Gå til innhold

Prognose på 25-30% vekst i boligpriser frem til 2026


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/qPJ4Pg/handelsbanken-venter-formidabel-boligprisvekst?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Hva tenker dere? Er jo vanskeligere å komme inn i boligmarkedet for mennesker, men sånn som situasjonen er med boligmangel, så mange flyktninger som blir tatt inn og at material for boligbygg generelt er dyrt så er det ikke utenkelig at prisene skal en del oppover.

Anonymkode: 836fa...afd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25-30%..?? Pfffft! Det stiger nok seff minst 50%! Kanskje 70%! 🤡

At landet har et gjeldsberg som knapt er håndterlig lenger, inkassotallene stiger, unge får færre og færre barn fordi det tar for lang tid for dem å etablere seg på grunn av for høye boligpriser, forskjellene i landet bare øker og øker på grunn av nettopp de høye boligprisene, og den "høye" renta (som slett ikke er høy i det hele tatt, folk gjorde seg bare altfor godt vant til usunt lave renter) neppe går ned til samme lave nivå som før...næsj, ikke noe å bekymre seg for her. Ingenting kan gå galt her vettu, neida...ingenting i det hele tatt...

Anonymkode: efcb0...3a2

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, jeg har 10 år fastrente på boliglånet. god tid til å vente på at både prisene og renten skal opp

Anonymkode: 6dd8d...72c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hype fra E24 sin side... Boligprisene her jeg bor har stått stille lenge, og objekter blir tatt av markedet fordi de ikke blir solgt.

At det er så fryktelig vanskelig å komme inn på boligmarkedet stemmer kanskje hvis man er 19 år gammel singel student, ufør eller lavtlønnet, og vil kjøpe i Oslo Sentrum. I andre deler av landet får du omtrent boliger kastet etter deg.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

25-30%..?? Pfffft! Det stiger nok seff minst 50%! Kanskje 70%! 🤡

At landet har et gjeldsberg som knapt er håndterlig lenger, inkassotallene stiger, unge får færre og færre barn fordi det tar for lang tid for dem å etablere seg på grunn av for høye boligpriser, forskjellene i landet bare øker og øker på grunn av nettopp de høye boligprisene, og den "høye" renta (som slett ikke er høy i det hele tatt, folk gjorde seg bare altfor godt vant til usunt lave renter) neppe går ned til samme lave nivå som før...næsj, ikke noe å bekymre seg for her. Ingenting kan gå galt her vettu, neida...ingenting i det hele tatt...

Anonymkode: efcb0...3a2

Og derfor må stadig flere ut på leiemarkedet.

Samtidig som det sitter mange med mye kapital, som kan kjøpe opp bolig etter bolig. 

Forskjellene øker, som i mange andre land. Der det å eie selv ikke er vanlig. 

Anonymkode: 627e8...a7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje sant @Knirke men det nytter ikke å få kastet boliger etter seg når en ikke kan få jobb samme plass. Det går kanskje greit for helse og service men dog litt mer vanskelig for spesifikke teknologer og akademia når det gjelder distriktet. 

Det er dyrt å bo der de fleste jobbene er. Ikke usannsynlig heller at det kommer til å gå opp en god del gitt manglende byggeaktivitet. 

Schmuvu

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forventingen om 25% vekst er gjort under et optimistisk scenario med høy lønnsvekst, lav arbeidsledighet, redusert rente og lav inflasjon. Dette er ikke et veldig realistisk scenario, fordi høy lønnsvekst og lav arbeidsledighet vil føre til høy inflasjon og renten forblir høy. Da vil boligprisveksten være lavere, fordi folk har ikke råd til å betale så høy rente.

Basert på data fra USA, så er det mye som tyder på at vi får en økonomisk nedtur. Da vil vi istedenfor ha lav lønnsvekst, økt arbeidsledighet, lav rente og lav inflasjon. I det scenarioet vil ikke boligprisene øke kraftig, men det vil føre til mindre boligbygging og mangel på boliger vil føre til økte priser noen år senere.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlikn bakover med den eventyrlige veksten som vi har hatt. Da fremstår det ikke som så urealistisk. Ellers tror jeg ikke at flyktninger er den store drivkraften ennå, altså...merkelig kommentar. Klimaflyktninger blir en annen sak, men vi har noen få år igjen før Europa blir ørken.

Anonymkode: 15bfa...ce9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (6 timer siden):

Bare hype fra E24 sin side... Boligprisene her jeg bor har stått stille lenge, og objekter blir tatt av markedet fordi de ikke blir solgt.

At det er så fryktelig vanskelig å komme inn på boligmarkedet stemmer kanskje hvis man er 19 år gammel singel student, ufør eller lavtlønnet, og vil kjøpe i Oslo Sentrum. I andre deler av landet får du omtrent boliger kastet etter deg.

Helt rett.
Meglerlobbyen har null troverdighet når framsnakker sin egen lønn.
De vet at prisene varierer voldsomt. Den slags luftige spådommer burde derfor kun kommet fra Norges Bank.

I mitt område står litt eldre, men fullt brukbare leiligheter til salgs i månedsvis.
Ofte ender det med «ny pris» for å tiltrekke seg nye kjøpergrupper.
Det er kun de mest attraktive boenhetene som følger opp narrativet som lobbyen forsøker å skape.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (2 timer siden):

Det er kanskje sant @Knirke men det nytter ikke å få kastet boliger etter seg når en ikke kan få jobb samme plass. Det går kanskje greit for helse og service men dog litt mer vanskelig for spesifikke teknologer og akademia når det gjelder distriktet. 

Det er dyrt å bo der de fleste jobbene er. Ikke usannsynlig heller at det kommer til å gå opp en god del gitt manglende byggeaktivitet. 

Schmuvu

Er man litt smart når man er ung velger man utdannelse og jobb etter hvor man ønsker å bo. Å velge en jobb som kun finnes i Oslo er å velge seg inn i trangboddhet der hele lønna forsvinner i boligen.

Er man høytlønnet går det jo helt fint. Er man lavtlønnet ender man opp med å bo seg ihjel, ihvertfall hvis disse luftige spådommene om eventyrlig vekst går i oppfyllelse.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg etter boliger i andre land enn Norge.

Anonymkode: 77573...418

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (8 timer siden):

Det er kanskje sant @Knirke men det nytter ikke å få kastet boliger etter seg når en ikke kan få jobb samme plass. Det går kanskje greit for helse og service men dog litt mer vanskelig for spesifikke teknologer og akademia når det gjelder distriktet. 

Det er dyrt å bo der de fleste jobbene er. Ikke usannsynlig heller at det kommer til å gå opp en god del gitt manglende byggeaktivitet. 

Schmuvu

Enig!

Anonymkode: 836fa...afd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (21 timer siden):

Er man litt smart når man er ung velger man utdannelse og jobb etter hvor man ønsker å bo. Å velge en jobb som kun finnes i Oslo er å velge seg inn i trangboddhet der hele lønna forsvinner i boligen.

Er man høytlønnet går det jo helt fint. Er man lavtlønnet ender man opp med å bo seg ihjel, ihvertfall hvis disse luftige spådommene om eventyrlig vekst går i oppfyllelse.

Her motsier du deg selv. Velger man en jobb som kun finnes i Oslo (eller annen litt større plass i Norge) og hvor lønna er god går det jo fint. Da kan man argumentere for st man er smart om man nettopp velger en slik jobb.

Det smarte er vel strengt talt å bevisst velge de valgene som understøtter det livet man ønsker seg. Ønsker man å jage en karriere, ha visse jobber, ha god inntekt osv så er det jo bare smart å velge en slik retning i Oslo. 

Men skal gi deg rett i én ting. Er man lavtlønnet så innebærer en jobb i Oslo å bo seg ihjel. Da ville man fått mer å rutte med om man flyttet ut av byen.

Personlig liker jeg å ha penger, karriere og byliv. Kunne aldri tenke meg en jobb fremfor en karriere med ambisjoner, en fritid uten greit kulturtilbud og alt annet bylivet har å tilby.

Er det ikke flott at vi kan velge, fremfor å stemple valg om å bo i byen som et valg som medfører trangboddhet. Det er bare ikke sant, eller i beste fall svært unyansert.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

c_buk skrev (30 minutter siden):

Her motsier du deg selv. Velger man en jobb som kun finnes i Oslo (eller annen litt større plass i Norge) og hvor lønna er god går det jo fint. Da kan man argumentere for st man er smart om man nettopp velger en slik jobb.

Det smarte er vel strengt talt å bevisst velge de valgene som understøtter det livet man ønsker seg. Ønsker man å jage en karriere, ha visse jobber, ha god inntekt osv så er det jo bare smart å velge en slik retning i Oslo. 

Men skal gi deg rett i én ting. Er man lavtlønnet så innebærer en jobb i Oslo å bo seg ihjel. Da ville man fått mer å rutte med om man flyttet ut av byen.

Personlig liker jeg å ha penger, karriere og byliv. Kunne aldri tenke meg en jobb fremfor en karriere med ambisjoner, en fritid uten greit kulturtilbud og alt annet bylivet har å tilby.

Er det ikke flott at vi kan velge, fremfor å stemple valg om å bo i byen som et valg som medfører trangboddhet. Det er bare ikke sant, eller i beste fall svært unyansert.

Det er ikke snakk om å "stemple" noen som helst. Det er å fortelle sannheten: Å bo på i de største og mest populære byene byene er dyrt. Mange liker å fremstille det som urettferdig mot lavtlønnede, trygdede og såkalt samfunnskritiske yrkesgrupper, men det er ikke urettferdig i det hele tatt. Hvis de synes det er urettferdig så kan de jo prøve å flytte til London eller New York og se hvor billig det er der.

Vet ikke hva du jobber med, men det er ingen automatikk i at jobber er bedre betalt i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (På 11.9.2024 den 6.20):

Bare hype fra E24 sin side... Boligprisene her jeg bor har stått stille lenge, og objekter blir tatt av markedet fordi de ikke blir solgt.

At det er så fryktelig vanskelig å komme inn på boligmarkedet stemmer kanskje hvis man er 19 år gammel singel student, ufør eller lavtlønnet, og vil kjøpe i Oslo Sentrum. I andre deler av landet får du omtrent boliger kastet etter deg.

jeg har ikke inntrykk av at du bor i veldig sentrale strøk, mtp at du leier til veldig billig penge (ref tidligere tråder).
De delene av landet har nok ikke god prisvekst, nei. Men her jeg bor (1,5 time fra Oslo), selges boliger. De som blir liggende har blitt priset urealistisk høyt. Boligmarkedet sånn utenom Oslo er nok ikke helt friskmeldt etter renteheving i fjor, men salget har tatt seg godt opp igjen likevel. 

Det at markedet er roligere i noen deler av landet betyr ikke at det er lett å komme inn på boligmarkedet av den grunn. Man kan selvfølgelig flytte til grisgrendte strøk, og gjøre store kompromiss med beliggenhet. Men man skal jo også trives. 

Så lenge folk har jobber og trenger sted å bo, så vil det være prisvekst. 

Anonymkode: 3e947...e61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg har ikke inntrykk av at du bor i veldig sentrale strøk, mtp at du leier til veldig billig penge (ref tidligere tråder).
De delene av landet har nok ikke god prisvekst, nei. Men her jeg bor (1,5 time fra Oslo), selges boliger. De som blir liggende har blitt priset urealistisk høyt. Boligmarkedet sånn utenom Oslo er nok ikke helt friskmeldt etter renteheving i fjor, men salget har tatt seg godt opp igjen likevel. 

Det at markedet er roligere i noen deler av landet betyr ikke at det er lett å komme inn på boligmarkedet av den grunn. Man kan selvfølgelig flytte til grisgrendte strøk, og gjøre store kompromiss med beliggenhet. Men man skal jo også trives. 

Så lenge folk har jobber og trenger sted å bo, så vil det være prisvekst. 

Anonymkode: 3e947...e61

Jeg bor 1 time fra Oslo.

Det er forøvrig regelbrudd å blande inn hva som har blitt sagt i tidligere tråder (ref: Brukerforfølgelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Virker som folk sliter veldig med å skjønne så elementære ting som at 3 mill i 2017 er det samme som 4 mill i dag. Har boligen steget med dette, har den ikke steget i verdi. Realboligprisen har stått stille.

Anonymkode: b1019...1ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (34 minutter siden):

Jeg bor 1 time fra Oslo.

Det er forøvrig regelbrudd å blande inn hva som har blitt sagt i tidligere tråder (ref: Brukerforfølgelse)

Ok, sorry :) 

Men likevel, noen områder står mer stille enn andre. 1 time fra Oslo kan være alt fra Mysen til Minnesund til Hvittingfoss til Tønsberg, hvor det nok er ganske store forskjeller i pris og omsetning. Problemet er ofte at boliger blir priset for høyt, og de blir liggende lenge. Her jeg bor er det flere boliger som er priset helt urealistisk, og de får ikke solgt. Men de som er priset hva man kan kalle normalt, blir solgt fort. 

Anonymkode: 3e947...e61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Virker som folk sliter veldig med å skjønne så elementære ting som at 3 mill i 2017 er det samme som 4 mill i dag. Har boligen steget med dette, har den ikke steget i verdi. Realboligprisen har stått stille.

Anonymkode: b1019...1ef

Dette.

Mange er også veldig opptatt av å skryte av at boligen deres har steget 1 million i verdi, og at de da har "tjent" en million. De har ikke tjent noen ting.

Jeg tipper boligprisene skal ned, men det kan man vel ikke si høyt uten å bli kalt "Krakknisse"🫤. Jeg er hverken økonom eller spådame, ikke er jeg nisse heller.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (4 timer siden):

Dette.

Mange er også veldig opptatt av å skryte av at boligen deres har steget 1 million i verdi, og at de da har "tjent" en million. De har ikke tjent noen ting.

Jeg tipper boligprisene skal ned, men det kan man vel ikke si høyt uten å bli kalt "Krakknisse"🫤. Jeg er hverken økonom eller spådame, ikke er jeg nisse heller.

Hva baserer du utsagnet rundt? Trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at boligprisene skal opp basert på situasjonen vi befinner oss i, både i norge og makro basis verden rundt. Det å eie blir bare dyrere og dyrere. Så er det en helt annen diskusjon om det er reell stigning, mtp. inflasjon, redusert kroneverdi osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...