Gå til innhold

Arvet del av bolig, hva med gjenlevende samboer..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

min mor er død og hun eide 50% av en bolig sammen med sin samboer som eier den andre halvparten. De var ikke gift og har ikke felles barn. Ingen lån gjenstår på huset. Hvordan går jeg frem videre nå? Hvor lang/kort tid er det vanlig at samboer får bo i huset? Og må jeg betale halvparten av strøm, vedlikehold, kommunale avgifter, forsikring osv inntill salg? Jeg håper å få ryddet opp og bli ferdig med dette kapitlet så snart som mulig, men synes det er vanskelig og vil høre andres erfaringer. 

Anonymkode: f4173...de1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei,

min mor er død og hun eide 50% av en bolig sammen med sin samboer som eier den andre halvparten. De var ikke gift og har ikke felles barn. Ingen lån gjenstår på huset. Hvordan går jeg frem videre nå? Hvor lang/kort tid er det vanlig at samboer får bo i huset? Og må jeg betale halvparten av strøm, vedlikehold, kommunale avgifter, forsikring osv inntill salg? Jeg håper å få ryddet opp og bli ferdig med dette kapitlet så snart som mulig, men synes det er vanskelig og vil høre andres erfaringer. 

Anonymkode: f4173...de1

Hvis samboer har råd så vil han nok kjøpe deg ut og bli boende. Snakk med han. Ingen ting ordner seg av seg selv.

Anonymkode: 4b251...6ae

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hå hå hå elsker st en enkemann i sorg må kastes ut for at du skal få penger fortest mulig

Anonymkode: 2d529...437

  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig råd og er også i sorg. Jeg ønsker meg også en bolig en dag. For meg vil det være viktig å få godt igjenom eiendeler og ryddet og blitt ferdig, fremfor å gå i flere år og ha det hengende over meg. Det er også en del av sorgprossessen. Samboer har ikke råd til å kjøpe ut boligen dessverre. 

Anonymkode: f4173...de1

  • Liker 7
  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei,

min mor er død og hun eide 50% av en bolig sammen med sin samboer som eier den andre halvparten. De var ikke gift og har ikke felles barn. Ingen lån gjenstår på huset. Hvordan går jeg frem videre nå? Hvor lang/kort tid er det vanlig at samboer får bo i huset? Og må jeg betale halvparten av strøm, vedlikehold, kommunale avgifter, forsikring osv inntill salg? Jeg håper å få ryddet opp og bli ferdig med dette kapitlet så snart som mulig, men synes det er vanskelig og vil høre andres erfaringer. 

Anonymkode: f4173...de1

Gå hardt ut og krev tvangsoppløsning av sameiet deres. Alternativt får han 7 dager på å gjøre opp regninga og kjøpe deg ut. I mellomtiden må han betale markedsleie for bruk av din halvpart av huset, pluss samtlige løpende kostnader. 

Krev også halvparten av inventaret i huset, inkludert halvparten av tannkremen i tuben.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil som sagt høre hva andre har gjort og hvordan dere har løst det for å unngå konflikt... Kan legge til at min mor har betalt alle faste utgifter, hvilket gjør at jeg er usikker på om jeg nå må bidra med å betale disse dersom han blir boende en stund. Tenker det må da være et greit spørsmål. 

Anonymkode: f4173...de1

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er to måter å løse dette.

- Han kjøper deg ut 

- Dere selger

Her må du nesten sette deg ned med han og spørre hva han ønsker. 

Anonymkode: d09bc...dd9

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har dårlig råd og er også i sorg. Jeg ønsker meg også en bolig en dag. For meg vil det være viktig å få godt igjenom eiendeler og ryddet og blitt ferdig, fremfor å gå i flere år og ha det hengende over meg. Det er også en del av sorgprossessen. Samboer har ikke råd til å kjøpe ut boligen dessverre. 

Anonymkode: f4173...de1

Det forstår jeg godt, men trå varsomt

Anonymkode: 2d529...437

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gi han en rimelig tid på å finne noe annet. Siden han også er i sorg ville jeg ment at et halvt år bør være akseptabel tid for å finne noe annet å leie. Vet min svigermor har fått ned i samboeravtale at hun skal få et år til å finne noe eget hvis samboer dør først.

Når det gjelder faste utgifter vil jeg mene at du skal ta halvparten av eiendomskatt og litt for strøm siden boligen ville måttet ha oppvarming selv om den sto tom før salg, men at resten må han dekke selv siden han nå bor der alene. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (11 minutter siden):

Gå hardt ut og krev tvangsoppløsning av sameiet deres. Alternativt får han 7 dager på å gjøre opp regninga og kjøpe deg ut. I mellomtiden må han betale markedsleie for bruk av din halvpart av huset, pluss samtlige løpende kostnader. 

Krev også halvparten av inventaret i huset, inkludert halvparten av tannkremen i tuben.

Slik fungerer det ikke. Avdøde har rett til å løse ut arvingene. 
Det fornuftige er selvsagt å spørre den gjenlevende om vedkommende ønsker å løse ut arvingene eller om man skal selge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg tenkt gjennom allerede. Jeg hadde latt min mors samboer få bo der lenge, og hadde ikke stresset med å få solgt boligen. Selv om han kom inn i livet mitt etter at jeg ble voksen, så er han jo viktig for meg, og vil være det selv om min mor dør. Og han er jo ikke ung lenger heller. Så om han hadde villet hadde han fått bo der i flere år. Jeg har huslån selv, men klarer meg fint som det er.

Jeg hadde nok villet lage en avtale på at han må betale et beløp i husleie til meg, strøm, internett og innboforsikring. Husforsikring og kommunale avgifter hadde jeg betalt 50% av.

Anonymkode: fef0b...c51

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (4 minutter siden):

Du må gi han en rimelig tid på å finne noe annet. Siden han også er i sorg ville jeg ment at et halvt år bør være akseptabel tid for å finne noe annet å leie. Vet min svigermor har fått ned i samboeravtale at hun skal få et år til å finne noe eget hvis samboer dør først.

Når det gjelder faste utgifter vil jeg mene at du skal ta halvparten av eiendomskatt og litt for strøm siden boligen ville måttet ha oppvarming selv om den sto tom før salg, men at resten må han dekke selv siden han nå bor der alene. 

Så er spørsmålet om det er lovlig? Særkullsbarn må nok godkjenne utsatt skifte.

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Så er spørsmålet om det er lovlig? Særkullsbarn må nok godkjenne utsatt skifte.

Jeg vet ikke hvordan de har løst dette juridisk, men vet at det var en advokat som satte opp avtalen. Uansett må man forvente at arvingene gir en rimelig tid til å flytte, og så blir selvfølgelig definisjonspørsmålet hva rimelig tid er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (18 minutter siden):

Gå hardt ut og krev tvangsoppløsning av sameiet deres. Alternativt får han 7 dager på å gjøre opp regninga og kjøpe deg ut. I mellomtiden må han betale markedsleie for bruk av din halvpart av huset, pluss samtlige løpende kostnader. 

Krev også halvparten av inventaret i huset, inkludert halvparten av tannkremen i tuben.

Hallo?? Er det noen hjemme? Må man være en jæ... bare fordi det er stefar? Du er ikke et menneske jeg ville hatt som stebarn eller barn for den saks skyld! Det er lov å være menneskelig. Enkelte er syke. 

Jeg hadde latt han bo der til han fikk oversikt over hva han skal gjøre videre - det må ikke være nødvendigvis i flere år. Utgifter betaler han siden han bor der. 

TS - at du har dårlig råd, er ingen grunn til å rushe dette. Det er jo i utgangspunktet et problem du likevel ville hatt fortsatt hvis moren din hadde levd enda. Det er moren din og hennes samboer. De kjøpte dette huset sammen. Men forstår at du ønsker å rydde bort og sortere eiendeler. Men litt tid synes jeg du bør gi ham - det var tross alt han og moren din sitt hjem - de var DE som levde sammen! At du har arvet er jo bare en bonus i livet ditt. Arven forsvinner ikke. 

Anonymkode: eaf84...5fd

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vil som sagt høre hva andre har gjort og hvordan dere har løst det for å unngå konflikt... Kan legge til at min mor har betalt alle faste utgifter, hvilket gjør at jeg er usikker på om jeg nå må bidra med å betale disse dersom han blir boende en stund. Tenker det må da være et greit spørsmål. 

Anonymkode: f4173...de1

Kan det være en løsning at han betaler deg leie for din mors andel,  vis han ikke har råd til å kjøpe deg ut? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de eier 50% hver må man jo regne med at de har vært samboere i over 2 år, da er det vel litt andre regler som gjelder, sånn jeg forstår det så kan det kan faktisk tenkes at samboer har rett til og overta boligen under visse omstendigheter.

Anonymkode: fa580...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er en stor frykt ved å bli sammen med noen med barn fra før, de går bort og så må jeg flytte eller ta opp lån osv.. 

Anonymkode: b17e9...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært litt gøy hvis de hadde vært samboere i mer enn fem år og mor i testament har begrenset datters arv til pliktbeløpet og resten til samboer 😄

Anonymkode: 4b251...6ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe testament eller samboerkontrakt av noe slag, og ikke har det vært et spesielt rosenrødt forhold heller... Det er snakk om en fyr i tidlig 50-årene og ikke en gammel mann som har levd der hele livet. Han har en del økonomiske utfordringer som gjør meg litt skeptisk på at å leie ut skal fungere, men takk for gode innspill og forslag. 

Anonymkode: f4173...de1

  • Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han har en del økonomiske utfordringer som gjør meg litt skeptisk på at å leie ut skal fungere, men takk for gode innspill og forslag. 

Anonymkode: f4173...de1

Da er det sikkert en god løsning for begge parter at huset selges så snart som mulig slik at han får funnet seg noe billigere enn å betale til deg for å bo der i tillegg til sin halvpart av utgiftene.

Anonymkode: 4b251...6ae

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...