Gå til innhold

Hvilke årstall søke etter bolig fra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Er på boligjakt. Fortrinnsvis leilighet med hage eller en liten rekkehusleilighet. Men hvilke byggeårstall bør jeg søke fra, tidligst? Tenker på om isolasjon, støydemping osv er like bra i eldre boliger? Leste et sted at noen her inne aldri ville kjøpt en enebolig om den var bygget før 1980, og ble derfor nysgjerrig på hva andre tenker og om det samme gjelder leilighet/rekkehus :) 

Anonymkode: 99441...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke ha kjøpt noe bygd på 40- og 50-tallet. Bare fordi en dag hadde begrensa med ressurser og brukte dårligere materialer og ofte dårlig isolert. Eldre hus helt ok hvis de er godt laga

Anonymkode: 603f6...581

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hus er jo oppgradert og etterisolert i senere tid, så det blir litt rart å ekskludere hus kun basert på alder. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde unngått bygg fra 80 og 90-tallet. Mye rare takformer (stor fare for lekkasjer) og så hadde de begynt med mer isolasjon, uten å helt vite hva de gjorde. Begge deler betyr økt fare for mugg. 

Anonymkode: a846f...1f8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man kjøper bruktbolig er det jo en viss fare for at huset er bygget om, renovert, pusset opp, oppgradert - så akkurat hvilket år eller tidsperiode huset er fra, sier ikke nødvendigvis så mye. Jeg ville heller sett på hva som er der og hva som er gjort, med feks. det elektriske anlegget, tak/vegger/isolasjon, våtrom, og så videre. 

Helst ville jeg kun hatt hus som er maks ti år gamle, men det betyr stort sett hus som ligger i områder/nabolag som jeg synes er mindre attraktive - de eldre husene har mer sentral beliggenhet og til dels større/finere tomter enn disse masseproduksjonsnabolagene som har en tendens til å poppe opp rundt småbyene. Og når "nye hus og mange småunger i gata" er det eneste salgsargumentet, så er det ikke nødvendigvis særlig attraktivt å bo (selge) der 15+ år senere. 

Anonymkode: a67c3...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri filtrert på årstall, regner med det er Finnsøk du snakker om? Da går du glipp av mye. Ta heller en individuell vurdering, hvis alt er gjort spiller det ingen rolle når det er bygget. 

Anonymkode: 45290...c8c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg ville ikke ha kjøpt noe bygd på 40- og 50-tallet. Bare fordi en dag hadde begrensa med ressurser og brukte dårligere materialer og ofte dårlig isolert. Eldre hus helt ok hvis de er godt laga

At man hadde mindre ressurser i 40-50 årene er da ikke noe hinder for å etterisolere eller renovere bygg i ettertid? 

Eller mener du at f.eks huset jeg bor i som nylig er etterisolert med 10 cm i tillegg til å ha byttet gammel isolasjon uansett er alt for dårlig for deg, bare fordi det ble bygd på femtitallet? 

Anonymkode: 997db...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

At man hadde mindre ressurser i 40-50 årene er da ikke noe hinder for å etterisolere eller renovere bygg i ettertid? 

Eller mener du at f.eks huset jeg bor i som nylig er etterisolert med 10 cm i tillegg til å ha byttet gammel isolasjon uansett er alt for dårlig for deg, bare fordi det ble bygd på femtitallet? 

Anonymkode: 997db...129

Nei, men en må regne med at det kan være mange snodige løsninger og manglende isolasjon hvis det ikke er skikkelig renovert i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...