Gå til innhold

Bør vi lære vår førsteklassing (gutt) å game?

Anbefalte innlegg

Skrevet

i denne tråden her spør en mor hva 2 klassinger finner på . Flere av svarene er gamer/spiller 

jeg har en førsteklassing . Er det vikig at jeg lærer han å game? han gamer ikke? Men Jeg mener foreldre har ansvar for å henge med på hva som er vanlig når barn vokser opp.

vi installerte minecraft på iPaden hans i vår . Men jeg selv forstår ikke hvordan man spilller det,  og har ikke vært intressert i å engasjere oss i det . Han liker så mange andre ting. Bygger Lego, leker med magnatiles, pokemon figurer , pokemon kort, bakugan , transformers. Han og den 1 år yngre broren er superflinke å underholde hverandre og leke sammen . Sykler, trampoline. Går på fotball og svømming 

han har switch med pokemon spill og Mario spill. Spiller litt men ikke mye , han maser ikke. Så da dytter vi det ikke på han. 

men bør vi dytte spilling på han når han er så flink til andre ting ? For at han ikke skal havne utenfor på sikt? Han har to gode venner i klassen og de er like glad i å leke som han

Anonymkode: dacdc...4bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hvis klassekameratene hans har interesse for Gaming, og han selv ønsker å bli med, så lar dere han få lov hvis han viser interesse. Ellers lar dere han få utvikle de interessene han har selv. 

Husk at barn har best av minst mulig skjermtid, så la han utvikle fantasien og motorikken ved lek så lenge som mulig! 

Anonymkode: 3ae6d...96a

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei. Det kommer når/om han blir interessert i det.

Min gamet ikke i den alderen, den interessen kom først rundt 4-klasse kanskje. 
Jeg tenker at så lenge han har venner med samme interesser som han, så trenger du jo ikke prakke på hanner skjerm.

Anonymkode: 6ff2f...e64

• Liker 4
Skrevet

Jeg er selv gamer eller var det før og min førsteklassing gamer. Men siden gutten din ikke maser om det og er flink å leke så syns jeg ikke du skal dytte det på han. Hvis han begynner å etterpør så kanskje gjøre det da

Anonymkode: bb5d2...59b

Skrevet

Det lærer de fort nok når de får iPad på skolen. Lær heller ungen gym og turn. 

Anonymkode: ec6c4...1c3

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere merker at han faller helt utenfor ville jeg kanskje prøvd å laste ned noe av det de andre spiller, men veldig fint med unger som klarer å underholde seg uten skjerm! 

Førsteklassingen min er også glad i alt mulig annet, og de andre i klassen spiller bare fortnite, og det har jeg ikke tenkt å la min få prøve uansett. 

Skrevet

Det kommer nok av seg selv. 

I klassen til mitt barn, så spiller de minecraft i timen. 

Mitt barn bygger masse i minecraft landsbyer og store båter, overfører dette til legen han har. Også har han begynt å tegne det han ønsker å bygge. Han får så god fantasi. 

Anonymkode: 81490...dfd

Skrevet

Ja det MÅ dere.

På samme måte som at vi alle andre foreldre TVINGER barna våre til å drive med ting som de ikke viser interesse for.

🙄

Anonymkode: c9b3e...d3d

• Liker 1
Skrevet

Vårt barn hadde ingen interesse for gaming. Så merket vi at det begynte å bli vanskelig å være med andre hjem på besøk, for det skulle som oftest games og det hadde han ikke peil på. Da ble han lei seg og følte seg utenfor og dum. Vi gikk til innkjøp av play station og noen populære spill, og så lærte vi han rett og slett opp.

Anonymkode: b6f68...a8d

• Hjerte 2
Skrevet

Nei. 
La gutten finne ut hva han selv vil. 

Har en gutt som nå er 6.klassing, han har aldri hadd interesse av gaming. 
Han har masse venner og er godt likt. 
Guttene driver med forskjellige aktiviteter. 
Noen av vennene har alt av ganing-utstyr og min har det ikke. 
Noen ganger spiller han litt hos andre. 

Men de er oftere ute å finner på ting. Tar med fiskestanga å fisker. 
Sykler. Ute-gutter. 

Introduser unger for uteaktiviteter. Sportslige og sunne ting. 
Her er speidern populær. 

Etter min mening er ikke gaming noe man trenger. Aktive unger er best. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, spill stjeler allerede ungdommen til alt for mange unge. Det er absolutt ikke noen grunn til å presse ham ut i det allerede nå.

Anonymkode: 79811...625

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er det vikig at jeg lærer han å game?

Hvis han plutselig vil game så lærer han seg det bedre på egen hånd enn hva du noen gang klarer å lære han.

Anonymkode: 1d06d...d07

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en syvendeklassing som aldri har hatt utfordringer sosialt pga liten interesse for gaming og sosiale medier. Tvert i mot har mange av klassekameratene med gaming som hovedinteresse begynt å velge vekk trening/andre fritidsaktiviteter, de møtes sjeldnere i virkeligheten, leser mye mindre bøker osv. De ressurssterke barna finner hverandre også med årene, og søker likesinnede. De opplever mestring på skolen fordi de har god konsentrasjonsevne, gjennom aktiviteter som dans og teater, spille instrumenter, idrett osv. Jeg mener at et miljø der barneskolebarn MÅ game for å oppleve tilhørighet, ikke er et godt miljø. Får garantert pepper for dette, men syns det er sykdomstegn i samfunnet at mange lar barn langt ned i barneskolealder drive med noe i timevis hver uke som er designet for å få de hektet. 

Anonymkode: 6d4c2...221

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skulle man måtte det?
Ta det når/hvis han viser interesse for det?

jeg har ei jente. Skla jeg dra på normal og kjøpe masse sminke og neglelakk til hene, gi henne et sminkbord på rommet sitt... enda hun absolutt ikke er opptatt av sminke i 3.klasse? Noen jenter er det. Er det viktig for meg at hun skal bli det også? Nei, selvsagt ikke. Jo lenger det går uten jo bedre tenker jeg om slikt. Og det ville jeg tenkt om gaming også. Særlig fordi det virkelig er noe av det dårligste man kan gjøre for sine barns helse, å sørge for at de sitter enda mer på en stol i oppveksten. Jeg tror det er en veldig dårlig ide, og ville vel heller holdt tilbake med endel tydelige grenser hvis/når interessen kommer også. At alle andre gjør noe dumt betyr jo ikke at man må gjøre det selv. Ikke alltid de mest populære barna som får det beste livet senere heller for å si det sånn. Så å tvinge på gaming for at barnet skal henge med de som driver med det... høres ikke ut som noe sjakktrekk. At man tilrettelegger så de kan spille litt med kompiser når behovet kommer, og lærer opp i litt rundt det for å delta litt på de sosiale arenaene er nå så. Men de fleste foreldre sitter nok heller å ønsker at ungene brukte mindre tid på rumpa...

Få heller barnet inn i idrett og sosialt via en eller annen idrett før gamingen kommer inn i livet.

Anonymkode: 443af...5d4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det lærer de fort nok når de får iPad på skolen. Lær heller ungen gym og turn. 

Anonymkode: ec6c4...1c3

Enig i at de lærer det fort nok men er minecraft noe de driver med på skolen? Det er sånn klossebygging som de sprenger med dynamitt sant? Innrømmer at jeg vet ikke helt hva det er. Hvis det har læringspotensiale så er det jo fint at de lærer det men de bruker det ikke her. Har en tredjeklassing som fikk skolebrett i første, men de bruker kun læringsapper som lesing og regning og har ikke tilgang til internett ellers. Har sjelden med brettet hjem, og bruker det da kun til den appen de har i lekse. 

Anonymkode: a3774...e50

Skrevet

Kan være lurt å introdusere ham for Minecraft. Et veldig bra spill der man utvikle intelligensen.

Anonymkode: d84f3...16a

Skrevet

Glemte å si at jeg synes det er greit å vente til han eventuelt får interesse. Hvis venner gamer, så begynner han også og jeg tror at venner er mye bedre på å lære barn ting enn det foreldre er. 

Anonymkode: a3774...e50

Skrevet

Nei. 

Her fikk barna ipad i første og mobil. Fra den dagen mistet de aller fantasi, evner ikke å kjede seg eller bruke lekene sine. Nå er de 11 og 8. Angrer på jeg som mor ikke satte ned foten. Synd å se en 8 åring som ikke leker. Det gjelder så og si alle vennene deres også. De vennene som har hatt strenge foreldre rundt gaming er de barna som leker, bruker fantasien og ikke bruker mobilen. 

Så nei ikke lær han det. Dra frem brettspill, ta med ungen ut i skogene eller nærmiljøet. Finn de vennene som er like.

Anonymkode: 61898...cd7

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei altså hvis barnet ikke har interesse for gaming så hvorfor lære han det?  Barnas aktiviteter må jo få belage seg på hva barnet ønsker å bruke tiden sin på. Om det er gaming eller fugletitting spiller da ingen rolle. 

Anonymkode: 5381f...2fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

i denne tråden her spør en mor hva 2 klassinger finner på . Flere av svarene er gamer/spiller 

jeg har en førsteklassing . Er det vikig at jeg lærer han å game? han gamer ikke? Men Jeg mener foreldre har ansvar for å henge med på hva som er vanlig når barn vokser opp.

vi installerte minecraft på iPaden hans i vår . Men jeg selv forstår ikke hvordan man spilller det,  og har ikke vært intressert i å engasjere oss i det . Han liker så mange andre ting. Bygger Lego, leker med magnatiles, pokemon figurer , pokemon kort, bakugan , transformers. Han og den 1 år yngre broren er superflinke å underholde hverandre og leke sammen . Sykler, trampoline. Går på fotball og svømming 

han har switch med pokemon spill og Mario spill. Spiller litt men ikke mye , han maser ikke. Så da dytter vi det ikke på han. 

men bør vi dytte spilling på han når han er så flink til andre ting ? For at han ikke skal havne utenfor på sikt? Han har to gode venner i klassen og de er like glad i å leke som han

Snakker med så mange foreldre med 10-12-åringer som føler seg så sjukt dumme for at de SELV introduserte barna for gaming, og ikke bare lot de være barn så lenge de kunne. Nå sitter barna fast foran skjermen og treffer ikke venner engang, kun over nett.

Dere nordmenn er så redde for at ungene deres skal skille seg ut at dere skader dem på sikt.

Anonymkode: 77aea...5ec

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...