Gå til innhold

Klarer ikke å sette sprøytene på meg selv, må ha hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar en del sprøyter både mot migrene og astma, men jeg klarer ikke til å sette de på meg selv. Jeg klarer rett og slett ikke å trykke på knappen/dytte de inn, er for pysete. Mannen liker ikke å sette sprøyter på meg for jeg synes de er vonde. 
Dere som også bruker sprøyter for forskjellige sykdommer, klarer dere det helt selv? 
Jeg har penn på migrene medisinene, men får det ikke til. Og de pennene er forferdelig vonde. 
Noen gode råd for å få overtalt meg selv til å sette de? :) 

Anonymkode: 35540...294

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Emla-plaster? Jeg er ei pyse, eneste måten jeg klarer å sette på meg selv

Anonymkode: 56e7b...c6e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Emla-plaster? Jeg er ei pyse, eneste måten jeg klarer å sette på meg selv

Anonymkode: 56e7b...c6e

Det blir fryktelig dyrt. Setter tre av gangen på forskjellige steder 🥴Men kanskje prøve inntil jeg har "lært" med det?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir fryktelig dyrt. Setter tre av gangen på forskjellige steder 🥴Men kanskje prøve inntil jeg har "lært" med det?

Ts

Du kan få dem på blå resept så blir det ikke så dyrt, prat med legen din 😊

Anonymkode: 9cb6c...8e9

Skrevet

Jeg er ikke direkte redd sprøyter, men har en tendens til å besvime av dem. Klarer å sette når jeg må, men blir alltid dårlig av det. Som oftest gjør kjæresten det. 

Synes forøvrig sprøyte er bedre enn penn, både med Aimovig og Ajovy. Kan settes saktere, svir mye mindre.

Anonymkode: 1586a...1ac

Skrevet

Hvor ofte må du ta de? Er de kjøleskapskalde kan du kanskje romtemperere før bruk, det pleier å bli mindre vondt da.

Jeg trodde du var nødt til å sette selv med sykepleier før du fikk med sprøyter hjem. Hvis du ikke trenger så ofte kan du kanskje avtale å få hjelp av kontormedarbeiderne på legesenteret ditt, eller apoteket?

Anonymkode: dced0...1cc

Skrevet

jeg setter de selv (migrene) det er bare å gjøre det selv om jeg ikke liker det - på den måten er det fort gjort og når man har kommet over den "sperren" er det ikke lengre en stor greie. 

• Liker 1
Skrevet

Stikker meg mange ganger om dagen for å måle blodsukker og sette insulin (måler BS 8 ganger om dagen, og setter insulin 3-4 ganger om dagen). 

I starten var det grusomt, men så fant jeg etterhvert ut hvordan jeg skulle stille i mage og lår uten at det er vondt, så nå går det veldig fint. Så blir man liksom vant til det etterhvert som man har gjort det en del… jeg kliper hardt i huden rundt så jeg kjenner ikke når pennen blir satt🫣 slipper opp når nålen er inne. Har også funnet ut at jeg må stikke på riktige steder for at det ikke skal svi… 

Anonymkode: 0a4bb...ff3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har problemer med slike penner som «skyter» inn en nål og gir medisin. Trykket mot huden utløser en fjærbelastning i pennen. Da må jeg se på tv/film og klemmer huden hardt sammen så det nesten blir vondt. (Sprøyter jeg har kontroll på som insulin er helt ok.)
Mitt triks er å flytte fokus mot tv, klemme hardt i huden, holde pusten og akseptere at det tar tid å gjennomføre 😅 tar de ubehagelige medisinene om kvelden for da er det ikke stress med tiden. Reagerer også på lukten, det gjør at det koster litt mer å ta dem. 

Anonymkode: 1b22d...1b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...