Gå til innhold

Folk døende pga sopp ! Lærer de aldri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser flere nå er innlagt på sykehus etter å ha trøkket i seg sopp. Nyresvikt og flere farlige komplikasjoner grunnet dette. Når skal folk lære? Også sopp? Nei jeg holder meg langt unna. 

Anonymkode: c005b...72c

• Nyttig 5
Skrevet

Digg med sopp da

Anonymkode: 5b823...eaf

Skrevet (endret)

Så lenge man plukker sopp som er spiselig, så er det jo ikke farlig å spise sopp. Lærer man seg 3-4 sikre sopper (f.eks steinsopp, kantarell og piggsopp), så går det stort sett greit å spise sopp. 

Stekt kantarell på hvit pizza er forresten kjempedigg! 🤤

Kan også forresten anbefale kanalen "Soppriket" på Youtube. Han er veldig flink til å informere om både spiselige og giftige sopp. 

Endret av Mardina
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Man trenger absolutt ikke holde seg langt unna, så lenge man er nøye på hva man plukker og vet hva man plukker. Kantarell, piggsopp og steinsopp er vanlige sopper å plukke som ikke har noen farlige forvekslingsarter, så lenge man kjenner kjennetegnene. Det lure er jo å gå på soppturer med folk som kan sopp, før man går alene. 

Noen plukker nok alt mulig og er veldig ukritisk. 

Anonymkode: 43b49...a35

• Liker 2
Skrevet

Det er vel soppkontroll rundt omkring også? Det var i hvert fall det tidligere. 

• Liker 3
Skrevet
Stor pike skrev (Akkurat nå):

Det er vel soppkontroll rundt omkring også? Det var i hvert fall det tidligere. 

Det er det fortsatt 👌 Det arrangeres også felles soppturer i sopp-og nyttevekstforeningene for de som er interessert. 

• Liker 1
Skrevet

Å holde seg langt unna sopp generelt (slik TS ser ut til å gjøre) fordi noen mennesker på Sørlandet har spist giftig sopp og blitt dårlige høres ganske fjernt ut. Tenker sopp fra Meny er såpass langt nede på listen over aktuelle dødsårsaker for min del at jeg tar sjansen. 

Anonymkode: ca8b0...1f4

• Liker 11
Skrevet

Så lenge du vet hva du plukker er ikke sopp farlig. Vi plukker og spiser masse sopp, men plukker bare sopp vi er trygg på og som vi vet ikke kan forveksles med annen giftig sopp. 

Anonymkode: 16995...aef

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så lenge du vet hva du plukker er ikke sopp farlig. Vi plukker og spiser masse sopp, men plukker bare sopp vi er trygg på og som vi vet ikke kan forveksles med annen giftig sopp. 

Anonymkode: 16995...aef

Men hvem er disse uvitende folkene som har gått løs på en farlig sopp? Vi lærer barna å ikke spise farlig sopp, likevel klarer "soppfolk" å velge feil? Rart jeg er skeptisk. Mine to barn skal aldri plukke sopp, nå er jeg i alder av 36 aldri vært fan av sopp plukking og vil ikke få etterfølgere av det. Er fra Sørlandet selv og kjenner jeg håper de lærer om de overlever. Ts

• Nyttig 1
Skrevet

Spis sopp fra butikk eller lavær. Nå må de antageligvis vente på ny nyre å gå i dialyse resten av livet. Utrolig dumt for smak av en sopp. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sopp er generelt ekkelt, så holder meg greit unna. Sjampinjong i butikken er et unntak.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
DelvisPresley skrev (Akkurat nå):

Sopp er generelt ekkelt, så holder meg greit unna. Sjampinjong i butikken er et unntak.

Enig😅 har en følelse på at dette er av utenlandsk opprinnelse som har inntatt soppen (sorry, men en gjenganger) eller eldre. Jeg blir bare oppgitt. Så viktig var ikke denne soppen vel som for meg er ugress i mine øyne. 

• Nyttig 1
Skrevet

Kanskje folk tar mer sjanser nå når det er utbredt med facebookgrupper hvor man legger ut bilder og synser om hvilke typer sopp det er? Finnes forøvrig en app hvor soppsakkyndige kan se på fangsten din. Den er veldig bra.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser flere nå er innlagt på sykehus etter å ha trøkket i seg sopp. Nyresvikt og flere farlige komplikasjoner grunnet dette. Når skal folk lære? Også sopp? Nei jeg holder meg langt unna. 

Fint at du holder deg unna, så blir det mer til oss andre. Å plukke sopp er ikke farlig,  men som med det meste annet så bør man vite hva man driver med, og spesielt hvis man har tenkt å trykke det i nebbet. Å spise sopp som man ikke vet helt hva er for noe er toskeskap, men å plukke sopp som man derimot vet hva er for noe er ikke noe skumlere enn å plukke blåbær (forutsett at man vet hva blåbær er for noe). 

• Liker 4
Skrevet

Sopp er en utvekst. Formidler sopp med kjønnsvorter - som ligner en sopp. Sorry, min mening. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hørte en gang at det er en del asiater i Norge, som spiser en giftig sopp, som er veldig lik en spiselig sopp i Asia. 

Her jeg bor er det en del asiatiske damer som raider skogen etter sopp. De plukker og fyller de over i søppelsekker i bilen, og gir seg ikke før de har sikkert 3-4 søppelsekker med sopp i hver bil. Og der kommer jeg dinglende med en liten kurv med kantarell 😁 Tror ikke de spiser giftig sopp altså, men skulle de være så uheldige å få med en giftslørsopp, må det jo forgifte hele søppelsekken. 

Anonymkode: 87b89...059

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Spis sopp fra butikk eller lavær. Nå må de antageligvis vente på ny nyre å gå i dialyse resten av livet. Utrolig dumt for smak av en sopp. 

Hvis du hadde hatt det minste kunnskap om råvarer, så hadde du sett at kvaliteten på mye av den soppen som selges i butikkene i Norge er elendig. Jeg blir flau over å se tilstanden på kantarellene som ligger på Meny - til nærmere 400kr/kg. Men for all del. Noen syns jo at Toro halvfabrikata er verdens beste mat også. Andre bryr seg om kvalitet og smak.

Anonymkode: 2283e...36f

• Liker 4
Skrevet
Tripptrapp1 skrev (2 minutter siden):

Fint at du holder deg unna, så blir det mer til oss andre. Å plukke sopp er ikke farlig,  men som med det meste annet så bør man vite hva man driver med, og spesielt hvis man har tenkt å trykke det i nebbet. Å spise sopp som man ikke vet helt hva er for noe er toskeskap, men å plukke sopp som man derimot vet hva er for noe er ikke noe skumlere enn å plukke blåbær (forutsett at man vet hva blåbær er for noe). 

Blåbær er lett gjenkjennelige som soppen ikke er. Om man så skulle tatt feil av et blåbær og noe annet blått fra skogen så ville nok ikke det vært så giftig at det står om livet eller nyreskader. Sopp er en av de farligste vekstene vi har om man ikke har to gode øyne. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hørte en gang at det er en del asiater i Norge, som spiser en giftig sopp, som er veldig lik en spiselig sopp i Asia. 

Her jeg bor er det en del asiatiske damer som raider skogen etter sopp. De plukker og fyller de over i søppelsekker i bilen, og gir seg ikke før de har sikkert 3-4 søppelsekker med sopp i hver bil. Og der kommer jeg dinglende med en liten kurv med kantarell 😁 Tror ikke de spiser giftig sopp altså, men skulle de være så uheldige å få med en giftslørsopp, må det jo forgifte hele søppelsekken. 

Anonymkode: 87b89...059

Huff da. Ja. Godt jeg har lært av mine foreldre, aldri ta imot sopp fra andre. Det har jeg gnidd inn hos mine barn å😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er det fortsatt 👌 Det arrangeres også felles soppturer i sopp-og nyttevekstforeningene for de som er interessert. 

Det er ingen problem å plukke sopp på en trygg måte hvis man ønsker det. Det finns soppkontroll, nyttige (om ikke idiotsikre) apper, kurs og fellesturer. Om man absolutt skal freestyle uten å ha kunnskapen til det, så får man bare ta konsekvensene av det også. You can’t help stupid.

Anonymkode: 2283e...36f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...