Gå til innhold

Å få jobb i Frankrike

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært en god del i ulike deler av Frankrike og elsker landet. Og kunne derfor tenkt meg å flytte dit. På nåværende tidspunkt kan jeg litt fransk, men ikke mye. Studerer fransk nesten hver dag, så er villig til å bli flytende. Jeg har høyere utdanning innen biologi. Jeg vet ikke hvor lett det er å få jobb, eller hva slags type jobber som er relativt lette å få for en utlending. Er det mulig å bosette seg i Frankrike over 6 måneder i året og ha en online jobb hvor arbeidsgiver holder til i Norge? 

Anonymkode: 9c472...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gode franskkunnskaper er nok en forutsetning ja, og de må da minimum være gode nok til at du kan skjøtte jobben din. En faktor er også at blant ellers likt kvalifiserte kandidater så vil en fransk person tilnærmet alltid bli foretrukket.

Franske mennesker er "skrudd sammen" annerledes enn oss, og det er også det franske samfunnet. Mener ikke det på noen som helt negativ måte, men det er nå en gang slik. Kultur, kutyme, samfunnsstruktur, mentalitet og lynne – alt er ulikt. Til dels er det også store regionale ulikheter i dette. Det å være norsk arbeidstaker i Frankrike (eller ansatt i et fransk selskap utenfor Frankrike) er et kultursjokk først, og blir gjerne et hodestangende kulturkrasj etter hvert.... Behøver egentlig ikke reise lenger enn til Danmark for å oppleve (den milde versjonen av) det.

Du skal ha svært spesielle og ettertraktede kvalifikasjoner før du er i nærheten av å komme i betraktning som norsk.

Og så er det alt det formelle og byråkratiske, og det praktiske knyttet til dette – på en del viktige områder føler jeg at de ligger 20 år bak oss.

Til del to av spørsmålet du stiller: Ja, det er selvsagt mulig, men det åpner jo for en haug andre utfordringer som den norske folketrygden, det norske og det franske likningsvesenet etc etc etc.

Anonymkode: 66e43...8ac

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gode franskkunnskaper er nok en forutsetning ja, og de må da minimum være gode nok til at du kan skjøtte jobben din. En faktor er også at blant ellers likt kvalifiserte kandidater så vil en fransk person tilnærmet alltid bli foretrukket.

Franske mennesker er "skrudd sammen" annerledes enn oss, og det er også det franske samfunnet. Mener ikke det på noen som helt negativ måte, men det er nå en gang slik. Kultur, kutyme, samfunnsstruktur, mentalitet og lynne – alt er ulikt. Til dels er det også store regionale ulikheter i dette. Det å være norsk arbeidstaker i Frankrike (eller ansatt i et fransk selskap utenfor Frankrike) er et kultursjokk først, og blir gjerne et hodestangende kulturkrasj etter hvert.... Behøver egentlig ikke reise lenger enn til Danmark for å oppleve (den milde versjonen av) det.

Du skal ha svært spesielle og ettertraktede kvalifikasjoner før du er i nærheten av å komme i betraktning som norsk.

Og så er det alt det formelle og byråkratiske, og det praktiske knyttet til dette – på en del viktige områder føler jeg at de ligger 20 år bak oss.

Til del to av spørsmålet du stiller: Ja, det er selvsagt mulig, men det åpner jo for en haug andre utfordringer som den norske folketrygden, det norske og det franske likningsvesenet etc etc etc.

Takk for et utfyllende og nyttig svar! Jeg er enig i at kulturen er ganske annerledes enn i Norge, folk har et helt annet temperament, men dette er også noe jeg er klar over. Jeg skal undersøke jobbmuligheter litt nærmere. Hvis det blir vanskelig kan jeg jo fortsette å bo i Norge og være der i en 4-5 måneder av året uten at jeg flytter dit etc

Anonymkode: 9c472...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er farmasøyt. Det eneste franske orde jeg kan er champagne. Et internasjonalt legemiddelfirma der ønsket å rekruttere meg for en stilling i en fransk by. 
Kanskje prøve deg på noen store internasjonale firmaer der. 

Anonymkode: d3ebf...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jobber jo mange utenlandske i internasjonale firmaer i Norge som ikke snakker norsk, bare engelsk. Engelsk er konsernspråket. I et så stort land som Frankrike burde det vel være en mulighet? Kommer nok også an på utdannelse osv. 

Anonymkode: d73b2...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at selv om du jobber i et konsern i Frankrike der engelsk formelt er primærspråket (i praksis er ikke det veldig vanlig), så fordres det MYE fransk kommunikasjon i jobbhverdagen – både eksternt og internt. Eksternt fordi leverandører, samarbeidspartnere og andre eksterne selvsagt ikke forholder seg til noen slik policy. Internt fordi det under et visst nivå i hierarkiet er manglende engelskkunnskaper.

Fransk arbeidsliv er i det store og hele svært ulikt det vi kjenner her hjemmefra.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...