Gå til innhold

Sånn ser det ut når Israel bomber terrorister

Vma

Anbefalte innlegg

OconMissy skrev (1 time siden):

Hvilken situasjon er det du mener med dette bombe trygge plasser for en terrorist?

Kanskje de kunne tatt mer hensyn, men da vil jeg påstå denne krigen kommer til å vare i årtier fremover.. jeg tror ikke det er særlig hensiktsmessig.

Med det siste avsnittet lurer jeg på om dette er første krigen du har forsøkt å sette det inn i? 
Husk at selv om media skriver mye om en ting, eller en krig. Så betyr ikke det at ikke andre ting skjer/har hendt i verden. Det betyr egt bare at akkurat nå er det dette som selger - dessverre. I tillegg er norsk media svært venstre-lent, dette betyr at man gjerne kun får lese en side av saken.

Konflikten har jo vart i årtier allerede, så det er ingenting som tyder på at overdreven brutalitet er løsningen.

Dette er selvsagt ikke den første konflikten jeg forsøker å sette meg inn i. Jeg sier ikke at dette er den eneste konflikten som får oppmerksomhet, men jeg står ved at store deler av verdenssamfunnet tilsynelatende reagerer på en annen måte når det er Israel som står bak den overdrevne maktbruken,  enn om det var et hvilket som helst annet land.

Jeg bor for øvrig ikke i Norge, men i et land som ikke egentlig har noen tradisjon for tradisjonell venstresidepolitikk, Media her er generelt er mer kommersialisert og sentrum/høyre-orientert, og jeg identifiserer meg ikke med den politiske venstresiden selv heller, så det skorter egentlig ikke på observasjoner fra flere sider, selv om det sikkert er mye jeg ikke vet.

Jeg orker ikke å begi meg ut i en diskusjon om hvem som egentlig kastet den første steinen. Bare for å presiere, så ser jeg egentlig ikke på meg som pro-verken-den-ene-eller-den-andre, men slik konflikten står i dag mener jeg Israel bærer det største ansvaret for å få slutt på krigføringen og lidelsene. Hamas kan ikke bekjempes militært og så lenge den eneste løsningen man er villig til å akseptere innebærer fortsatt bruk av våpen, så er det i alle fall helt sikkert at voldsspiralen aldri vil ende.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jdz skrev (7 minutter siden):

Konflikten har jo vart i årtier allerede, så det er ingenting som tyder på at overdreven brutalitet er løsningen.

Jeg orker ikke å begi meg ut i en diskusjon om hvem som egentlig kastet den første steinen. Bare for å presiere, så ser jeg egentlig ikke på meg som pro-verken-den-ene-eller-den-andre, men slik konflikten står i dag mener jeg Israel bærer det største ansvaret for å få slutt på krigføringen og lidelsene. Hamas kan ikke bekjempes militært og så lenge den eneste løsningen man er villig til å akseptere innebærer fortsatt bruk av våpen, så er det i alle fall helt sikkert at voldsspiralen aldri vil ende.

Kunnskap som er nøkkelen, men løsningen til andre land mot andre land er som oftest å bombe landet 100 år tilbake og skape mer hat og frustrasjon. Libya er et godt eksempel på nettopp det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ser det slik ut når Israel bomber terrorister. Hvorfor? De arabiske landene vil ikke ta imot palestinske flyktninger, og Hamas gjemmer seg bevisst blant lokalbefolkningen. Med alle pengene de har mottatt har de ikke bygget bomberom for sine sivile, men heller gitt det til rike ledere, bygget våpen og tuneller, eller belønnet de som har utført terrorangrep.

Hvis du er en av de som står med Palestina flagg og roper "from the river to the sea" i gatene i vesten, så er du indirekte årsak til at det har blitt sånn. Du er med på å forlenge konflikten, og indoktrineringen palestinske barn vokser opp med. Palestinere som vil normalisere forholdet til Israel blir hengt som forrædere av sine egne, og støtten dere gir til det fullstendig urealistiske scenarioet at jøder kommer til å flytte vekk derfra, er med på å oppfordre til nye generasjoner av jihadister. Reflekter litt over det. Hadde ikke palestinere utført 7 oktober, så hadde ikke situasjonen vært slik som vi ser i dag.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (13 minutter siden):

De arabiske landene vil ikke ta imot palestinske flyktninger,

Det er ikke sant. Egypt har sagt de kan ta imot Palestinske flygninger hvis Israel skriver under og bekrefter for verden at disse flykningene kan dra tilbake til Gaza etter krigen. Dette har ikke Israel gjort og det kommer de heller ikke til å gjøre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostwalker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sant. Egypt har sagt de kan ta imot Palestinske flygninger hvis Israel skriver under og bekrefter for verden at disse flykningene kan dra tilbake til Gaza etter krigen. Dette har ikke Israel gjort og det kommer de heller ikke til å gjøre. 

Dette stemmer ikke overens med det faktum at Egypt har bygd kilometervis med mur på grensen til Gaza det siste året.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 minutter siden):

Dette stemmer ikke overens med det faktum at Egypt har bygd kilometervis med mur på grensen til Gaza det siste året.

Les artikkelen og ikke bare tittelen så ser du hvorfor muren er bygd :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

esk skrev (På 11.9.2024 den 5.54):

Uten Israel hadde det ikke vært noe Hamas.

De opererer under ulike navn de ulike steder. Taliban, Boko Haram, Al Qaida, med flere. Samme ulla, hele gjengen. 
Så kan de krangle seg i mellom om hvordan best håndtere hokjønn, homofile, og vantro, jøder med andre. 
Akkurat sånn som de ulike grupperingene i den nå norsk anerkjente staten Palestina holder på. Mulig de ikke hadde hatt navnet Hamas, men islamismen kom lenge før Israel, og råder langt unna Israel. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Krig og konflikt, avsporinger, og svar til dette.

Minner om retningslinjene på Krig og konflikt:

Sitat

Brukerangrep, ironisering og konsekvent nedlatende sarkasme uten øvrig debattinnhold bidrar ikke til konstruktiv diskusjon om de ulike politiske temaene. Ironi som sådan ville vært greit hvis ikke dette hadde oversvømt alle debatter med politisk innhold, slik som vi ser nå. Dette er en utvikling som ikke er ønskelig her på forumet.

Derfor oppfordrer vi dere alle til å benytte en mer saklig tone i innleggene deres. Tidligere har vi ikke ryddet alt slikt som regelbrudd, da det strengt tatt ikke har brutt med forumets regler, men vi ønsker at dette forumrommet skal være et sted man kan ha saklige debatter om kriger og konflikter rundt i verden. Derfor har vi innført dette som en ekstra retningslinje. 

Elaine Marley, mod.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (På 11.9.2024 den 18.15):

Hvorfor ikke? Hamas er ikke den eneste islamistiske terrorbevegelsen i verden. Det finnes mange slike, og deres mål er å ta over samfunnet og innføre et styre etter sharia. Dermed har de alltid sekulære fiender, og de har også mange andre islamistiske organisasjoner som fiender. Uten Israel hadde Hamas kriget mot PLO. Etter valget i 2007 brøt det ut borgerkrig mellom Hamas og PLO 

Hvorfor ikke? Fordi Hamas ble opprettet som en direkte konsekvens av israelsk okkupasjon, enkelt og greit. At det finnes andre islamistiske terrorgrupper i andre land er helt på siden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (6 timer siden):

Hvorfor ikke? Fordi Hamas ble opprettet som en direkte konsekvens av israelsk okkupasjon, enkelt og greit. At det finnes andre islamistiske terrorgrupper i andre land er helt på siden. 

Ja, og det er stor forskjell på bakgrunn og innhold i for eksempel IS, Boko Haram og Hamas. Hamas har en veldig annen historie og var direkte rettet mot okkupasjonen fra Israels side.

Uansett er det ikke slik at folk her forsvarer Hamas. De er en terrorgruppe. Men de bekjempes ikke med den utstrakte volden og bombingen av sivile mål. Historien har vist oss det.

Gaza har en ung befolkning. Svært mange barn og unge har mistet familiene sine. Hvor er disse barna og ungdommene om ti år? De er garantert ikke mer glade i Israel, og jeg tviler på at de kommer til å synes at det holder med noe steinkasting nå og da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Amelly skrev (På 10.9.2024 den 21.39):

Er du en av dem som tror at historien startet 7.oktober?

Du bare ignorerer helt at Israel har terrorisert Palestinere i 70 år. Selvfølgelig Hamas gjøre motstand. Det er ikke en terroristgruppe, men en motstandsgruppe som kjemper for SITT land. Og det rett! for at Hamas finnes kan Israel bare takke seg selv. Forventet Israel at de bare kunne drepe og bombe og at ingen skulle gjøre motstand??

Det finnes ingenting legitimt med målrettede angrep mot sivile. Sivile ble angrepet i hjemmene sine, på festival og i bomberom. Angrepet inkluderte også bestialske drap. Sivile ble bundet sammen og brent levende. Sivile ble halshugget og fikk andre kroppsdeler hugget av. Sivile ble utsatt for grove seksuelle overgrep. Kvinner ble blant annet bundet fast til trær og fikk spisse gjenstander stukket opp i underlivet. 

Du sier det er rett. Tenkte du det var rett mens du så filmene fra Hamas der de paraderte ei sivil halvnaken kvinne gjennom gatene i Gaza? Beina hennes i unaturlige vinkler og biter av hodeskallen som manglet. Tenkte du det var rett mens du så filmene fra Hamas der de prøvde å halshugge en sivil mann med et hageredskap?

Støtten din til terror er kvalmende. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (2 timer siden):

Det finnes ingenting legitimt med målrettede angrep mot sivile. Sivile ble angrepet i hjemmene sine, på festival og i bomberom. Angrepet inkluderte også bestialske drap. Sivile ble bundet sammen og brent levende. Sivile ble halshugget og fikk andre kroppsdeler hugget av. Sivile ble utsatt for grove seksuelle overgrep. Kvinner ble blant annet bundet fast til trær og fikk spisse gjenstander stukket opp i underlivet. 

Du sier det er rett. Tenkte du det var rett mens du så filmene fra Hamas der de paraderte ei sivil halvnaken kvinne gjennom gatene i Gaza? Beina hennes i unaturlige vinkler og biter av hodeskallen som manglet. Tenkte du det var rett mens du så filmene fra Hamas der de prøvde å halshugge en sivil mann med et hageredskap?

Jeg følger en del jøder på sosiale medier. I helga har det sirkulert en historie som innebærer oppkutting av en gravid mage. Først trodde jeg dette bare var tull, men ut fra det folk skriver på nettet virker det som det er reelt, dessverre. Husk at Israel er et lite land, med en befolkning bare litt større enn Norge.
Videoen, som har blitt delt på X-kontoen til ei Melissa Chapman, er fjernet nå. Ikke at jeg vil se den. 
Problemet for Israel er at mye av uhyrlighetene som skjedde 7/10 er for bestialske til å vise frem. De er også for bestialske til at folk tror på det. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (5 timer siden):

Ja jøss, for en heltemodig motstand.. og pluss på at de kidnappet babyer og barn.. ja, virkelige helter de der!

Du har så rett! Direkte kvalmende og ekkelt!

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (4 timer siden):

Jeg følger en del jøder på sosiale medier. I helga har det sirkulert en historie som innebærer oppkutting av en gravid mage. Først trodde jeg dette bare var tull, men ut fra det folk skriver på nettet virker det som det er reelt, dessverre. Husk at Israel er et lite land, med en befolkning bare litt større enn Norge.
Videoen, som har blitt delt på X-kontoen til ei Melissa Chapman, er fjernet nå. Ikke at jeg vil se den. 
Problemet for Israel er at mye av uhyrlighetene som skjedde 7/10 er for bestialske til å vise frem. De er også for bestialske til at folk tror på det. 

Jeg har sett mange på Tiktok som har sett denne videoen i går og i dag, og de er helt ødelagte. Det er ondskap av en annen verden, og så groteskt at man kaster opp. Jeg har likevel sett pro-pal som kommer med «ja, men folkemord i Gaza er verre..». Man mister troen på menneskeheten av det denne konflikten får frem. Det som har kommet frem av grusomheter utført av Hamas er så beyond ens villeste mareritt. Likevel kommer det alltid et «grusomt, men». Det sjokkerer meg. Jeg trodde mennesker var bedre. Sånn på det jevne. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (1 time siden):

Ja jøss, for en heltemodig motstand.. og pluss på at de kidnappet babyer og barn.. ja, virkelige helter de der!

Du har så rett! Direkte kvalmende og ekkelt!

Ja! Vet du, frykten, sjokket og den såre fortvilelsen og hjelpeløsheten i ansiktet til Bibas-moren som tviholder på babyen og lillegutten sin der de blir kidnappet, har hjemsøkt meg siden den dagen. «Motstand»..!? Motstand mot ALT av gode verdier, det er det det er. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Bacteria skrev (På 14.10.2024 den 20.52):

Vi hører mange skrekkhistorier fra 7 oktober. Vi hører at 40 babyer ble halshogd, babyer ble plassert i en ovn og stekt osv. Disse historiene, bl a gjentatt av president Joe Biden og USAs utenriksminister Anthony Blinken, er løgn. De er satt fram av en person som heter Yossi Landau fra en organisasjon som heter ZAKA. En gjennomgang av ofrene den 7 oktober viser at av 782 ubevæpnede offer den 7 oktober 2023, var det 36 barn, 13 yngre enn 12 år. Undersøkelsen viser at ingen av barna døde slik som beskrevet av Yossi Landau.

My executed Israeli children story was untrue, admits ZAKA's Yossi Landau

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (44 minutter siden):

Vi hører mange skrekkhistorier fra 7 oktober. Vi hører at 40 babyer ble halshogd, babyer ble plassert i en ovn og stekt osv. Disse historiene, bl a gjentatt av president Joe Biden og USAs utenriksminister Anthony Blinken, er løgn. De er satt fram av en person som heter Yossi Landau fra en organisasjon som heter ZAKA. En gjennomgang av ofrene den 7 oktober viser at av 782 ubevæpnede offer den 7 oktober 2023, var det 36 barn, 13 yngre enn 12 år. Undersøkelsen viser at ingen av barna døde slik som beskrevet av Yossi Landau.

My executed Israeli children story was untrue, admits ZAKA's Yossi Landau

Historiene om de førti halshogde babyene, massevoldtektene, oppkutting av mager på gravide kvinner hvor babyene blir stekt osv., er fabrikert av en organisasjon i Israel ved navn ZAKA. Disse historiene blir spredd videre i Vesten av Hasbara-nettverket, som har som jobb å spre israelsk propaganda. Her er en video som ser nærmere på ZAKA-organisasjonen og de løgnene de sprer.

Meet Israel's ZAKA, the group that fabricated the 'beheaded babies' story

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er trist å se barn lide. Hvor er bildene fra terroraksjonen som Hamas gjennomførte der 1400 barn, unge, familier ble henrettet?

Det viser hvor feige Hamas er som hjemmer seg blant barn og syke (skoler og sykehus)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulovlig verdi
Stina234 skrev (58 minutter siden):

Ja det er trist å se barn lide. Hvor er bildene fra terroraksjonen som Hamas gjennomførte der 1400 barn, unge, familier ble henrettet?

Det viser hvor feige Hamas er som hjemmer seg blant barn og syke (skoler og sykehus)

Når Israel har drept omkring 20.000 barn i Gaza er det obskønt å forsøke å minimere det med andres lidelse. Det er som å si at 7. oktober ikke var så farlig fordi Israel har drept så mange palestinere fra før. Du forsøker å bortforklare barnedrap, rett og slett.

At dette skjer fordi Hamas gjemmer seg blant barn og syke har du ikke hold for å si. Det er ren IDF-propaganda du har slukt ukritisk. Men la oss si du hadde rett, la oss si det var bare derfor disse barna ble drept. Så vil du altså akseptere en collateral damage av denne dimensjonen, skamløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...