Gå til innhold

Ser dere veltrente ned på feite folk som spiser usunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sveits skrev (6 minutter siden):

Du tar nok feil. For absolutt alt levende handler en stor del av livet om å få i seg næring. Når det er mye næring å finne blir det som en ikke har bruk for der og da lagret som f.eks fett. Kvinner er gode på å lagre fett fordi hun må ha det for å bære og amme sitt avkom. 

Selvsagt kan en bli tykk av å spise villepler og blåbær. 

 

Hvis du har fri tilgang til villepler og blåbær og absolutt ØNSKER å bli overvektig ved å fortsette å spise selv om du er stappmett og kvalm, så kanskje.

Ja, for alt levende er det aller viktigste å få i seg næring. Men prøv altså å finne et eksempel på overvektige dyr i naturen. Det burde være mange av dem. Overvekt burde også være vanlig i tradisjonelle stammesamfunn. Du snakker som om metthet ikke eksisterer.

Anonymkode: 59dd7...93f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hunder og katter, og alle andre dyr, som spiser sin naturlige mat blir ikke overvektige. Hverken delfiner, aper, ulver, torsk, marihøner, grevling eller måltrost. Absolutt alle slutter å spise når de har fått i seg det de trenger. Noen spiser sjelden og derfor mye om gangen, andre spiser lite og ofte. Men ingen spiser seg overvektige og syke, samme hvor god tilgang de har til mat. Som nevnt fører god tilgang til mat at dyrene formerer seg mer, ikke at de blir fete.

Det er ikke tilgangen til mat som gjør mennesker overvektige. Hvis vi bare har tilgang til naturlig mat, slik som f.eks indianske stammer som fortsatt lever i jungelen, vil vi ganske enkelt ikke bli overvektige. Kroppen er selvsagt ikke innstilt på å ødelegge seg selv. Du har sikkert erfart dette selv også - spis en middag med biff og poteter og se om du klarer å spise en dobbel porsjon etter at du er mett. Og i motsatt fall, se hvor mye is og smågodt du kan spise, selv om du ikke var sulten i det hele tatt.

Ja, nettopp. Appetitten for karbohydrater var en fordel så lenge de eneste karbohydratene kom fra ville planter. Du klarer ikke å spise på deg overvekt og diabetes med villepler og blåbær.

Anonymkode: 59dd7...93f

Hva legger du i sin "naturlige mat" når det kommer til mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du har fri tilgang til villepler og blåbær og absolutt ØNSKER å bli overvektig ved å fortsette å spise selv om du er stappmett og kvalm, så kanskje.

Ja, for alt levende er det aller viktigste å få i seg næring. Men prøv altså å finne et eksempel på overvektige dyr i naturen. Det burde være mange av dem. Overvekt burde også være vanlig i tradisjonelle stammesamfunn. Du snakker som om metthet ikke eksisterer.

Anonymkode: 59dd7...93f

Jeg har aldri prata om overvekt i naturen. 

https://www.aftenposteninnsikt.no/viten/alarmerende-overvekt-blant-hunder-og-katter

 

Endret av Sveits
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (På 11.9.2024 den 17.36):

Nei ser ikke ned på andre enn folk som kjøper ny dieselbil i 2024.

Snakkes om ett par år😂 Da er det nok de som kjøpte ny elbil i 2024 du bør se ned på😂

Anonymkode: b2203...790

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 17.38):

Burger, milkshake,  hjerteinfarkt rundt hjørnet 

Anonymkode: 47088...414

Nei, jeg ser ikke ned på andre som sliter. Jeg er ikke perfekt selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hunder og katter, og alle andre dyr, som spiser sin naturlige mat blir ikke overvektige. Hverken delfiner, aper, ulver, torsk, marihøner, grevling eller måltrost. Absolutt alle slutter å spise når de har fått i seg det de trenger. Noen spiser sjelden og derfor mye om gangen, andre spiser lite og ofte. Men ingen spiser seg overvektige og syke, samme hvor god tilgang de har til mat. Som nevnt fører god tilgang til mat at dyrene formerer seg mer, ikke at de blir fete.

Det er ikke tilgangen til mat som gjør mennesker overvektige. Hvis vi bare har tilgang til naturlig mat, slik som f.eks indianske stammer som fortsatt lever i jungelen, vil vi ganske enkelt ikke bli overvektige. Kroppen er selvsagt ikke innstilt på å ødelegge seg selv. Du har sikkert erfart dette selv også - spis en middag med biff og poteter og se om du klarer å spise en dobbel porsjon etter at du er mett. Og i motsatt fall, se hvor mye is og smågodt du kan spise, selv om du ikke var sulten i det hele tatt.

Ja, nettopp. Appetitten for karbohydrater var en fordel så lenge de eneste karbohydratene kom fra ville planter. Du klarer ikke å spise på deg overvekt og diabetes med villepler og blåbær.

Anonymkode: 59dd7...93f

Hunder og katter blir absolutt overvektige. Mange feite hårete venner rundt forbi

Anonymkode: 47088...414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Selv om jeg bryr meg mye om eget utseende, så bryr jeg meg ikke om andres. I hvert fall ikke når det er snakk om vennskap, da bryr jeg meg null. Alt handler om personlighet. Dømmer kun de som snakker/klager mye uten å gjøre noe med det, eller de som omtrent går til verbalt angrep på meg og andre slanke fordi de påstår jeg spiser som en hest og at jeg bare har vært heldig med genene. (Jeg spiser ofte, men lite, velger relativt kalorifattig mat og forbrenner mye pga trening). 

Anonymkode: a7a5d...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men tenker noen ganger at det er "synd" vedkommende ikke jobber mer for helsa. Men når det er sagt - hvis man trives godt med å være utrent/overvektig, så er jo det jo ingen som har noe med det og jeg tror man kan leve ganske greit slik. 

Anonymkode: f501d...360

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakkes om ett par år😂 Da er det nok de som kjøpte ny elbil i 2024 du bør se ned på😂

Anonymkode: b2203...790

Åhhh du hellige enfold..😆🙈..og hvordan skal det skje da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ser ikke ned på noen. Har selv hatt BMI alt fra 24.2 til 14.1. Vet at vekt ofte er et vanskelig tema for mange, og at det er grunner til at folk er overvektige eller undervektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ned på dem som går i treningstøy men som ikke trener. Når fettet buler ut alle tenkelige steder uansett, rumpa ser gedigen ut og cellulittene ser ut som kratere på månen, ja da er det kanskje på tide å ikke spise mer burgere og boller og heller trene litt?

Anonymkode: b3440...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 20.51):

Syns folk uten viljestyrke er svake uansett lyte. 

Man får faktisk utdelt kun en kropp, og den er det ditt eget ansvar å ta vare på. 

Har selv opplevd en mengde dritt, men jobbet beinhardt og kommet meg opp igjen. Trodde aldri jeg ville klare det, -og er enda ikke ferdig (har ikke nådd toppen) Når svake meg klarer det, bør andre også klare det! 

Anonymkode: c8ff2...5dd

Du er jo ikke kommet opp igjen. ingen som har det bra og er "kommet opp igjen" eller er styrket av traumer og "dritt" har behov for å rakke ned på eller se ned på andre. At du har tatt deg sammen er det ingen som takker deg for. 

Anonymkode: 3d66f...fea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (3 timer siden):

Hva legger du i sin "naturlige mat" når det kommer til mennesker?

Det vi spiste før jordbruk overtok mesteparten av matproduksjonen. Det vi har spist i størstedelen av vår eksistens som art.

Anonymkode: 59dd7...93f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hunder og katter blir absolutt overvektige. Mange feite hårete venner rundt forbi

Anonymkode: 47088...414

Ja, fordi de ikke spiser sin naturlige mat. Se på en pakke tørrfor på butikken for eksempel. Masse erteprotein og alskens fyll- og tilsetningsstoffer. Ville hunder og katter ville aldri finne på å spise erter. Enkelte må til og med pusse tennene til hunden sin. Da bør det ringe en bjelle.

Anonymkode: 59dd7...93f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits skrev (3 timer siden):

Da er vi enige. Jeg trodde du mente at du ville dyr med god tilgang til mat naturlig vil bli overvektig.

Anonymkode: 59dd7...93f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ble litt fornærmet da veterinæren sa at katten min måtte på diet. Kastrert hannkatt, og de har anlegget for å bli litt late og runde. Nå er han på diett for og jeg ser jo forskjellen. Han har det jo mye bedre. 

Når det gjelder voksne folk, regner jeg med de er istand til å ta gode valg for seg selv. Noen er vel mer glad i junk og tenker det er livskvalitet for dem. Norge tar jo uansett regningen for livsstilssykdommer  

Anonymkode: f8118...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er vi enige. Jeg trodde du mente at du ville dyr med god tilgang til mat naturlig vil bli overvektig.

Anonymkode: 59dd7...93f

Fort gjort å misforstå. Men artig å debattere med deg da😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det vi spiste før jordbruk overtok mesteparten av matproduksjonen. Det vi har spist i størstedelen av vår eksistens som art.

Anonymkode: 59dd7...93f

Men folk ble ikke overvektige etter endring av kost som følge av jordbruksrevolusjonen.
Å redusere overvekt til kun handle om mattyper er svært forenklet syn, det er sannsynlig enormt mange variabler til fedme der mat bare er en av dem. 

Vi bør nok endre til eksempelvis en middelshavdiett, vi er ikke "ment" å spise noe spesifikt, på samme måte som kostholdet i ett jakt/sanke-samfunn varierte fra nesten utelukkende planter til utelukkende kjøtt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (9 timer siden):

Men folk ble ikke overvektige etter endring av kost som følge av jordbruksrevolusjonen.
Å redusere overvekt til kun handle om mattyper er svært forenklet syn, det er sannsynlig enormt mange variabler til fedme der mat bare er en av dem. 

Vi bør nok endre til eksempelvis en middelshavdiett, vi er ikke "ment" å spise noe spesifikt, på samme måte som kostholdet i ett jakt/sanke-samfunn varierte fra nesten utelukkende planter til utelukkende kjøtt. 

Jeg sier ikke at feil mat er den eneste årsaken til overvekt, men det er selvsagt sannsynligvis den viktigste. Vi ser jo at overvekt følger moderne kosthold ganske tett. Grupper som før hadde god helse får overvekt og andre helseproblemer når den tradisjonelle maten erstattes med sukker og hurtigmat osv. 

Hvis vi ser på kun overvekt trenger vi ikke å stå langt tilbake som steinalderen, kanskje 60-tallet er nok.

Du har rett i at steinalderkost ikke er én ting. Men uansett hvor man levde, besto den av lokal mat hentet direkte fra naturen. Det kan vi være hundre prosent sikker på er sunn og fullverdig kost for oss.

Anonymkode: 59dd7...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 13.9.2024 den 20.57):

Jeg ser ned på tykke folk som spiser usunt, tynne folk som spiser mye usunt og bola mennesker. Jeg ser ikke ned på de pga manglende impulskontroll, traumer eller genetikk, men heller fordi de vil koste samfunnet mye penger om de pådrar seg livsstilssykdommer. Samtidig er det tusenvis av mennesker som ikke får behandling for psykiske lidelser, hundrevis som tar livet sitt hvert år osv. Disse hadde trengt pengene. Så jeg ser ned på egoister uansett årsak.

Så da inkluderer du deg selv? Det finnes ingen mennesker som ikke er egoistiske. Hvis du ikke var egoistisk hadde du dødd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...