AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #21 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De er 11 år gamle og jeg tror ikke jeg har lov til å anmelde. Vi har hatt en sak tidligere på skolen der en lærer har blitt truet med kniv mot strupen, ledelsen lot ikke han anmelde hendelsen. Anonymkode: a60a8...c03 Ledelsen kan ikke bestemme at du ikke skal anmelde. Enhver norsk borger har rett til å anmelde. Anonymkode: cd620...caf 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #22 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1. meld til rektor og skolesjefen i kommunen 2. kontakt verneombud 3. ledelsen sier «dette er elever som trenger litt ekstra». Hva er «litt ekstra»? Hva gjør ledelsen for å ivareta «litt ekstra». 4. insister på henvisning til ppt/bup for utredning av atferdsvansker. Be om at foreldre følger barnet til og fra skolen, og er tilstedet i klasserommet. 5. Innkall til egne møter der dette er tema. Dett opp en oversikt over hva elevene har kalt deg/truet deg med/utøvd av fysisk vold på hvilke datoer og i hvilke tider. Forklar foranledning. 6. dersom foreldrene ikke tar barnas atferd alvorlig eller ansvarsfraskriver, bør du drøfte om dette utløser meldeplikt til barneverntjenesten med rektor. Dette ble selvfølgelig også drøftes med foresatte 7. aktivitetsplan for elevene 8. vis til den rett til et trygt arbeidsmiljø. 9. Sykemelding på bakgrunn av psykisk helse (kan brukes mot deg fordi du ikke er skikket til å håndtere elever «som bare trenger litt ekstra» https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-62-l-20232024/id3030651/ https://fagbladet.no/nyheter/larere-kan-gripe-inn-mot-elever-som-skaper-uro-i-klasserommet-6.91.1058449.462a845bbf Anonymkode: 385eb...28e 1. Rektor vet om det og sier det samme som avdelingslederne. 2. Hun er langtidssykemeldt og stedfortreder er veldig usikker i sin rolle 3. Jeg har tatt det opp flere ganger og de sier at jeg må jobbe med å få en bedre relasjon til elevene og bli tydeligere klasseleder. Når jeg etterspør konkrete råd og tips har de ingenting å komme med. Nærmeste leder har observert meg i klasserommet og rådene hun kom med virket ikke. 4. PPT har observert elevene i klasserommet og konkludert med at det ikke er behov for noe utredning. De kom med noen råd som var mildt sagt ubrukelige. Kontaktpersonen fra ppt ble trakassert av elevene. 5. Jeg har innkalt til møte 2-3 ganger, da har nærmeste leder vært med og støttet eleven fullt ut. Før møte fikk jeg litt munnkurv av ledelsen og beskjed om at her må fokuset være relasjonsbygging. Foresatte mente at barnet ikke hadde nok rammer på skolen, og kjedet seg, og det årsaken til utageringen. Elevene har blitt tilbudt mer tilpassede oppgaver, pauser og alternative oppgaver innenfor samme tema. Men dette vil de heller ikke ha/jobbe med. Foresatte og ledelsen støtter elevene i det og mener at elevene er umotiverte og i opposisjon. Det er min oppgave å motivere dem. Foresatte sa også under møtene at de ikke likte at jeg tok kontakt for de minste ting. Ledelsen støttet foreldrene fullt ut her, så nå får jeg bare ta kontakt ved svært alvorlige hendelser. 6. På to av elevene har jeg foreslått bekymringsmelding, men jeg får ikke støtte av ledelsen til å melde fra til BV fordi det kommer til å ødelegge den «gode» relasjonen vi har til foresatte. 7. Det har dem alle sammen. Men det fungerer ikke. Det er så ille at andre lærere og voksne kvier seg for å prate med den gjengen ute i friminutt. 8. Det gjør jeg hver gang jeg skriver avvik og prater med nærmeste leder. Skriver avvik HVER eneste gang de utagerer, trakasserer, slår eller truer. Men alle avvik blir lukket av nærmeste leder. Har på det verste skrevet 8-10 avvik i uka. 9. Jeg har hittil ikke vært sykemeldt, men er redd for å gå på veggen snart. Er som sagt der at jeg gruer meg til å dra på jobb hver eneste dag. Anonymkode: a60a8...c03 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #23 Del Skrevet 10. september 2024 Anmeld ledelsen som ikke tar tak i vold på arbeidsplassen alvorlig! Anonymkode: ba5b1...91c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 10. september 2024 #24 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De er 11 år gamle og jeg tror ikke jeg har lov til å anmelde. Vi har hatt en sak tidligere på skolen der en lærer har blitt truet med kniv mot strupen, ledelsen lot ikke han anmelde hendelsen. Anonymkode: a60a8...c03 Dette er uhørt og hvis dette er sant, er kommunens skoleledelse neste instans. Jeg ville snakket veldig tydelig til min egen leder om hva denne bør gjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #25 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva med å sykemelde deg? Antar at dette er innvandrergutter, og da kan du be mødrene komme og overvære timene når poden er vanskelig. Da blir de som lam. Anonymkode: 23a72...dee Denne var veldig flau. Spesielt siden Ts skriver at dette er norske gutter. Snakk om å ha fordommer. Anonymkode: 5ec5f...6a3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #26 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): 5. Jeg har innkalt til møte 2-3 ganger, da har nærmeste leder vært med og støttet eleven fullt ut. Før møte fikk jeg litt munnkurv av ledelsen og beskjed om at her må fokuset være relasjonsbygging. Foresatte mente at barnet ikke hadde nok rammer på skolen, og kjedet seg, og det årsaken til utageringen. Elevene har blitt tilbudt mer tilpassede oppgaver, pauser og alternative oppgaver innenfor samme tema. Men dette vil de heller ikke ha/jobbe med. Foresatte og ledelsen støtter elevene i det og mener at elevene er umotiverte og i opposisjon. Det er min oppgave å motivere dem. Foresatte sa også under møtene at de ikke likte at jeg tok kontakt for de minste ting. Ledelsen støttet foreldrene fullt ut her, så nå får jeg bare ta kontakt ved svært alvorlige hendelser. Og dette er vel hovedgrunnen til problemet. Foreldre som fraskriver seg ethvert ansvar for å oppdra og motivere egne barn. Hadde de oppdratt barna sine hjemme, ville barna taklet å «kjede» seg, og vært mer motiverte for oppgavene på skolen. Ikke si at foreldrene også tror at barna er små genier som utagerer fordi de ikke får utnyttet sitt fulle potensial? Anonymkode: 101b0...3fe 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #27 Del Skrevet 10. september 2024 Surpomp skrev (14 minutter siden): Dette er uhørt og hvis dette er sant, er kommunens skoleledelse neste instans. Jeg ville snakket veldig tydelig til min egen leder om hva denne bør gjøre. Dessverre sant, husker at verneombud var fly forbanna den gangen… Anonymkode: a60a8...c03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #28 Del Skrevet 10. september 2024 Ta kontakt med Utdanningsforbundet, antar at du er med i den. Hvis ikke så meld deg inn. Det er flere der som har erfaring med håpløse skoleledere som beskytter elev og foreldre på bekostning av de ansatte. Du må gå det som kalles tjenestevei, og alltid skriftlig. Dokumenter hver eneste time, dato, klokkeslett, hvilken elev gjorde hva. Dokumentasjon, dokumentasjon, dokumentasjon. De forstår ikke med mindre det står på papiret, og mange ganger. Kontakt representant for fagforeningen skriftlig. Forklar kort, legg ved så mye dokumentasjon du kan. Legg ved dato og tid for møter med foresatte, eventuelt hva som ble uttalt der. Du kan nok ikke forvente at det skjer noe, men etter du har gitt skriftlig beskjed med dokumentasjon kan du kontakte Utdanningsforbundet. Det er en del forarbeid. (Tips: beskriv timene så kort som haiku-dikt, Malkenes har skrevet et godt eksempel.) Elever anmeldes av skolen, altså rektor, mener jeg det er. En lærer må eventuelt anmelde som privatperson. Har opplevd så mye rart med skoleledere og ledelse, og de tar år å bli kvitt. Anonymkode: d54b9...5c2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #29 Del Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 18.19): Ledelsen kan ikke bestemme at du ikke skal anmelde. Enhver norsk borger har rett til å anmelde. Anonymkode: cd620...caf Jeg kan selvsagt anmelde på vegne av meg selv som privatperson, men i sammenhenger der elever har kommet med alvorlige trusler/utøvd grov vold eller vært ekstremt truende, bør skoleledelsen anmelde. På den måten får man dokumentert alvorlighetsgraden i hendelsen, samt anmeldt vold på arbeidsplassen utøvd av elever. Når elever utøver grov vold, så er det gjerne forhold på arbeidsplassen man vil anmelde, da må man ha ledelsen i ryggen. Anonymkode: a60a8...c03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #30 Del Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 18.59): Ta kontakt med Utdanningsforbundet, antar at du er med i den. Hvis ikke så meld deg inn. Det er flere der som har erfaring med håpløse skoleledere som beskytter elev og foreldre på bekostning av de ansatte. Du må gå det som kalles tjenestevei, og alltid skriftlig. Dokumenter hver eneste time, dato, klokkeslett, hvilken elev gjorde hva. Dokumentasjon, dokumentasjon, dokumentasjon. De forstår ikke med mindre det står på papiret, og mange ganger. Kontakt representant for fagforeningen skriftlig. Forklar kort, legg ved så mye dokumentasjon du kan. Legg ved dato og tid for møter med foresatte, eventuelt hva som ble uttalt der. Du kan nok ikke forvente at det skjer noe, men etter du har gitt skriftlig beskjed med dokumentasjon kan du kontakte Utdanningsforbundet. Det er en del forarbeid. (Tips: beskriv timene så kort som haiku-dikt, Malkenes har skrevet et godt eksempel.) Elever anmeldes av skolen, altså rektor, mener jeg det er. En lærer må eventuelt anmelde som privatperson. Har opplevd så mye rart med skoleledere og ledelse, og de tar år å bli kvitt. Anonymkode: d54b9...5c2 Det gjør jeg! Skriver avvik, dokumenterer all vold og utagering. Jeg skriver også avvik når såkalte råd fra PPT og nærmeste leder ikke fungerer. Det mangler ikke dokumentasjon fra min side i hvert fall. Anonymkode: a60a8...c03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #31 Del Skrevet 11. september 2024 Skriv ned det de sier, og send det rett til foresatte etterpå. Elevene ser jo at det ikke får noen konsekvens verken av deg eller skoleledelsen (og det er jo ikke så lett for deg når ledelsen feiger ut), så de har i praksis fritt spillerom. Men en melding hjem med ordrett gjengivelse av hva de lirer ut av seg bør være en vekker for foresatte. Hvis ikke, så er det dessverre ikke noe håp - men da har du dokumentert at du har varslet, og de har valgt å ikke gjøre noe med det. De gangene jeg har hørt uakseptable ytringer har jeg skrevet dem ordrett til foresatte (sendt til begge), med noen ord om at dette forventer jeg at de snakker om hjemme. I tilfeller med trusler ville jeg ha sendt med ordet politianmeldelse også for å virkelig flagge - du har jo ingenting å tape her. Er de så fæle i klasserommet at du føler deg truet kan du ringe politiet selv. Ledelsen kan IKKE bestemme hva du gjør og ikke gjør. Kontakt hovedverneombud og HTV også (hvis du er medlem i fagforening). Ingen andre kommer til å stå opp for deg, så du MÅ gjøre det selv. NB: Det første du bør gjøre i morgen tidlig er å ringe Arbeidstilsynet. Fortell om saken. Du har ingenting å vinne på å skjerme verken elever eller ledelse her, og dette vil aldri bli bedre så lenge de som muliggjør dette (ledelse + foresatte) får fritt spillerom. Anonymkode: a8319...52f 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #32 Del Skrevet 12. september 2024 Det eneste som fungerte for meg da jeg hadde slike "tøffe gutter", var å sende dem på et grupperom. De fikk et hefte med oppgaver å jobbe med. De gjorte ekstremt lite i heftet, men jeg fikk hvertfall undervist resten av klassen i fred og ro. Alternativet var jo at de forstyrret såpass at det var umulig å undervise. De var heldigvis ikke voldelige, da... det er jo enda verre. Får du til å sende dem ut av klasserommet? Si til ledelsen at du kommer til å gjøre det frem til det blir satt inn tiltak. De kan ikke være i klasserommet når de holder på sånn. Anonymkode: 4805d...2e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #33 Del Skrevet 12. september 2024 hjelpe meg!! 😵 Jeg hadde nok brukt neven mot disse forbanna drittungene! Glad jeg hverken er lærer eller har barn! Ønsker deg alt godt TS. Pass på deg selv og din egen helse først og fremst. Anonymkode: b1d57...476 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 12. september 2024 #34 Del Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 13.46): Jeg er lærer på barneskolen og har vært utsatt for en del vold og trusler den siste tiden. Ønsker ikke å gå i detalj her, men det er snakk om hatytringer som «jeg vil drepe deg», «vet hvor du bor og skal tenne på huset ditt når du sover». Men også blitt dyttet til, kalt for diverse banneord eller fått pulter dyttet mot meg. Det som utløser denne adferden er at jeg ber dem slutte å forstyrre medelever i klasserommet, avbryte når jeg underviser eller å spille spill på læringsbrettet i timene. Jeg har snakket med min nærmeste leder om det, men får bare beskjed om å skrive avvik og sende e-post til foresatte. Avvik blir lukket samme dag av nærmeste leder, og begrunnelsen er alltid «ansatte bør få bedre opplæring i klasseledelse» eller «styrke sin relasjonskompetanse til eleven». Nærmeste leder har selv vært i klasserommet og observert en undervisningstime, og gitt meg råd, men de rådene har ikke fungert i praksis. Jeg får heller ikke noe veiledning i hva jeg kan gjøre for å forbedre klasseledelsen/ relasjonskompetansen min akkurat når det gjelder de 4-5 elevene som utagerer. Resten av klassen fungerer fint. Det er 2 andre lærere på trinnet og de opplever nøyaktig det samme som meg når det gjelder disse elevene. Nå begynner dette å gå utover trivselen min på jobb. Jeg gruer meg til å ha timer med denne klassen pga denne guttegjengen. Samtidig som beskjeden fra ledelsen er «dette er barn som trenger litt ekstra». Jeg føler ikke at jeg blir ivaretatt her. Hva gjør jeg nå? Hvordan kan jeg få ledelsen til å innse at jeg mener alvor? At dette ikke er helt uskyldige guttestreker, som ledelsen skal ha det til. Må legge til at flere av guttene er nesten like høye som meg og like sterke (om ikke sterkere ) enn meg fysisk. Vær så snill, ikke si «bytt jobb». Det er noe jeg vurderer, men det er ingen lærerstillinger ledige akkurat nå. Anonymkode: a60a8...c03 FaFAEN! Hvis LÆRERE opplever dette, hva i helvette utsetter disse elevene andre elever for?! «Send e-post til foreldrene»… Kødder du?! Dette er drapstrusler. Du melder til politi! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MildeMarie Skrevet 12. september 2024 #35 Del Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 13.46): Jeg er lærer på barneskolen og har vært utsatt for en del vold og trusler den siste tiden. Ønsker ikke å gå i detalj her, men det er snakk om hatytringer som «jeg vil drepe deg», «vet hvor du bor og skal tenne på huset ditt når du sover». Men også blitt dyttet til, kalt for diverse banneord eller fått pulter dyttet mot meg. Det som utløser denne adferden er at jeg ber dem slutte å forstyrre medelever i klasserommet, avbryte når jeg underviser eller å spille spill på læringsbrettet i timene. Jeg har snakket med min nærmeste leder om det, men får bare beskjed om å skrive avvik og sende e-post til foresatte. Avvik blir lukket samme dag av nærmeste leder, og begrunnelsen er alltid «ansatte bør få bedre opplæring i klasseledelse» eller «styrke sin relasjonskompetanse til eleven». Nærmeste leder har selv vært i klasserommet og observert en undervisningstime, og gitt meg råd, men de rådene har ikke fungert i praksis. Jeg får heller ikke noe veiledning i hva jeg kan gjøre for å forbedre klasseledelsen/ relasjonskompetansen min akkurat når det gjelder de 4-5 elevene som utagerer. Resten av klassen fungerer fint. Det er 2 andre lærere på trinnet og de opplever nøyaktig det samme som meg når det gjelder disse elevene. Nå begynner dette å gå utover trivselen min på jobb. Jeg gruer meg til å ha timer med denne klassen pga denne guttegjengen. Samtidig som beskjeden fra ledelsen er «dette er barn som trenger litt ekstra». Jeg føler ikke at jeg blir ivaretatt her. Hva gjør jeg nå? Hvordan kan jeg få ledelsen til å innse at jeg mener alvor? At dette ikke er helt uskyldige guttestreker, som ledelsen skal ha det til. Må legge til at flere av guttene er nesten like høye som meg og like sterke (om ikke sterkere ) enn meg fysisk. Vær så snill, ikke si «bytt jobb». Det er noe jeg vurderer, men det er ingen lærerstillinger ledige akkurat nå. Anonymkode: a60a8...c03 På min arbeidsplass inviterte lærerne ledelsen til møte med verneombud og fagforening til stede. De delte sin opplevelse skriftlig og muntlig. De ba om konkrete tiltak for å håndtere situasjonene. Etter dette var ledelsen og fagforening tett på. Det ble gjort avtaler med foresatte og eleven om handlingsplan når neste episode oppstod. Barna har ikke godt av å oppleve at de får gjøre disse tingene, og at det ikke det får konsekvenser eller at de voksne handler. Hvis barnet truer læreren sin, har det antakelig ikke en meningsfull skolehverdag. Min erfaring er at det kan hjelpe å ta elev-perspektivet. Siden argumenter for å støtte lærerne er kostnadsdrivere, er det lett å late som at det lærerne foreslår er til ulempe for elevene som utfører den problematiske atferden. Men i virkeligheten er det en stor unnlatelsessynd mot eleven og læringsmiljøet å ikke følge dette opp. Ledelsen burde være glad for å ha ansatte som melder fra og ønsker hjelp. Lykke til, håper det blir en endring for dere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #36 Del Skrevet 12. september 2024 Hvilke rutiner har skolen din for håndtering av vold og trussel om vold? Det skal jobbes både forebyggende, skadereduserende og ivaretakende i etterkant av eventuelle hendelser. Anonymkode: b3a2f...0e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #37 Del Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 13.49): Anmeld. Politiet bruker å etterforske når de er over 12, selv om saken vil henlegges om de er under 15. Greit signal til både ledelse, foresatte og barnet. Politiet vil også involvere barnevern om de ser behov. Anonymkode: 30ff1...fe9 Alltid KG's svar på alt. Anmeld. Anonymkode: e7e17...f4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #38 Del Skrevet 13. september 2024 Var på et ekstremt vanskelig trinn før (nå er de heldigvis på ungdomsskolen). Jeg begynte etterhvert å ringe foresatte så fort de ikke oppførte seg. Gikk på gangen og ringte med eleven på høytaler og ba eleven fortelle hvordan timen gikk. Ville ikke eleven så fortalte jeg og han måtte høre på. Var tilfeller eleven ikke ville bli med ut å ringe, da ringte jeg likevel, tok med telefonen inn i klassen, rekte den mot eleven og sa "mamma/pappa vil snakke med deg" slik at foresatte da kunne høre hvordan eleven svarte. Dette funka på noen av elevene, mens andre var så far gone og dret i ca alt, også hva foresatte sa. Der var det ingen vei jeg så, bortsett å holde ut til sommeren. Disse elevene endte ofte opp på grupperom med barneveileder hvor de bare surra med PC/kort eller anns tull. Resten fikk ihvertfall litt fred. Anonymkode: af2eb...163 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #39 Del Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 14.52): Det eneste som fungerte for meg da jeg hadde slike "tøffe gutter", var å sende dem på et grupperom. De fikk et hefte med oppgaver å jobbe med. De gjorte ekstremt lite i heftet, men jeg fikk hvertfall undervist resten av klassen i fred og ro. Alternativet var jo at de forstyrret såpass at det var umulig å undervise. De var heldigvis ikke voldelige, da... det er jo enda verre. Får du til å sende dem ut av klasserommet? Si til ledelsen at du kommer til å gjøre det frem til det blir satt inn tiltak. De kan ikke være i klasserommet når de holder på sånn. Anonymkode: 4805d...2e6 Jeg har ikke lov til å sende dem ut av klasserommet uten en annen voksen. Og den ekstra voksenpersonen har vi ikke råd til på vår skole Anonymkode: a60a8...c03 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #40 Del Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 0.24): Hvilke rutiner har skolen din for håndtering av vold og trussel om vold? Det skal jobbes både forebyggende, skadereduserende og ivaretakende i etterkant av eventuelle hendelser. Anonymkode: b3a2f...0e7 Jeg tror «rutinene» er å skrive avvik, og «ha såpass god relasjon til alle elever at vold ikke skjer». Anonymkode: a60a8...c03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå