Gå til innhold

Dere med erfaring med cøliaki og barn - se hit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av helsevesenet. Så jeg spør om råd her. 

Hvordan fant dere ut at barnet deres hadde cøliaki? Hvordan kom dere til bunns i det? Hvordan utartet eventuelle mineraliseringsskader på tennene seg?

Anonymkode: 4bf01...4cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye plaget med magevondt og hodepine. Dro til legen og tok både avføringsprøver og blodprøver. Blodprøvene viste forhøyde eosinofili. Tok nye prøver med en måneds mellomrom. Fortsatt forhøyede både en, to og tre måneder senere. Ble henvist til gastroskopi og fikk påvisk cøliaki. Sånn kort fortalt.

Ingen mineraliseringsskader.

Skrevet

Masse magesmerter og mye luft i magen + rar farge på avføring. Barnet fikk først medisin mot luft i magen, som ikke hjelp. Dermed ble det henvisning til barnelege som tok blodprøver. Den ga utslag på cøliaki, og da bar det videre til gastroskopi som også bekreftet dette.

Ser at barnet får lett belegg så må være nøye med tannpuss, men ikke andre skader på tennene. 

Anonymkode: 20de7...195

Skrevet

Etter å ha løpt inn og ut hos fastlegen i fire år, der han forsikret meg om at han "hadde sjekket alt", avfeid direkte spørsmål om "kan det være noe hun ikke tåler?", og snakket med to psykologer(!), fikk vi kranglet oss til en nyreundersøkelse (etter noen uvi-er). Det tok et par måneder før ultralyd ble tatt, og så noen måneder til før vi kom til en barnelege på sykehuset. Der ble vi tatt på alvor, og ungen ordentlig undersøkt. Denne gangen sjekket de faktisk alt, forstoppelse ble avdekket, og det ble tatt en masse blodprøver. Da resultatet kom en uke senere, hadde hun sprengt skalaen, vi dro tilbake samme dag for blodprøve nr. 2 og diagnosen var dermed satt av spesialist.

Hun hadde absolutt alt av symptomer unntatt skader på tennene. Det tok to år før hun ble frisk. 

Anonymkode: 9f0c5...87a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er så lei av helsevesenet. Så jeg spør om råd her. 

Hvordan fant dere ut at barnet deres hadde cøliaki? Hvordan kom dere til bunns i det? Hvordan utartet eventuelle mineraliseringsskader på tennene seg?

Anonymkode: 4bf01...4cc

Hun hadde mye vondt i magen, så vi dro til legen. Der viste det jo i en blodprøve. Dette er noen år siden, så de tok gastroskopi og. I ettertid har jeg forstått at det at hun var liten og tynn, med stor mage, var et ganske talende tegn.

Anonymkode: 08d2c...53d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...