AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #1 Del Skrevet 10. september 2024 Dette er i et 30 år gammelt horisontaldelt hus. Vi bor i øverste etasje, har altså annen boenhet under oss. Hvor lang tid bør vi beregne på ca 60 kvm? Vi har lagt gulv i et lite rom ved en tidligere anledning. Lurer litt på om vi skal få folk inn. Da kan vi jo enten velge firma eller høre med en bekjent. Har jeg forstått det rett at vi kan betale min bekjent 6000kr, uten at dette skal bli regnet som svart arbeid? Hvis jeg har misforstått, vil vi selvfølgelig heller bruke «hvitt» firma. Anonymkode: 90e48...ddf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #2 Del Skrevet 10. september 2024 Hvorfor ikke slipe parketten heller? Anonymkode: 41d72...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spell Skrevet 13. september 2024 #3 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 17.33): Dette er i et 30 år gammelt horisontaldelt hus. Vi bor i øverste etasje, har altså annen boenhet under oss. Hvor lang tid bør vi beregne på ca 60 kvm? Vi har lagt gulv i et lite rom ved en tidligere anledning. Lurer litt på om vi skal få folk inn. Da kan vi jo enten velge firma eller høre med en bekjent. Har jeg forstått det rett at vi kan betale min bekjent 6000kr, uten at dette skal bli regnet som svart arbeid? Hvis jeg har misforstått, vil vi selvfølgelig heller bruke «hvitt» firma. Anonymkode: 90e48...ddf 6000,- er grensen for "småjobber" som er skattefritt, ja. Tror det er egne regler dersom han har dette som yrke, men regner med han ikke er gulvlegger eller snekker? Det er vanskelig å anslå tidsbruken, da det kommer an på hvor mange rom, overganger og kriker og kroker som må kuttes til. Er det enkle rom, og personen er dreven med akkurat det laminatet som brukes, så tror jeg det går på 2-3 fulle arbeidsdager. Hvor alt er kjøpt inn og ligger klart. Til sammenligning brukte vel vi (2 stk) som nybegynnere litt over en uke (på kveld/helg) på å legge ca 40 kvm i 3 rom. Med litt annet klikksystem enn vi hadde brukt før, gammelt hus hvor ingenting er rett, og mye kriker og kroker. Dvs mye oppmåling og styr. Med bordsag så hadde vi nok vært mer effektive på langsskjæring av laminatet også. Det er en fryktelig kjedelig jobb med stikksag 😅 Og så var vi litt vel opptatte av mønster og farge i plankene. Ser at mange snekkere ikke er så flinke på dette, og legger like planker tett i tett osv. På 3-stavs har det sikkert ikke noe å si (ikke erfaring med det), men på 1-stavs så ser det ofte ikke så bra ut. da mye av mønsteret er veldig distinkt. Regner med at dere har sjekket at det går bra mtp høyde å legge laminatet på toppen av gammel parkett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå