Gå til innhold

Farmor tuller om å krysse grenser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal prøve å holde denne teksten kort, men historien er så lang. Men vi har et barn på 5 mnd, og farmor til barnet (og tantene for den slags skyld) lar ikke en eneste sjans gå fra henne å påpeke ovenfor meg indirekte hva hennes planer med barnet er så snart jeg «endelig lar henne være alene med det». Å det er i hovedsak harmløse ting, men overreagerer jeg ved å tvile på å la barnet noen gang være alene der når det alltid er snakk om alt hun skal la barnet få gjøre der? Det er alt fra utsagn som «når du begynner med mat og mamma ikke ser skal du få så mye godteri du vil» og «tenk når du får komme til farmor å få gjøre alt mamma ikke lar deg gjør». Og det må understrekes at eneste reglene jeg har påpekt er typisk Helsedirektoratets anbefalinger om kosthold, søvn og rutiner. Hun snakker om dette til meg gjennom barnet og, irriterende i seg selv egentlig for hun ignorerer meg blankt hvis jeg kommenterer typ «ingen godteri før minst 2 år» o.l..

Jeg er ikke en hysterisk mamma… men forventer respekt å at folk respekterer de reglene å rutinene vi har i vårt hjem, selv når barnet er utfor vårt hjem. Hun mener hun bestemmer i sitt hus, men da får barnet være hos en av de andre besteforeldrene sine da? 
Veldig åpen for konstruktiv kritikk hvis jeg er helt på bærtur …

Anonymkode: ed30c...338

• Liker 1
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke en hysterisk mamma, syntes det er akkurat det du virker som. 

Smålig av farmor å si slikt, men mulig hun gjør det for å sende stikk til deg og ditt hysteri. 

Anonymkode: 2dae5...df8

• Liker 21
  • Hjerte 2
Skrevet

Men herlighet, det er jo sånt man tuller med.

OGSÅ er det forskjell på å være mamma - konta bestemor eller tante.

Så lenge dere har rutiner og godt kosthold i hverdagen, så er det det som teller. Ikke om de får en is til frokost hos tante, eller masse godteri og en sen kveld utenfor leggetid en kveld hos bestemor.

Slapp av litt. Du er nok bare litt hårsår.

Anonymkode: f9834...74e

• Liker 41
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Noen kamper er lurt å ta, andre kamper bør bare ligge for å beholde freden. 
At farmor gleder seg til å ha barnet for seg selv uten overvåkning fra deg er vel ikke så rart? Og hvor skadelig er det for barnet å få en is eller noe godteri før to år? 
Jeg har kun en som spiser godteri med to hender, det er min førstefødte som jeg var like streng med som deg. De andre bryr seg ikke og har lørdagsgodt frem til neste helg :) 

Dette er mammaen til far til barnet ditt, hun kan ikke kun ha gjort feil siden du valgte han. 

Endret av Forvirret23
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Barnet er 5 mnd . Ikke 5 år. 

Så tror du kan ta det med ro en god stund fremover ❤ 

Vet du hva jeg tror ? 

Jeg tror farmor vil markere seg .... da DU nå er den viktigste kvinnen i hennes sønns liv ..som mor til hans barn. 

Og det kan være en omskiftning for henne. Derav de små stikkene. 

Bare en tanke 🌹 Det virker litt som om hun ikke liker deg hundre prosent ,- eller ?  Fordi du utgjør en trussel i hennes hode som matriark ? Hun drar inn døtrene og kommer med disse kommentarene som er passivt aggressive. 

Jeg også synes du virker litt VEL  idealistisk ifht sukker og kosthold. Selv om det er idealet. Og helt klart det sunneste. Men jeg kan selv ikke følge det. 

Uansett : hun latterliggjør deg på en måte ,- da dere ikke har den beste kommunikasjonen. Og du klarer da selvsagt ikke å møte henne. 

Gi alt tid. 🌹

Anonymkode: 7c1a6...7bc

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skal prøve å holde denne teksten kort, men historien er så lang. Men vi har et barn på 5 mnd, og farmor til barnet (og tantene for den slags skyld) lar ikke en eneste sjans gå fra henne å påpeke ovenfor meg indirekte hva hennes planer med barnet er så snart jeg «endelig lar henne være alene med det». Å det er i hovedsak harmløse ting, men overreagerer jeg ved å tvile på å la barnet noen gang være alene der når det alltid er snakk om alt hun skal la barnet få gjøre der? Det er alt fra utsagn som «når du begynner med mat og mamma ikke ser skal du få så mye godteri du vil» og «tenk når du får komme til farmor å få gjøre alt mamma ikke lar deg gjør». Og det må understrekes at eneste reglene jeg har påpekt er typisk Helsedirektoratets anbefalinger om kosthold, søvn og rutiner. Hun snakker om dette til meg gjennom barnet og, irriterende i seg selv egentlig for hun ignorerer meg blankt hvis jeg kommenterer typ «ingen godteri før minst 2 år» o.l..

Jeg er ikke en hysterisk mamma… men forventer respekt å at folk respekterer de reglene å rutinene vi har i vårt hjem, selv når barnet er utfor vårt hjem. Hun mener hun bestemmer i sitt hus, men da får barnet være hos en av de andre besteforeldrene sine da? 

Vi fikk nesten spise så mye konfekt, is og nystekte smultringer som vi bare orket når vi var til bestemor og bestefar. Så slapp av, det går helt fint..

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er ikke en hysterisk mamma… men forventer respekt å at folk respekterer de reglene å rutinene vi har i vårt hjem, selv når barnet er utfor vårt hjem. 

Bærtur. Det er jobben deres å være motvekt til den strenge mora. De mener det nok ikke så voldsomt som du tror.

Anonymkode: 9a8d7...23c

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg kunne sagt det samme som farmor..og da hadde det vært 100% spøk.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er dette første barnet ditt? Husker nemlig jeg var ekstremt sår og sensitiv ved mitt første barn, og all sånn "tulling" syns jeg var vanskelig ❤️. Spesielt i baby-tiden. 

Dersom barnet skal være mye hos svigers så hadde jeg nok vært klar når den tid kommer. Og få med mannen på laget! Dersom det bare blir i ny og ne så prøv å tenke at det ikke er krise de få gangene. Det viktigste er tross alt hverdagene ❤️

Mange tenker ikke helt over hva de sier og mener stortsett ikke så mye med det. Man bare glemmer hvor sårbar man/mange er etter å ha fått barn, spesielt det første ❤️

Anonymkode: f0515...e16

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Ville nok ikke svart noe når hun/de sier sånt, men ville ikke latt dem ha barnet alene. Vi har bare trengt pass av familie tre ganger før hun ble 3 år, da valgte jeg å ikke legge noen føringer for hva de skulle gi henne å spise, men de var oftest hjemme hos oss, og da begrenser det seg jo litt hva de kan gi henne. Vi er likevel masse sammen med dem, men har ikke sluppet opp hverken på godteri eller skjermtid. 

Anonymkode: fbb31...68d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror det er mye som spiller inn her. Hvordan farmor (og tantene) sier det de sier, men også hvilket kosthold de selv har.

Om de sier det på en spøkefull eller ironisk måte, så hadde jeg ledd det bort.

Om de faktisk mener alvor, da hadde jeg sagt at heldigvis er det lang tid før slikt eventuelt blir aktuelt, og så forklart dem hvorfor det er så viktig å gi barn en best mulig start på livet mtp. utvikling og helse resten av livet.

Og om de er slik noen dessverre også er, at de nærmest overlagt propper usunn mat og snop i ungene, bare for å vise at de mener de kan gjøre hva de vil med barnet når de passer det - da tror jeg at jeg hadde valgt å vente med overnattinger, og ikke latt dem ha ungen over lengre tid, men heller korte det ned til dagsbesøk, eller at vi foreldre også var med på overnattinger.

Anonymkode: d2d68...531

• Liker 4
Skrevet

Haha, farmor er nok litt lei av woke-svigerdatter som bare spiser asparges. Men du kan vel gi noen stikk tilbake, og si; - ingen fare for at barnet blir alene med deg når du forteller om dine planer...

Anonymkode: 30d5d...ce9

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Sånt sa både minsvigermor og mor også, jeg tok det som humor. Det ble ikke sånn i virkeligheten når det kom til stykket 😊 Litt bortskjemt ble de nok, men sånn skal det være. Men de måtte spise ordentlig, legge deg noenlunde rimelig tid osv. 

Anonymkode: 5b46b...f72

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

som bestemor selv blir jeg irritert på dine vegne TS - min rolle er å være den beste versjonen av meg selv i tråd med foreldrene sitt ønske og barnets behover, ikke å fore det på snop eller la det gå våken til langt på natt liksom.. Skjønner ikke behover for å tøyse med slike ting, og ikke ser jeg det som humor heller egentlig - spesielt ikke om man vet at det "stikker" den man sier det til. Og det er på en måte passivagressivt å si det til barnet foran deg også syns jeg da, så da er jeg også "hysterisk" 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror det er mye som spiller inn her. Hvordan farmor (og tantene) sier det de sier, men også hvilket kosthold de selv har.

Om de sier det på en spøkefull eller ironisk måte, så hadde jeg ledd det bort.

Om de faktisk mener alvor, da hadde jeg sagt at heldigvis er det lang tid før slikt eventuelt blir aktuelt, og så forklart dem hvorfor det er så viktig å gi barn en best mulig start på livet mtp. utvikling og helse resten av livet.

Og om de er slik noen dessverre også er, at de nærmest overlagt propper usunn mat og snop i ungene, bare for å vise at de mener de kan gjøre hva de vil med barnet når de passer det - da tror jeg at jeg hadde valgt å vente med overnattinger, og ikke latt dem ha ungen over lengre tid, men heller korte det ned til dagsbesøk, eller at vi foreldre også var med på overnattinger.

Anonymkode: d2d68...531

Forfatter her:

selv om jeg har valgt å ha barn med sønnen hennes vil jeg absolutt ikke ta barneoppdragelse tips fra henne, men som jeg skrev i teksten min prøvet jeg å holde historien kort. Jeg kan forstå ikke alle forsto helt hva jeg ville fram til her, jeg et ikke redd for at barnet får en is her og der. Jeg er faktisk ikke hysterisk som mange her nå går ut i fra. Jeg skal prøve å holde meg til anbefalingene, men det er vell det minste man bør gjøre? Men det jeg derimot er bekymret for er hvilke mer betydningsfulle grenser en person kan tråkke over etter første steget over grensa hvis dere skjønner. 

fra dag 1 av barnets liv har grenser blitt overtrådt, "men farmor har oppdratt så å så mange barn å vet best". Det er den holdningen som skremmer meg. 

Men det er da vertfall fint å se at så mange kan se farmor sitt perspektiv å påpeke at det somregel går fint. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet

Min mors mann var på samme måte, jeg tror han hadde stort behov for å rettferdiggjøre hvordan hans barn hadde det da de vokste opp. 

Jeg sa til ham at så lenge han snakket på den måten, så ønsket ikke jeg å la barnet mitt være alene hos dem. Så hos oss bar det min manns foreldre som var barnevakt for oss. Synd for min mor som gjerne ville, men mannen ga seg ikke (og sa at han synes alt, fra leggetider til sykkelhjelm og trappegrind var hysterisk).

De passet min brors datter, inntil de oppdaget at bilsetet ikke ble brukt når toåringen var med dem på butikken. 

Så følg magefølelsen din, hvis de ikke kan la være å «erte» deg selv om de ser at du blir utrygg av det, så kan de vente noen år med å være alene med barnet.

Anonymkode: 4c3ad...64d

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Haha, farmor er nok litt lei av woke-svigerdatter som bare spiser asparges. Men du kan vel gi noen stikk tilbake, og si; - ingen fare for at barnet blir alene med deg når du forteller om dine planer...

Anonymkode: 30d5d...ce9

Skjønner at det ikke er lett å vite hva menneske som er på andre siden av tastaturet, men jeg har satt minimalt med regler. Miiinimalt. Jeg ser virkelig ikke poenget med å gi en 6 mnd gammel baby sukker og is? For som jeg skrev i innlegget så gjelder hennes stikk «fra barnet kan spise ordentlig mat». 

Hadde jeg vert en vegansk asparges mamma hadde jeg vert helt enig med deg, men ironisk nokk er det farmor her som har det "snåle" kostholdet.

• Liker 7
Skrevet

Møt svigermor med raushet så får du nok det tilbake. 

Å tulle med å skjemme bort barnebarn eller tantebarn er helt vanlig. Det betyr ikke at de kommer til å fø barnet på sjokolade og is. 

Jeg kan si til min 5-årige niese at når hun kommer til tante som er guttemamma skal hun få bolstre seg i sminken min. Betyr ikke at jeg prepper henne til botox.. Mulig vi lakker negler eller krøller hår. Tanteprivilegium. 

Akkurat som mine barn får spille med sin eldre fetter hos sin tante. Og jeg fikk is hos besteforeldrene mine en vanlig tirsdag 

Anonymkode: 96803...c70

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min mors mann var på samme måte, jeg tror han hadde stort behov for å rettferdiggjøre hvordan hans barn hadde det da de vokste opp. 

Jeg sa til ham at så lenge han snakket på den måten, så ønsket ikke jeg å la barnet mitt være alene hos dem. Så hos oss bar det min manns foreldre som var barnevakt for oss. Synd for min mor som gjerne ville, men mannen ga seg ikke (og sa at han synes alt, fra leggetider til sykkelhjelm og trappegrind var hysterisk).

De passet min brors datter, inntil de oppdaget at bilsetet ikke ble brukt når toåringen var med dem på butikken. 

Så følg magefølelsen din, hvis de ikke kan la være å «erte» deg selv om de ser at du blir utrygg av det, så kan de vente noen år med å være alene med barnet.

Anonymkode: 4c3ad...64d

TS-

Dette er jo den reelle frykten oppi dette, ikke en is her og der. Kan garantere dere at jeg vil dra barnet med på McD for min egen skyld mer enn en gang Ila barndommen. Men det er risikoen for at alle regler blir brutt, selv regler om sykkelhjelm, bilbelte, sikker soving, osv… 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Men herlighet, det er jo sånt man tuller med.

OGSÅ er det forskjell på å være mamma - konta bestemor eller tante.

Så lenge dere har rutiner og godt kosthold i hverdagen, så er det det som teller. Ikke om de får en is til frokost hos tante, eller masse godteri og en sen kveld utenfor leggetid en kveld hos bestemor.

Slapp av litt. Du er nok bare litt hårsår.

Anonymkode: f9834...74e

Det er veeeeldig mye enklere å servere blåbær til kos til en toåring som ikke har fått servert hele smågodthylla hos bestemor. 

Og er du heeeeelt sikker på at ikke feks smakssans og tarmflora påvirkes fra første bit? (Det er gjort forsøk på at det er mye enklere å få barn til å akseptere og like bitre smaker om de ikke har spist mye ekstremt søtt). 

Anonymkode: a0a3b...471

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...