AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #21 Skrevet 10. september 2024 Det jeg reagerer på er privatfolk som plukker sopp og selger på FB o.l. Jeg er en ivrig sopp-plukker, men plukker kun kantarell og traktkantarell. Jeg føler meg 100% trygg på den soppen jeg plukker, men jeg hadde aldri i verden solgt det til andre. Det hadde jeg rett og slett ikke turt, alt for stort ansvar. Anonymkode: 87b89...059 2
Tripptrapp1 Skrevet 10. september 2024 #22 Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Blåbær er lett gjenkjennelige som soppen ikke er. Om man så skulle tatt feil av et blåbær og noe annet blått fra skogen så ville nok ikke det vært så giftig at det står om livet eller nyreskader. Sopp er en av de farligste vekstene vi har om man ikke har to gode øyne. Anonymkode: c005b...72c Tidenes dårligste argument. Sopp er like lett gjenkjennelig for en som har lært seg å kjenne igjen en viss type sopp, som blåbær er for en som har lært å kjenne igjen det. 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #23 Skrevet 10. september 2024 Tripptrapp1 skrev (7 minutter siden): Tidenes dårligste argument. Sopp er like lett gjenkjennelig for en som har lært seg å kjenne igjen en viss type sopp, som blåbær er for en som har lært å kjenne igjen det. Meg bekjent har vi ikke noen blåe bær som gir det nyresvikt her i Norge. Sopp derimot har vi mange som ligner på matsopper. Anonymkode: f7485...f91 3 1
Tripptrapp1 Skrevet 10. september 2024 #24 Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Meg bekjent har vi ikke noen blåe bær som gir det nyresvikt her i Norge. Sopp derimot har vi mange som ligner på matsopper. Anonymkode: f7485...f91 Du er veldig bastant på at sopp er farlig til å være en som virker til å ha temmelig begrenset kunnskap om det. Med forutsetning at man plukker den soppen man er trygg på, så er det helt trygt å plukke sopp. «Nybegynnersoppene» som kantarell og steinsopp er lette å kjenne igjen og har heller ingen farlige forvekslingsarter. Det er ikke slik at det er helt bingo for de som plukker sopp om de kommer hjem med matsopp etter noe supergiftig. De som plukker mer avanserte sopper, har jeg inntrykk av at stort sett vet meget godt hva de holder på med, for newsflash - de færreste av oss har som mål å ende på dialyse resten av livet. Noen uhell skjer her som på andre arenaer i livet, og noen plukker sopp som er over deres kunnskapsnivå og får svi for det. Man kan ikke helgardere seg mot sistnevtes idioti. 4
TomSawyer Skrevet 10. september 2024 #25 Skrevet 10. september 2024 Mardina skrev (1 time siden): Så lenge man plukker sopp som er spiselig, så er det jo ikke farlig å spise sopp. Lærer man seg 3-4 sikre sopper (f.eks steinsopp, kantarell og piggsopp), så går det stort sett greit å spise sopp. Stekt kantarell på hvit pizza er forresten kjempedigg! 🤤 Kan også forresten anbefale kanalen "Soppriket" på Youtube. Han er veldig flink til å informere om både spiselige og giftige sopp. Har en stygg tendens til å ramle borti giftmorkeln og arsenikk- kremla..😬🙈..tror jeg fortsetter med sopp jeg må jekke ut av hermetikkboks..😂😆
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #26 Skrevet 11. september 2024 Tripptrapp1 skrev (6 timer siden): Du er veldig bastant på at sopp er farlig til å være en som virker til å ha temmelig begrenset kunnskap om det. Med forutsetning at man plukker den soppen man er trygg på, så er det helt trygt å plukke sopp. «Nybegynnersoppene» som kantarell og steinsopp er lette å kjenne igjen og har heller ingen farlige forvekslingsarter. Det er ikke slik at det er helt bingo for de som plukker sopp om de kommer hjem med matsopp etter noe supergiftig. De som plukker mer avanserte sopper, har jeg inntrykk av at stort sett vet meget godt hva de holder på med, for newsflash - de færreste av oss har som mål å ende på dialyse resten av livet. Noen uhell skjer her som på andre arenaer i livet, og noen plukker sopp som er over deres kunnskapsnivå og får svi for det. Man kan ikke helgardere seg mot sistnevtes idioti. Nå er vel ikke giftslørsopp heller så lik matsopp i utseendet, men har en tendens å vokse sammen med trakantarell, og kan derfor snike seg med sammen med traktkantarellen. Men utover det, er det jo helt tullete å la være å spise sopp i sin helhet (gitt at man synes sopp er godt) , fordi noen ikke er nøye nok, har kunnskap nok, osv. og plukker med seg og spiser giftig sopp. Anonymkode: ad703...844 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #27 Skrevet 11. september 2024 Lassevis med folk plukker sopp selv hele tiden og det går mange år mellom hver gang noen blir syke av det, derav avisartikler når det skjer. Det er ikke farlig å spise selvplukket sopp så lenge man vet hva man driver med. Av og til er det en og annen sopplukker som ikke vet hva de driver med og det blir det da avisstoff av. Det er da mye rart folk gjør hver eneste dag som potensielt kan være livsfarlig om det gjøres feil uten at man mener man skal slutte å bruke produktet likevel. Helt idioti å mene at ingen kan plukke sopp fordi det finnes andre som ikke har god nok kunnskap. Det blir som å si at man skal forby bilkjøring for alle fordi det finnes folk som ikke har lappen. Anonymkode: 3c791...041 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #28 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg hørte en gang at det er en del asiater i Norge, som spiser en giftig sopp, som er veldig lik en spiselig sopp i Asia. Anonymkode: 87b89...059 Stemmer. I asia er det en type spiselig fluesopp som regnes som en delikatesse. I Norge vokser det dødelig hvit fluesopp, som er tilnærmet IDENTISK med den asiatiske delikatessen. Mange asiatere som plukker sopp i Norge, tror de har funnet delikatessen, og serverer dødelig mat i god tro. Det kan leses om blant annet på HelseNorge, og jeg vet at NRK har hatt flere saker om nettopp dette problemet. https://www.helsenorge.no/giftinformasjon/sopp/hvit-fluesopp-er-en-svart-giftig-sopp/ Anonymkode: 92db1...7dd 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #29 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ser flere nå er innlagt på sykehus etter å ha trøkket i seg sopp. Nyresvikt og flere farlige komplikasjoner grunnet dette. Når skal folk lære? Også sopp? Nei jeg holder meg langt unna. Anonymkode: c005b...72c Du vet at ikke ALL sopp er farlig. Avstår du fra å ta kollektivt eller kjøre bil fordi folk dør i trafikken? Anonymkode: 00b16...207
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #30 Skrevet 11. september 2024 "at de aldri lærer" - jeg tror ikke det er de samme folkene som går på denne smellen gang etter gang... Anonymkode: cb64c...9c1 3 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #31 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men hvem er disse uvitende folkene som har gått løs på en farlig sopp? Vi lærer barna å ikke spise farlig sopp, likevel klarer "soppfolk" å velge feil? Rart jeg er skeptisk. Mine to barn skal aldri plukke sopp, nå er jeg i alder av 36 aldri vært fan av sopp plukking og vil ikke få etterfølgere av det. Er fra Sørlandet selv og kjenner jeg håper de lærer om de overlever. Ts Anonymkode: c005b...72c Det er ikke "soppfolk" (altså folk som vet hva de driver med) som blir forgiftet av å spise sopp. Det er fordi enkelte folk bare går på skogen og plukker, og har ikke peiling på hva det er de plukker. Noen tror f.eks at de plukker sjampingjong, og så plukker de hvit fluesopp. De forstår ikke konsekvensene av det de gjør, og de har ikke lært seg hvilke sopper som er trygge og ikke kan forveksles. Jeg har vokst opp med å plukke kantarell, traktkantarell, gul trompetsopp og piggsopp. Selv som barn kan man fint lære seg disse artene. Det er ikke farlig å plukke sopp når man vet hva man driver med. Anonymkode: 43b49...a35 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #32 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg hørte en gang at det er en del asiater i Norge, som spiser en giftig sopp, som er veldig lik en spiselig sopp i Asia. Anonymkode: 87b89...059 Det er visst hvit fluesopp som ligner på en asiatisk type, og hvit og grønn fluesopp er blant de veldig få skadelige soppene vi har i Norge. Vi har en del giftige som ikke gir noen skade, men som selvfølgelig er ubehagelige (diare, oppkast, svimmelhet, ubehag ol.). Hvit og grønn fluesopp, og den de hadde fått i seg på Sørlandet, spiss giftslørsopp, ødelegger kroppen for ever! Den soppen alle kjenner som giftig er vanlig fluesopp, og den skader ikke kroppen på samme måte. Hvis man da ikke går inn for det og spiser et helt måltid av den. Det jeg aldri har skjønt er hvordan det er mulig å blande slørsopp med kantarell eller traktkantarell, det er jo som å blande Donald, Langbein og Minni. Jeg tror det må være sånn som du forteller, at det uheldigvis kommer inn biter i soppsankingen. Anonymkode: be34a...e11
Tripptrapp1 Skrevet 11. september 2024 #33 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå er vel ikke giftslørsopp heller så lik matsopp i utseendet, men har en tendens å vokse sammen med trakantarell, og kan derfor snike seg med sammen med traktkantarellen. Men utover det, er det jo helt tullete å la være å spise sopp i sin helhet (gitt at man synes sopp er godt) , fordi noen ikke er nøye nok, har kunnskap nok, osv. og plukker med seg og spiser giftig sopp. Anonymkode: ad703...844 Er man der at man føler seg trygg på å plukke traktkantarell, så går jeg også ut i fra at man vet at man skal plukke én og én sopp, nettopp pga faren for at det vokser giftslørsopp blant dem. Dette er en godt kjent sak.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #34 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ser flere nå er innlagt på sykehus etter å ha trøkket i seg sopp. Nyresvikt og flere farlige komplikasjoner grunnet dette. Når skal folk lære? Også sopp? Nei jeg holder meg langt unna. Anonymkode: c005b...72c Tviler på at de som er innlagt er «oppegående» mennesker. Her snakker vi nok om folk som er generelt ukritiske og mangler kritisk sans og sunn fornuft. Liker ikke sopp selv, men så lenge folk vet hvilken sopp som er trygg så skal det være rimelig trygt for de fleste. Anonymkode: a348c...c77 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #35 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 23.46): Jeg hørte en gang at det er en del asiater i Norge, som spiser en giftig sopp, som er veldig lik en spiselig sopp i Asia. Her jeg bor er det en del asiatiske damer som raider skogen etter sopp. De plukker og fyller de over i søppelsekker i bilen, og gir seg ikke før de har sikkert 3-4 søppelsekker med sopp i hver bil. Og der kommer jeg dinglende med en liten kurv med kantarell 😁 Tror ikke de spiser giftig sopp altså, men skulle de være så uheldige å få med en giftslørsopp, må det jo forgifte hele søppelsekken. Anonymkode: 87b89...059 Fikk servert vårruller med sopp en gang. Gikk bra, men man kan aldri vite. Anonymkode: a1de4...46a
Hensatt Skrevet 12. september 2024 #36 Skrevet 12. september 2024 Hvofor spise noe med så lavt næringsinnhold? Aldri skjønt vitsen, særlig når det er så lite som skal til for at det går galt i tillegg...
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #37 Skrevet 12. september 2024 Holder meg langt unna. Er ikke vant med at man plukker sopp ute, så det er ikke noe stort tap for meg å holde meg til butikksopp. Har latt være å dra på barnas turlag sopptur også. Jeg tør rett og slett ikke å ta den sjansen. Anonymkode: 81234...de7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #38 Skrevet 12. september 2024 Hensatt skrev (13 minutter siden): Hvofor spise noe med så lavt næringsinnhold? Aldri skjønt vitsen, særlig når det er så lite som skal til for at det går galt i tillegg... Det er jo morsomt å lete etter "skatter" ute og tilberede det man selv har plukket. Ha lokkemat for å få med barn på tur. Sikkert gøy for barn å lete etter kantarell. Smaker jo veldig godt også. Jeg liker sopp men spiser kun den fra butikken, for jeg tør ikke. Men skjønner jo godt at folk liker å plukke sopp. Jeg elsker blåbærtur. Anonymkode: 81234...de7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #39 Skrevet 12. september 2024 Hensatt skrev (34 minutter siden): Hvofor spise noe med så lavt næringsinnhold? Aldri skjønt vitsen, særlig når det er så lite som skal til for at det går galt i tillegg... Fordi det er godt? Med ditt argument er det jo bare å helt slutte med all sjokolade, godteri, potetgull, snacks, kaffe, brus, iskrem, kaker og egentlig alt annet som inntas kun fordi det er godt og ikke fordi det har næringsverdi. Anonymkode: 3c791...041 1
Lava Anne Skrevet 12. september 2024 #40 Skrevet 12. september 2024 Irritert og oppgitt over folk med nyre- eller keversvikt? Ok. Noen føler seg bedre av å se på luksusfellen og noen føler seg overlegne når folk får nyresvikt. Fair enough.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå