AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #1 Skrevet 10. september 2024 Jeg har tvillinger på snart 12 ,så de går i 7 klasse, de er så lei brød nå og de spiser ikke på skolen i hele tatt, vert sånn siden mai,men tenkte det gikk over løpet av sommeren, kan dere hjelpe meg litt? noen fine tips? de er ganske sunne og ikke glad i for mye søtt, trener daglig Anonymkode: e16ff...651
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #2 Skrevet 10. september 2024 Lefseruller, pizza, kjøleskapsgrøt i kjøle-beholder… Det samme som de spiser hjemme..? Anonymkode: 0c3cf...446 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #3 Skrevet 10. september 2024 Grove pizzasnurrer, vafler med grovt mel og banen istedenfor sukker, salat med mye kikerter/bønner, potetlompe med fyll Anonymkode: 1bf9c...010 1
Daisy-love Skrevet 10. september 2024 #4 Skrevet 10. september 2024 Pastasalat med egg/skinke/stekt kylling, og pesto f.eks? Middagsrester i mattermos? Matmuffins? Kjøleskapsgrøt (uten for mye søtt). Er det alle brødprodukter, eller kan wraps fungere? Kanskje også grove pitabrød? 😊 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #5 Skrevet 10. september 2024 Omelett, pizzasnurrer, ost og skinke horn, kjøleskapsgrøt, wrap med salat og kylling/kjøttdeig, grove vafler, grove pannekaker, pastasalat eller annen salat... Anonymkode: 5a9cf...27b 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #6 Skrevet 10. september 2024 Forskjellige salater (ost / skinke, pasta, kylling). Lefserull/ wrap Kjøleskapsgrøt omelett med salat Grove pizzasnurrer / Horn Matmuffins yoghurt med havregryn , frukt / bær.. Forskjellige grønnsaker. Anonymkode: 4aa7c...d43
Stormur Skrevet 10. september 2024 #7 Skrevet 10. september 2024 Var i samme situasjon! Vi fekk kjøpt inn ein vannkoker til klassa. Vipps så kunne ein få laga rett i koppen og nudler. Det fungerte kjempebra. Andre ting vi varierer med er uymse variantar av pastasalat og omelett. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #8 Skrevet 10. september 2024 Junior liker heller ikke brød, så jeg lager wok med pølsebiter og pasta. Bruker ferdig wok-blanding fra frysedisken på Rema, deler opp grillpølse i biter og steker sammen med woken. Koker pastaskruer. Det er nok til to dager og oppbevarer resten i kjøleskapet til neste dag. Anonymkode: 522ce...c4c 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #9 Skrevet 11. september 2024 Grove pizzasnurrer eller vafler middagsrester wraps kan varieres i det uendelige, bruk tortilla eller lomper «plukktallerken», altså bare fyll matboksen med alt mulig. Grønnsaker- gulrotstaver, tomater etc. ostestaver, egg Anonymkode: 291c2...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #10 Skrevet 11. september 2024 Stormur skrev (8 timer siden): Var i samme situasjon! Vi fekk kjøpt inn ein vannkoker til klassa. Vipps så kunne ein få laga rett i koppen og nudler. Det fungerte kjempebra. Andre ting vi varierer med er uymse variantar av pastasalat og omelett. Vannkoker i klasserom er ikke tillat pga brann Anonymkode: ec3d6...ce4
Lill3My Skrevet 11. september 2024 #11 Skrevet 11. september 2024 Ser at du allerede har fått mange gode svar, og jeg tenkte selv wraps/tortilla eller pitabrød. Kjøleskapsgrøt er også et alternativ, det er jo ikke så mange timer det er snakk om, så står det kaldt over natta går det fint å ligge i en sekk fra 8-11. du kan eventuelt legge noen frosne bær nederst og så helle grøten over, da holder det seg garantert kaldt Ellers; lag ekstra middag og bruk kylling/kjøttdeig/fiskekaker eller hva enn dere har som fyll i pitabrød,eller wraps, mye mindre arbeid! hva sier barna da, hva ønsker de? 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #12 Skrevet 11. september 2024 Tusen takk for mange fine tips Anonymkode: e16ff...651
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #13 Skrevet 11. september 2024 Gutten min har ofte med seg tortillalefse med kyllingpålegg,salat og dressing,eller pizzasnurrer. Av og til middagsrester hvis det passer,eller pastasalat. Må han ha brød en dag,liker han å ha pålegg med ved siden av,og ta det på selv. Feks en tube skinkeost,eller annet pålegg i en liten boks. Anonymkode: 342a8...840 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #14 Skrevet 11. september 2024 Stormur skrev (20 timer siden): Var i samme situasjon! Vi fekk kjøpt inn ein vannkoker til klassa. Vipps så kunne ein få laga rett i koppen og nudler. Det fungerte kjempebra. Andre ting vi varierer med er uymse variantar av pastasalat og omelett. Ikke meningen å være mammapoliti, men den delen av meg våkner når jeg hører om barn som får ha med nudler på skolen. Kun vomfyll. Anonymkode: 6a125...fb5 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #15 Skrevet 11. september 2024 Pastasalat med sånn skivet ferdigstekt kylling fra butikken. Har oppi en liten "dæsj" rømme. Anonymkode: 6291d...456 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #16 Skrevet 11. september 2024 Min 3 klassing spiser aldri brødskiver, som ikke har vært i ovn eller toastjern . Han har med seg ostesmørbrød, toast, annen type brødmat som rundstykker, frokostbrød, grove polarbrødpizza, grove pizzasnurrer/ pizzahorn. Eller pastasalat med smårettskinke, agurk, tomat, paprika og ost. Av og til yogurt eller smoothie. Og alltid masse forskjellige frukt, bær og grønnsaker. Anonymkode: 63536...64f 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #17 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke meningen å være mammapoliti, men den delen av meg våkner når jeg hører om barn som får ha med nudler på skolen. Kun vomfyll. Anonymkode: 6a125...fb5 Når man sier at noe. «Ikke er meningen» for så å fortsette med å si det så burde man heller ha utøvet selvsensur. Tenk for deg gretne gamle gubber som innleder med «ikke for å være kvinnefiendtlig, men..» det kommer, i 100% av tilfellene, noe foraktelig etter «men». Det var meningen din å være mammapoliti. Og du valgte å være manmapoliti. At det er den helt store ernæringsmessige forskjellen på nudler og den typen kommersielt brød barn flest liker tror jeg dessuten ikke noe på. Det er en kulturell forskjell på de to, ja. Men kultur og ernæring er ikke sammenfallende enheter. Ts: det viktigste er at du pakker ned noe som holder seg i 3-5 timer i romtemperatur. Eller har rikelig med kjøleelementer. Husk derfor at både ris og pasta utgår. Jeg tenker at å pakke som til oss voksne kan være fint. Ingen over 16 pakker oppskjært brød med pålegg oppå. Vi tar et brød eller en pakke knekkebrød og kjøper en rekke pålegg. Og så lager vi maten ferdig i lunsjen. Soggy brød som har vært påsmurt i 2-4 timer er ufyselig. Anonymkode: c4f24...02f 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #18 Skrevet 11. september 2024 Jeg vet ikke om det er verdens kuleste matpakke for unger, men jeg har ofte med "overnight oats" på jobb. Det kan være en god lunsj for den søtsugne. Det er jo rett og slett kald kald havregrøtsom ikke kokes men bare lager seg selv i kjøleskap over natten. Bland 1 del havregryn med 1 del melk av ditt valg, pluss kanskje 1 ss chiafrø (de gir ikke mye smak, men det tykner grøten og gjør den mer "puddingaktig", og er også sunt). Jeg liker å tilsette litt søtning, noe sirup, vanilje-essens, sukker eller sukring eller hva du vil, og en klype salt gjør seg alltid. Så kan du blande inn syltetøy, peanøttsmør, proteinpulver etc for mer næring og smak. Eller krydre det til med kanel, eller karderomme eller whatever. Sett det i kjøleskapet over natten så lager det seg selv. Kjøp bokser for det på Clas Ohlson hvor du kan ha toppings i et rom på toppen. Der kan du legge granola, nøtter, frø, kakaonibs, blåbær etc på toppen som de kan blande inn. Eller gi med dem en banan, sjokoladesaus, kanel, honning, hva de nå liker. Anonymkode: 5a6bb...ed2 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #19 Skrevet 11. september 2024 Stormur skrev (23 timer siden): Var i samme situasjon! Vi fekk kjøpt inn ein vannkoker til klassa. Vipps så kunne ein få laga rett i koppen og nudler. Det fungerte kjempebra. Andre ting vi varierer med er uymse variantar av pastasalat og omelett. Nudler er virkelig ikke sunt på noen måte. 🙈 Anonymkode: 723a2...0f7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #20 Skrevet 11. september 2024 Wraps Anonymkode: 59c38...c7a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå