Gå til innhold

Hvorfor valgte jeg utdanning innen helse og sosial.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg valgte å studere noe som interesserer meg. Tok en bachelor og deretter en mastergrad. 
Jobber i dag innen helse, uten å få uttelling for mastergraden da den ikke anses som relevant nok. 
Samtidig har jevnaldrende innen andre felt ei årslønn som er dobbelt så høy som min. 
Turnusarbeid gir riktignok tillegg, men jeg forstår nå hvorfor de som planlegger barn forsøker å komme over i dagstillinger.

Jeg liker jobben, men angrer på valget. Interresante arbeidsoppgaver gjør ikke opp for dårlig lønn og ugunstig arbeidstid. 
Kjæresten min som jobber i industrien, har høyere lønn enn meg. Og han har kun fagbrev. 

Jeg vet. Slutt å klag og gjør noe med det. Vel, jeg kan ikke skru tida tilbake så da må jeg enten ta en ny utdannelse eller bygge på det jeg har. Eller stå i turnusjobb lenge nok til å ha opparbeidet kompetanse til dagjobb. Men, da vil jeg være for gammel for barn…

Vil vel egentlig bare få ut litt frustrasjon. Typisk kvinneyrke=lav lønn. 
Skal råde eventuelle egne barn til å vurdere flere aspekt enn kun interesser når de skal velge yrkesvei. Sånt kan man jo dyrke på fritida, faktisk.

Mvh 

Anonymkode: 71d17...9f8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å døm etter utdannelse....lønnen din handler ikke det bare.

Fagbrev er veldig nyttig, kanskje enda mer nyttig enn en mastergrad som ikke kan brukes til noe fornuftig. I mange år har man snakket ned yrkesfag, frontet mastergrad og akademika. Men hva skjer med samfunnet uten snekkere, elektriker, mekanikere, rørlegger...etc...det går dårlig....mens en klovn som går rundt med en mastergrad innen noe tull har faktisk liten verdi.

Anonymkode: 169f3...081

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fagbrev er veldig nyttig, kanskje enda mer nyttig enn en mastergrad som ikke kan brukes til noe fornuftig. I mange år har man snakket ned yrkesfag, frontet mastergrad og akademika. Men hva skjer med samfunnet uten snekkere, elektriker, mekanikere, rørlegger...etc...det går dårlig....mens en klovn som går rundt med en mastergrad innen noe tull har faktisk liten verdi.

Wow, tror du misforstod innlegget mitt. 
Det handler ikke om å dømme andre med fagbrev. Jeg har forresten et fagbrev selv, i tillegg.

Det handler om at høyere utdannelse innen helse- og sosialfaglig felt ikke alltid lønner seg. Vi får ikke betalt for strevet i mange av disse omsorgsyrkene. 

At du tenker at høyere utdannelse ikke har noen verdi sier en del om deg. Vi trenger alle slags utdannelser. 
Men hadde jeg hatt høyere utdannelse innen teknologi eller økonomi hadde lønna mi vært noe helt annet. 

Skulle ønske jeg tenkte på dette når jeg valgte yrkesvei.  

Hadde du, med ditt fagbrev, likt å få samme lønn som en arbeider uten fagbrev? Dere gjør samme jobben, men du har den teoretiske og praktiske kunnskapen i bunn. 

Trådstarter

• Liker 3
Skrevet

Begynn å studere på nytt, det er aldri for sent (med mindre du får barn, da...)

Jeg begynte på en helt ny bachelor da jeg var 32.

Anonymkode: 9a585...e56

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du, med ditt fagbrev, likt å få samme lønn som en arbeider uten fagbrev? Dere gjør samme jobben, men du har den teoretiske og praktiske kunnskapen i bunn. 

Trådstarter

I min bransje har man tillegg pr time pga fagbrev. Men jeg er mer opptatt av kompetanse, som bygges gjennom år. Utdannelsen i seg selv er ikke nok, så har du personlig egenhet.

Skrevet

Hvorfor valgte jeg utdanning innen helse og sosial.

Fordi du er kvinne.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hehe, du er vel den rette til å be noen om ikke å dømme andre basert på utdannelsen din! 

Anonymkode: 75b62...29a

Skrevet

Angrer også på at jeg valgte utdanning innen helse. Riktignok har jeg bare utdanning fra videregående, men det har samboer også. Forskjellen er at han, typisk nok, jobber i et mannsdominert yrke, type håndtverkeryrke. 

Han tjener såpass at han kan kjøpe hus alene, aldri problem å få fri til f.eks egne eller barns avtaler med lege o.l, aldri problem å få ta en dag fri i forbindelse med f.eks planleggingsdag. Jeg tjener vesentlig mindre, egne legetimer må det søkes velferdspermisjon for, og ALT av fri/permisjon/ferie må passe med bedriftens bemanning og interesser, ikke arbeidstaker. Kommer IKKE til å anbefale egne barn denne retningen om ikke ting endres drastisk.

Anonymkode: 10fb3...92a

Skrevet

Jeg var sykepleier, valgte å bytte til juss. Det er så mye bedre, både friere og bedre betalt. Jeg synes det er så bra at folk velger å jobbe innenfor helse, men det er ikke for alle. 

Anonymkode: 84f6e...62d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...