Gå til innhold

Ser dere veltrente ned på feite folk som spiser usunt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Raven.Writingdesk skrev (7 timer siden):

Nei, vi nok holde samfunnet trygt. Men vi driver jo med rehabilitering i Norge da, så sånn sett betyr det jo at vi har trua på at å opplyse folk kanskje hjelper mot deres synder.. (Apropo det, fullstendig avsporing fra den opprinnelige tråden her, men anbefaler «Leo og de farlige» som ligger ute på NRK for øyeblikket..) :) 

Jo takk..😄..er nok mer fascinert av mennesker som forandrer verden enn kriminelle brødhuer fulle av diagnoser ..så får bli i neste liv i så fall..😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LøkkaLine skrev (13 timer siden):

Nei, absolutt ikke. Jeg spiser også usunt en gang iblant og er oppegående nok til å vite at overvekt i de fleste tilfeller handler om psykisk (u)helse og ikke «latskap» eksempelvis.

Har selv slitt med både anoreksi og bulimi i ung alder, før jeg fikk til å regulere meg med trening og sunne vaner. Man er ikke nødvendigvis mindre syk eller har det bedre med selv selv, selv om en ser fit og sunn ut på utsiden.

Så da har majoriteten av jordens befolkning psykisk uhelse?

Anonymkode: f9d73...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyl skrev (På 11.9.2024 den 17.43):

Overvektige blir sett ned på, men bulemikere er det synd i.. er like selvforskyldt begge deler.. 

Og jeg ser ned på folk med kreft. Samme sak, selvforskyldt. 

Anonymkode: c248e...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (12 timer siden):

Jeg ser ikke ned på noen, egentlig. Isåfall må det være enkeltpersoner og av individuell årsak, selv om jeg ikke kommer på noen akkurat nå. Men å se ned på overvektige som gruppe som spiser usunt som årsak er ikke noe jeg gjør. 

For jeg bryr meg faktisk ikke. Ikke litt engang. Det blir opp til dem selv. 

Tror de aller fleste i dag vet hvilken mat som gjør hva mot de, så hvis de velger å meske seg i burger og milkshake som overvektig så er det vel et kalkulert valg vedkommende tar.

Det er lett å tro at alle vet det, fordi man selv gjør det, men enkelte har skremmende dårlig kunnskap om hva maten gjør med dem. Bare en sånn ting at mange tror at absolutt alt som befinner seg i en salatbar, er sunt. Så har vi en bekjent (voksen, med barn og i jobb, førerkort har hun også), som trodde at det ikke var kalorier i frukt og grønnsaker. Ikke noen kalorier i det hele tatt. 

Så uvitenheten er stor der ute.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg sjelden ned på folk men det hender jeg tenker "hva i all verden foregår inni det hodet?" når jeg ser på helheten. For eksempel har jeg en bekjent som klager og klager over alle mulige slags helsegreier men som ikke selv tar tak i noe av det og forsøker endre situasjonen sin - da lurer jeg på hva som får dem til å tro at det noe sted i helsevesenet finnes en "magisk pille" som bare fikser alt for dem.. 
Jeg har selv pga sykdom slitt med overvekt, bivirkning av medisiner og helse osv osv og en ting jeg lærte var t om jeg ville (virkelig ville) ha en endring måtte jeg stå for den selv. 

Anonymkode: e241a...895

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Jeg trente mye i flere år og spiste aldri usunne måltider.

Brukte lite kapasitet på å vurdere andres valg/ikke valg/årsaker osv.

Var opplyst nok til å skjønne at spiseforstyrrelser kommer i mange varianter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke ned på de men synest litt synde på dem. Trur ikke de forstår hvor slitsomt det er å være overvektig kontra normal vektige.

Anonymkode: 803d5...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Tenker svært sjeldent på fremmede folk.

Anonymkode: 214f5...325

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

😆😂..Ja en må velge sine foreldre med omhu sier de..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg kvalifiserer til å svare, altså om jeg går under definisjonen veltrent, men nei, folk er folk og mitt menneskesyn er ikke slik at jeg rangerer verdien og tillater meg å se ned på noen.

Vi har alle en historie som andre ikke har innsyn i.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 17.23):

ja på samme måte som jeg ser ned på alkoholikere og rusmisbrukere. Fedme er akkurat det samme som å være heroinmisbruker.

Anonymkode: 3ec1d...029

Å ellers har du det bra inni hodet ditt? 

Anonymkode: 2967b...e71

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trallalala skrev (17 timer siden):

Vel, man kan la vær å kjøpe meir mat enn akkurat det man trenger. Slik eg ungår overspising. Men eg veit appetitt og psyke er ulik frå person til person, så min metode fungerer nok ikkje for alle. Så man kan heller ikkje sei at det er enklere å slutte å røyke enn å overspise. For det vil variere frå person til person.

Hvordan skal man gjøre det i praksis egentlig? Bare kjøpe porsjonspakninger av ting? Må bli fryktelig dyrt...

Anonymkode: b69f8...a01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så da har majoriteten av jordens befolkning psykisk uhelse?

43 % av jordens befolkning har fedme. Jeg tror svært mange av disse også ikke er bevisst på at de har nettopp det (om bare noe over bmi-grensa), kommer fra helt andre kulturer hvor fedme har blitt normalisert og kunnskapen rundt det er lav (typ USA eller India) og en god del selvfølgelig også tenker «det er verdt det, for dette er livet jeg vil leve». 

Jeg tenkte i hovedsak på de som er overvektige her i Norge, som selvfølgelig også kan skyldes årsakene ovenfor. Men ja, jeg tror veldig mange av disse kan ha utfordringer med følelsesregulering og styrer den til en viss grad med mat. For å si det på en annen måte; Hvem av oss gjør egentlig IKKE det?

Og svaret står uansett, jeg tenker selvfølgelig ikke noe negativt om overvektige mennesker (selv om jeg er på andre enden av skalaen selv). Jeg bryr meg i det hele tatt svært lite om fremmede på gata og tenker sjelden noe overhodet, utover om jeg ser en pen jakke eller fin lue osv. Lengre går ikke den tankevirksomheten 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sveits

Nei. Jeg ser ikke ned på de. De er evolusjonens vinnere. God matlyst er ei forutsetning for vår overlevelse som art. Men det blir vanskelig for disse i samfunn med overflod med mat. 

Men når vi må over på sild og potet igjen vil de overvektige få god bruk for sitt fortrinn. 

Endret av Sveits
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser generelt ned på folk uten viljestyrke som skylder på alt annet enn seg selv og sine dårlige valg. Som bare sitter å syter og ikke tar ansvar selv. De jeg kjenner som er overvektige er heldigvis ikke sånn, de vet selv at det er pga kosthold, og har ingen problem med å innrømme det istedet for å bare syte om hvor vanskelig alt er.  Ergo ser jeg ikke ned på overvektige med selvinnsikt. 

Anonymkode: bca64...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg ser hva folk kjøper og spiser, og ser ned på alle som kjøper søtsaker, up og kaloritett mat. Og alkohol. Og røyk. Og snus.

Det får meg til å føle meg så bra, som ikke kjøper noe sånt selv. Og som gir ordentlig, hjemmelaget mat til barna - til tross for tidsklemma.

Og er stolt av at barna mine er slanke og aktive 😍

Syns flere burde være bevisst på hva de putter i kroppen!

Anonymkode: fdc8d...1a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser ikke ned på overvektige, nei. Jeg har selv slitt med vekten tidligere og vet hvordan det kan være.

Det jeg ser ned på er den totale mangelen på selvinnsikt som mange har. De som sier de bare spiser 1200 kcal dagen, er aktiv og ikke går ned i vekt. Men så har de egentlig spist 1200 kcal i bare majones og smør den dagen. Og aktiviteten de har gjort er å gå til postkassa og tilbake. For å sette det på spissen. 

Anonymkode: 1ec26...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Si meg, har Durek inntatt kvinneguiden?

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, jeg ser hva folk kjøper og spiser, og ser ned på alle som kjøper søtsaker, up og kaloritett mat. Og alkohol. Og røyk. Og snus.

Det får meg til å føle meg så bra, som ikke kjøper noe sånt selv. Og som gir ordentlig, hjemmelaget mat til barna - til tross for tidsklemma.

Og er stolt av at barna mine er slanke og aktive 😍

Syns flere burde være bevisst på hva de putter i kroppen!

Anonymkode: fdc8d...1a0

Dette er jo helt supert.

Anonymkode: d14c2...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ned på tykke folk som spiser usunt, tynne folk som spiser mye usunt og bola mennesker. Jeg ser ikke ned på de pga manglende impulskontroll, traumer eller genetikk, men heller fordi de vil koste samfunnet mye penger om de pådrar seg livsstilssykdommer. Samtidig er det tusenvis av mennesker som ikke får behandling for psykiske lidelser, hundrevis som tar livet sitt hvert år osv. Disse hadde trengt pengene. Så jeg ser ned på egoister uansett årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...