Bruker654 Skrevet 10. september 2024 #1 Skrevet 10. september 2024 Jeg har nylig blitt diagnosert med ADHD som 22 åring, men lurer på om jeg har noe mer. Jeg har sett på bipolar type 2 og kjenner meg veldig igjen i det! Humøret mitt går i perioder, og jeg har både hatt dyp depresjon og noe hypermani liknende (full av energi, sover nesten ikke, gidder ikke spise). Humøret mitt svinger 2-3 ganger i året, og det virker helt tilfeldig når jeg blir deprimert. Grunnen til at jeg er så usikker er at jeg studerer, fullførte vgs på 3 år uten problemer, har mange venner, hatt fulltidsjobb og var vernepliktig uten alt for store problemer. Er det mulig med ubehandlet adhd og bipolar? Har hatt bipolarsymptomene siden 13-14 års alderen. har ikke prøvd å ta selvmord, men har depressive perioder der jeg tenker mye på det. Hele energinivået mitt forandrer seg liksom, men jeg kan ikke Styre det og ser ingen årsaker til at det skjer. Det pleier å gå over av seg selv hver gang, så ser jeg tilbake på det og tenker wtf egentlig. noen med erfaringer? Kanskje det bare er ADHD?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #2 Skrevet 10. september 2024 Symptomer på bipolar og ADHD overlapper hverandre med mange symptomer. Det er mulig å ha begge deler, men det kan også være at du kun har ADHD. Helt vanlig med langvarige depressive perioder og senere "oppetid" med ADHD også. Hvis du likevel mistenker bipolar, så må du be om utredning for det i tillegg. Men dette er altså helt vanlige ADHD-symptomer også. Anonymkode: 82789...92c 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #3 Skrevet 10. september 2024 I familien min har jeg en med adhd og en med bipolar 2, en del med begge med hva du forteller. Bruker du medisiner for adhd? Mitt familiemedlem med adhd var noen år uten medisin og da fikk han perioder med depresjon og så hypermanilignende perioder. Dette sluttet da han begynte på adhd medisinene igjen. Han med bipolar 2 har aldri hatt upreget depresjon/hypermani, mer typ angst, men det kan jo slå forskjellig ut. Ville snakket med legen/psykriateren din. Anonymkode: 93b48...23e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #4 Skrevet 10. september 2024 Jeg har barn, jobb, stort hus og "orden" på økonomien vår, jeg er over 40 år og har bipolar type 2. Jeg klarte ikke helt selv å plassere meg inn i kategorien bipolar, jeg har alltid tenkt jeg har ad/hd. Det var psykiater ikke enig i, jeg var en klar bipolar 2. Jeg har vært masse deprimert og tider med masse energi der jeg ikke trenger å sove. Jeg har disse i bølger men de kommer temmelig på samme sted. På våren har jeg masse energi, er høyt oppe. Jeg har alltid tenkt at det er for det første normalt, var som jeg våknet opp av dvale. Så kommer sein sommer/høst og jeg blir tung, lite energi og tenker destruktivt. Det jeg fikk beskjed om er at bipolar og Ad/hd er ganske likt så de kan være vanskelig å skille, og mange har begge deler. Anonymkode: bb556...c8f
Bruker654 Skrevet 10. september 2024 Forfatter #5 Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I familien min har jeg en med adhd og en med bipolar 2, en del med begge med hva du forteller. Bruker du medisiner for adhd? Mitt familiemedlem med adhd var noen år uten medisin og da fikk han perioder med depresjon og så hypermanilignende perioder. Dette sluttet da han begynte på adhd medisinene igjen. Han med bipolar 2 har aldri hatt upreget depresjon/hypermani, mer typ angst, men det kan jo slå forskjellig ut. Ville snakket med legen/psykriateren din. Anonymkode: 93b48...23e Takk for svar! Har ikke begynt på medisiner enda, så kan eventuelt se an hvordan det blir:) mener du at det er noe som pleier å utløse depresjonen/hypermanien hans? Eller at han ikke får det? ts
Bruker654 Skrevet 10. september 2024 Forfatter #6 Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har barn, jobb, stort hus og "orden" på økonomien vår, jeg er over 40 år og har bipolar type 2. Jeg klarte ikke helt selv å plassere meg inn i kategorien bipolar, jeg har alltid tenkt jeg har ad/hd. Det var psykiater ikke enig i, jeg var en klar bipolar 2. Jeg har vært masse deprimert og tider med masse energi der jeg ikke trenger å sove. Jeg har disse i bølger men de kommer temmelig på samme sted. På våren har jeg masse energi, er høyt oppe. Jeg har alltid tenkt at det er for det første normalt, var som jeg våknet opp av dvale. Så kommer sein sommer/høst og jeg blir tung, lite energi og tenker destruktivt. Det jeg fikk beskjed om er at bipolar og Ad/hd er ganske likt så de kan være vanskelig å skille, og mange har begge deler. Anonymkode: bb556...c8f Jeg pleier og å få disse periodene omtrent likt, og trodde det var normalt eller at jeg bare er litt sånn. Har og fått kommentarer på at humøret mitt varierer så mye og har alltid ansett meg selv som et «periode-menneske», men var ikke sånn som barn. hvordan merket du at du fikk bipolar evt? Og at det ikke er adhd? Ts
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #7 Skrevet 10. september 2024 Bruker654 skrev (4 minutter siden): Takk for svar! Har ikke begynt på medisiner enda, så kan eventuelt se an hvordan det blir:) mener du at det er noe som pleier å utløse depresjonen/hypermanien hans? Eller at han ikke får det? ts Du bør helt klart teste ut medisiner en god stund før det vurderes om du kan ha tilleggsdiagnoser Anonymkode: 82789...92c
Bruker654 Skrevet 10. september 2024 Forfatter #8 Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du bør helt klart teste ut medisiner en god stund før det vurderes om du kan ha tilleggsdiagnoser Anonymkode: 82789...92c Hahaha ja er sikkert lurt det🤣 håper alt løser seg med medisinene, syns de periodene er mer plagsomt enn de «vanlige» adhd symptomene bare
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #9 Skrevet 10. september 2024 ADHD og bipolar (både type 1 og 2) går ofte hånd i hånd. Det er ikke uvanlig at man har begge deler, og som det nevnes over er det overlappende symptomer. Jeg ble selv diagnostisert med bipolar type 2 som 22 åring og ADHD ett år senere. Det blir umulig for meg å si om du faktisk har det eller ikke. Men hvis du tror at det er en mulighet oppfordrer jeg deg sterkt til å be om en utredning. Behandling med terapi, mestringsstrategier og kjennskap til sykdomsbildet er livreddende og kan gjøre en enorm forskjell. Anonymkode: c0831...631
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #10 Skrevet 10. september 2024 Bruker654 skrev (46 minutter siden): Takk for svar! Har ikke begynt på medisiner enda, så kan eventuelt se an hvordan det blir:) mener du at det er noe som pleier å utløse depresjonen/hypermanien hans? Eller at han ikke får det? ts Han fikk disse periodene da han hadde «medisinpause» noen år. Da han begynte på medisin igjen stoppet de. Fortsatt av og på, men mer iløpet av en dag og ikke periodes. Anonymkode: 93b48...23e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #11 Skrevet 10. september 2024 Bruker654 skrev (57 minutter siden): Hahaha ja er sikkert lurt det🤣 håper alt løser seg med medisinene, syns de periodene er mer plagsomt enn de «vanlige» adhd symptomene bare Alt du nevner er vanlige symptomer for ADHD Prøv medisiner og se i noen mnd, forhåpentligvis vil det balansere seg. Anonymkode: 82789...92c
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #12 Skrevet 10. september 2024 Bruker654 skrev (1 time siden): Jeg har nylig blitt diagnosert med ADHD som 22 åring, men lurer på om jeg har noe mer. Jeg har sett på bipolar type 2 og kjenner meg veldig igjen i det! Humøret mitt går i perioder, og jeg har både hatt dyp depresjon og noe hypermani liknende (full av energi, sover nesten ikke, gidder ikke spise). Humøret mitt svinger 2-3 ganger i året, og det virker helt tilfeldig når jeg blir deprimert. Grunnen til at jeg er så usikker er at jeg studerer, fullførte vgs på 3 år uten problemer, har mange venner, hatt fulltidsjobb og var vernepliktig uten alt for store problemer. Er det mulig med ubehandlet adhd og bipolar? Har hatt bipolarsymptomene siden 13-14 års alderen. har ikke prøvd å ta selvmord, men har depressive perioder der jeg tenker mye på det. Hele energinivået mitt forandrer seg liksom, men jeg kan ikke Styre det og ser ingen årsaker til at det skjer. Det pleier å gå over av seg selv hver gang, så ser jeg tilbake på det og tenker wtf egentlig. noen med erfaringer? Kanskje det bare er ADHD? Jeg har fullført universitetsutdannelse, er i 100% fast stilling. En god vennekrets, og er ganske sosial, finner på noe stort sett hver helg. Og jeg har bipolar. Så jo, man fint ha et normalt liv som bipolar. Jeg har hatt symptomer siden jeg var 14-15 år, og fikk diagnosen sånn 3 år senere. Anonymkode: 9065d...bb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå