Gå til innhold

Kaloriunderskudd mens trening (løping)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har løpt mye i mitt liv, og hatt en lang pause grunnet mye som har skjedd i livet.
Som et resultat har jeg lagt på meg litt.

Jeg tenkte gå i noe kaloriunderskudd mens jeg tar opp løpingen igjen, men er litt redd jeg skal bli veldig sliten, ikke få restitusjonert nok eller ikke få i meg nok næring etter en f.eks hard økt.

Hvordan kan jeg gå i underskudd og fortsatt kunne trene meg opp? Fungerer det kun for en kort periode? Når er underskuddet for stort tro?

Anonymkode: 993a5...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil sterkt anbefale å fokusere på kvaliteten på maten fremfor mengden. Det er en myte at kroppen "ønsker" å være mest mulig overvektig. Tvert imot vil kroppen naturlig justere forbrenningen, og hva den forbrenner (sukker, fett, ketoner) etter behov. Men det forutsetter at man spiser riktig mat. Hvis du f.eks spiser slik at du stadig har høye insulinnivåer er det vanskelig for kroppen å mobilisere fettet den har nettopp for å brukes. Fysiologi og metabolisme er ekstremt avanserte greier, men i praksis trenger vi ikke å kjenne detaljene om hvordan det fungerer. Det holder veldig lenge å spise ordentlig mat og kutte unødvendige mellommåltider og snacks. Kombinert med fysisk aktivitet du liker har du veldig gode sjanser for å få en slankere, sterker og sunnere kropp.

Hvis du vil måle framgangen underveis er nok et målebånd og speil bedre enn vekt. Vekta vil variere uansett, og legger du på deg muskelmasse kan du bli tyngre selv om du blir slankere.

Anonymkode: 81418...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner etter, og lytter til kroppen. 
Jeg klarer ikke løpe om jeg går tom. Hvis jeg kjenner at løpingen tar sånn på energien at det går ut over andre ting, så vet jeg at jeg ikke får tilstrekkelig næring i forhold til aktivitet. 

Anonymkode: eee1d...666

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at man er mer sliten og har mindre energi til å løpe når man har underskudd av kalori. Jeg tror det er da kroppen bruker energi fra fettlager. Det er mer seig og treg. Men ikke vær redd for det. Det er bare en fase du må gå gjennom. Du kommer til å løpe like bra (eller bedre) når du er ferdig med vektnedgang. Og føle deg mye lettere når du løper :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste tåler fint å ligge i et lite kaloriunderskudd selv om de trener. Så lenge du ikke satser på å ligge mer enn 500 kcal daglig i underskudd, går det nok helst bra. 

Anonymkode: abde0...cea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier i allefall å løpe før frokost uten problemer. Spiser ca 1500 kcal pr dag da jeg ønsker å gå ned i vekt. Går helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 22.18):

Jeg har løpt mye i mitt liv, og hatt en lang pause grunnet mye som har skjedd i livet.

Jeg tenkte gå i noe kaloriunderskudd mens jeg tar opp løpingen igjen, men er litt redd jeg skal bli veldig sliten, ikke få restitusjonert nok eller ikke få i meg nok næring etter en f.eks hard økt.

Hvordan kan jeg gå i underskudd og fortsatt kunne trene meg opp? Fungerer det kun for en kort periode? Når er underskuddet for stort tro?

prøv å spise 1-2 timer før trening så du har litt å gå på.

Anonymkode: 984b6...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 22.18):

Kun noen dager i uka, ikke hver eneste dag. Om du velger å løpe på dager med kaloriunderskudd eller ikke, må du nesten selv finne ut av. 

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i relativt stort kaloriunderskudd for jeg skal ha av meg siste 8-10 kiloene ganske raskt. Trener mange ganger i uka og alltid på tom mage. Trener hard styrke og noe løping på morgenen. Går helt fint. Kjører på med proteinshake etter trening.

Anonymkode: db932...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få i deg masse mat som fyller uten mye energi. Mye grønnsaker. Med høyt volum på mat kombinert med ikke for stort kaloriunderskudd, bør du fint kunne trene. Alternativt ligger du i underskudd de dagene du ikke trener og spiser det du trenger når du trener. 

Anonymkode: 746ee...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...