Gå til innhold

Svigermor oppfordrer barna til å kalle katten vår for dum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg vet det høres komisk ut. Men svigermor liker ikke katter, og når hun er her så driver hun å sier til barna at det er bare å si din dumme katt, og bare å dra den i halen og i nakkeskinnet. Jeg syns ikke dette er greit. Den skjønner nok ikke hva dum betyr, men syns ikke det er greit å lære barna å si det til den likevel. Og å dra i halen og nakkeskinnet er uakseptabelt. Så hver gang hun har vært her må vi snakke med barna om at de ikke må gjøre som bestemor sier de kan gjøre når det gjelder katten. Har prøvd å snakke med henne noen ganger. Første gangen lo hun bare, andre gangen sa hun at jeg ikke kunne bestemme over henne på denne måten. Men i vårt hus gjelder jo våre regler. Har bedt samboer om å snakke med henne men det blir aldri noe av tydeligvis.  Hun sier også at vi må be katten om å slutte å ligge i sofaen. Den har fast plass i sofaen med et teppe den ligger på. Å be en katt om å slutte med noe det funker jo ikke.  Jeg syns man skal ha respekt for dyr og dette prøver vi å lære barna, de er 4 og 6 år. Syns ikke det er greit å kalle noen dum uansett om det er mennesker eller dyr, og fysisk angrep er helt uakseptabelt. 

Overreagerer jeg?

Noen tips til hvordan å løse dette?

Anonymkode: 123e6...8b9

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Overreagerer jeg?

Hvis hun oppfordrer til dyreplageri så er hun ikke velkommen hadde jeg sagt. 

Anonymkode: 8c294...03e

• Liker 28
  • Nyttig 10
Skrevet

"Bestemor sier dere skal være slem med katten, men det er ikke riktig. Vi må ta godt vare på dyrene våre" Det hadde jeg sagt mens hun selv hørte det

Anonymkode: 5759e...be2

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Bestemor sier dere skal være slem med katten, men det er ikke riktig. Vi må ta godt vare på dyrene våre" Det hadde jeg sagt mens hun selv hørte det

Er ikke dette litt for svak reaksjon? Hun er ansvarlig for dyrets velvære. Dersom hun ikke slår ned på oppførselen til bestemor bør hun ikke ha dyr og bør omplassere det.

• Liker 4
Skrevet

Hadde jeg vert i ts sin situasjon, så hadde svigermor fått så ørene flagret, og ikke vert velkommen i mitt hjem på lang, lang tid 🤬

I hvilken paralell virkelighet skal det være greit å lære barn at man kan være slem mot dyr?

Det er forsåvidt en ærlig sak å ikke like katter, men veien derfra, til å oppfordre til å mishandle de burde være milelang.

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde ikke sluppet inn folk som ikke er snill med dyrene. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Du bestemmer kanskje ikke over svigermor, men du bestemmer vitterlig over din egen katt, og ditt eget hjem. Katten skal selvfølgelig ikke dras i halen eller nakkeskinnet, det er dyreplageri. Dersom svigermor ikke greier å respektere de enkle reglene, trenger hun faktisk ikke komme på besøk. Det går jo også an å fortelle henne, at siden hun ikke liker katter, trenger hun ikke komme på besøk til dere i det hele tatt, dere kan heller treffes hjemme hos henne. Vel og merke når det passer og dere har lyst.... Hun kan  også få beskjed hvis hun klager på katt i sofaen at dette er kattens hjem også, og teppet i sofaen er kattens faste plass, uavhengig av hva hun måtte mene om det.
Og TS? Rist tak i samboern din, og få ham til å stille opp for familien sin. Han burde selvfølgelig sette sin egen mor ordentlig på plass når hun oppfører seg slik i deres hjem!

Anonymkode: 3fd1b...edc

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

"Svigermor, du oppfordrer barna mine til dyreplageri, og det er ikke akseptabelt. Våre barn skal ikke oppdras til å mishandle dyr, og det er en grense du bare skal akseptere. Hvis ikke du kan forstå det, så ser jeg meg nødt til å begrense hvor mye du får være med barna. I hverfall frem til de er gamle nok til å forstå at selv om du sier at de får bedrive dyreplageri, så forstår de likevel at mishandling av dyr ikke er akseptabelt.

At du ikke liker katten er ditt problem. Det er ingen som tvinger deg til å komme hit, men katten bor her."

Anonymkode: 2b4c1...bfa

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg hadde gitt svigermor voksenkjeft forann barna. Ville sagt noe som gjorde henne flau "bare slemme mennesker er slem mot", så ville jeg også sagt at så lenge hun er i ditt hus har hun å oppføre seg ellers er hun ikke velkommen...

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde også late svigermors sønn ta denne oppvasken med sin mor, altså. 

Anonymkode: eca17...bd4

• Liker 3
Skrevet

Hadde ikke sluppet det mennesket inn i huset mitt. Hun oppfordrer jo barna til å drive med dyremishandling, altså hva f**. Her er det på tide med en skikkelig oppvask og true med at hun faktisk ikke får komme på besøk når hun ikke klarer å følge deres regler. 

Anonymkode: cb8d5...484

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er ikke dette litt for svak reaksjon? Hun er ansvarlig for dyrets velvære. Dersom hun ikke slår ned på oppførselen til bestemor bør hun ikke ha dyr og bør omplassere det.

Bestemor er vel ikke fast inventar hjemme hos dem. 

Oppegående og empatiske barn vil ikke lokkes til dyreplageri. I hvert fall ikke når TS er en motvekt i det daglige 

• Liker 1
Skrevet

Er du sammen med min eks tro? Hans mor var helt lik og er faktisk en stor del av grunnen til at det ble slutt. Makan til ufyselig kvinnemenneske skal du leite lenge etter. Hun høres helt lik ut,

Anonymkode: 5b371...3db

• Liker 3
Skrevet

Dette hadde jeg kvalt ved rota uten å trenge andres råd.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men svigermor liker ikke katter, og når hun er her så driver hun å sier til barna at det er bare å si din dumme katt, og bare å dra den i halen og i nakkeskinnet

Ta svigermor i nakkeskinnet og hiv henne ut!! Drittkjerring rett og slett!

Anonymkode: ee648...18c

• Liker 6
Skrevet

Takk for tips 👍 Skal prøve å snakke med samboeren igjen og be han snakke med henne. Jeg sier at han må gjøre det snarest.

Skrevet

Hvordan gikk samtalen med samboer, TS? Hva sa svigermor?

Anonymkode: 3fd1b...edc

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja jeg vet det høres komisk ut. Men svigermor liker ikke katter, og når hun er her så driver hun å sier til barna at det er bare å si din dumme katt, og bare å dra den i halen og i nakkeskinnet. Jeg syns ikke dette er greit. Den skjønner nok ikke hva dum betyr, men syns ikke det er greit å lære barna å si det til den likevel. Og å dra i halen og nakkeskinnet er uakseptabelt. Så hver gang hun har vært her må vi snakke med barna om at de ikke må gjøre som bestemor sier de kan gjøre når det gjelder katten. Har prøvd å snakke med henne noen ganger. Første gangen lo hun bare, andre gangen sa hun at jeg ikke kunne bestemme over henne på denne måten. Men i vårt hus gjelder jo våre regler. Har bedt samboer om å snakke med henne men det blir aldri noe av tydeligvis.  Hun sier også at vi må be katten om å slutte å ligge i sofaen. Den har fast plass i sofaen med et teppe den ligger på. Å be en katt om å slutte med noe det funker jo ikke.  Jeg syns man skal ha respekt for dyr og dette prøver vi å lære barna, de er 4 og 6 år. Syns ikke det er greit å kalle noen dum uansett om det er mennesker eller dyr, og fysisk angrep er helt uakseptabelt. 

Overreagerer jeg?

Herregud. Greit at hun ikke liker katter men at hun ønsker å skade den gjør henne til en sjuk person

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Med fare for at jeg har misset et innlegg hvor du har skrevet at du snakker til henne når det skjer…

Men hvorfor snakker dere ikke til svigermor NÅR hun gjør det? 

hun sier katter er dumme og man kan dra de i halen - da sier man vel i fra med en gang at her i huset liker vi katter, og det er ikke lov å plage dyrene.

Trenger vel ikke være med komplisert enn det?

Anonymkode: 3cf51...8f1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har absolutt nulltoleranse for å være slem mot dyr så jeg ville ha sagt rolig, men tydelig, til kjerringa, mens barna hørte på, at å ta katter i nakkeskinnet og dra dem i halen er strengt forbudt. Det kalles dyremishandling og er forbudt ikke bare hjemme hos meg, men i resten av samfunnet også. Hadde hun blitt sur for det så ville det ha vært helt i orden. Neppe bra for barna å omgås mennesker med slike holdninger uansett. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...