AnonymBruker Skrevet 10. september #161 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ts: Takk til alle som faktisk svarer normalt og ikke slenger med leppa. Jeg kommer ikke til å svare mer fordi akkurat nå kjenner jeg meg verre enn noen gang. Føler meg som et idiotisk og gigantisk fett monster. Eneste jeg får lyst til er å slutte å spise. For jeg hater mat. Jeg hater godteri, sukker osv. Og jeg hater mitt eget speilbilde. Anonymkode: 73035...8d5 De fleste prøver å hjelpe ❤️ Men skjønner det er vondt å bli konfrontert med unnskyldningene man forteller seg selv hver dag for å slippe å ta tak I problemene. Anonymkode: 41a18...4fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 10. september #162 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ts: Takk til alle som faktisk svarer normalt og ikke slenger med leppa. Jeg kommer ikke til å svare mer fordi akkurat nå kjenner jeg meg verre enn noen gang. Føler meg som et idiotisk og gigantisk fett monster. Eneste jeg får lyst til er å slutte å spise. For jeg hater mat. Jeg hater godteri, sukker osv. Og jeg hater mitt eget speilbilde. Anonymkode: 73035...8d5 Du må ikke tenke sånn...du vil forandre deg og det er stort steg. Jeg tror du og familien må sette dere ned å lage mat budsjett og hva slags middag dere skal ha mandag til søndag. Da setter du opp liste hva dere trenger..og ca pris. Du kan gå på Oda og legge varer i kurven der så vil du få en ca pris på hva middagen 1 uke vil koste. Så blir dette ca pris for 1 uke...ganger du det med 4...da har hva dere bruker 1 mnd. Og da kan du se hva mat 1 mnd pluss 1700hadde blitt Du må slutte å tenkte..idag spiste jeg en muffins... de hadde så mye kalorier...du sliter med mat fra før og begynne å telle kalorier..for så føle seg dum og feit for p spise 1 muffins blir jekt feil. Du er på vei..bare ikke stress 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #163 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ts: Mange ganger. Jeg har gått opp og ned i vekt i årevis. Jeg klarer fint å gå ned. Klarer bare ikke å vedlikeholde det. Og for hver gang jeg går opp føler jeg meg mer mislykka. Anonymkode: 73035...8d5 Men du sier jo at du må spise smågodt på daglig basis. Har du virkelig prøvd å spise normal mat i normale porsjoner, til faste måltider, unngå småspising og SAMTIDIG kutte ut alt av smågodt? Anonymkode: b391e...a15 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #164 Del Skrevet 10. september Jeg holder på å tå ned i vekt for øyeblikket, jeg har måttet ta et oppgjør med hva jeg faktisk spiser, når jeg kartla hvilke kalorier som er i det jeg spiser så gikk det opp et lys for meg. Jeg har feks kuttet ut majones, bremykt, kaloririke sauser og påleggssalat for jeg vil heller bruke de kaloriene til noe som metter mer. En dags måltid for meg ser for eksempel slik ut: Frokost - to knekkebrød med jalapeño-magerost, et egg og en frukt. Lunch - Salat med agurk, tomat, paprika, syltet rødløk (laget med sukrin gold), noen biter fetaost, avocado, en neve usaltede cashewnøtter og en god balsamico. Varierer med for eksempel litt kylling eller fullkornpasta. Middag - en liten porsjon helt vanlig middag men unngår fete sauser. Kvelds - Proteinpannekaker med banan, sukkerfritt syltetøy og kalorifri sjokoladesaus. Eller to brødskiver med kjøttpålegg og vita hjertegod, gresk yoghurt med litt granola, bær og en dæsj honning. Anonymkode: 866d6...5b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 10. september #165 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts: Jeg er livredd for operasjon. Tenk om jeg tar en operasjon som jeg har valgt og enten dør eller får sterkt redusert livskvalitet og ikke klarer å være mamma. Det ville jeg aldri ha tilgitt meg selv. Selv med høy bmi i dag så fungerer jeg ok i hverdagen. Stiller opp og er en god mor, er i full jobb også. Vektnedgangen er ønskelig for å ikke bli syk av den ( har allerede nok med de kroniske lidelsene jeg har) og fordi selvfølelsen min er helt elendig. På overvektsklinikken sa de at jeg kommer aldri til å klare å bli tynn. Det er heller ikke noe mål. Med operasjon kunne jeg kanskje forvente å komme med på ca 100 kg. Operasjonen virker kun 1 år og etter det ville det resten av livet bli en kamp om å ikke la kroppen vinne å gå tilbake til maks vekten. Anonymkode: 73035...8d5 Hvor har du det fra at operasjon bare virker 1år? Det stemmer overhodet ikke, den gir varig kjemiske endringer som påvirker ditt forhold til mat, ja noen går opp igjen, men det fleste beholder store vekttap. Sannsynligheten for å død eller sterkt redusert livskvalitet er vesentlig større ved så høy overvekt en ved operasjon. Vi har robust data på at de som velger operasjon har sterkt redusert dødelighet av hjerte/kar, kreft og diabetes. Samt vesentlig bedre livskvalitet. At det finnes folk som har betydelig helseplager etter operasjon er selvsagt synd, men her handler det om hva som er størst risiko. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnå Skrevet 10. september #166 Del Skrevet 10. september Hei! Litt på siden av det du spør om, men vil tipse deg om podcasten "Not Fanny anymore". Der snakker Fanny og ei annen om hva som skjer når Fanny startet et vektnadgangsprosjekt. Mange fine perspektiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #167 Del Skrevet 10. september Skjønner ikke at du kan si du ikke har råd til å prøve sprøyten når du spiser biff, sjokolademuffins, smågodt. Og hvitt brød metter jo ikke. Altså jeg forstår deg det med selvfølelsen din. Jeg hadde bmi 35 og jeg følte meg helt forjævlig. Men hvis du setter deg ned med et regneark og plotter inn alt dere kjøper garanterer jeg at dere klarer å finne 400 kr i uka å spare inn. Ikke kjøp all dritten. Vil ungdommen eller mannen ha det så kan de kjøpe det inn selv Anonymkode: b8ce7...8ff 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #168 Del Skrevet 10. september Vil ikke kalle det medisin,heller gift. Fungerer for noen, mens andre mister håret og blir forstoppet. Anonymkode: 9c112...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 10. september #169 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts: Takk til alle som faktisk svarer normalt og ikke slenger med leppa. Jeg kommer ikke til å svare mer fordi akkurat nå kjenner jeg meg verre enn noen gang. Føler meg som et idiotisk og gigantisk fett monster. Eneste jeg får lyst til er å slutte å spise. For jeg hater mat. Jeg hater godteri, sukker osv. Og jeg hater mitt eget speilbilde. Anonymkode: 73035...8d5 Synes det er dumt at du føler det sånn. For jeg er sikker på at du er et godt menneske, som bare ikke kommer deg helt videre akkurat nå... Jeg heier i hvert fall på deg ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #170 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ts: Ikke laget noe direkte regnskap nei, men det er fordi samboeren spiser av det samme så det vil uansett bli kjøpt inn. Og han er tynn og har høy forbrenning så jeg kan ikke nekte han å leve som han vil. Når jeg har klart å endre kosthold og spise sunt har faktisk matbudsjettet økt fordi proteinrike varer som biff, kylling etc er dyrt. Frukt og grønnsaker er dyrere enn godteri. Og dette blir da kjøpt inn i tillegg til samboerens godteri og familiens mat. Anonymkode: 73035...8d5 Hvis du ikke har rom til å bruke 1700kr på to måneder så kan du nekte han å kjøpe inn godteri, som er unødvendig, jo. Selvfølgelig er det mye å spare på å ikke kjøpe brus, potetgull og godteri. Det har jo ikke noe å si at han er tynn hvis dere ikke har råd. Ja, ting er dyrere om dagen, og da er alt annet enn mat til de faktiske måltidene luksus. At han skal nyte en slik luksus mens du ikke har råd til livsendrende medisiner er kvalmt. Jeg hadde glatt droppet å kjøpe lunsj, drikke iskaffe eller gitt opp pepsi max hvis det hadde gitt rom i økonomien til å ta tak i min manns helse. Anonymkode: b0ddb...a4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #171 Del Skrevet 12. september Makan til hvilke svar du får her ts! Jeg har fulgt med litt fordi jeg er litt i samme situasjon om jeg skal ta meg råd til eller ikke på studentbudsjett, og det er 2-3 svar som faktisk er nyttige for HI. Denne tråden representerer alt som er dårlig med KG: folk leser ikke tråder før de svarer, alt er svart/hvitt, "min måte er riktig måte til tross for jeg aldri har vært i din situasjon".. I stedet for å være støttende så gis masse uvelkomne råd og drittslenging.. osv osv. Spis det her, gjør så her.. folk tror de er eksperter. æsj. Ønsker deg lykke til og håper at du får den hjelpen du trenger og som fungerer. ❤️ Anonymkode: e6e1f...787 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #172 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 13.25): Synd det ikke finnes sprøyter for folk som er tjukke i hodet. Verden ville vært et bedre sted. Anonymkode: ad0bc...258 ❤️ ❤️ ❤️ Anonymkode: a3e3b...bff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #173 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 20.52): Men du sier jo at du må spise smågodt på daglig basis. Har du virkelig prøvd å spise normal mat i normale porsjoner, til faste måltider, unngå småspising og SAMTIDIG kutte ut alt av smågodt? Anonymkode: b391e...a15 Har du prøvd å IKKE SPARKE NOEN SOM ALT ER NEDE? Anonymkode: a3e3b...bff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 12. september #174 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Makan til hvilke svar du får her ts! Jeg har fulgt med litt fordi jeg er litt i samme situasjon om jeg skal ta meg råd til eller ikke på studentbudsjett, og det er 2-3 svar som faktisk er nyttige for HI. Denne tråden representerer alt som er dårlig med KG: folk leser ikke tråder før de svarer, alt er svart/hvitt, "min måte er riktig måte til tross for jeg aldri har vært i din situasjon".. I stedet for å være støttende så gis masse uvelkomne råd og drittslenging.. osv osv. Spis det her, gjør så her.. folk tror de er eksperter. æsj. Ønsker deg lykke til og håper at du får den hjelpen du trenger og som fungerer. ❤️ Anonymkode: e6e1f...787 Nå har ts faktisk fått mye gode råd også ..men det virker ikke som ts er interessert å ta disse rådene...at det er lettere å skylle på mye annet...en å gjøre noe med det( som budsjett etc) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #175 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 20.30): Ts: Akkurat nå ingenting fordi jeg er møkka lei. Det jeg har prøvd er alt mulig av dietter, kalori underskudd, hard styrke trening, masse gåing, jogging, løping. Lav karbo, sukkerstopp i 100 dager. Mysimba og andre tabletter for å gå ned. Oppfølging fra overvekts poliklinikk, rehabiliterings opphold for sykelig overvekt, oppfølging av fastlege. Anonymkode: 73035...8d5 Har du forsøkt periodisk faste og rolige gåturer for å oppnå et fast antall skritt per dag? Jeg kjenner fem styjker som har slitt med vekt hele sitt liv, som først ved disse to verktøyene endelig har klart å ta av 30-50kg, og de har aldri lagt på seg igjen siden. Anbefales på det sterkeste. Anonymkode: 56948...3ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #176 Del Skrevet 12. september mommyaka skrev (1 time siden): Nå har ts faktisk fått mye gode råd også ..men det virker ikke som ts er interessert å ta disse rådene...at det er lettere å skylle på mye annet...en å gjøre noe med det( som budsjett etc) TS har egentlig bare luftet frustrasjonen over at det finnes hjelpemidler tilgjengelig mot fedme, men at de ikke er tilgjengelig for alle pga økonomi. Sånn sett er alle andre råd om mat, trening og dietter lite relevante til temaet. Nå har hun også fått mange gode råd om hvordan prisen på sprøytene kan bli billigere, og hvordan man kan spare inn penger på å ikke kjøpe helt unødvendige matvarer. Der er jeg enig i at hun har fått mange gode råd, men ikke virker å ville ta de til seg. Jeg har full forståelse for at noen faktisk ikke har 1700 kr (eller 850 kr ved å følge tips her) å spare inn hver måned, men hvis to voksne kan spise smågodt og drikke brus daglig så er det økonomisk rom hvis man virkelig vil det. Anonymkode: b0ddb...a4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå