AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #1 Skrevet 10. september 2024 Hei! Har lenge tenkt å spørre om adhd utredning. Har sittet i timesvis idag å skrevet en liste med symptomer i stikkord (samt mer utdypende der det trengs). Samt hvorfor jeg ønsker utredning. Kan jeg sende dette som vedlegg til en e konsultasjon til fastelegen? Anonymkode: 5630b...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #2 Skrevet 10. september 2024 Ja du kan sende det i en e-konsultasjon, men legen vil nok gjerne ha et møte med deg for å diskutere i dybden før det vurderes henvisning til DPS. Anonymkode: fade1...6da
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #3 Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja du kan sende det i en e-konsultasjon, men legen vil nok gjerne ha et møte med deg for å diskutere i dybden før det vurderes henvisning til DPS. Anonymkode: fade1...6da Takk for svar Anonymkode: 5630b...e4c
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #4 Skrevet 10. september 2024 Istedenfor å ha en stikkordliste med symptomer bør du lage en liste med punkter som påvirker livet ditt negativt. Sett stikkordene du har laget opp mot noe som faktisk er ille. «Glemmer mye» er ingenting. Alle glemmer. Fortell hvorfor det påvirker livet ditt i stor grad. Anonymkode: f6917...575 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #5 Skrevet 10. september 2024 Tenk om du blir "diagnosert"som Autist? Autist-spekteret er ganske bredt. Anonymkode: fe2a4...99a 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #6 Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenk om du blir "diagnosert"som Autist? Autist-spekteret er ganske bredt. Anonymkode: fe2a4...99a Eller begge to på en gang?? Anonymkode: f6917...575 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #7 Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Eller begge to på en gang?? Anonymkode: f6917...575 Mister man førerkortet da? Anonymkode: fe2a4...99a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #8 Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mister man førerkortet da? Anonymkode: fe2a4...99a Nei, ikke på grunn av diagnosene som sådan. Hvilke symptomer man har og symptomtrykket kan påvirke det. Anonymkode: 4616c...46b
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #9 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mister man førerkortet da? Anonymkode: fe2a4...99a Jeg har begge to, og i mine papirer står det at det må vurderes om jeg er skikket til å kjøre😅 Har ikke hørt noe mer om det enn det jeg leste i papirene da, så regner med jeg er det🙄 Anonymkode: f6917...575
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #10 Skrevet 11. september 2024 Hvilke deler av livet ditt er påvirket negativt? Anonymkode: 13c2e...cf9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #11 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tenk om du blir "diagnosert"som Autist? Autist-spekteret er ganske bredt. Anonymkode: fe2a4...99a ...? Og så da..? Hva er det som er fælt med å få den diagnosen, da..? Om hun faktisk har det? Jeg har autisme, og altså, hva så? Anonymkode: 852ae...35b 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #12 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mister man førerkortet da? Anonymkode: fe2a4...99a Nei... Selvsagt er det ingen som tar fra deg førerkortet. Anonymkode: 852ae...35b 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #13 Skrevet 11. september 2024 Jeg har ADHD, og det viktigste du må spørre deg om er hvorfor er det viktig å få denne diagnosen? Og dersom du trenger denne diagnosen, bør du heller gjøre som en annen nevnte å forklare hvordan dette påvirker deg i hverdagen. DPS er tungt belastet og ønske om adhd-utredning for kvinner er virkelig på moten nå, så forbered deg på at det kan ta tid. Anonymkode: dfbd5...bfe 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #14 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ADHD, og det viktigste du må spørre deg om er hvorfor er det viktig å få denne diagnosen? Og dersom du trenger denne diagnosen, bør du heller gjøre som en annen nevnte å forklare hvordan dette påvirker deg i hverdagen. DPS er tungt belastet og ønske om adhd-utredning for kvinner er virkelig på moten nå, så forbered deg på at det kan ta tid. Anonymkode: dfbd5...bfe signerer denne! jeg har fått 3 avslag, ett ordinært og to avslag på klagen.. så kommer ikke inn via dps desverre. De skrev at feks å bli forhindret i jobb, eller forsinket i studier ikke var ett gyldig argument. så her er det privat utredning i gang nå, og å leve på knekkebrød til det er ferdig. Anonymkode: 65438...d61 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #15 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har ADHD, og det viktigste du må spørre deg om er hvorfor er det viktig å få denne diagnosen? Og dersom du trenger denne diagnosen, bør du heller gjøre som en annen nevnte å forklare hvordan dette påvirker deg i hverdagen. DPS er tungt belastet og ønske om adhd-utredning for kvinner er virkelig på moten nå, så forbered deg på at det kan ta tid. Anonymkode: dfbd5...bfe Det er viktig fordi da får jeg svarer på hvorfor jeg har slitt sånn hele livet. Hvorfor jeg ble mobbet på skolen,og hvorfor jeg har vært så anderleds ift resten. Blant annet. Så ja,det er veldig viktig for meg og hele min eksistens Anonymkode: 5630b...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #16 Skrevet 11. september 2024 (endret) TS her, Enig. Jeg er 38 år. Mange ønsker å bli utredet nå fordi adhd var «ikke-eksisterende» for 20-30 år siden. Jeg ble sett feks på urolig, et forstyrrende element i klasserommet og måtte ha ekstratimer. Adhd var ikke nevnt en gang. Så da er det jo kanskje ikke rart da at mange springer ned dørene på dps nå, og føler det er på tide å bli tatt på alvor! Anonymkode: 5630b...e4c Endret 11. september 2024 av Christina82 Endret moderert innlegg. 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #17 Skrevet 11. september 2024 (endret) Enig.. Har adhd + autisme. Prøver å jobbe 100%, samtidig som jeg klarer å være mamma for barna mine, men får jo ikke hjelp noen plass. Dps avsluttet behandlingen, selv om jeg ikke ville det, og fastlegen har ikke peiling. Mitt største mareritt er uføretrygd, og jeg er livredd det går den veien! Og det hjalp meg mye å få diagnosen! Anonymkode: 76332...be9 Endret 11. september 2024 av Christina82 Endret moderert innlegg. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #18 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): signerer denne! jeg har fått 3 avslag, ett ordinært og to avslag på klagen.. så kommer ikke inn via dps desverre. De skrev at feks å bli forhindret i jobb, eller forsinket i studier ikke var ett gyldig argument. så her er det privat utredning i gang nå, og å leve på knekkebrød til det er ferdig. Anonymkode: 65438...d61 Hvor mye tror du det havner på til slutt med privat utredning? Anonymkode: 2e535...85e 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #19 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enig.. Har adhd + autisme. Prøver å jobbe 100%, samtidig som jeg klarer å være mamma for barna mine, men får jo ikke hjelp noen plass. Dps avsluttet behandlingen, selv om jeg ikke ville det, og fastlegen har ikke peiling. Mitt største mareritt er uføretrygd, og jeg er livredd det går den veien! Og det hjalp meg mye å få diagnosen! Anonymkode: 76332...be9 Samme her, jeg har også AuDHD, og i det jeg fikk diagnosen ble jeg hevet på hue og rævva ut av dps, for "det finnes ingen behandling mot autisme og adhd, du kan få en resept for adhd'en hos fastlegen"... og det var det. Anonymkode: 852ae...35b
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #20 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er viktig fordi da får jeg svarer på hvorfor jeg har slitt sånn hele livet. Hvorfor jeg ble mobbet på skolen,og hvorfor jeg har vært så anderleds ift resten. Blant annet. Så ja,det er veldig viktig for meg og hele min eksistens Anonymkode: 5630b...e4c Du har ikke spurt, men jeg tar meg friheten til å fortelle likevel. Jeg fikk diagnosen pga alvorlig depresjon, en depresjon så alvorlig at ingen hadde tro på at jeg skulle bli arbeidsfør igjen. Etterhvert som jeg ble friskere ble det for behandlerene visstnok soleklart at jeg har ADHD. Men det var tross alt brudd med voldelig parner og mangeårig kamp som utløste depresjonen. Der er servsagt jeg og teamet uenige i utløsende årsak, for jeg tross alt ADHD ikke sant. Ja, jeg har hatt og har fortsatt mine utfordringer men å bli satt i en diagnoseboks hjelper faktisk ikke noenting. Ja, man kan få medisiner men folk tenker ikke over at de endrer hele ditt "jeg" og din personlighet. Du risikerer å bytte totalt person i en alder av 38. Jeg velger medisinfritt liv og beholder personligheten min. ALLE har noe og alle har utfordringer. En diagnose på papiret tar ikke nødvendigvis bort utfordringene dine. Jeg har blitt fortalt av utrolig mange venner og bekjente at de mistenker de har adhd, spesielt siste året. Med mindre du ikke evner å håndtere barn, jobb osv. så er mitt soleklare råd å bli kjent med deg selv. For in the end så er det vi selv som må leve med de egenskapene vi har, diagnose eller ei. NRK Super hadde et program som het "Sånn er jeg og sånn er det". Det er et uttrykk jeg heier på. Anonymkode: dfbd5...bfe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå