Gregarious Skrevet 13. september #61 Del Skrevet 13. september Majer skrev (6 minutter siden): Jeg ser ned på tykke folk som spiser usunt, tynne folk som spiser mye usunt og bola mennesker. Jeg ser ikke ned på de pga manglende impulskontroll, traumer eller genetikk, men heller fordi de vil koste samfunnet mye penger om de pådrar seg livsstilssykdommer. Samtidig er det tusenvis av mennesker som ikke får behandling for psykiske lidelser, hundrevis som tar livet sitt hvert år osv. Disse hadde trengt pengene. Så jeg ser ned på egoister uansett årsak. Så du ser ned på alle som p.g.a miljø og/eller arv ikke klarer å leve et optimalt liv? For det er vel kun de perfekte som innehar den altruistiskekraften? Regner med du er for avvikling av offentlig helsevesen da, jeg mener alle for seg selv! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 13. september #62 Del Skrevet 13. september (endret) Gregarious skrev (4 timer siden): Så du ser ned på alle som p.g.a miljø og/eller arv ikke klarer å leve et optimalt liv? For det er vel kun de perfekte som innehar den altruistiskekraften? Regner med du er for avvikling av offentlig helsevesen da, jeg mener alle for seg selv! Egentlig motsatt. Jeg er for et sterkere helsevesen og det kan kun skje ved å styrke det offentlige. Men sånn som ting er nå blir folk prioritert bort selv om de trenger hjelp. Vi beltelegger autistiske barn som ikke kan noe for autismen sin fordi vi mangler ressurser, men vi behandler eldre folk som har pådratt seg kreft pga delvis selvvalgt livsstil. Det er stor grad av egoisme der og det provoserer Endret 13. september av Majer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 13. september #63 Del Skrevet 13. september Har liksom bedre ting å gjøre enn å dømme mennesker så enkelt.. Det finnes folk som spiser mye, røyker og snuser som har en bedre effekt på verden enn de som konstant sprer negativitet og dømmer mennesker på denne måten.. Mennesker som dømmer andre for å føle seg bedre om seg selv velger jeg ikke å assosieres med. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #64 Del Skrevet 14. september Sveits skrev (15 timer siden): Nei. Jeg ser ikke ned på de. De er evolusjonens vinnere. God matlyst er ei forutsetning for vår overlevelse som art. Men det blir vanskelig for disse i samfunn med overflod med mat. Men når vi må over på sild og potet igjen vil de overvektige få god bruk for sitt fortrinn. Det stemmer ikke helt. Evolusjonen favoriserer et visst naturlig fettnivå, men ikke overvekt. Når en art har god tilgang til mat blir de som regel flere, ikke fetere. Det er derfor du ikke finner overvektige dyr i naturen, selv om mange av dem bokstavelig talt lever i sitt eget matfat. Tamsauen, som kan spise døgnet rundt og ikke må bruke energi på å flykte fra rovdyr, blir heller ikke fet av seg selv, men kan gis kraftfor for å øke veksten på en unaturlig måte. Det er altså ikke tilgangen til mat, men typen mat, som gjør dyr og mennesker overvektige. Det finnes selvsagt andre faktorer som påvirker oss mennesker, som sykdommer, medisiner og muligens miljøgifter, men den mest åpenbare årsaken er å finne i at vi ikke lenger spiser slik vi er ment å spise, og i likhet med alle andre dyr pådrar oss helseproblemer når vi avviker fra det. Anonymkode: 59dd7...93f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #65 Del Skrevet 14. september ja, blir jo så man gjør det. Anonymkode: 8f704...86f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #66 Del Skrevet 14. september Majer skrev (12 timer siden): Jeg ser ned på tykke folk som spiser usunt, tynne folk som spiser mye usunt og bola mennesker. Jeg ser ikke ned på de pga manglende impulskontroll, traumer eller genetikk, men heller fordi de vil koste samfunnet mye penger om de pådrar seg livsstilssykdommer. Samtidig er det tusenvis av mennesker som ikke får behandling for psykiske lidelser, hundrevis som tar livet sitt hvert år osv. Disse hadde trengt pengene. Så jeg ser ned på egoister uansett årsak. Usunn livsstil og mental helse kan ha en forbindelse da Anonymkode: 2d580...2f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #67 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): ja, blir jo så man gjør det. Anonymkode: 8f704...86f Gjør det? Anonymkode: 2d580...2f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sveits Skrevet 14. september #68 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det stemmer ikke helt. Evolusjonen favoriserer et visst naturlig fettnivå, men ikke overvekt. Når en art har god tilgang til mat blir de som regel flere, ikke fetere. Det er derfor du ikke finner overvektige dyr i naturen, selv om mange av dem bokstavelig talt lever i sitt eget matfat. Tamsauen, som kan spise døgnet rundt og ikke må bruke energi på å flykte fra rovdyr, blir heller ikke fet av seg selv, men kan gis kraftfor for å øke veksten på en unaturlig måte. Det er altså ikke tilgangen til mat, men typen mat, som gjør dyr og mennesker overvektige. Det finnes selvsagt andre faktorer som påvirker oss mennesker, som sykdommer, medisiner og muligens miljøgifter, men den mest åpenbare årsaken er å finne i at vi ikke lenger spiser slik vi er ment å spise, og i likhet med alle andre dyr pådrar oss helseproblemer når vi avviker fra det. Anonymkode: 59dd7...93f Jeg snakket om matlyst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bælfeit Skrevet 14. september #69 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 17.23): ja på samme måte som jeg ser ned på alkoholikere og rusmisbrukere. Fedme er akkurat det samme som å være heroinmisbruker. Anonymkode: 3ec1d...029 Du virker som et ålright rasshøll. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #70 Del Skrevet 14. september Absolutt ikke. Veldig mange årsaker til at man er overvektig. Har selv vært der, og sett blikkene. Da jeg nærmet meg 40 år klarte jeg å ta grep, så nå er "rollene" byttet om. Er nå 53 og i overgangsalder, jeg holder meg slank, trener og spiser hva jeg har lyst på, mens mange i mitt årskull, de som lot meg få høre gjennom alle år hvor tykk jeg var, eser ut. Tror litt på karma Anonymkode: 024d3...db2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #71 Del Skrevet 14. september Sveits skrev (22 minutter siden): Jeg snakket om matlyst. Jeg også Mennesker har ikke en annerledes matlyst enn andre dyr. Men i motsetning til andre dyr har vi gjort fundamentale endringer i kostholdet, og det er sannsynligvis den viktigste årsaken til overvekt. Et dyr eller menneske som spiser sin naturlige mat, vil bli mett når man har fått næringen og energien man trenger. Spiser man noe man ikke er ment å spise, kan konsekvensen være at man for eksempel ikke blir mett i tide. Anonymkode: 59dd7...93f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geogass Skrevet 14. september #72 Del Skrevet 14. september (endret) Majer skrev (14 timer siden): Jeg ser ned på tykke folk som spiser usunt, tynne folk som spiser mye usunt og bola mennesker. Jeg ser ikke ned på de pga manglende impulskontroll, traumer eller genetikk, men heller fordi de vil koste samfunnet mye penger om de pådrar seg livsstilssykdommer. Samtidig er det tusenvis av mennesker som ikke får behandling for psykiske lidelser, hundrevis som tar livet sitt hvert år osv. Disse hadde trengt pengene. Så jeg ser ned på egoister uansett årsak. Høres veldig svart hvitt ut det du skriver her Endret 14. september av Geogass 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #73 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Gjør det? Anonymkode: 2d580...2f9 Ja... når jeg ser digre mennesker som går på matbutikken og velger cheese doodles, sjokolade og cola i stedet for sunn mat og frukt så ser jeg ned på de. Det er trist å se at de nesten har abstinenser for å åpne den posen med potetgull. Anonymkode: 8f704...86f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sveits Skrevet 14. september #74 Del Skrevet 14. september (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg også Mennesker har ikke en annerledes matlyst enn andre dyr. Men i motsetning til andre dyr har vi gjort fundamentale endringer i kostholdet, og det er sannsynligvis den viktigste årsaken til overvekt. Et dyr eller menneske som spiser sin naturlige mat, vil bli mett når man har fått næringen og energien man trenger. Spiser man noe man ikke er ment å spise, kan konsekvensen være at man for eksempel ikke blir mett i tide. Anonymkode: 59dd7...93f Har du sett pattedyr spise? Både katter og hunder kan spise seg tjukke og noen av de spiser til de spyr. Ta med deg ei huskatt på slakt så skal du se hva som skjer. Mennesker er i de fleste tilfeller overvektige fordi de spiser for mye - de har matprat i hodet. Som er helt naturlig. Når pattedyret klarer å fange mat spiser de langt forbi mett. Fordi det kan bli lenge til neste gang. De spiser raskt også. Slik at mettheten ikke skal slå inn for tidlig. Jeg er ei flis med dårlig matlyst, så jeg kan vasse i mat. Men individer med god matlyst sliter, og de kan spise seg tykke på alt fra sjokolade til kjøttkaker i brunsaus. Det er ekstremt vanskelig, om ikke umulig, å la være å spise for en del individer. Ja, de kan hige særlig etter ultraprossesert mat, raske karbohydrater, søtt, fett og salt. Fordi kroppen vil ha det. I gamledager kalte vi det å ikke ha magemål. Og da var alt laget fra bunnen av. God tilgang er lik tykk. Men jeg finner det verdt å nevne at noen blir tykke fordi at de ikke er klar over hvor lite mat en egentlig trenger i løpet av ei uke. Jeg er glad mange får hjelp til å stagge matlysten med sprøyter, slik at de slipper å skjære i stykker magene sine. Endret 14. september av Sveits Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #75 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja... når jeg ser digre mennesker som går på matbutikken og velger cheese doodles, sjokolade og cola i stedet for sunn mat og frukt så ser jeg ned på de. Det er trist å se at de nesten har abstinenser for å åpne den posen med potetgull. Anonymkode: 8f704...86f Så du liker se på digre folk? Anonymkode: 2d580...2f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #76 Del Skrevet 14. september Sveits skrev (25 minutter siden): Har du sett pattedyr spise? Både katter og hunder kan spise seg tjukke og noen av de spiser til de spyr. Ta med deg ei huskatt på slakt så skal du se hva som skjer. Mennesker er i de fleste tilfeller overvektige fordi de spiser for mye - de har matprat i hodet. Som er helt naturlig. Når pattedyret klarer å fange mat spiser de langt forbi mett. Fordi det kan bli lenge til neste gang. De spiser raskt også. Slik at mettheten ikke skal slå inn for tidlig. Hunder og katter, og alle andre dyr, som spiser sin naturlige mat blir ikke overvektige. Hverken delfiner, aper, ulver, torsk, marihøner, grevling eller måltrost. Absolutt alle slutter å spise når de har fått i seg det de trenger. Noen spiser sjelden og derfor mye om gangen, andre spiser lite og ofte. Men ingen spiser seg overvektige og syke, samme hvor god tilgang de har til mat. Som nevnt fører god tilgang til mat at dyrene formerer seg mer, ikke at de blir fete. Det er ikke tilgangen til mat som gjør mennesker overvektige. Hvis vi bare har tilgang til naturlig mat, slik som f.eks indianske stammer som fortsatt lever i jungelen, vil vi ganske enkelt ikke bli overvektige. Kroppen er selvsagt ikke innstilt på å ødelegge seg selv. Du har sikkert erfart dette selv også - spis en middag med biff og poteter og se om du klarer å spise en dobbel porsjon etter at du er mett. Og i motsatt fall, se hvor mye is og smågodt du kan spise, selv om du ikke var sulten i det hele tatt. Sitat Det er ekstremt vanskelig, om ikke umulig, å la være å spise for en del individer. Ja, de kan hige særlig etter ultraprossesert mat, raske karbohydrater, søtt, fett og salt. Fordi kroppen vil ha det. Ja, nettopp. Appetitten for karbohydrater var en fordel så lenge de eneste karbohydratene kom fra ville planter. Du klarer ikke å spise på deg overvekt og diabetes med villepler og blåbær. Anonymkode: 59dd7...93f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 14. september #77 Del Skrevet 14. september Majer skrev (10 timer siden): Egentlig motsatt. Jeg er for et sterkere helsevesen og det kan kun skje ved å styrke det offentlige. Men sånn som ting er nå blir folk prioritert bort selv om de trenger hjelp. Vi beltelegger autistiske barn som ikke kan noe for autismen sin fordi vi mangler ressurser, men vi behandler eldre folk som har pådratt seg kreft pga delvis selvvalgt livsstil. Det er stor grad av egoisme der og det provoserer Jeg kan lage en liste på flere hundrevis av negative atferder som kan føre til psykisk eller fysiske skade, så om vi bruker ditt argument så kan en legge ned offentlig helsevesen siden ingen vil kunne møte kravene for å mota behandling. Som eksempel kan vi jo la være å hjelpe personer som ikke har drukket nok vann og er alvorlig dehydrert eller de som ble skadet etter en fjelltur, alt er jo på bakgrunn av dine egne valg. Malign melanom?, glem behandling da du ble solbrent i din ungdom, hjerteinfarkt? Ingen behandling da du jobber for mye. Se for deg 80 krav en må innfri før en får utlevert blodtrykksmedisin, eneste godkjente er en påviselig genetisk årsaksforhold. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #78 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 17.38): Burger, milkshake, hjerteinfarkt rundt hjørnet Anonymkode: 47088...414 tipper veltrente folk bruker mer av energien sin på å fokusere på neste gang de skal trene, hehe.. Anonymkode: 4c030...fe1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sveits Skrevet 14. september #79 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hunder og katter, og alle andre dyr, som spiser sin naturlige mat blir ikke overvektige. Hverken delfiner, aper, ulver, torsk, marihøner, grevling eller måltrost. Absolutt alle slutter å spise når de har fått i seg det de trenger. Noen spiser sjelden og derfor mye om gangen, andre spiser lite og ofte. Men ingen spiser seg overvektige og syke, samme hvor god tilgang de har til mat. Som nevnt fører god tilgang til mat at dyrene formerer seg mer, ikke at de blir fete. Det er ikke tilgangen til mat som gjør mennesker overvektige. Hvis vi bare har tilgang til naturlig mat, slik som f.eks indianske stammer som fortsatt lever i jungelen, vil vi ganske enkelt ikke bli overvektige. Kroppen er selvsagt ikke innstilt på å ødelegge seg selv. Du har sikkert erfart dette selv også - spis en middag med biff og poteter og se om du klarer å spise en dobbel porsjon etter at du er mett. Og i motsatt fall, se hvor mye is og smågodt du kan spise, selv om du ikke var sulten i det hele tatt. Ja, nettopp. Appetitten for karbohydrater var en fordel så lenge de eneste karbohydratene kom fra ville planter. Du klarer ikke å spise på deg overvekt og diabetes med villepler og blåbær. Anonymkode: 59dd7...93f Du tar nok feil. For absolutt alt levende handler en stor del av livet om å få i seg næring. Når det er mye næring å finne blir det som en ikke har bruk for der og da lagret som f.eks fett. Kvinner er gode på å lagre fett fordi hun må ha det for å bære og amme sitt avkom. Selvsagt kan en bli tykk av å spise villepler og blåbær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #80 Del Skrevet 14. september Sveits skrev (6 minutter siden): Du tar nok feil. For absolutt alt levende handler en stor del av livet om å få i seg næring. Når det er mye næring å finne blir det som en ikke har bruk for der og da lagret som f.eks fett. Kvinner er gode på å lagre fett fordi hun må ha det for å bære og amme sitt avkom. Selvsagt kan en bli tykk av å spise villepler og blåbær. Hvis du har fri tilgang til villepler og blåbær og absolutt ØNSKER å bli overvektig ved å fortsette å spise selv om du er stappmett og kvalm, så kanskje. Ja, for alt levende er det aller viktigste å få i seg næring. Men prøv altså å finne et eksempel på overvektige dyr i naturen. Det burde være mange av dem. Overvekt burde også være vanlig i tradisjonelle stammesamfunn. Du snakker som om metthet ikke eksisterer. Anonymkode: 59dd7...93f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå