Gå til innhold

Skal man få folk til å holde ut i arbeidslivet må kulturen endres helt...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er drittlei, etter over 25år i arbeidslivet. Sett utviklingen siden midten av 90-tallet, jeg startet i 1996 som 18åring. Har en god nok lønn i dag på ca 800k. Ikke noen utdannelse utover grunnskolen. Var drittlei skolen, men likte arbeidslivet i starten.

Møtt mange unge i dagens arbeidslivet som ikke holder ut, kravene og presset er for høyt blitt. Vi skal måles og tynes heletiden, tid er penger. Dette går utover den mentale helsen til mange, fordi livet utenfor jobben er også krevende. De føler seg ikke gode nok på privaten heller, noen ender opp med å ta selvmord. Totalen blir for mye.

Skal man få unge inn i arbeidslivet må det endres mye,  dette gjelder arbeidslivet generelt. Vi trenger ikke jage med stress som i dag, at tid er penger må vi ikke leve etter. Men det er noen over oss som bestemmer dette. Vi får et skred av mennesker som blir ufør i 20åra, pga det falske oppkonstruerte livet vi lever i dag ikke er tilpasset et menneske. Sosiale dumpingen i Norge er ekstrem, folk jobber også på lønnstilskudd. Bedrifter drives i noen tilfeller bare på lønnstilskudd, tar inn nye når en er ferdig.

Ringer du kundeservice et sted, så får du en sms etterpå der du skal gi en karakter på dette stakkars menneske som hjalp deg. Gir du lavest score kan de finne på å ringe deg opp hvorfor. Alt skal måles, mennesket har ingen verdi. Pengene og effektiviteten har verdien.

Husk det, mennesket har ingen verdi. Det er pengene som har verdien!

Anonymkode: 2bc63...045

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn går det dessverre, når kapitalismen gis helt frie tøyler... Og jo lengre tid det går, desto mer ekstremt vil det bli.
Folk får slutte å stemme frem høyrevridde partier hele tiden, så kanskje vi finner tilbake til mer menneskelige tilstander etterhvert. Høyrepolitikk handler kun om penger, men av en eller annen grunn skjønner verken Høyre- eller FrP-velgere dette.

Anonymkode: 3700b...d61

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn går det dessverre, når kapitalismen gis helt frie tøyler... Og jo lengre tid det går, desto mer ekstremt vil det bli.
Folk får slutte å stemme frem høyrevridde partier hele tiden, så kanskje vi finner tilbake til mer menneskelige tilstander etterhvert. Høyrepolitikk handler kun om penger, men av en eller annen grunn skjønner verken Høyre- eller FrP-velgere dette.

Ja for kommunisme-ap er jo bare positivt hurra

Anonymkode: 05a0e...f5c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes en mellomting, må se på problemene i et samfunn...løse disse..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bygges opp en fattig arbeiderklasse, som må leie bolig. Går såvidt rundt hver mnd.

Til slutt blir det mange som må leie, på et leiemarked som allerede fra før er sprengt. Dette blir et problem, tjener du 500-600k er det fortsatt vanskelig å få kjøpt seg en bolig. Bare egenkapitalen er enorm.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er helt for jævlig dette med at man skal gi en rating på alt av tjenester når det sitter et enkelt menneske i andre enden som skal vurderes. Jeg synes til og med det er ubehagelig at man kan søke opp fastleger og lese ørten anmeldelser av dem. Joda, en fastlege har en viktig rolle og man ønsker seg den beste, men det er ikke alltid man kan stole på pasientene og deres opplevelse heller (f.eks om de ikke får en sykemelding de gjerne skulle hatt...). Jeg hadde virkelig hatet et slikt system. 

I min egen jobb har det gått fra å jobbe på prosjekter fra start til slutt og gjøre sin beste innsats. Nå er det blitt sånn at hver time måles og man får et tidsestimat på hvor mye tid man kan bruke. Jeg skjønner at noe av dette gjøres for at de som legger tidsplaner og budsjetter skal ha noe å holde seg til, men på et eller annet vis klarte vi dette uten nitid timeføring. Problemet blir også ofte at de som skal estimere tid ikke har fullt innsyn eller forståelse for hva alle arbeidsoppgavene består i, og hvor mange ekstraoppgaver som faller i mellom prosjekter som ingen vil ha på sitt budsjett. Osv osv... I tillegg skal man føle på at man måles opp mot andre i forhold til tidsbruk. Noen tar snarveier for å holde seg innenfor tid og budsjett, og dermed synker også kvaliteten. Eller så blir de som er opptatt av at kvaliteten ivaretas røde tall i boka, fordi de ikke vil kutte hjørner.

Ikke noe hyggelig utvikling og stikk i strid med hva som er motiverende for å gjøre en god jobb.

Anonymkode: ab9e6...d7b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så sort hvitt som TS beskriver. Jeg er høyt utdannet og har jobbet i samme bransje i over 25 å. Arbeidslivet er myyyye bedre enn det var før der jeg jobber. Det er mer fokus på trivsel, ledelse handler mer om psykososiale forhold og det er blitt mye mindre festing og type me too situasjoner.  Jobben for meg er et sted der jeg vokser og lærer, får brukt hodet, føler meg nyttig og uvikler gode relasjoner til kolleger.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuba skrev (Akkurat nå):

Det er ikke så sort hvitt som TS beskriver. Jeg er høyt utdannet og har jobbet i samme bransje i over 25 å. Arbeidslivet er myyyye bedre enn det var før der jeg jobber. Det er mer fokus på trivsel, ledelse handler mer om psykososiale forhold og det er blitt mye mindre festing og type me too situasjoner.  Jobben for meg er et sted der jeg vokser og lærer, får brukt hodet, føler meg nyttig og uvikler gode relasjoner til kolleger.

Du har helt rett i at det er nyanser her, men det ene utelukker ikke det andre. Mye har blitt bedre, men en del har også blitt dårligere. Ang. trivsel på jobb og sosiale forhold, tror jeg dette er veldig avhengig av at man har en god ledelse. Og det er jo litt hipp som happ med hva man kan ende opp med der.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som sutring for min del. Jeg har jobbet i flere forskjellige land, de siste årene i USA og Canada, og jeg garantere at Norge har noe av de beste og mest rettferdige betingelsene i arbeidslivet du finner noe sted.

Nei, det er ikke noen over oss som bestemmer dette. Det er vi selv som setter stadig høyere forventninger og krav til hva som er nødvendig for å ha en tilfredsstillende levestandard. Selvsagt gjelder ikke dette for alle og noe variasjoner vil det være over tid, men jevnt over jobber vi mindre og har høyere kjøpekraft enn noen gang.

Ingen tvinges til å strebe som de gjør i dag om de ikke vil det, folk må bare lære seg å gi mer faen.

Anonymkode: 3e942...c3e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har helt rett i at det er nyanser her, men det ene utelukker ikke det andre. Mye har blitt bedre, men en del har også blitt dårligere. Ang. trivsel på jobb og sosiale forhold, tror jeg dette er veldig avhengig av at man har en god ledelse. Og det er jo litt hipp som happ med hva man kan ende opp med der.

Enig. Ville bare få frem at det er mange veldig gode arbeidplasser  i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også jobb der alle har høyere utdanning, og opplever at de ansatte har en verdi og det tas «menneskelige» hensyn». Smarte arbeidsgivere forstår at fornøyde og friske ansatte lønner seg for virksomheten, og investerer derfor i tiltak for å oppnå det. Når det gjelder at alle skal måles hele tiden, så kan hver enkelt motarbeide denne trenden noe - ikke svar når du blir bedt om å bedømme alle og enhver (eller gjør som meg, bare svar når du vil gi skikkelig ros) og ikke minst - ikke stol blindt på andres omtaler av leger, restauranter osv. Er du ansatt som blir omtalt, hev deg over det.

Anonymkode: aaab0...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker som at du mener at arbeidslivets krav må vike til fordel for fritiden, og jeg er ikke enig med deg. Det største problemet er sosiale medier og at alle sitter på mobilen, ipadden mm hele tiden. Dette tar mye energi og det er her man kan hente overskudd for å takle livet bedre. Folk må rett og slett skru av sosiale medier, og leve i den virkelige verden. Vi har aldri jobbet så lite som vi gjør nå, og ser man på arbeidslivet for 50 år siden så var arbeidslivet for 50 år siden mye mer krevende enn det er nå. Og alle ansatte må faktisk huske at de selger 8 timer av dagen sin 5 dager i uken til arbeidsgiver, og de 8 timene skal være til fordel for arbeidsgiver.

Anonymkode: a58ba...204

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, TS. Grådighet og penger gjennomsyrer mange arbeidssteder, på ansattes belostning. Til og med statlige og kommunale ansatte tynes for at Staten skal spare penger, mens milliarder blir prioritert til krig og vindturbiner. Kjenner flere ressursterke og friske mennesker som holdt på å bli utbrent før de var 30 år. Mens ansvaret og skylden legges hos arbeistakere, og ikke at samfunnet ikke er bærekraftig når det kommer til å klare å stå i jobb lenge. 

Anonymkode: 21280...93d

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle som har jobber hvor det skapes verdier kan kjenne seg igjen i dette.

Høytsvevende akademikere i offentlige etater kan nok ikke like lett kjenne seg igjen i dette. Dere som motstrider påstanden må gjerne utdype hilken type jobb dere har hvor alt er fryd og gammen og uten stress.

Anonymkode: 54926...b1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle som har jobber hvor det skapes verdier kan kjenne seg igjen i dette.

Høytsvevende akademikere i offentlige etater kan nok ikke like lett kjenne seg igjen i dette. Dere som motstrider påstanden må gjerne utdype hilken type jobb dere har hvor alt er fryd og gammen og uten stress.

Anonymkode: 54926...b1d

Jeg kjenner meg ikke igjen i hi.

Jobber i regnskapsbransjen.

Anonymkode: 4496f...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er drittlei, etter over 25år i arbeidslivet. Sett utviklingen siden midten av 90-tallet, jeg startet i 1996 som 18åring. Har en god nok lønn i dag på ca 800k. Ikke noen utdannelse utover grunnskolen. Var drittlei skolen, men likte arbeidslivet i starten.

Møtt mange unge i dagens arbeidslivet som ikke holder ut, kravene og presset er for høyt blitt. Vi skal måles og tynes heletiden, tid er penger. Dette går utover den mentale helsen til mange, fordi livet utenfor jobben er også krevende. De føler seg ikke gode nok på privaten heller, noen ender opp med å ta selvmord. Totalen blir for mye.

Skal man få unge inn i arbeidslivet må det endres mye,  dette gjelder arbeidslivet generelt. Vi trenger ikke jage med stress som i dag, at tid er penger må vi ikke leve etter. Men det er noen over oss som bestemmer dette. Vi får et skred av mennesker som blir ufør i 20åra, pga det falske oppkonstruerte livet vi lever i dag ikke er tilpasset et menneske. Sosiale dumpingen i Norge er ekstrem, folk jobber også på lønnstilskudd. Bedrifter drives i noen tilfeller bare på lønnstilskudd, tar inn nye når en er ferdig.

Ringer du kundeservice et sted, så får du en sms etterpå der du skal gi en karakter på dette stakkars menneske som hjalp deg. Gir du lavest score kan de finne på å ringe deg opp hvorfor. Alt skal måles, mennesket har ingen verdi. Pengene og effektiviteten har verdien.

Husk det, mennesket har ingen verdi. Det er pengene som har verdien!

Absolutt dummeste jeg har lest, mest gjennomregulerte, minst arbeidende og sykeste folket i hele verden. Aldri har vi gjort mindre for pengene enn nå.

Oi, sjefen snakket til meg= sykemelding 12mnd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette er jo Ap-politikk også dessverre. Støre er jo globalist nr. 1.

Anonymkode: 92fa8...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Høres ut som sutring for min del. Jeg har jobbet i flere forskjellige land, de siste årene i USA og Canada, og jeg garantere at Norge har noe av de beste og mest rettferdige betingelsene i arbeidslivet du finner noe sted.

Nei, det er ikke noen over oss som bestemmer dette. Det er vi selv som setter stadig høyere forventninger og krav til hva som er nødvendig for å ha en tilfredsstillende levestandard. Selvsagt gjelder ikke dette for alle og noe variasjoner vil det være over tid, men jevnt over jobber vi mindre og har høyere kjøpekraft enn noen gang.

Ingen tvinges til å strebe som de gjør i dag om de ikke vil det, folk må bare lære seg å gi mer faen.

Anonymkode: 3e942...c3e

Selvfølgelig, vi er jo det mest bortskjemte og lateste folket i hele verden, aner jo omtrent ikke hva det vil si å jobbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuba skrev (25 minutter siden):

Personlig savner jeg mer uhøytidelig festing, gøy uten å tenke på om du er politisk korrekt til enhver, eller at noen bryter sammen av en direkte tone. Eller at  alt du foretar deg blir dokumentert av din snap-glade kollega. Psyke som bukker under av den minste motstand, som skal strykes med hårene og behandles som porselen. Trivselen var mye bedre før, man arbeidet sammen mot et felles mål og for the "greater good". Nå sitter alle på sin tue og har sine budsjetter og sine måltall de skal svare for. Ingen gjør noe utenfor "sin boks" og du møter motstand fra alle hold. Om du da sitter i midten og må forholde deg til alle disse forskjellige boksene, er det nærmest umulig å få utrettet noe uten rævsleiking og smisking og skryte opp i skyene-ord for den minste lille ting.  Om noe går galt, er det om å gjøre å unndra seg ansvar og hive andre under bussen.

Jeg savner iallefør før i tiden!

Anonymkode: 8dd01...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nå høres du ut som en av disse hjernevaska, lavt utdannede amerikanerne som bruker ordet "kommunisme" for alt som ikke er jalla-cowboy-gjør hva du vil-mentalitet... Det norske Arbeiderpartiet har ingenting med kommuniske å gjøre, deres politikk er i praksis en light-versjon av Høyre, nå for tiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...