Gå til innhold

11 åringen trenger hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.  Langt innlegg ! Jeg har en 11 åring som lenge har slitt med det sosiale blandt guttene i sin skole klasse.  Han blir skvist ut uansett hvem han prøver å være sammen med. Det virker som om de andre ikke tåler at han har venner. Får han en venn, så kommer en annen og «stjeler» vennen.  Dermed skviser de han ut og lager «klikker « for å «vise» han at han ikke er med. Hva kan dette handle om? De er venner med han etter tur virker det som. Men bare når det passer dem. De bryter kontakten når de vil og min sønn står igjen venneløs mens de andre har det gøy.  Han blir brukt som nød venn. Vi har hatt tiltak via skole, ingen forstår hvorfor det blir slik, men de andre guttene liker visstnok min sønn veldig godt har de sagt til de voksne På skolen og hjemme . Det synes jeg er rart. Han er jo alltid nedprioritert 🥲 han inviterer , viser interesse og er snill. Han opplever at de andre «ikke kan» eller er «syke» for så å oppdage at de har funnet på ting sammen. Utrolig sårt for han men også for oss foreldre.  Dette går på selvfølelsen til gutten min og jeg merker at han lider veldig.  Han er sosial og ønsker å være med, men får ikke.  Hadde han trivdes med dette selv så hadde jeg ikke vært bekymra , noen barn liker rolig tid med familie. Men her ser jeg at han begynner å bli desperat!! Han er absolutt sosial og trenger venner.  Er det noen som vet hva jeg kan prøve for å hjelpe han?  Til å få det bedre med seg selv, for vi kan ikke tvinge de andre til å være med han. Psykolog? Takk for svar. 

Anonymkode: 90746...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det hende at han mangler sosiale koder? 

Vi har ei som sliter, hun vil være med andre, andre vil være med henne men hun takler dårlig om de er tre eller flere. Hun er enormt usikker og skyver på en måte andre fra seg fordi det blir for utfordrende for den å få det til å fungere for alle. 

Som forelder så er det veldig lett å bare se det som er fint, flott og bra med sine egne barn, derfor blir det vanskelig å hjelpe og veilede dem med deres dårlige sider. 

Slik du beskriver så tyder jo ting på at han ikke helt klarer å tilpasse seg, stemmer dette så vil det jo bli for krevende for de andre barna å konstant tilpasse seg til ham..

Cluet er kanskje å observere, finn på ting med ham og andre barn for å se hvordan han "virker" i lag med andre.

Anonymkode: 6f9d9...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fritidsaktivitet eller hobby hvor han kan finne jevnaldrende med samme interesse? Det er lettere å bli venner når man har noe felles å holde på sammen med, så kanskje det også utvikler seg til vennskap utenfor aktiviteten etter hvert. 

Anonymkode: a460b...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...