monikabrx Skrevet 21. februar 2006 #1 Skrevet 21. februar 2006 Nuffe gutten min er syk... Ble veldig syk i dag, helt plutselig. Han sto bare helt stille å brakk seg,plutselig falt han i koma. Vi fik bært han ned i bilen, og hastet til vet. Det viste seg at han har fåt epilepsi.!!! Dyrlegen ristet på hode og sa vi ikke måtte ha for store forhåpninger, da dette var et xtremt hardt annfall. De gav han drypp, og tok masse prøver. Vet.sa det var veldig uvanlig at en hund gikk i koma, xtra skremmende var det at leo bare er 15 mnd. De hadde ikke de medesinene som trengtes, så pleiern dro for å hente dem. Men innen hun kom tilbake våknet han opp av seg selv. Efter 1.5 timer i koma, bare sperret han opp øynene og så rart på meg. Vi ble hos vet. i et par timer til, bare for å få i han veske og se att det gikk bra. enden på visa er at vet. sa han alldrig hadde trodd att dette skulle gå så bra, og leo tusla ut i bilen selv. Fremmtiden er noe usikker, men vi får håpe på det beste. Jeg vet absolutt ingen ting om epilepsi, trenger derfor lit hjelp. Er det noen her som har hund/dyr med epilepsi??? De fleste sykdommer utarter seg også ganske likt hos mennesker og hunder.. Tar imot all info med takk.
monikabrx Skrevet 22. februar 2006 Forfatter #2 Skrevet 22. februar 2006 Er det ingen som kan hjelpe meg???
Gjest baby-E Skrevet 22. februar 2006 #3 Skrevet 22. februar 2006 hei hei! Jag har ikke så veldig god peiling på epilepsi, men jeg husker noen gamle bekjente hadde en hund med epilepsi. Den levde lykkelig lenge den. Hadde noen anfall i ny og ne, men det gikk bra Hva de gjorde når han fikk anfell veit jeg ikke desverre.
Gjest vimse Skrevet 22. februar 2006 #4 Skrevet 22. februar 2006 (endret) Det er mange hunder som lever lenge med epilepsi, fordi den blir godt regulert av medisiner. I tiden fremover vil du mest sannsynlig få såpass god oppfølgning av dyrlegen din, fordi medisiner skal tilpasses hunden din osv, at du helt sikkert vil få gode svar på spørsmålene dine der. Du kan jo også google litt, så finner du nok litt informasjon der Er forøvrig enig i at hunden din har hatt et særdeles kraftig anfall, og forhåpentligvis vil dette skje sjeldent. Epileptiske anfall KAN, på lang sikt, påvirke fysiske og psykiske funksjoner. I noen tilfeller får en hund epileptiske anfall på grunn av andre fysiske forhold, som for eksempel svulster i hjernen, som presser på nervebaner o.l. Ikke for å skremme deg, men for å komme med fakta som du søker etter. Under et anfall skal du passe på at hunden din ikke slår seg, holde tungen så den ikke svelges, sørge for at den får luft, og går den inn i koma igjen, er det strake veien til dyrlegen. Håper dette går greit for dere!! Edit: Epileptiske anfall kan bli utløst av triggere, slik som lys, stress, overivrighet og slike ting, det er viktig å få kartlagt slike ting, for så å prøve å unngå disse situasjonene. Endret 22. februar 2006 av vimselims
monikabrx Skrevet 22. februar 2006 Forfatter #5 Skrevet 22. februar 2006 (endret) Vet. sa det kunne vere hjernehinne betennelse eller svulst som utløste annfallet, men han så det som lite sannsynlig, siden han er så ung. Har prøvd å lese litt på nettet, men det er vanskelig å finne stoff som ikke står så innvikla forklart. Prøver å få med meg alt jeg kan. Ble så sinnsykt redd i går..... Endret 22. februar 2006 av monikabrx
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #6 Skrevet 23. februar 2006 Har prøvd å lese litt på nettet, ← Så du denne siden? http://hunde-epilepsi.homepage.dk/ Der forteller andre hundeeiere om sine hunder med epilepsi, kanskje det kan være godt å lese. Siden er dansk, så jeg vet ikke om dysleksien din slår ut på det, men det er kanskje verdt å ta en titt?
monikabrx Skrevet 24. februar 2006 Forfatter #7 Skrevet 24. februar 2006 Takker for gode tips!! Da vi gikk å la oss, lå det noe i senga.... Det var lokket til en boks xerodent.sugetabletter,som inneholder syre og fluor. Han hadde vert på toppen av komoden og henta boksen.! Boksen inneholdt 270 tabletter.jeg hadde spist noen av dem, det var igjenn 30,så vi fant ut att han hadde spist ca 200 tabletter! mannen min dro rett til vet. dagen efter. Det viste seg att symptomene på epilepsi og fluor forgiftning var det samme. Siden har vi gitt han melk hver 3 time. Det var skremmende nere på, han var i koma i 1,5 t. Men nå er vet. 97% sikker på att det var fluorforgiftning. Ulempen med en hund som er 180 når han står på to er att han rekker opp over alt. Har nå renska leiligheten for alt som kan være fartlig. Leo har den oppfattning at om det får plass i munn, da kan det spises. Og tro meg.... det meste får plass i kjeften hans Vi er selvfølgelig veldig glade for att det ikke var epilepsi.
Gjest Lupi ii. Skrevet 24. februar 2006 #8 Skrevet 24. februar 2006 Jeg vokste opp sammen med en labrador som hadde epilepsi (mormor og morfar sin). han døde da han var 13 år, da orka ikke hjertet hans mer... Jeg husker at når han skulle få anfall, så gikk han ned og la seg midt på gulvet i kjelleren. der var det god gulvplass og han var alene. han visste at han skulle få anfall stakkar. når han fikk disse anfallene, så beit han seg i tunga, tissa og noen ganger bæsja. det var helt grusomt å se på etterpå tok mormor han med ut så og vaska han. jeg tror det var ganske lenge mellom hvert anfall heldigvis. det var så gruuusomt å se på stakkar dere, vet hva dere går igjennom...
Gjest Lupi ii. Skrevet 24. februar 2006 #9 Skrevet 24. februar 2006 Jeg vokste opp sammen med en labrador som hadde epilepsi (mormor og morfar sin). han døde da han var 13 år, da orka ikke hjertet hans mer... Jeg husker at når han skulle få anfall, så gikk han ned og la seg midt på gulvet i kjelleren. der var det god gulvplass og han var alene. han visste at han skulle få anfall stakkar. når han fikk disse anfallene, så beit han seg i tunga, tissa og noen ganger bæsja. det var helt grusomt å se på etterpå tok mormor han med ut så og vaska han. jeg tror det var ganske lenge mellom hvert anfall heldigvis. det var så gruuusomt å se på stakkar dere, vet hva dere går igjennom... ← åh nå så jeg det siste innlegget ditt om fluor!! Hurra så bra da :D
Gjest gjest1 Skrevet 24. februar 2006 #10 Skrevet 24. februar 2006 Har lest hele tråden, og svarer generelt. Det er ikke så mye jeg vet om eplepsi, men man kan forsøke homeopat. Det viser seg at homeopatmedisner hjelper bedre på dyr enn på mennesker i de fleste tilfeller. En vanlig homeopat kan ikke så mye om dyr, men vet det er en klinikker som praktiserer dette bla. annet med hester. (husker ikke navnet på klinikken, like utenfor Oslo, nordøst..., og har ingen link pga. at jeg har fått ny pc og ikke tok vare på linkene...) Jeg har brukt homepat-middel på hesten min, og det fungerte, men det var ikke eplepsi. Bra du fant ut hva som var grunnen og at bikkja er frisk igjen.
monikabrx Skrevet 24. februar 2006 Forfatter #11 Skrevet 24. februar 2006 Ja, og bra jeg fant det opptyggde pilleglasset. ville jo vert synd om jeg ikke hadde kobla det og gitt han epilepsi medesiner i 1 år, som var planen.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #13 Skrevet 24. februar 2006 Det er ikke ofte det er "godt" å høre at en hund har blit forgiftet, men i dette tilfellet var det nesten det!
Gjest Fruktfat Skrevet 24. februar 2006 #14 Skrevet 24. februar 2006 Jeg husker at når han skulle få anfall, så gikk han ned og la seg midt på gulvet i kjelleren. der var det god gulvplass og han var alene. han visste at han skulle få anfall stakkar. når han fikk disse anfallene, så beit han seg i tunga, tissa og noen ganger bæsja. det var helt grusomt å se på etterpå tok mormor han med ut så og vaska han. jeg tror det var ganske lenge mellom hvert anfall heldigvis. det var så gruuusomt å se på ← uff, fikk helt vondt nå, jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå