Gå til innhold

Samboer velger mobilen framfor familien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei. Har vært sammen i 12 år, og vi har tre små barn men han sitter hele tiden på mobilen. Han jobber mye og svarer mye på mail, og er tilgjengelig 24/7. Har tatt det opp med han 1000 ganger og han lover bedring men ingenting skjer.

Han sitter ned nesa nedi mobilen før middag, og etter middag. I tillegg sitter han på mobilen ofte om kvelden etter at barna har lagt seg. Han sitter å blar på Facebook, snap, Tiltok og alt som er.. Det er ikke mulig å få hans 100% oppmerksomhet! Det er hans form for å koble av, men jeg tror ikke han forstå hva det gjør med mine verdi, og hvordan vi føler det. Han er aldri «tilstede mentalt», og han er i egen verden. Når han legger bort mobilen sitter han på PC-en å svarer på jobbmail.. Jeg personlig legger mobilen bort å skrur den av til tider, mens i han verden er det sett på galskap. 

Det værste er når ungene sitter i sofaen å ser på TV, eller bare prøver å være med oss. Han kan også leke med ungene å være i leken, men mobilen er kort tid igjen etterpå opp. Jeg prøver å være med de, legge mobilen fysisk bort mens han sitter i sin egen verden å ser på mobilen som vanlig. 

Han er så ille at venner av meg som har vært på besøk har kommentert hans mobilbruk, fordi han sitter med mobilen i handa og er i egen verden når folk er her også.. Det er så flaut, og det er så dårlig gjort mot meg og ungene våre. 

Han går glipp av masse øyeblikk, fine opplevelser fordi han er så «opptatt med mobilen». Vi har tre små barn under 5 år, og når han minste gjør morsomme ting eller sier noe så prøver jeg å få hans oppmerksomhet men han sitter fortsatt på mobilen og ser ikke opp en gang fra mobilen når jeg prater med han. 

Har fysisk tatt i fra han mobilen noen ganger og da får han abstinenser og blir gal. Har også truet med å kaste mobilen hans på toglinja, men jeg har ikke gått så langt enda. 

Hvordan i helvete løse dette? Dette ødelegger forholdet vårt, og har ødelagt mye av det tidligere også. Skulle tro mannen var 16 år gammel, men han er en godt voksen mann! 

Anonymkode: 23333...23d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble en del skrivefeil men håper dere forstår uansett*

ts 

Skrevet

Terapi? Han har en avhengighet.

Anonymkode: 7a544...1b8

• Liker 6
Skrevet

Hvordan i huleste rekker han det med 3 små barn

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

så utrolig trist ts. Mobilavhengighet som det hadde jeg ikke godtatt. Hadde og virkelig lurt på om han var utro, det er flere apper der man kan både se og snakke med andre, sexchatte osv. Hadde gitt ultimatum eller gått, livet er for kort til å bo med en mann som har et forhold til mobilen, ikke dere. Ha prioriterer dere ikke fordi mob er viktigere. Det hadde vært svar nok for meg. Selv om jeg vet det er voldt. Han vil aldri endre seg. 

Anonymkode: b5d82...55d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Terapi? Han har en avhengighet.

Hvilken terapi da? Mener du vanlig samtale-terapi, eller psykolog? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

så utrolig trist ts. Mobilavhengighet som det hadde jeg ikke godtatt. Hadde og virkelig lurt på om han var utro, det er flere apper der man kan både se og snakke med andre, sexchatte osv. Hadde gitt ultimatum eller gått, livet er for kort til å bo med en mann som har et forhold til mobilen, ikke dere. Ha prioriterer dere ikke fordi mob er viktigere. Det hadde vært svar nok for meg. Selv om jeg vet det er voldt. Han vil aldri endre seg. 

Enig

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt merkelig.. Han er anklaget av meg tidligere for å være utro men det er han ikke sier han og jeg velger å tro på han, men jeg synes det er meget rart. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan i huleste rekker han det med 3 små barn

Det er ikke viktig. Det viktigste er at han er en fraværende far. Mannen min har omtrent ikke sosiale medier fordi han ser hvor mye tid noen bruker på det og hvordan enkelte må sjekke i instagram eller snap hver time.

De sier det på barneskolen også, at barn har endret seg pga foreldrenes mobilbruk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så lei. Har vært sammen i 12 år, og vi har tre små barn men han sitter hele tiden på mobilen. Han jobber mye og svarer mye på mail, og er tilgjengelig 24/7. Har tatt det opp med han 1000 ganger og han lover bedring men ingenting skjer.

Han sitter ned nesa nedi mobilen før middag, og etter middag. I tillegg sitter han på mobilen ofte om kvelden etter at barna har lagt seg. Han sitter å blar på Facebook, snap, Tiltok og alt som er.. Det er ikke mulig å få hans 100% oppmerksomhet! Det er hans form for å koble av, men jeg tror ikke han forstå hva det gjør med mine verdi, og hvordan vi føler det. Han er aldri «tilstede mentalt», og han er i egen verden. Når han legger bort mobilen sitter han på PC-en å svarer på jobbmail.. Jeg personlig legger mobilen bort å skrur den av til tider, mens i han verden er det sett på galskap. 

Det værste er når ungene sitter i sofaen å ser på TV, eller bare prøver å være med oss. Han kan også leke med ungene å være i leken, men mobilen er kort tid igjen etterpå opp. Jeg prøver å være med de, legge mobilen fysisk bort mens han sitter i sin egen verden å ser på mobilen som vanlig. 

Han er så ille at venner av meg som har vært på besøk har kommentert hans mobilbruk, fordi han sitter med mobilen i handa og er i egen verden når folk er her også.. Det er så flaut, og det er så dårlig gjort mot meg og ungene våre. 

Han går glipp av masse øyeblikk, fine opplevelser fordi han er så «opptatt med mobilen». Vi har tre små barn under 5 år, og når han minste gjør morsomme ting eller sier noe så prøver jeg å få hans oppmerksomhet men han sitter fortsatt på mobilen og ser ikke opp en gang fra mobilen når jeg prater med han. 

Har fysisk tatt i fra han mobilen noen ganger og da får han abstinenser og blir gal. Har også truet med å kaste mobilen hans på toglinja, men jeg har ikke gått så langt enda. 

Hvordan i helvete løse dette? Dette ødelegger forholdet vårt, og har ødelagt mye av det tidligere også. Skulle tro mannen var 16 år gammel, men han er en godt voksen mann! 

Mannen er mobilavhengig og skjønner det ikke selv. Jeg ville satt på skjermlås på telefonen. Det har mannen min på min telefon, for jeg blir liggende og surfe på kvelden for lenge. Mobilen låser seg klokken 22. 
Du kan jo ha dette på mannens telefon, lås mellom 17 og 20 feks. Han ødelegger forholdet sitt, ungene sine... Hva vil han ha? Mobilen eller en familie?

Anonymkode: 011f1...c32

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt merkelig.. Han er anklaget av meg tidligere for å være utro men det er han ikke sier han og jeg velger å tro på han, men jeg synes det er meget rart. 

Sjekk om han har signal eller Wickr. Brukes til å chatte kryptert, ofteste for å være utro med folk fra nett. og sjekk hvilke grupper han er på på jodel. Feks sexfantasier eller sextreff. Mange gifte menn der som lurker!

Anonymkode: 011f1...c32

Skrevet

Sånn er min mann også. Han sitter for sikkerhets skyld å scroller tiltok, reels og annen dritt med høy lyd på slik at når jeg og barnet f.eks forsøker å kose oss med barne-TV sammen hører vi nesten ikke hva sol blir sagt over støyen fra den mobilen som går i ett sett.

Jeg HATER den telefonen. Både jeg og ungen føler vel dessverre på at den er viktigere enn oss.

For å gjøre opp ovenfor barnet er min telefon ikke-eksisterende i nærheten av barnet. Han skal ikke oppleve seg oversett av begge foreldre hvertfall.

Jeg maser og maser om at han skal fjerne telefonen og delta med oss, men han må visst «koble av» han også, som din :( 

Anonymkode: 15de7...a0c

Skrevet

Jeg hadde sagt til ham at her og nå får han legge bort mobilen slik at du får pratet uforstyrret med ham.

Og så hadde jeg spurt ham om hvorfor han ble sammen med deg?

Hadde lyttet til det han hadde å si, og hadde så spurt ham hvorfor er han sammen med deg nå?

Hadde så spurt ham om hvilke tanker han har om hvilken type far han ønsker å være?

Eller, siden du sier at det er så vanskelig å få oppmerksomheten hans, så hadde jeg kanskje heller fortalt ham hvorfor du ble sammen med ham, hvilke tanker han før hadde om det å være en god partner og far, og sagt at du ikke lenger skjønner hvorfor du gidder å være sammen med en mann som hver eneste dag i årevis har valgt mobilen og sosiale medier og hva enn ellers han gjør på nett foran sine barn og sin samboer?  

Begynner han på et svadasvar, avbryt og still helt konkret spørsmål igjen - f.eks. om han har tenkt å fortsette med denne avhengigheten han har, eller om han har tenkt å søke hjelp i løpet av uken (bestille time til lege/psykolog)? Hadde nok også spurt ham om han egentlig ønsker å holde på familien sin? Og om han i det hele tatt er villig til å gjøre det han må for å beholde familien?

Hvis han går med på å søke lege/psykolog og gå i behandling for sin avhengighet, så hadde jeg i tillegg krevd at dere parallelt med hans behandling gikk i parterapi.

Om han ikke vil søke hjelp selv og ikke vil i parterapi, da hadde jeg faktisk gått fra ham. Da er han et lost case som bare skader barna sine med sin avvisning av dem. For det er det han gjør - ved å ikke lytte og være tilstede for barna, ved å ikke snakke med dem og ikke gi dem oppmerksomhet viser han barna at de er mye mindre viktige for ham enn hva mobilen er. Din jobb, Ts, er å beskytte barna. En mann som oppfører seg som han gjør er mest trolig ikke interessert i særlig mye samvær heller.

Anonymkode: d5824...f0c

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...