Gå til innhold

Hva er "for mye" fravær til å få gode referanser fra arbeidsgiver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært i jobben min i ett år, og har på den tiden brukt opp 4 egenmeldinger, 3 av de kun 1-dagers, den siste 2 dager. Hadde også 2 dager sykemelding pga. akutt sykdom, samt 7 dagers sykemelding pga. ryggen, arbeidsrelatert. Er dette mye sykefravær? Medfører denne mengden fravær at man får dårlig referanse? Hvor går liksom grensen for hva som er mye sykefravær, og hva som er "normalt"? 

Anonymkode: f2685...74e

Jeg fikk beskjed om st jeg hadde mye fravær på 1 år. Hadde brukt 8 syktbarn dager og 4 egenemeldinger med egen sykdom. Jeg hadde forsøkt å endre arbeidstiden/dagen til nær samboer kunne ha det syke barnet, men ble tvunget til å holde fastsatte dager. Da ble det fravær da. 

Men for de så var dette høyt fravær fordi mine kollegaer hadde maks 1-2 dager med feavær per år. 

Anonymkode: 6be5c...326

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk høre at jeg var "hjemme med sykt barn hele tiden", da hadde jeg vært hjemme med sykt barn en dag på 6 år - og jeg har 3 barn. 😂

Sier som en annen her, hvis arbeidsgiver synes det er mye vil de ikke gi deg dårlig referanse, såframt du fremdeles er ansatt. 

Anonymkode: 97e7d...49a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å ha en eller to sykefravær med noen dagers varighet i løpet av ett år og hyppige korte fravær.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om st jeg hadde mye fravær på 1 år. Hadde brukt 8 syktbarn dager og 4 egenemeldinger med egen sykdom. Jeg hadde forsøkt å endre arbeidstiden/dagen til nær samboer kunne ha det syke barnet, men ble tvunget til å holde fastsatte dager. Da ble det fravær da. 

Men for de så var dette høyt fravær fordi mine kollegaer hadde maks 1-2 dager med feavær per år. 

Småbarnforeldre er ekstra utsatt, men det er helt normalt og må innkalkuleres av arbeidsgiver

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil "arbeidsrelatert fravær pga rygg" si?

Når vi ser på fravær, så skiller vi på "fikk vondt i ryggen av normal/forventet beastning" og "ramlet i trapp å slo ryggen". Vi prøver selvsagt minimere belastningsskader også, men fravær grunnet ulykke teller vi ikke liksom ikke med. Vi tar selvsagt fraværet med i overordnet statistikk, hms og slikt, men om du hadde to dager sykemelding pga influensa og to uker pga en arbeidsulykke i løpet av ett år, så ville jeg som leder definert det som at du hadde to dager sykemelding det året. Arbeidsulykke går på vår kappe, ikke arbeidstaker.

Men vi oppgir uansett aldri fravær når vi gir referanser.

Anonymkode: 60aab...6b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye ja. Jeg hadde ikke ansatt deg hvis jeg ringte referanse og dette kom frem.

Anonymkode: 850ba...06c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke det er mye. Hvis du hadde brutal dager i egenmeldingene hadde det vært en annen ting. Men altså 4 dager udokumentert i 1 år syns ikke jeg er krise. Jeg har hatt perioder i livet hvor jeg har vært mye mer borte enn så og aldri fått en kommentar på det, jobber normalt 3 år hos en arbeidsgiver og har aldri fått en dårlig referanse eller kommentar på mye syk. 

Anonymkode: 85120...e5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns ikke det er mye. Hvis du hadde brutal dager i egenmeldingene hadde det vært en annen ting. Men altså 4 dager udokumentert i 1 år syns ikke jeg er krise. Jeg har hatt perioder i livet hvor jeg har vært mye mer borte enn så og aldri fått en kommentar på det, jobber normalt 3 år hos en arbeidsgiver og har aldri fått en dårlig referanse eller kommentar på mye syk. 

Brukt alle = brutal 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (1 time siden):

30 % fravær er oppsigelsesgrunn…..

Du kan ikke si opp noen pga lovlig sykefravær, egenmeldingsdager. Dette er blank løgn! 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du har ikke lov å si opp noen fordi de er syk. Da må de ha vært sykemeldt i 1 år. 

Anonymkode: 28500...28a

Du kan heller ikke si opp noen pga sykdom i ett år!

Nå må folk slutte å snakke om ting de ikke vet.

Brunello skrev (1 time siden):

Dette er selvsagt også et poeng. Er nåværende arbeidsgiver referanse for en arbeidstaker han/hun ikke er fornøyd med, vil man ikke oppgi negative forhold. Da er en interessert i å bli kvitt vedkommende.

🤦🏼‍♀️

Gjør man det slår det tilbake på ens egen troverdighet som leder. Så nei, dette skjer ikke til vanlig: ikke i seriøse bransjer/seriøse folk.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært i jobben min i ett år, og har på den tiden brukt opp 4 egenmeldinger, 3 av de kun 1-dagers, den siste 2 dager. Hadde også 2 dager sykemelding pga. akutt sykdom, samt 7 dagers sykemelding pga. ryggen, arbeidsrelatert. Er dette mye sykefravær? Medfører denne mengden fravær at man får dårlig referanse? Hvor går liksom grensen for hva som er mye sykefravær, og hva som er "normalt"? 

Fraværet ditt alene sier lite om deg og hva din leder vil si om deg som referanse. Du har vært borte noen perioder fra jobb, ja, men folk kan bli syke. Det er også relevant hva slags stillingsprosent du har? La oss si du har 100% og ofte jobber du ekstra og overtid fordi det er stort behov, da blir dette fraværet lite. La oss si du kun jobber hver 3. helg, altså ca 17 arbeidshelger i året; da blir fraværet kanskje høyt til sammenligning.

Hvis du har gjort en god jobb, hatt en god dialog med din leder og gitt ett godt inntrykk, har disse dagene neppe noe å si.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (17 minutter siden):

Du kan ikke si opp noen pga lovlig sykefravær, egenmeldingsdager. Dette er blank løgn! 

Du kan heller ikke si opp noen pga sykdom i ett år!

Nå må folk slutte å snakke om ting de ikke vet.

🤦🏼‍♀️

Gjør man det slår det tilbake på ens egen troverdighet som leder. Så nei, dette skjer ikke til vanlig: ikke i seriøse bransjer/seriøse folk.

Fraværet ditt alene sier lite om deg og hva din leder vil si om deg som referanse. Du har vært borte noen perioder fra jobb, ja, men folk kan bli syke. Det er også relevant hva slags stillingsprosent du har? La oss si du har 100% og ofte jobber du ekstra og overtid fordi det er stort behov, da blir dette fraværet lite. La oss si du kun jobber hver 3. helg, altså ca 17 arbeidshelger i året; da blir fraværet kanskje høyt til sammenligning.

Hvis du har gjort en god jobb, hatt en god dialog med din leder og gitt ett godt inntrykk, har disse dagene neppe noe å si.

Siden det ikke er lov å si noe om fraværet, blir det selvsagt heller ikke tatt opp.

Fraværet er høyt selv om man jobber 150%. De fleste er syke noen få dager i året. Alt over 5-6 dager er mer enn de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (12 minutter siden):

Siden det ikke er lov å si noe om fraværet, blir det selvsagt heller ikke tatt opp.

Fraværet er høyt selv om man jobber 150%. De fleste er syke noen få dager i året. Alt over 5-6 dager er mer enn de fleste.

Det er fint at du mener det men realistisk sett har mange mye mer enn 5-6 fraværsdager i løpet av året, :)  bare se på statistikken.. også avhengig av hva slags bransje du opererer i.. kvinnedominerte yrker = høyere fravær. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (23 minutter siden):

Det er fint at du mener det men realistisk sett har mange mye mer enn 5-6 fraværsdager i løpet av året, :)  bare se på statistikken.. også avhengig av hva slags bransje du opererer i.. kvinnedominerte yrker = høyere fravær. 

En god del har selvsagt mer fravær. Dersom virksomheten jeg jobber i er representativ, har 20% av arbeidstakerne 80%-90% av fraværet.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Det er mer fravær enn vi 5 på min avdeling har til sammen i løpet av et år, og da er vi 2 småbarnsmødre og 1 som har kronisk sykdom. Ironisk nok er det den med kronisk sykdom som har minst fravær.

Anonymkode: c10e1...d32

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er faktisk mer fravær på ett år enn det jeg har hatt i hele yrkeslivet mitt og jeg er 43 år 🫣 Jeg er heldig og er sjelden syk, og jeg skjønner at jeg har lite fravær sammenlignet med andre, men i min verden har du et veldig høyt sykefravær. 

Anonymkode: 9a698...1a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer enn de aller fleste, i hvert fall. Samtidig er det ikke sånn at man er i den "går bare fra sykmelding til sykmelding"-kategorien heller. 

At det er seks separate tilfeller på et år tar seg ikke spesielt godt ut, da, selv om man alltids kan forsøke å spinne det som at man i hvert fall ikke har alvorlig sykdom.

Anonymkode: 274c4...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor du jobber. På min nåværende arbeidsplass - mye kontorarbeid - er det mye. På min tidligere arbeidsplass - svært hektisk avdeling på sykehus - lite. Der var alle syke hele tiden.

Anonymkode: 211db...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men.. De må jo skille på fravær pga syke barn og fravær pga egen sykdom? 

Anonymkode: 37914...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager har ikke en referanse lov til å oppgi en jobbsøkers fravær i tidligere jobb?!

Det er jo det viktigste av alt, og det som har mest å si for både kommende leder og kollegaer. 

Anonymkode: 113fa...ede

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ofte referanser, men aldri på nåværende ansatte i bedriften. Det er ikke vanlig i vår bransje. Med andre ord er det gjerne ett til fem år siden personen jobbet hos oss, og jeg husker selvfølgelig ikke detaljer rundt deres sykefravær. Jeg har heller aldri blitt spurt om det. Anslår at jeg har gitt rundt femti referanser. 

Anonymkode: 2f54b...563

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor i alle dager har ikke en referanse lov til å oppgi en jobbsøkers fravær i tidligere jobb?!

Det er jo det viktigste av alt, og det som har mest å si for både kommende leder og kollegaer. 

Anonymkode: 113fa...ede

Pga arbeidsmiljøloven § 9-3

Anonymkode: 1cf00...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...