Gå til innhold

Hva betyr det at en psykolog jobber under lisens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så (under lisens) i et privat psykologfirma. 

Er hun student, eller psykolog med utenlandsk utdanning som ennå ikke har fått norsk godkjenning?

Anonymkode: 53e13...c61

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg så (under lisens) i et privat psykologfirma. 

Er hun student, eller psykolog med utenlandsk utdanning som ennå ikke har fått norsk godkjenning?

Mest sannsynlig en student fra utlandet som jobber under lisens det siste året før hun oppnår full yrkestittel. Når man arbeider under lisens har man en veileder som overser at det arbeidet man gjør holder faglige mål.

• Liker 1
Skrevet

Personen har mastergrad fra utlandet og må jobbe 2 år på lisens for å få autorisasjon i Norge. 

Anonymkode: 0bd72...c86

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

På en annen behandler står det psykologpraktikant. Hva innebærer det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Personen har mastergrad fra utlandet og må jobbe 2 år på lisens for å få autorisasjon i Norge. 

Vil de alltid ende opp med autorisasjon, eller kan det vise seg underveis at mangelen på klinisk praksis blir urovekkende? Jeg tenker spesielt på de de som går bachelorløpet i psykolog på Lillehammer, uten krav til oppmøte), og tar kandidatstudiet i Danmark ( to år). Der skal de også skrive masteroppgave, så mye tid vil gå med til det. 

Er dette løpet bra nok for den offentlige helsetjenesten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan være en student fra norskt universitet på 6 året som har halvårspraksis før endt studie. 

Skrevet

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil de alltid ende opp med autorisasjon, eller kan det vise seg underveis at mangelen på klinisk praksis blir urovekkende? Jeg tenker spesielt på de de som går bachelorløpet i psykolog på Lillehammer, uten krav til oppmøte), og tar kandidatstudiet i Danmark ( to år). Der skal de også skrive masteroppgave, så mye tid vil gå med til det. 

Kandidatstudiet, studier fra England og Europa forøvrig har jeg aldri hørt får problemer med autorisasjon. Unntaket er Eltestudentene. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville tenkt at dette er en student i praksis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er så mange ulike arbeidsteder og metoder at selv om noen har hatt praksis i Norge, ender de kanskje opp i jobb et helt annet sted og må lære mye nytt. Sånn sett er det ikke så stor forskjell. Og man får veiledning og tett oppfølging. Kjenner mange med utdanning fra utlandet som er kjempeflinke folk. 

Skrevet

https://kandidat.au.dk/psykologi/

Med forbehold om at dette kan være feil link så stusser jeg over at studiet er teoretisk. Hvordan kan de jobbe klinisk i Norge da🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

https://kandidat.au.dk/psykologi/

Med forbehold om at dette kan være feil link så stusser jeg over at studiet er teoretisk. Hvordan kan de jobbe klinisk i Norge da🤔

Hvis du tenker på at de ikke får klinisk erfaring gjennom studiet, er det jo derfor man har lisensår. For å dekke opp dette. Men det er jo ikke slik at de ikke lærer klinisk arbeid i det hele tatt. Datteren min studerer i Polen, og selv om de ikke har direkte pasientkontakt i studiet, har de mye øvelser i klinisk arbeid under veiledning av psykologer. Norske studenter blir ikke sluppet løs på pasienter før godt ut i studieløpet de heller.

• Liker 2
Skrevet
Ulven skrev (21 minutter siden):

Hvis du tenker på at de ikke får klinisk erfaring gjennom studiet, er det jo derfor man har lisensår. For å dekke opp dette. Men det er jo ikke slik at de ikke lærer klinisk arbeid i det hele tatt. Datteren min studerer i Polen, og selv om de ikke har direkte pasientkontakt i studiet, har de mye øvelser i klinisk arbeid under veiledning av psykologer. Norske studenter blir ikke sluppet løs på pasienter før godt ut i studieløpet de heller.

Men hvorfor får ikke de som har studert i Ungarn, elte-studentene autorisasjon? De har også en teoretisk utdanning 

Skrevet
Ulven skrev (34 minutter siden):

Men er det ikke en fare at klinikkene får inn psykologer som jobber på lisens, som ikke egner seg til klinisk arbeid? Psykologene utdannet i Norge må gjennom en skikkhetsvurdering og har læringsmål de må oppfylle i klinisk praksis. 

Hvor mye klinisk erfaring får de i lisensårene? Noen som kan fortelle hvordan dette foregår?

Skrevet

De som har studert i Danmark har jo klinisk erfaring i form av praksisperioden de skal gjennom. Den er vel rundt 6 mndr eller et semester, dessuten må de gjennom 2-år (eller tilsvarende 2-års totalt klinisk arbeid med veileder) før autorisasjon og lisens i Norge.

At noen klinikker får inn psykologer som ikke egner seg til klinisk arbeid kan vel egentlig skje med "hvem som helst".

Tror nok at de aller fleste land som utdanner psykologer er opptatt av å "luke" ut de som definitivt ikke passer til yrket.

Anonymkode: 2158e...f84

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

De som har studert i Danmark har jo klinisk erfaring i form av praksisperioden de skal gjennom. Den er vel rundt 6 mndr eller et semester, dessuten må de gjennom 2-år (eller tilsvarende 2-års totalt klinisk arbeid med veileder) før autorisasjon og lisens i Norge.

At noen klinikker får inn psykologer som ikke egner seg til klinisk arbeid kan vel egentlig skje med "hvem som helst".

Tror nok at de aller fleste land som utdanner psykologer er opptatt av å "luke" ut de som definitivt ikke passer til yrket.

Anonymkode: 2158e...f84

Det tror jeg nok, utfordringen er hvis grunnlaget for praksis er for lite.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men er det ikke en fare at klinikkene får inn psykologer som jobber på lisens, som ikke egner seg til klinisk arbeid? Psykologene utdannet i Norge må gjennom en skikkhetsvurdering og har læringsmål de må oppfylle i klinisk praksis. 

Hvor mye klinisk erfaring får de i lisensårene? Noen som kan fortelle hvordan dette foregår?

I lisensåret/årene jobber de som vanlig kliniske psykologer, men har en veileder/overordnet som skal overse at det kliniske arbeidet holder den rette faglige tyngde. Og man må jo gjennom øvelser i klinisk arbeid gjennom studiet, og vil der bli vurdert og får godkjent/evnt underkjent faget. 

Det er jo ikke faglig store forskjeller på norsk og utenlandsk psykologutdannelse annet enn at den kliniske praksisen ligger under studiet for de Norske, mens de som studerer i utlandet får denne praksisen etter at studiet er ferdig

Men dette finner du jo masse informasjon om på nett, så det er jo bare å ta et søk.

Når det gjelder skikkethetsvurdering er det veldig høy terskel for å kaste noen ut av studier i Norge, så det gir ikke noen indikasjon på om du er/blir en god psykolog.

Skrevet
Ulven skrev (6 timer siden):

Kandidatstudiet, studier fra England og Europa forøvrig har jeg aldri hørt får problemer med autorisasjon. Unntaket er Eltestudentene. 

Jeg ville tenkt at dette er en student i praksis. 

Generelt er det veldig vanskelig å få autorisasjon hvis man har utdanning utenfor Norge, med noen få unntak. Elte var et av de unntakene, nå er det ikke det lenger. Å studere psykologi i utlandet er risikosport (hvis man ønsker autorisasjon). For de fleste andre profesjonsstudier (lege, tannlege, veterinær) er det nok å ha utdanning fra et EU-land, men sånn er det ikke med psykologi profesjon. Så å si at «studier fra England og Europa» ikke har problemer stemmer ikke. Det stemmer nok for UK, såvidt jeg vet, men ikke for Europa generelt. 

Anonymkode: 8c00f...79d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Generelt er det veldig vanskelig å få autorisasjon hvis man har utdanning utenfor Norge, med noen få unntak. Elte var et av de unntakene, nå er det ikke det lenger. Å studere psykologi i utlandet er risikosport (hvis man ønsker autorisasjon). For de fleste andre profesjonsstudier (lege, tannlege, veterinær) er det nok å ha utdanning fra et EU-land, men sånn er det ikke med psykologi profesjon. Så å si at «studier fra England og Europa» ikke har problemer stemmer ikke. Det stemmer nok for UK, såvidt jeg vet, men ikke for Europa generelt. 

Ser faktisk at Ansa fraråder å studere klinisk psykologi i UK fordi det er vanskelig å få autorisasjon.

https://www.ansa.no/fag/psykologistudier/#ønsker-du-å-studere-psykologi-utenfor-eu/eøs?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg antar at du har linker til denne informasjonen? Min datter studerer som sagt i Polen(Bachelor fra UK), og ingen av de studentene hun kjenner som har gjennomført samme utdanning som henne står uten autorisasjon i dag. 

Edit: Å få autorisasjon fra utenlandsk studie, fordrer jo at man har valgt fag som tilsvarer Norsk utdannelse. Gjør man ikke det, må man regne med å få avslag på autorisasjon. Så man må vite hva man gjør. 

Endret av Ulven
Skrevet
Ulven skrev (58 minutter siden):

Jeg antar at du har linker til denne informasjonen? Min datter studerer som sagt i Polen(Bachelor fra UK), og ingen av de studentene hun kjenner som har gjennomført samme utdanning som henne står uten autorisasjon i dag. 

Edit: Å få autorisasjon fra utenlandsk studie, fordrer jo at man har valgt fag som tilsvarer Norsk utdannelse. Gjør man ikke det, må man regne med å få avslag på autorisasjon. Så man må vite hva man gjør. 

Spiss, much? Ja, jeg har linker til denne informasjonen. 

Det er ikke fullt så enkelt som det at man må velge riktige fag, nei. Man må også velge riktig land. Dette skriver psykologforeningen:

«Som autorisert psykolog i Norge får du en beskyttet tittel. I Norge har du selvstendig behandlingsansvar og rett til å sette diagnoser. Helsepersonelloven pålegger psykologen et eget ansvar for at den helsehjelp som hun/han yter er faglig forsvarlig.

I mange andre land er ikke psykologen selvstendig behandler, men legens medhjelper. Denne myndige og selvstendige posisjonen du har i Norge er uvanlig i en internasjonal sammenheng, og er årsaken til at det kan være vanskelig å få godkjenning i Norge for utenlandske utdanninger.»

https://www.psykologforeningen.no/medlem/student/hvordan-bli-psykolog/psykologutdanning-i-utlandet

Les gjerne hele linken som sitatet kommer fra. Psykologistudiet og psykologrollen varierer mellom ulike land i Europa, i motsetning til for eksempel legestudiet. Derfor er det å studere psykologi profesjon utenfor Sverige/Danmark risikosport. 

Her er informasjon fra ANSA:

https://www.ansa.no/fag/psykologistudier/

Det var ikke noe problem for Elte-studentene å få autorisasjon heller. I mange år fikk de det. Før det plutselig tok slutt, over natta. Dette skriver ANSA, på siden jeg lenket til over: 

«Autorisasjon gis av Helsedirektoratet på bakgrunn av de til enhver tid gjeldende regler. Det betyr at dersom regelverket endrer seg mens du studerer, er det regelverket når du er ferdig og søker om autorisasjon som gjelder, ikke regelverket da du startet. Du er selv ansvarlig for å følge med på endringer og for å sørge for at du oppfyller kravene i det regelverket som gjelder når du søker om autorisasjon.

Helsedirektoratet kan også endre godkjenningspraksis og tolkning av regelverk. Det betyr at selv om studenter som har studert ved et gitt lærested i utlandet tidligere har oppnådd autorisasjon i Norge, er det ingen garanti for at dette studiet vil lede til norsk autorisasjon i fremtiden.»

Du kan gå inn på Khronos hjemmeside og søke opp artikler om hvordan det gikk med ELTE-studentene. Det er ikke lystelig lesning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...