Belima Skrevet 10. september 2024 #1 Skrevet 10. september 2024 Er det noen som har erfaring med å jobbe/ samle inn penger til en tur for klassen til sine barn? Her er det snakk om 150 elever på trinnet og det beregnes at de trenger 750 000 kr til å dekke barnas utgifter. Altså 5000 kr pr barn. 5000 kr ekstra pr foreldre som skal/må være med. Dette har de ett år på å klare å skaffe. Det gjelder trinnet til mitt barnebarn. Det ble tatt opp på siste møtet før ferien og igjen nå. Hvor realistisk er det å tjene inn så mye penger på ett skoleår med salg av kaker og vafler mm.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #2 Skrevet 10. september 2024 Vi startet også året før, men vi hadde en anonym giver som sponset skolen med 100K hvert år. Vi var færre elever da, så vi måtte likevel få inn 4000kr selv, det gikk helt fint. Det ble kakesalg, salg av dopapir og innsamling av pant. Anonymkode: 08934...a8e 2
smurfebuss Skrevet 10. september 2024 #3 Skrevet 10. september 2024 Dere må forhøre dere om dugnader. Varetelling på butikker, vakthold på arrangement etc. I tillegg må dere belage dere på en stor salgsdugnad: dopapir, kjeks, egg etc. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #4 Skrevet 10. september 2024 Her sponset kommunen fly og hotell til Polentur. Slik har det vært de siste fem årene i vår kommune. Anonymkode: 6342a...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #5 Skrevet 10. september 2024 Min sønn og klassen skal til Polen/Auschwitz til våren. 10 klasse tur. Det ble arrangert 17 mai på 5 trinn. Det som ble til overs etter leirskole ble ført med videre til ungdomsskolen. Det har vært div dugnader, ca 2-3 i halv året. Det har blitt arrangert melodi Grand Prix, juleball, salg ved julemesse, vakter ved div arrangement, pakke godteri, pakke julegaver. Det mangler ca 250.000 som må komme inn frem til våren. Kullet er ca 80 elever, og det regnes ca 700.000 for denne turen. Skolen vil vel få ca 900kr i støtte fra udir. Skjønner ikke helt hvordan foreldrene tenker å samle inn 750.000 på et år 🤔 Anonymkode: 7a996...483 2
Grüner Skrevet 10. september 2024 #6 Skrevet 10. september 2024 Belima skrev (1 time siden): Er det noen som har erfaring med å jobbe/ samle inn penger til en tur for klassen til sine barn? Her er det snakk om 150 elever på trinnet og det beregnes at de trenger 750 000 kr til å dekke barnas utgifter. Altså 5000 kr pr barn. 5000 kr ekstra pr foreldre som skal/må være med. Dette har de ett år på å klare å skaffe. Det gjelder trinnet til mitt barnebarn. Det ble tatt opp på siste møtet før ferien og igjen nå. Hvor realistisk er det å tjene inn så mye penger på ett skoleår med salg av kaker og vafler mm. 750 000kr på ett år ved salg av kaker? Urealistisk. De burde ha begynt innsamlingen allerede første året på ungdomsskolen. Når det er sagt, så har jeg selv vært i Auschwitz og guiden der var ikke så begeistret for ungdomsskoleturer dit. Hennes erfaring var at de var for unge til å ta det inn ennå og de var mer opptatt av å være på klassetur. 3 8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #7 Skrevet 10. september 2024 Grüner skrev (2 minutter siden): 750 000kr på ett år ved salg av kaker? Urealistisk. De burde ha begynt innsamlingen allerede første året på ungdomsskolen. Når det er sagt, så har jeg selv vært i Auschwitz og guiden der var ikke så begeistret for ungdomsskoleturer dit. Hennes erfaring var at de var for unge til å ta det inn ennå og de var mer opptatt av å være på klassetur. Forstår problemstillingen, men da måtte man nesten droppe turene, for når tenåringer med boblende hormoner er på klassetur, er de først og fremst på klassetur; russen viser at man neppe blir særlig mer moden når man er 19. Når det gjelder Auschwitz er leiren, så vidt jeg har hørt, preget av manglende vedlikehold, slik dette kan bli et problem om noe begynner å rase sammen. Anonymkode: 11aa9...f90 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #8 Skrevet 10. september 2024 For ti år siden betalte jeg 7000 for turen pluss lommepenger og penger til middag tre av dagene. Dugnaden var kakesalg og vi fikk inn 650 kr minus det vi måtte betale for kakene (per barn). Latterlig opplegg, godt å se skoler som har anstendige dugnader. Anonymkode: 6866a...04b 3
Christina82 Skrevet 11. september 2024 #9 Skrevet 11. september 2024 Ryddet for avsporing. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #10 Skrevet 11. september 2024 Her er de 110 på trinnet, men de klarte det ved å selge dopapir og andre varer i seks runder pluss en stand med kaker en happening og jobbe med vedstabling. Da har folk bidratt ujevnt, men de fikk nok til reise og lommepenger. Anonymkode: 33e64...140 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #11 Skrevet 11. september 2024 Syns de er sene i gang? Her begynte vi med en gang de starter ungdomskolen, og reiste høsten 10.kl. Vi hadde egeninnsats og fellesdugnad. På egeninnsats solgte de vafler eller gjorde tjenester hos familie/nørmiljø ( klippet plen, måkte snø, bar ved etc). Felles hadde vi basar, flere runder flaskeinnsamling, foreldre stilte som vakt ved arrangement og noen var med på en varetelling. Jeg husker ikke summen nøyaktig, men har gjort dette for 2 barn med ca 120 elever på trinnet - og vi kom i mål hver gang. Men det krever at man står på! Men det er også en stor del av poenget med den turen, lære om solidaritet og sammarbrid, og jobbe sammen for å oppnå et felles mål 😊 Anonymkode: 7b151...6cc 1
Belima Skrevet 11. september 2024 Forfatter #12 Skrevet 11. september 2024 Takk for innspill så langt. Selv har jeg vært guide og reiseleder for 2 sånne turer for 20 år siden. Mitt barnebarn startet i denne klassen på nyåret i 8. klasse. Som Grüner sier, mange er alt for umodne til en sånn tur. Så selv, hvor mange som ikke klarte å oppføre seg inne i de forskjellige "stedene" vi var. Mange var helt respektløse. Ett av problemene jeg ser med denne turen, er at alle elevene skal jobbe inn penger til en felles kasse. Alle skal få være med, uansett innsatsen de gjør. Det synes jeg ikke er en rettferdig måte å gjøre det på. Hadde vært barn, vært ansvarlig for egen inntjening til turen, så hadde det vært annerledes. Det er jo sånn, at noen er mer ivrige enn andre til å bruke fritiden sin på å jobbe inn penger. Skal snakke med datteren min i dag og høre hva som kom ut av møtet i går. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #13 Skrevet 11. september 2024 smurfebuss skrev (11 timer siden): Dere må forhøre dere om dugnader. Varetelling på butikker, vakthold på arrangement etc. I tillegg må dere belage dere på en stor salgsdugnad: dopapir, kjeks, egg etc. Salgsdugnad er noe styggedom. Jeg nekter alltid salgsdugnad. Betaler det lille som klubben/skolen ville ha sittet igjen med etter salget, men nekter plent å sponse de griske selskapene bak produktene. https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/5BGoGW/mange-foreldre-har-irritert-seg-lenge https://www.nrk.no/sorlandet/barn-brukt-i-nettverkssalg-1.13665386 https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/jPPqXq/hjelp-vi-er-i-dorullbransjen Anonymkode: fa274...070 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #14 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her er de 110 på trinnet, men de klarte det ved å selge dopapir og andre varer i seks runder pluss en stand med kaker en happening og jobbe med vedstabling. Da har folk bidratt ujevnt, men de fikk nok til reise og lommepenger. Anonymkode: 33e64...140 Og selskapet bak det dyre, dårlige dopapiret ler hele veien til banken. Anonymkode: fa274...070 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #15 Skrevet 11. september 2024 Jeg svarte tidligere, vi gjorde forskjellig dugnader / basar etc. Vi ønsket å unngå salgsdugnader dersom vi kunne, fordi veldig mange av ungdommene skulle allerede selge dopapir etc for idrettslaget eller andre aktiviteter. Vi klarte det uten begge gangene vi var med hverfall. Men dette er litt opp til drivet og innsatsen i foreldregruppa, så viktig å gå på planleggingsmøtet og si sin mening, foreslå andre løsninger 😊 Anonymkode: 7b151...6cc 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #16 Skrevet 11. september 2024 Hvorfor skal slikt dekkes med dugnad? Hvorfor er det alles naboer, familie og venner som må betale for turen? Kan man ikke dekke kostnaden selv år heller klassen ta på seg skikkelige jobber, ikke tigg fra privatpersoner. Kontakt butikker for varetelling, gå med avisen, heng opp lapper om at småjobber søkes. Anonymkode: 69bb9...587 2 1
Brunello Skrevet 11. september 2024 #17 Skrevet 11. september 2024 Belima skrev (54 minutter siden): Takk for innspill så langt. Selv har jeg vært guide og reiseleder for 2 sånne turer for 20 år siden. Mitt barnebarn startet i denne klassen på nyåret i 8. klasse. Som Grüner sier, mange er alt for umodne til en sånn tur. Så selv, hvor mange som ikke klarte å oppføre seg inne i de forskjellige "stedene" vi var. Mange var helt respektløse. Ett av problemene jeg ser med denne turen, er at alle elevene skal jobbe inn penger til en felles kasse. Alle skal få være med, uansett innsatsen de gjør. Det synes jeg ikke er en rettferdig måte å gjøre det på. Hadde vært barn, vært ansvarlig for egen inntjening til turen, så hadde det vært annerledes. Det er jo sånn, at noen er mer ivrige enn andre til å bruke fritiden sin på å jobbe inn penger. Skal snakke med datteren min i dag og høre hva som kom ut av møtet i går. Ideelt sett en god tanke, men det fungerer ikke slik. Det som hadde skjedd dersom alle var ansvarlige for å få inn penger, er at de vanskeligstilte barna ikke hadde klart å få inn penger uavhengig av hvor mye de hadde jobbet. Mens de godt stilte barna ikke hadde løftet en finger. De hadde sittet og sett at foreldrene hadde skaffet pengene gjennom nettverkene sine. 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #18 Skrevet 11. september 2024 Vi har fått beskjed om at pga. strengere regler for innsamlinger, ref. gratisprinsippet, så er det ikke lenger mulig for skolen å sende ungene med Hvite busser i 10. klasse. Er det noen som har kommet seg lovlig rundt disse nye reglene? Er det f.eks. lov at skolen gir elevene permisjon, men at turen er 100% arrangert av foreldrene? Jeg er for ordens skyld for gratisprinsippet og mener det kun skal samles inn en stor pott som dekker alle elevene, selv om noen kanskje ikke bidrar i det hele tatt, men det er i praksis vanskelig å gjøre det på en lovlig måte uten at det kommer frem hvem som har satt inn penger og ikke (bidragene skal være frivillige og anonyme, uten noe press). Anonymkode: 1285d...006
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #19 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har fått beskjed om at pga. strengere regler for innsamlinger, ref. gratisprinsippet, så er det ikke lenger mulig for skolen å sende ungene med Hvite busser i 10. klasse. Er det noen som har kommet seg lovlig rundt disse nye reglene? Er det f.eks. lov at skolen gir elevene permisjon, men at turen er 100% arrangert av foreldrene? Jeg er for ordens skyld for gratisprinsippet og mener det kun skal samles inn en stor pott som dekker alle elevene, selv om noen kanskje ikke bidrar i det hele tatt, men det er i praksis vanskelig å gjøre det på en lovlig måte uten at det kommer frem hvem som har satt inn penger og ikke (bidragene skal være frivillige og anonyme, uten noe press). Anonymkode: 1285d...006 Her reiser de i høstferien, og alt er organisert av foreldre. Frivillig å være med, men dugnader og innsamlinger tar sikte på å betale alt for alle 😊 Slik har det vært i hverfall 10 år her, hvis ikke mer. Anonymkode: 7b151...6cc 2
Brunello Skrevet 11. september 2024 #20 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her reiser de i høstferien, og alt er organisert av foreldre. Frivillig å være med, men dugnader og innsamlinger tar sikte på å betale alt for alle 😊 Slik har det vært i hverfall 10 år her, hvis ikke mer. Anonymkode: 7b151...6cc AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har fått beskjed om at pga. strengere regler for innsamlinger, ref. gratisprinsippet, så er det ikke lenger mulig for skolen å sende ungene med Hvite busser i 10. klasse. Er det noen som har kommet seg lovlig rundt disse nye reglene? Er det f.eks. lov at skolen gir elevene permisjon, men at turen er 100% arrangert av foreldrene? Jeg er for ordens skyld for gratisprinsippet og mener det kun skal samles inn en stor pott som dekker alle elevene, selv om noen kanskje ikke bidrar i det hele tatt, men det er i praksis vanskelig å gjøre det på en lovlig måte uten at det kommer frem hvem som har satt inn penger og ikke (bidragene skal være frivillige og anonyme, uten noe press). Anonymkode: 1285d...006 I vår kommune er det ikke lov å reise bort uavhengig når man gjør det, og dugnader for pengeinnsamling er ikke tillat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå