Gå til innhold

Mannen si til arbeidsgiver at jeg er gravid før han får jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannfolket vil nå ha ny jobb med bedre arbeidstider da han skal bli far. Det er kjempe bra, var på familiemiddag nå og da hadde broen hans som eier ett firma sagt at han kunne komme prøve seg ut på søndag for å se om det er noe han kunne tenkt seg. 

Kjedelig nå er jo at han da har lyst til å fortelle at vi er gravide på søndag. Jeg har sagt at hadde det vært en hvem som helst arbeidsgiver hadde det vært samma, men siden det er familie vil jeg at han skal vente. Vi skal på ultralyd på mandag, så ønsker uansett å vente til etter dette for å bekrefte at det i det heletatt er liv. Så ønsker jeg også at vi skal fortelle det til alle i familien sammen, noe som heller ikke lar seg gjøre på søndag siden han skal da ned å prøve seg ut alene. Jeg er typ 7 uker på vei når vi skal på ultralyd, så stor sannsynlighet for at det kan gå galt fortsatt. 

Er jeg veldig urettferdig? Føler ikke han tok det så godt i mot og mente at det kan bli ett dårlig arbeidsforhold med en gang hvis han ikke sier det. Samtidig som jeg mener det er broren hans så han forstår det, og de skal jo ikke skrive under noe kontrakt denne dagen. 

Anonymkode: 27cf6...1b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil også legge til at jeg syntes vi skal si det før han skriver under noe arbeidskontrakt. Men det er jo ikke enda. 

Skrevet

🤔

Skrevet

Det kommer an på familieforholdet, tror jeg. Vet om personer som ville sagt at da er det enda viktigere å ansette et familiemedlem i en slik situasjon - men også andre som sier at de ikke vil ha ansatte med småbarn.

Så da spørs det litt på hvordan broren og familiedynamikken er.

Det er ganske normalt å ikke fortelle noe før man har rundet uke 12, så ingen bør bli sure fordi dere venter barn.

Anonymkode: 251cc...e99

• Liker 1
Skrevet

Det blir ikke et dårlig arbeidsforhold av at han ikke nevner at du er bare 7 uker gravid.. Isåfall er arbeidsgiver idiot hvis det skulle være tilfelle. Man trenger absolutt ikke si det før man signerer noen arbeidskontrakt heller. Om dere så vil vente til uke 20 med å fortelle, så er det faktisk kun deres sak og det tror jeg de fleste voksne folk skjønner.

Anonymkode: 1bb99...c8e

• Liker 1
Skrevet

Alt for tidlig å fortelle. 

Masse lykke til❤️

Anonymkode: d5069...6e6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ikke gjør det, da vet de at han skal ut i permisjon om litt, menn blir og diskriminert

Anonymkode: 9ca55...19f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke gjør det, da vet de at han skal ut i permisjon om litt, menn blir og diskriminert

Anonymkode: 9ca55...19f

Som nevnt så er jo dette broren hans som eier firmaet da, derfor han gjerne ønsker fortelle det med en gang. 

Skrevet

Broren forstår vel at dere vil ha barn. 

Skrevet

Nei, det er helt naturlig om dere ønsker å vente med å fortelle til feks 12 uker er gått. Som du selv skriver så er det ingen garantier for at det blir baby (selv om sannsynligheten for det er større enn at det går galt nå! :-)) , og da er det jo veldig kjipt om mannen din "mister" jobbmuligheten av den grunn (som dessuten er ulovlig!) 

Du er 7 uker på vei, og skal vel mest sannsynlig gå gravid de neste 7-8 mnd. Deretter venter enda 8-10 mnd (alt ettersom) med permisjon for din del. Alt ettersom hvordan dere gjør det med permisjonsordningene, så er det fortsatt veldig langt frem i tid før mannen din må være borte fra jobben. 

Om du tror at din graviditet er utslagsgivende for om han får jobben eller ikke, ville jeg ventet. 🙂 

Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Broren forstår vel at dere vil ha barn. 

Kommer jo litt an på forholdet de har. Om det er godt forhold bør det ikke være noe problem, men mange arbeidsgivere er ikke så interesserte i å ansette noen de vet skal ut i permisjon om en stund. 

Anonymkode: 2b7b5...7b9

Skrevet

Kan ikke komme på en eneste god grunn til å fortelle. Du er sju uker på vei, hva skal han med denne informasjonen nå? Både som bror og arbeidsgiver har han ingen plikt på å få vite noe enda.

(Men om det stemmer som du skriver at dere er gravide blir jeg helt imponert, sjelden å høre at både kvinnen og mannen i et forhold er gravide, verden er i utvikling!)

Anonymkode: 743c5...1a0

Skrevet

Hvis han ikke vil ha jobben - absolutt si i fra nå, med en gang!

Anonymkode: c60e1...732

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...