Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

vår jente på 1 år og snart 3 måneder sover nokså bra fortiden.

Hun har en dupp i barnehagen som er mellom 1-2 timer og legger seg 1900. Der må vi hjelpe henne noe før hun sovner. Avhengig av lende på dupp og om hun sovnet raskt eller ikke så kan hun våkne ca 30-60 min etter å ha sovnet på kvelden, men er bare å legge ned så sover hun videre.

problemet ligger i det at hun kan våkne 0500 om morgenen. Jeg og partner har byttet på å sti opp med henne, men partner er B menneske…så han har villet at vi ikke skal ta henne opp når hun våkner. Vi skal være på rommet og la henne få skrike. For han har hun begynt å være rolig, men ikke hos meg. Så da blir jeg å sitte på rommet til 0600 å høre på skrik og rop på meg. Jeg liker det ikke. 
Når hu så har vært på rommet til 0600 så får hun inn på vårt rom slik at hun får bryst fra meg mens vi ligger å slapper av/sover. Det kan vare til 30-60 min. 
Dette gjør jo at min partner slipper å må opp tidlig men jeg får jo ikke mye ekstra søvn.

For min del vil jeg heller sti opp 0500 og bytte på, (selv om at jeg synes det er kos når vi ligger sammen i senga) men det vil ikke han…

så vi er ikke enige i hvordan å utføre dette. Er det noen med tips? Hva gjorde dere i lik situasjon?

Jeg ammer fremdeles noe, både fordi jeg synes det er kos og pågrunn av fordelene❤️ jeg føler det kan være grunnen til hun skriker mer til meg ogsåp.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når min var så liten kjøpte jeg jr seng som han selv kunne komme seg ut av (ble litt mer styr ved leggetid, men ikke så veldig mye mer). Han pleide å stå opp ca 05 og komme opp i min seng. Jeg pleide å gjenta hver gang at det ikke var morgen før kl 06, og jeg kjøpte ei dag/natt klokke (jeg stilte tidspunkt på morgen og natt selv, klokka lyste blått på natta og gult på dagen). På natta kunne han rope: "er det morgen nå" på en helt tilfeldig tidspunkt og da kunne jeg svare at "nei, kua på klokka sover enda, da må vi også sove". Og så funket det. Etterhvert som han ble eldre skjønte han klokka selv,og sluttet å spørre. 

Vil du ikke ha henne i senga deres på morgenen kan du legge en madrass på gulvet ved siden av deres seng.

Anonymkode: 32ccf...809

• Nyttig 1
Skrevet

1,2 åring... 🤦‍♀️

Anonymkode: 0dbfd...5bc

• Liker 10
Skrevet

Hvis du vil stå opp med barnet kl 5 hvorfor kan du ikke det?

Anonymkode: 0dbfd...5bc

• Nyttig 1
Skrevet
Pingu159 skrev (15 minutter siden):

Hei.

vår jente på 1 år og snart 3 måneder sover nokså bra fortiden.

Hun har en dupp i barnehagen som er mellom 1-2 timer og legger seg 1900. Der må vi hjelpe henne noe før hun sovner. Avhengig av lende på dupp og om hun sovnet raskt eller ikke så kan hun våkne ca 30-60 min etter å ha sovnet på kvelden, men er bare å legge ned så sover hun videre.

problemet ligger i det at hun kan våkne 0500 om morgenen. Jeg og partner har byttet på å sti opp med henne, men partner er B menneske…så han har villet at vi ikke skal ta henne opp når hun våkner. Vi skal være på rommet og la henne få skrike. For han har hun begynt å være rolig, men ikke hos meg. Så da blir jeg å sitte på rommet til 0600 å høre på skrik og rop på meg. Jeg liker det ikke. 
Når hu så har vært på rommet til 0600 så får hun inn på vårt rom slik at hun får bryst fra meg mens vi ligger å slapper av/sover. Det kan vare til 30-60 min. 
Dette gjør jo at min partner slipper å må opp tidlig men jeg får jo ikke mye ekstra søvn.

For min del vil jeg heller sti opp 0500 og bytte på, (selv om at jeg synes det er kos når vi ligger sammen i senga) men det vil ikke han…

så vi er ikke enige i hvordan å utføre dette. Er det noen med tips? Hva gjorde dere i lik situasjon?

Jeg ammer fremdeles noe, både fordi jeg synes det er kos og pågrunn av fordelene❤️ jeg føler det kan være grunnen til hun skriker mer til meg ogsåp.

Enten kutte ned på duppen eller faktisk stå opp med barnet selv om partner er et B menneske. Barnet sover 11-12 timer kan jo faktisk hende hun får nok søvn og av den grunn våkner kl 5. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville prøvd å legge barnet tidligere rett å slett. Her sov barnet 14 timer i den alderen, det meste på natten (18-07). La barnet 17.30-17.45, sovnet innen 18. 

La vi for sent ble han overtrøtt , sov mer urolig om natten, og våknet 5-5.30🫣

IMG_9301.jpeg

Anonymkode: 3be15...83d

Skrevet

Sønnen vår holdt på sånn på den alderen. Våknet alltid i 5-tia. Vi tok han inn i senga vår, så sov han ofte en halvtime til, så lå vi å koste til vi skulle stå opp. 

Forstår ikke hvorfor dere skal la den stakkars ungen grine og rope på mamma i en time. Så små barn forstår jo ikke at det ikke er morgen enda. De våkner når de er uthvilt. Også forstår de ikke hvorfor mamma ikke tar de opp og gir omsorg når de trygler om det. 

Nå er sønnen vår 1 år og 6 måneder og sover 19-07 uten oppvåkninger.  Det har gått helt av seg selv. Jeg tenker at man skal stole på magefølelsen og morsinstinktet, og ikke samfunnets regler. Forskning viser at de barna som har fått mest kjærlighet og omsorg og blitt «dullet» med som små, de blir faktisk de mest selvstendige og trygge voksne. 

https://www.gottman.com/blog/how-a-parents-affection-shapes-a-childs-happiness-for-life/

Anonymkode: a000f...af1

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Å la barnet skrike løser jo ingenting. Barnet skriker for en grunn. Barnet er redd, sulten eller trenger nærhet. Eller er uthvilt. 

Et av mine våknet veldig tidlig og vi foreldrene var «helt kake». Ville prøvd å sove mindre på dagtid. Dette er så veldig individuelt.

Prøv med madrass på gulvet. Vi hadde vår yngste på madrass på gulvet på vårt soverom lenge. Det gav barnet ro og oss mer søvn. Å sitte inne på rommet på en stol mens ungen skriker i sengen (uten å ta henne opp og trøste? Det er ugreit!), er ikke en bra metode. Det funker åpenbart ikke.

Anonymkode: 2c73b...4f6

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Noen barn bare våkner tidlig. Sånn er det bare. Man kan styre med natt/dagklokker, leggetider og rutiner så mye man vil - noen vil våkne kl 5 uansett. 

Ikke styr for mye med de tingene og inngå en avtale der dere står opp hver deres gang. I helgene kan dere feks ha en dag hver hvor den ene får sove til feks 8.  

Har selv hatt både en morgenfugl og en syvsover, og det eneste som fungerer er å følge rytmen til barnet så lenge det er uthvilt.. 

Anonymkode: 42fea...4f0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen barn bare våkner tidlig. Sånn er det bare. Man kan styre med natt/dagklokker, leggetider og rutiner så mye man vil - noen vil våkne kl 5 uansett. 

Ikke styr for mye med de tingene og inngå en avtale der dere står opp hver deres gang. I helgene kan dere feks ha en dag hver hvor den ene får sove til feks 8.  

Har selv hatt både en morgenfugl og en syvsover, og det eneste som fungerer er å følge rytmen til barnet så lenge det er uthvilt.. 

Anonymkode: 42fea...4f0

Men ts sier jo at mannen ikke gidder å stå opp klokka 5 i helgene. Menn er mye flinkere til å beskytte egen tid og prioritere seg selv. Så når han nekter å stå opp med barnet vet han at hun kommer til å gjøre det om hun er uenig i at barnet skal ligge og skrike. Dessuten får hun jo ikke sove når barnet skriker. Utrolig dårlig gjort av samboer å være så egoistisk. Tror dere må snakke sammen, eventuelt dra inn helsestasjonen og forklare ham at det går ikke an å behandle en unge på den måten.  At man er b-menneske er ikke relevant argumentasjon når man har blitt foreldre

Anonymkode: fcf2b...099

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Barnet sover faktisk totalt 12 timer i døgnet selv om hun våkner kl 5, så mest sansynlig er hun faktisk uthvilt. Det er jo direkte slemt å la henne ligge å gråte da. Når mine sov på dagtid sovnet de aldri før kl 21 og stod opp kl 6. Ikke før vi kuttet ut daglur kunne vi begynnne å legge kl 18 og hun sov til kl 6. Ikke alle barn har like stort søvnhehov og 12 timer totalt i døgnet er bra.

Anonymkode: 1c4f7...7e7

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er (dessverre) helt vanlig at så små barn våkner klokken 5. Vi sto opp annenhver morgen med barnet.

Anonymkode: edb7a...68e

• Liker 4
Skrevet

Vår våkner vanligvis kl 6, innimellom kl 5. Da står en av oss opp med henne hvks hun ikke vil sove mer. Når det er min tur til å ta henne, legger jeg meg alltid tidlig på kvelden. Legger meg sjeldent senere enn kl 21. 

Anonymkode: 0f640...63e

• Liker 1
Skrevet

Begge mine har også vært lys (og høylydt) våken kl 5. 

Vi har stått opp med dem, og ja, byttet på. 

Å la et lite barn ligge alene og hyle og gråte, er ikke greit. 

Det er vanskelig når dere er uenige, da må man jo på et vis bli enige. Det er ikke ok at du skal måtte stå opp med barnet, eller ligge og høre på sår hyling. 

Har ikke så mange tips, dessverre, men bare sympati. 

Da våre var drøye 2, og begynte å sove i seng de kom seg ut av selv, klarte vi faktisk få dem til å respektere en sånn "dag-natt-klokke", og få dem til å leke på rommet sitt frem til klokken lyste grønt  (som vi satt til kl 6.. det var det mest realistiske tidspunktet, å få dem til å leke alene på rommet i mer enn en time er utopi). De syntes begge det var så stas å få stå opp og leke på rommet at de ikke mukket noe særlig på det. Så passet vi på at det var noen ikke-støyende leker tilgjengelig når de våknet...

Anonymkode: 37b35...db7

• Hjerte 1
Skrevet

Mannen må skjerpe seg. Man lar IKKE en på såvidt 1 år skrike en time på rommet fordi man selv vil sove lenger. Han får ta barnet opp i senga og forsøke å få det til å sove videre selv om han nekter å stå opp.

Her er vi begge B-mennesker men vi står jo likevel opp med ungen vår annenhver dag.

Anonymkode: c014c...d17

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Her må du lytte til magefølelsen din. Det er ikke ok å la en ettåring ligge og gråte alene i sengen sin en time hver morgen? Hun er langt fra gammel nok til å liksom skjønne at hun egentlig skulle sovet mer, og det kan man ikke på kommando heller. 

Hos oss var det ganske likt, og jeg sto opp med det barnet hver dag. La meg 20:30 i mange måneder. Så sluttet jeg å amme om morgenen, for det er jo såklart det barnet ønsker seg når det våkner… etter det begynte han gradvis å sove lenger. 

Men ja, de aller fleste menn ser ofte sine egne behov før barnets. Vi er nok mange som mistet respekten for barnefar etter å ha fått barn sammen, for de har aldri vist denne egoismen før det virkelig ble behov for deres støtte. Jeg holder sammen med min for barnas skyld, men vet at når det blir slutt kommer jeg aldri til å bo med et mannfolk ever again 😅

Anonymkode: e8754...e83

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Enig med det alle de andre kommenterer. Det er absolutt IKKE GREIT å la barnet gråte alene og rope etter mamma/pappa i en time. Høres som galskap for meg personlig. Jeg ville ikke giddet det uansett hva mannen min hadde gjort/ment/sagt. Og tenker ikke bare pga hu lille er bare ett år gammel (som gjør det hele enda verre), men faktisk uansett alder. Hvis barnet roper etter deg og gråter så må du være der for barnet ditt. Gjør meg vond å tenke hva den lille må oppleve i den tiden hun er forlot og gråter desperat, det er direkte traumatisk.

Har du en så pass udugelig mann så må du selv gå og hente barnet ditt og trøste det. Uansett hvor sliten du er. Og ja da er det ditt ansvar også å ta alvorsprat med partneren om dette. Helst med tredje part til stedet. Helsestasjon, eller heller familievernkontoret. Jeg har synd på deg men først og fremst har jeg synd på barnet ditt. Og null synd på mannen din. Stakkars B menneske liksom?

Jeg er B menneske selv. Min datter på 3 år er fortsatt ofte våken kl 5. Det er helt normalt. Total søvnbehovet hennes er ca 10-11 timer. Hun har hele sitt liv sovet mindre enn normer tilsier og mindre enn det gjennomsnittlig barn på hennes alder gjør. Kan ikke huske en eneste gang hun sov 14 timer etter hun har blitt 1,5. Og hun fortsatt som oftest våkner 1-2 ganger på natta. Det kanskje har kun skjedd et par ganger at hun sov gjennom natten uten å våkne. Sånn er hun bare. Barn er forskjellige. Og hun alltid blir tatt i senga vår når hun våkner. Hvis hun selv ønsker det. Nå sover hun i eget rom (vi ventet med dette til hun SELV var villig å sove der) og hun får komme til mamma og pappa når som helst på natta/morgen. Bare hun får behov for det. Som oftest roper hun etter meg eller pappa for at vi skal komme og ligge med henne litt til hun sovner igjen. Typisk i 2-3 tiden på natta. Da gjør vi det bare. For hun er et lite barn. Og det er vårt ansvar at hun skal føle seg trygg til enhver tid, det skal hun ha null tvil på. For vi er voksne og det er vårt ansvar. Og ja, livet er tøff men sånn er det bare når du bestemmer deg å ha barn. Dette følger med. Har har vi ingen familie som kan avlaste innimellom,  fulltidsjobber, hund og hus (og jeg er høygravid akkurat nå i tillegg). Men sånn er livet i den livsfasen. Igjen det er voksne sitt valg å ha barn så man må stå i det. Det er kort periode i livet totalt sett. Tøft når du er midt i dette men kommer ikke til å være evig. Så skjerp dere. 

Anonymkode: c00fb...26f

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har aldri stått opp med ungene før klokken 7.

Våknet de tidligere gikk jeg inn, sa rolig at det er fremdeles natt og la de ned igjen.

Måtte selvfølgelig gjenta dette en del, men etterhvert flyttet de alle morgenen. 

Anonymkode: 5e8e0...d14

Skrevet

Sovner barnet vårt etter 18, blir det alltid en veldig tidlig morgen, mellom 4 og 5. Har hun sovnet til 18:00, sover hun til 06.00-06.30.

Støtter de som sier at dere burde prøve tidligere leggetid.

Uansett ikke bra å la et så lite barn være alene å gråte. Ikke innafor. Våkner barnet 5, så ville jeg prøvd å få henne til å sovne igjen, eller stått opp. 

Anonymkode: a4a1e...b14

Skrevet

Mitt b-menneske av en mann nekter å stå opp 05 (han står aldri opp før 12-13 uansett 🙄) så jeg har vært oppe med sønnen min kl 05 i to år. Holder på å rakne av søvnmangel.

Men, nå som han har rundet 2 har han blitt mye bedre på å sove! Sover oftest til 06 og noen ganger til nærmere 07 - nytt liv for meg!

Det blir bedre, men det å la barnet hyle i sengen sin til 06 er ikke hyggelig for noen av dere. Bare å stå opp og glede seg til det går seg til! ❤️

Anonymkode: adcc3...191

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...