Gå til innhold

Positive og negative sider ved å la barn vokse opp i Oslo.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjør debatt..:)

Barn fra baby til de flyttet ut. Hva er negative og positive sider ?

Anonymkode: 9d1db...62e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen negative erfaringer. Gode tilbud av skole, fritidsaktiviteter og kultur. Lett å finne venner og andre som har samme interesser. Korte avstander slik at vi klarer oss uten bil i hverdagen. Godt kollektivtilbud. 

Anonymkode: a33d2...376

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen negative erfaringer her heller. Kort vei til det meste, landets beste kollektivtilbud som fører til mindre stress for foreldre med kjøring og henting over alt. Enormt utvalg av fritidsaktiviteter og tilbud generelt. Gode skoler, ser ingenting negativt. 

Anonymkode: ec066...1fd

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har bare positive ting å si både om min egen og mine barns oppvekst i Oslo.

Anonymkode: 2f13d...009

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare positive erfaringer her. Klart det finnes mange gode sider ved å vokse opp i andre store byer, mellomstore byer, småbyer og utenfor byer også, og noen synes sikkert det er for stort og uoversiktlig og voldsomt. Men de påstått negative sidene ved å skulle vokse opp i Oslo jeg ofte ser skissert fra folk som ikke har vokst opp i Oslo har jeg aldri kjent igjen i det virkelige liv.

Anonymkode: db8d7...e88

• Liker 7
Skrevet

De får "de store stuers selvtillit", noe som er bra sammenlignet medden janteloven jeg vokste opp med på et lite sted i innlandet. Kan velge miljø, aktiviteter og venner fritt, alt og alle er tilgjengelig. Vi byttet skole grunnet dårlig klasse, skoleveien økte fra 750 meter til 1,5 kilometer (buss hvert 5.minutt, da). Man kan gå eller ta buss til alt, ikke avhengig av bil og skyss verken til jobb, bhg eller skole, sparer masse tid vi bruker sammen. 

Spør du barna mine er det negative at de aldri fikk trampoline. 

Anonymkode: f90e5...e56

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Helt enig med dere, vi trives veldig godt med små og store barn i Oslo! 

Anonymkode: ead13...517

• Liker 3
Skrevet

Ingen negative sider. Det tipper jeg de aller fleste vil si om stedet barnet vokser opp, uavhengig om det er bygd eller by. 

Mine har ikke flyttet hjemmefra enda, men er godt oppi tenårene. Det eneste jeg mener er negativt er boligmarkedet og hvor vanskelig det er å kunne få kjøpt sin første bolig. 

Anonymkode: 2ef06...e61

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med de over. "Volden" som det står om i nyhetene foregår stort sett i mellom folk i en gruppe av Oslo-samfunnet som har veldig lite betydning for ordentlige borgere, så jeg synes dette blir hujset opp veldig. Oslo er en flott by, med masse muligheter for oppegående folk.

Anonymkode: 05c9a...990

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig med de over. "Volden" som det står om i nyhetene foregår stort sett i mellom folk i en gruppe av Oslo-samfunnet som har veldig lite betydning for ordentlige borgere, så jeg synes dette blir hujset opp veldig. Oslo er en flott by, med masse muligheter for oppegående folk.

Anonymkode: 05c9a...990

Ordentlige borgere? 

Skrevet

Negative -

bolig prisene.

Positive -

Mange gode skoler,

Mange gode nabolag,

Nærhet til marka og fjorden,

Mange ulike fritidsaktiviteter å velge mellom.

Mange gode kultur tilbud.

God kollektiv forbindelse.

Lett og finne sitt miljø da det er mange ulike mennesker her.

Stort utvalg i utdanning.

Anonymkode: 4acf0...191

• Liker 2
Skrevet

Kommer vel litt ann på hvor i Oslo og hva slags bolig. Oslo er stort..

Vi bodde sentrumsnært i blokk, og flyttet til et tettsted 25 min utenfor oslo. 

Det jeg savner fra byen er nok det brede tilbudet av aktiviteter. Det finnes noe for en hver smak. Der vi bor nå står valget mellom fotball, håndball turn og korps. Med mindre man er villig til å kjøre et godt stykke. 

Det fine utenfor byen er hvor trygt og rolig alt er. Barna kan fritt løpe alene til venner eller lekeplassen fra ung alder. I byen måtte vi følge over alt. 
Det er også veldig fint at det er smått nok til at man blir kjent med lokalmiljøet. Ikke bare nærmeste nabo, men alle i nærområdet. Vi er blitt gode venner med mange, og er i det minste på hils med de aller fleste i nærområdet. Det er mye glede og trygghet i et slikt nettverk. Midt i byen var folk mer lukket, rett og slett fordi det var mye folk. (Men disse punktene får man vel kanskje dekket i Oslos rekkehus/enebolig-områder også?)

Anonymkode: 9157e...b4c

• Nyttig 1
Skrevet

Er født i byen (mine foreldre også) og hadde en kjempefin oppvekst. Trygt, gode naboer og kort vei til naturen. Nabolaget var ressurssterkt men ikke snobbete. 

Vokste opp i Vestre Aker bydel, så området er nå blitt veldig dyrt, det er vel eneste nedside.

Anonymkode: d2996...645

• Liker 1
Skrevet

Det er dyrt med bolig. Om mine barn skal vokse opp i Oslo blir det i leilighet. Flytter vi ut av Oslo kan vi kjøpe et rekkehus. 

Bortsett fra det tenker jeg det er mye positivt. Noe dårlig miljø har jeg inntrykk av i noen områder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ordentlige borgere? 

Jada. Kriminelle er mennesker de og med følelser. Flink du er.

Anonymkode: 29f89...6a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det fine utenfor byen er hvor trygt og rolig alt er. Barna kan fritt løpe alene til venner eller lekeplassen fra ung alder. I byen måtte vi følge over alt. 

Det er også veldig fint at det er smått nok til at man blir kjent med lokalmiljøet. Ikke bare nærmeste nabo, men alle i nærområdet. Vi er blitt gode venner med mange, og er i det minste på hils med de aller fleste i nærområdet. Det er mye glede og trygghet i et slikt nettverk. Midt i byen var folk mer lukket, rett og slett fordi det var mye folk. (Men disse punktene får man vel kanskje dekket i Oslos rekkehus/enebolig-områder også?)

Anonymkode: 9157e...b4c

Som du skrev, Oslo er stort, mye av dette kan du fint få om man ikke bor midt i sentrum. Vi bodde på Mortensrud da ungene var små og vi var på hils med mange, ungene løp fritt imellom og det var generelt et godt nabolag å vokse opp i. Det var først da eldste skulle på ungdomsskolen at vi valgte å flytte, men jeg kjenner mange som fortsatt har det helt fint der.

Anonymkode: 57e99...da9

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke komme på noe jeg synes har vært negativt. Vi har nytt godt av et enormt tilbud av aktiviteter og miljøer, barna har blitt tidlig selvstendige og suser rundt i byen på buss og bane, de møter mange forskjellige folk med forskjellige bakgrunner- noe jeg tror er bare sunt. Vgs-tilbudet gir dem et reelt valg, de må ikke bare gå på den skolen som er nærmest.

Det eneste litt kjipe jeg kan komme på er når de må ta seg rundt i Storgata/Brugata der hvor det er veldig mange veldig slitne folk som gjør mye rart. Men jeg har forklart dem hvordan de forholder seg hvis de blir usikre eller redde, og så er jo dette en del av (by-) livet det også som de må lære seg å takle. Bekymret for tenåringer ute på kveldstid hadde jeg nok vært med mindre vi bodde på en øde øy :ler:

Anonymkode: 589c1...18f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan ikke komme på noe jeg synes har vært negativt. Vi har nytt godt av et enormt tilbud av aktiviteter og miljøer, barna har blitt tidlig selvstendige og suser rundt i byen på buss og bane, de møter mange forskjellige folk med forskjellige bakgrunner- noe jeg tror er bare sunt. Vgs-tilbudet gir dem et reelt valg, de må ikke bare gå på den skolen som er nærmest.

Det eneste litt kjipe jeg kan komme på er når de må ta seg rundt i Storgata/Brugata der hvor det er veldig mange veldig slitne folk som gjør mye rart. Men jeg har forklart dem hvordan de forholder seg hvis de blir usikre eller redde, og så er jo dette en del av (by-) livet det også som de må lære seg å takle. Bekymret for tenåringer ute på kveldstid hadde jeg nok vært med mindre vi bodde på en øde øy :ler:

Anonymkode: 589c1...18f

Men en tenåring som skriker, slamrer med døra og «rømmer ut» en tur er vel litt mer skummelt dersom man bor nærme belastede områder der man relativt lett (dersom man utstråler sårbarhet..) kan komme i kontakt med ugunstige folk tilfeldig  , enn om man bor et sted der man aktivt må oppsøke tunge kriminelle miljø / rus, og der det er mer oversiktlig og mindre av det enn i Oslo? Ungdom i Oslo kan jo komme seg rundt med t-bane overalt i Oslo så man må jo føle på at man kan miste kontroll?

Anonymkode: 9d1db...62e

• Nyttig 1
Skrevet

Mye negativt med å ha barn i Oslo.

Har 4 stk, fra 6-22.

Skolene er absolutt ikke så bra som det sies her! Bare noen få skoler er gode, og man velger da ikke skole til barna så lett!?

Mye kriminalitet!

Mange muligheter for at barna finner dårlige miljøer. 

Lett å få tak i narkotika. 

Dyrt!

Og det at man ikke trenger bil i Oslo er jo bare tull!  Da må du bo MIDT i sentrum og ha skole og barnehage og jobb MIDT i sentrum hvis du ikke trenger bil. 

Kollektivt er også ganske så dyrt.

Og man kan da ikke slippe ut barna alene i Oslos gater. Hallo. 

Nei vær glad dere som bor på mindre, koseligere steder. 

Anonymkode: 25881...0f6

• Nyttig 3
Skrevet

Velge å vrake i vgs gjør man virkelig heller ikke fordi om man bor I Oslo.

Man kommer ikke inn der man vil. Og man kommer ikke inn på førstevalg. Og det er for mange om beinet. 

Ikke noe vits å overdrive om alle de supre tilbudene vi har i Oslo heller.

Mange dårlige vgs her. Med mange dårlige tenåringer.

Anonymkode: 25881...0f6

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...