommende ga tilsynelatende blaffen og lot arbeideren ødelegge tallene til en viss grad. Ikke veldig avgjørende, men uheldig. Vedkommende prøvde seg med at inaktiviteten ikke påvirker effektiviteten, men jeg var ganske sikker på det og kunne senere vise at jeg hadde rett. Innloggettiden uten å jobbe ble registrert som arbeidstid med null produksjon. Dette kunne i verste fall gitt arbeideren mindre lønn siden vi ikke har fast lønnssats, men timelønn basert på effektivitet.

En annen ting er at "sabotøren" nedprioriterer å følge opp de arbeiderne som sliter, og i går hadde vi to arbeidere som iløpet av den første halvannen timen hadde henholdsvis null enheter produsert og 1 enhet produsert. Man bør helst klare bortimot 3 enheter på halvannen time i snitt. Da den med null produksjon omsider ble fulgt opp og fikk innspill på produksjonen så vi at det løsnet i så stor grad at vedkommende endte på litt over halvannen enhet per time i snitt for arbeidsdagen til tross for 0 iløpet av første halvannen timen. Jeg som øverste ansvarlige skal i minst mulig grad følge opp de som sliter, jeg skal først og fremst følge med på arbeidsdagen til hele arbeidsstokken samlet under ett, jeg sitter for det meste foran en skjerm, ser på produksjonstallene og gjør endringer basert på tallmaterialet.

Jeg ville egentlig flytte arbeideren til en annen produksjon siden dette overhodet ikke fungerte første halvannen timen, men da begynte "sabotøren" å si at han skal følge opp arbeideren og gi tilbakemelding. Altfor sent, måtte starter med det minst en halvtime tidligere. Da følte jeg meg tvunget til å la arbeideren fortsette litt til slik at "sabotøren" har et visst grunnlag for å gi tilbakemelding pluss at arbeideren bør få prøve litt til etter tilbakemeldingen. Den andre arbeideren med 1 enhet på halvannen time flyttet jeg bare til en annen produksjon uten oppfølging/tilbakemelding og "sabotøren" kommenterte flere ganger at jeg hadde vært for utålmodig, burde gitt arbeideren mer tid før jeg ga opp. Da ville tallene "mine" trolig sett enda verre ut, dårligere effektivitet i snitt.

Angående det å vente med å følge opp arbeiderne som sliter mest pleier "sabotøren" å prioritere helt feil arbeidsoppgaver de dagene tallene registreres på mine "lederdager". Det kan være snakk om å svare på e-poster eller gjøre registreringer som overhodet ikke haster, som man like gjerne kan vente med i flere timer. Jeg har kommentert dette, men vi er bare uenige. Jeg mistenker at "sabotøren" vet at jeg har rett.

Vi har også en innstilling for ressursforbruk. Vi ser for oss at høyere ressursforbruk gir bedre effektivitet, og da prøver "sabotøren" å få meg til å bruke innstillingen for lavt ressursforbruk over en lengre tidsperiode enn det som var planen, en plan jeg hadde lagt med en annen kollega. Økt ressursforbruk gir ingen økte kostnader, men vi prøver likevel å ikke ha for høyt forbruk. Vanskelig å forklare uten å avsløre hva slags produksjon det er snakk om. Få aktørerer i markedet, derfor jeg ikke vil si for mye. "Sabotøren" har prøvd å si til meg at lavt forbruk kan gi bedre effektivitet. Vanskelig å vite om det er en reell oppfatning eller for å sabotere.

Anonymkode: 2719a...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånne folk finner du i alle yrker. Det viktigste du gjør er å ta din del av ansvaret, stille opp der det trengs og ikke la deg vippes av pinnen på grunn av at noen andre føler seg truet av dine ferdigheter. Blir det et reellt problem er det selvfølgelig noe du tar videre. Ofte er det best å bruke arbeidstiden din på å levere.

Anonymkode: a3c1b...ee3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sånne folk finner du i alle yrker. Det viktigste du gjør er å ta din del av ansvaret, stille opp der det trengs og ikke la deg vippes av pinnen på grunn av at noen andre føler seg truet av dine ferdigheter. Blir det et reellt problem er det selvfølgelig noe du tar videre. Ofte er det best å bruke arbeidstiden din på å levere.

Anonymkode: a3c1b...ee3

Jeg bør kanskje ha mindre dialog med vedkommende og bare gjøre selvstendige valg. Egentlig burde vi dratt i samme retning, hatt en dialog som er til virksomhetens beste osv. 

Kan være lettere å sabotere om man vet hvilke tanker jeg sitter med og hva jeg er i ferd med å gjøre. Hvis jeg bare hadde flyttet arbeideren med null produksjon uten å nevne det i forkant ville ikke "sabotøren" fått sjansen til å en oppfølging/tilbakemelding på et altfor sent tidspunkt.

Angående den nye arbeideren har jeg administratorrettigheter til å kaste ut de som er inaktive. Jeg får benytte meg av det om "sabotøren" lar dem være innlogget uten å jobbe.

Det er også en annen med samme stilling som oss som til en viss grad har ødelagt for meg tidligere, i mindre grad, men der har jeg null tro på at det er bevisst sabotasje. Det kan være snakk om at jeg oppdager at en arbeider sliter og gir beskjed om at det er verdt å følge med på arbeideren, gi tilbakemelding osv. Vedkommende er med på det, men kan bli borte en stund før man kommer i gang med oppfølgingen. I et tilfelle kom vedkommende tilbake og fant ut at jeg allerede hadde flyttet arbeideren slik at oppfølging ikke lenger var aktuelt. Vi har faste rutiner for oppfølging, hvor mange man bør prøve å følge opp per dag, hvor grundig oppfølging osv, så da måtte den som drøyde det for lenge prøve å finne andre å følge opp isteden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du skrevet om dette før?

Anonymkode: 20269...c59

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en annen episode med "sabotøren" som jeg faktisk har nevnt her inne tidligere. Da var problemet at "sabotøren" tok den mest effektive arbeideren ut av produksjon for å gi tilbakemelding. Den tilbakemeldingen tok over en time, det er ganske ekstremt. En tilbakemelding tar ofte 5-30 min, avhengig av hvor mye det er å snakke om, hvor grundige vi er osv.

Den dagen produserte vi to enheter for lite. Arbeideren som ble tatt ut av produksjonen lå på over to enheter i timen, så statistisk sett ville vi nådd produksjonsmålet om arbeideren ikke ble tatt ut. Jeg hadde gitt beskjed til "sabotøren" om at det er kritisk, at tilbakemeldingen må holdes kort osv. Men nei.

Dette var så sykt at jeg tok et skjermbilde som viser at arbeideren stod på pause i over en time, som skyldes tilbakemeldingen. Jeg sendte skjermbildet til meg selv, så det har jeg fortsatt tilgang på. Vi kan bla tilbake i historikken og se at det er registrert en tilbakemelding med nøyaktig tidsbruk med den arbeideren den dagen, for eksempel 1 time og 7 min eller hvor mye det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ikke du skrevet om dette før?

Jeg har skrevet flere tråder om samme kollega. Dette er kollegaen som tilbyr sjokolade til andre kolleger mens jeg sitter sammen med dem uten å spørre meg, henter drikke til andre uten å spørre meg, henter gratis baguetter i kantina som gis til andre kolleger foran ansiktet mitt osv. Nylig har vedkommende tilbudt baguette til en kollega og sagt at dersom denne andre kollegaen ikke vil ha den så tar vedkommende den med hjem selv. Å gi den til meg var i hvert fall ikke aktuelt.

Har nevnt dette for en kollega (en annen enn de nevnte) som er enig med meg i at dette er helt merkelig oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke se for meg sik uprofesjonell oppførsel fra en såkalt "øverste leder"... Du vil ha mindre diaolg med en kollega?? Som øverste leder bør du ha MER diaolg!! Som øverste leder bør du ta tak i problemet, som øverste leder bør du ta ansvar for dine medarbeidere, ikke bare dytte det videre... En ny medarbeider er logget inn for lenge? Det er DITT ansvar å følge opp hvorfor! Her er det jo fullstendig ansvarsfraskrivelse fra din side, og en oppførsel fra dere begge som tyder på at dere er i tenårene og ikke burde hatt noe lederansvar.

Anonymkode: c35e6...b02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg klarer ikke se for meg sik uprofesjonell oppførsel fra en såkalt "øverste leder"... Du vil ha mindre diaolg med en kollega?? Som øverste leder bør du ha MER diaolg!! Som øverste leder bør du ta tak i problemet, som øverste leder bør du ta ansvar for dine medarbeidere, ikke bare dytte det videre... En ny medarbeider er logget inn for lenge? Det er DITT ansvar å følge opp hvorfor! Her er det jo fullstendig ansvarsfraskrivelse fra din side, og en oppførsel fra dere begge som tyder på at dere er i tenårene og ikke burde hatt noe lederansvar.

Mye fri fantasi her. Får ikke svar på synsing som har null rot i virkeligheten, jeg gir bare beskjed om det mtp at det sikkert er andre som føler seg fristet til å trolle og få svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mye fri fantasi her. Får ikke svar på synsing som har null rot i virkeligheten, jeg gir bare beskjed om det mtp at det sikkert er andre som føler seg fristet til å trolle og få svar på det.

Så fortell hvordan du har oppført deg som en profesjonell leder i denne sammenhengen da? 
Hvilken dialog har du hatt med vedkomne? Hvordan har du opptrådd for å løse denne situasjonen? 
Hvilket fokus har du på medarbeidere, utenom tall? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så fortell hvordan du har oppført deg som en profesjonell leder i denne sammenhengen da? 
Hvilken dialog har du hatt med vedkomne? Hvordan har du opptrådd for å løse denne situasjonen? 
Hvilket fokus har du på medarbeidere, utenom tall? 

Jeg ser jo at det er samme brukeren. Lol

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du hold deg til en tråd? 

Dette må være minst 10ende tråden jeg har lest om alle dine problemer med samtlige kollega på denne arbeidsplassen. 

Må jo være snakk om burger king og 17-20 åringer sånn som dere holder på 😝

Anonymkode: 43c54...f9d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken.måte hjelper det deg å be om hjelp eller lufte her inne?

Mener å huske at sjefen din gir faen. Hvorfor gjør ikke du også det? Ingen her ute på Internett som kan hjelpe deg med jobben din.

Men siden du har tatt opp dette med sjefen sikkert flere ganger er det litt interessant å høre hviøken tilbakemelding  vedkommende har gitt deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kan du hold deg til en tråd? 

Dette må være minst 10ende tråden jeg har lest om alle dine problemer med samtlige kollega på denne arbeidsplassen. 

Må jo være snakk om burger king og 17-20 åringer sånn som dere holder på 😝

Så du har null oversikt, ja. Samtlige kolleger, det er jo stort sett denne ene, dumskapen lenge leve 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en arbeidsleir. Her sitter det en arbeider som ikke får hjelp til å komme i gang  eller blir fulgt opp. Første tanke er å flytte dette stakkars mennesket over et annet sted p.g.a manglende effektivitet han sannsynligvis ikke kan noe for? Snakk om å strippe folk for selvtillit og mestringsfølelse på jobb. Dette høres ut som mennesker  blir flyttet rundt som sjakkbrikker i et eget, sykt spill om å vinne.

Anonymkode: 5957f...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så du har null oversikt, ja. Samtlige kolleger, det er jo stort sett denne ene, dumskapen lenge leve 👏

Du høres ut som et kjempe messig menneske å forholde seg til, gitt 🙄

Jeg har den oversikten og kontekst du har gitt i dine tråder, om du synes den er for dårlig så må du jo eventuelt bidra med å gi bedre oversikt og kontekst da. 

" stort sett" mao så sier du jo at det ikke bare er denne ene kollegan men flere. Så tiltross for dårlig oversikt så er anslaget mitt ikke så halv gærnt læl. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta tak i tingene selv og ikke delegere til vedkommede som utsetter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (13 timer siden):

Ta tak i tingene selv og ikke delegere til vedkommede som utsetter. 

Overhodet ikke slik det fungerer, det ville vært en nybegynnerfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...