Gå til innhold

Jeg har ikke råd til slanke sprøyter.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herregud så mye dårlige unskyldninger. Du har prøvd «alt» bortsett fra å leve sunt og trene. Og du har ikke råd til sunn mat fordi mannen din MÅ ha godteriet sitt… hva med å prate med han? Det at sunn mat er dyrere en å opprettholde overvekten er bs! Du har jo mange tusen kroner i lagret energi på kroppen som du ikke trenger å spise.

det er så ufattelig mange gode ressurser der ute til hvordan man tar vare på helsen med nok søvn, bra mat, trening og gode vaner. Du trenger ikke dumme slankekurer, du trenger å endre livsstil. Det er hardt, men det klarer du!  De sprøytene er bare latskap. Du klarer å lage deg havregrøt med cottage cheese til frokost, salat med kylling og kikerter til lunsj og fiskekaker med potet og gulrot til middag. En yoghurt til dessert så er du det. Ikke kom å si at det er vanskelig! Ta deg en kopp te eller noen pastiller om du er fysen på noe. Eller et eple. 

Anonymkode: 1ac82...7b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en så høy BMI så er det lite sannsynlig å klare varig vektnedgang uten hjelp, statistisk er det så lite at en bør med en gang vurdere andre metoder. 
En må huske at vi har svært lite langtids data rundt disse slanke-sprøytene, både når det gjelder langtidseffekt, men også bivirkningsprofil. 
Det å potensielt gå på slike medisiner livet ut bør ikke bagatelliseres.

Slankeoperasjoner har vi svært mye kunnskap om, det er også derfor en kan få dette relativt lett fra det offentlige, nettopp fordi der er vist kost/nytte. Det er potensielle bivirkninger med disse også, men fordelen veier klart opp for ulempen, selv om noe er uheldige og ikke får ønsket effekt.

Det finnes ikke grunnlag for å si at medisiner er bedre tiltak en operasjon med det som foreligger i dag. Faktisk viser data at en mister mer vekt med operasjon samt at det fleste beholder meningsfullt vekttap selv etter 10år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gratis å bevege seg. Ut å gå. Og løft vekter. Løft Pepsi maxen din opp og ned 20 ganger hver dag og gå minst 30 min. Så skal du se at ting løser seg uten sprøyter. Er ingen Quick fix dette. Kroppen trenger mosjon og sunn mat.

Anonymkode: 77c97...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts: Nei, men legen sa at det er ikke engang vits i å søke fordi du får avslag. Dette var ikke fastlege, men overlege ved klinikk for sykelig overvekt. 

Anonymkode: 73035...8d5

Da snakker du med fastlegen din. 

Anonymkode: 973f4...6b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud så mye dårlige unskyldninger. Du har prøvd «alt» bortsett fra å leve sunt og trene. Og du har ikke råd til sunn mat fordi mannen din MÅ ha godteriet sitt… hva med å prate med han? Det at sunn mat er dyrere en å opprettholde overvekten er bs! Du har jo mange tusen kroner i lagret energi på kroppen som du ikke trenger å spise.

det er så ufattelig mange gode ressurser der ute til hvordan man tar vare på helsen med nok søvn, bra mat, trening og gode vaner. Du trenger ikke dumme slankekurer, du trenger å endre livsstil. Det er hardt, men det klarer du!  De sprøytene er bare latskap. Du klarer å lage deg havregrøt med cottage cheese til frokost, salat med kylling og kikerter til lunsj og fiskekaker med potet og gulrot til middag. En yoghurt til dessert så er du det. Ikke kom å si at det er vanskelig! Ta deg en kopp te eller noen pastiller om du er fysen på noe. Eller et eple. 

Anonymkode: 1ac82...7b1

Ts: Flott at du slenger ut beskyldninger før du har fakta. Hvis du hadde lest feks  på side 6 av denne tråden ser du at jeg har lister opp ALT jeg har prøvd. Og jo jeg har trent, jeg har spist i kaloriunderskudd, jeg har spist havre grøt og cottage cheese. Jeg har slanket meg av og på i over 20 år. Og det er tydeligvis ikke nok det for å kunne prøve disse sprøytene. For sprøyter er «juks», operasjon er «juks». Og jo det er vanskelig ikke å starte, ikke å gå ned 5 kg, men å gå ned 60 kg det er vanskelig. 

Anonymkode: 73035...8d5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er gratis å bevege seg. Ut å gå. Og løft vekter. Løft Pepsi maxen din opp og ned 20 ganger hver dag og gå minst 30 min. Så skal du se at ting løser seg uten sprøyter. Er ingen Quick fix dette. Kroppen trenger mosjon og sunn mat.

Anonymkode: 77c97...bd6

Ja for alle tjukke folk drikker jo Pepsi Max. 😅

Anonymkode: 73035...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å spise vanlig? Altså ikkje dietter etc..men vanlig frokost som 1-2 brødskiver/ knekkebrød 

God lunsj 

En vanlig middag...fisk.. kylling etc med normal str 

Oh ikke noe til middag. Og ikke noe cola,chips, godteri etc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts: Flott at du slenger ut beskyldninger før du har fakta. Hvis du hadde lest feks  på side 6 av denne tråden ser du at jeg har lister opp ALT jeg har prøvd. Og jo jeg har trent, jeg har spist i kaloriunderskudd, jeg har spist havre grøt og cottage cheese. Jeg har slanket meg av og på i over 20 år. Og det er tydeligvis ikke nok det for å kunne prøve disse sprøytene. For sprøyter er «juks», operasjon er «juks». Og jo det er vanskelig ikke å starte, ikke å gå ned 5 kg, men å gå ned 60 kg det er vanskelig. 

Anonymkode: 73035...8d5

Men hvorfor er du ikke villig til å behandle årsaken hos psykolog?

Anonymkode: db5ed...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke råd til slankesprøyter. Har fått tilbudet på sykehuset, hvor jeg har oppfølging. Men har takket nei. Både fordi jeg ikke har råd (minstesats på uføretrygd) og fordi jeg har lyst å klare å gå ned i vekt uten bruk av "hjelpemidler". 

Jeg har også PCOS, som gjør det vanskeligere å gå ned i vekt. Men har fortsatt tatt av ca. 15 kg på over 1 år, så umulig er det ikke. Det krever bare en god del selvdisiplin og forandre på en del vaner. Det var faktisk ikke så vanskelig som jeg så for meg at det ville bli. 

Jeg er heller ikke interessert i å ta en slankeoperasjon, for jeg vil som sagt klare dette "alene" og uten bruk av hjelpemidler. Selv om det kanskje betyr at det tar mye lenger tid, så får det heller ta tid... Jeg har ikke hastverk egentlig. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale ernæringsfysiolog! Koster litt det også, len du får en god plan pg så får du bestille oppfølging så ofte du har tråd til.

Vet at det ikke er enkelt, men også med medisiner må man gjøre mye av jobben selv.

Det kommer "stadig" nye medikamenter på markedet, så mye kan endte seg.

Anonymkode: 4aa95...366

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (9 minutter siden):

Har en så høy BMI så er det lite sannsynlig å klare varig vektnedgang uten hjelp, statistisk er det så lite at en bør med en gang vurdere andre metoder. 
En må huske at vi har svært lite langtids data rundt disse slanke-sprøytene, både når det gjelder langtidseffekt, men også bivirkningsprofil. 
Det å potensielt gå på slike medisiner livet ut bør ikke bagatelliseres.

Slankeoperasjoner har vi svært mye kunnskap om, det er også derfor en kan få dette relativt lett fra det offentlige, nettopp fordi der er vist kost/nytte. Det er potensielle bivirkninger med disse også, men fordelen veier klart opp for ulempen, selv om noe er uheldige og ikke får ønsket effekt.

Det finnes ikke grunnlag for å si at medisiner er bedre tiltak en operasjon med det som foreligger i dag. Faktisk viser data at en mister mer vekt med operasjon samt at det fleste beholder meningsfullt vekttap selv etter 10år. 

Ts: Jeg er livredd for operasjon. Tenk om jeg tar en operasjon som jeg har valgt og enten dør eller får sterkt redusert livskvalitet og ikke klarer å være mamma. Det ville jeg aldri ha tilgitt meg selv. Selv med høy bmi i dag så fungerer jeg ok i hverdagen. Stiller opp og er en god mor, er i full jobb også. Vektnedgangen er ønskelig for å ikke bli syk av den ( har allerede nok med de kroniske lidelsene jeg har) og fordi selvfølelsen min er helt elendig. 
 

På overvektsklinikken sa de at jeg kommer aldri til å klare å bli tynn. Det er heller ikke noe mål. Med operasjon kunne jeg kanskje forvente å komme med på ca 100 kg. Operasjonen virker kun 1 år og etter det ville det resten av livet bli en kamp om å ikke la kroppen vinne å gå tilbake til maks vekten. 

Anonymkode: 73035...8d5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortsett iallefall med å være aktiv, gå turer oh helst m litt motbakke for å få opp pulsen😊 Uansett hvordan det går videre, så er det bedre å være feit med kondis enn uten🙏

Anonymkode: 406fc...291

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (5 minutter siden):

Har du prøvd å spise vanlig? Altså ikkje dietter etc..men vanlig frokost som 1-2 brødskiver/ knekkebrød 

God lunsj 

En vanlig middag...fisk.. kylling etc med normal str 

Oh ikke noe til middag. Og ikke noe cola,chips, godteri etc

Ts: Mange ganger. Jeg har gått opp og ned i vekt i årevis. Jeg klarer fint å gå ned. Klarer bare ikke å vedlikeholde det. Og for hver gang jeg går opp føler jeg meg mer mislykka. 

Anonymkode: 73035...8d5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ts: Akkurat nå ingenting fordi jeg er møkka lei. Det jeg har prøvd er alt mulig av dietter, kalori underskudd, hard styrke trening, masse gåing, jogging, løping. Lav karbo, sukkerstopp i 100 dager.  Mysimba og andre tabletter for å gå ned. Oppfølging fra overvekts poliklinikk, rehabiliterings opphold for sykelig overvekt, oppfølging av fastlege. 

Anonymkode: 73035...8d5

Mitt tips til deg, som fungerte veldig godt for meg. Ett lite steg om gangen. Jeg hadde kommet til ett punkt der jeg ikke lenger gikk opp i vekt (bmi i fedme kategorien), jeg spiste godis hver dag, (er mer glad i søtsaker enn fast food). Så hvis jeg ikke går opp i vekt av den mengden, så spiser jeg altså nok til å opprettholde vekten. Jeg bevegde meg ikke noe særlig heller. Så der jeg gjorde var å ikke gjøre noe drastisk, ekstreme dietter funker ikke i lengden, man må endre livsstil, få nye vaner. Så i dag spiste jeg så og så mye godis, i morgen skal jeg forsøke å spise litt mindre. I dag har jeg drukket brus, i morgen skal jeg ta saft istedet (også sukkerfri saft, og så vann). I dag har jeg bare sitti inne, i morgen skal jeg i hvertfall gå en tur i nabolaget. Osv. Hvis jeg feilet en dag, ok no big deal, jeg fortsetter i morgen. Dette hjalp meg å gradvis forbedre vanene mine, og jeg gikk sakte ned i vekt. Det hjalp også å fokusere på hva kroppen nå kan enn vekt. Nå kan jeg gå lenger enn når jeg startet, nå kan jeg jogge, klær passer bedre, osv. 

Nå som jeg er normalvektig passer jeg på å ikke forme noen dårlige vaner, for det er jeg god på. Drikker jeg cola til middag så vil jeg gjerne ha det dagen etterpå også, og det tillater jeg kanskje. Men på dag 3, hvis jeg kjenner at nå har jeg sååå lyst på cola så nekter jeg å drikke brus. Da drikker jeg heller noe annet usunt for å senke behovet men ikke få en spesifikk vane. Og gradvis drar meg selv tilbake til sunne alternativ. (Noen ganger går jeg bare rett på vann igjen). Hvis jeg får søtsug på kvelden så MÅ jeg spise ett eple og en gulrot først. Ofte har suger forsvunnet etter det. 
 

lykke til :) 

Anonymkode: 33c3c...497

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det te nye jeg også - at dette har jeg ikke råd til. SÅ begynte jeg å regne på hva den kjappe turen innom sushisjappa kostet, hva den sjokoladen på Kiwi kostet, hva lørdagsgodtet mitt kostet, hva alkohol kostet, hva nikotin kostet osv. 

Fant jo rimelig kjapt ut at alt dette oversteg prisen av alt annet jeg stappet i meg som sykelig overvektig. Man kan absolutt ikke slutte å spise når man slanker seg, men man bruker mye mindre penger på mat og alt annet man har gjort kroppen og hjernen avhengig av. Slankesprøytene gjør at jeg også mistet lysten på både alkohol og nikotin ganske drastisk.

Anonymkode: fe6f7...2b9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts: Flott at du slenger ut beskyldninger før du har fakta. Hvis du hadde lest feks  på side 6 av denne tråden ser du at jeg har lister opp ALT jeg har prøvd. Og jo jeg har trent, jeg har spist i kaloriunderskudd, jeg har spist havre grøt og cottage cheese. Jeg har slanket meg av og på i over 20 år. Og det er tydeligvis ikke nok det for å kunne prøve disse sprøytene. For sprøyter er «juks», operasjon er «juks». Og jo det er vanskelig ikke å starte, ikke å gå ned 5 kg, men å gå ned 60 kg det er vanskelig. 

Anonymkode: 73035...8d5

Men det er mulig, jeg har gått ned 40 kilo uten hjelpemidler. Jeg vet akkurat hvordan det er, man tror man har prøvd alt. Men man har stort sett ikke prøvd lenge nok, og ikke godt nok. Du må ha kaloriunderskudd i mange måneder for at det skal hjelpe. Å slanke seg "av og på" er ikke noen vits. 

Anonymkode: 41a18...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor er du ikke villig til å behandle årsaken hos psykolog?

Anonymkode: db5ed...3ad

Ts: Jeg har jo prøvd det. Via rehabiliterings opphold for sykelig overvekt via sykehuset. 

Anonymkode: 73035...8d5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (6 minutter siden):

Har heller ikke råd til slankesprøyter. Har fått tilbudet på sykehuset, hvor jeg har oppfølging. Men har takket nei. Både fordi jeg ikke har råd (minstesats på uføretrygd) og fordi jeg har lyst å klare å gå ned i vekt uten bruk av "hjelpemidler". 

Jeg har også PCOS, som gjør det vanskeligere å gå ned i vekt. Men har fortsatt tatt av ca. 15 kg på over 1 år, så umulig er det ikke. Det krever bare en god del selvdisiplin og forandre på en del vaner. Det var faktisk ikke så vanskelig som jeg så for meg at det ville bli. 

Jeg er heller ikke interessert i å ta en slankeoperasjon, for jeg vil som sagt klare dette "alene" og uten bruk av hjelpemidler. Selv om det kanskje betyr at det tar mye lenger tid, så får det heller ta tid... Jeg har ikke hastverk egentlig. 

Ts: Så flink du har vært. Jeg har også vært veldig anti hjelpemidler før, og er fortsatt det med operasjon. Jeg hater å be om hjelp, men jeg skulle ønske jeg kunne prøvd disse sprøytene om bare for å se om de kan hjelpe meg. Klarer jeg det ikke med de eller så blir skuffelsen stor. 

Anonymkode: 73035...8d5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...