Gå til innhold

Er det meningen at saker skal hope seg opp mens man har ferie??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en stilling hvor ingen tar mine oppgaver hvis jeg er borte, gjelder både sykdom og ferie. Skulle det oppstå lengre sykefravær vil oppgavene mine overføres til andre, men må allikevel bistå en periode til dette er ivaretatt.

Tar jeg ferie utenom fellesferien må jeg kunne svare på telefon og mail. I fellesferien er det stortsett rolig, da vi prøver å stenge ned alle prosjektene, nettopp slik at alle skal kunne ta ferie.

Må allikevel inn å sjekke innkomne faktura noen gang i løpet av feriene, og behandle de som forfaller før ferien er ferdig. Akkurat dette er ikke noe stress. 

Anonymkode: bb555...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber også som saksbehandler i en kommune. Får ikke nye saker like før ferie,  men eksisterende saker som er på vent kan selvsagt komme i retur fordi vi mottar noe vi tidligere har etterspurt feks. Da må de vente, jeg sjekker ingenting i ferien og jeg tar ikke telefonen (kombinert jobb/privat).

De sakene jeg har må jeg bli ferdig med før ferier og det er alltid intens jobbing og flere sene kvelder, som jeg kan avspasere senere. Ingen tar mine saker ved sykdom, med unntak av langtidsfravær. 

Det er/var konstant dårlig samvittighet over alle sakene som burde vært ferdig, alle som er misfornøyde og alle som klager og kverrulerer. Det passer aldri å bli syk eller ha sykt barn. Noen av oss blir faktisk langtidssykemeldte av å ha møtt veggen. 

Med årene har jeg heldigvis lært meg å gi blanke i de lovpålagte fristene. Ja, vi prøver så godt vi kan, men vi kan faktisk ikke gjøre noe mer enn det. Det er arbeidsgivers ansvar, ikke mitt.

Jeg anbefaler deg å prøve å fokusere på at det er din arbeidsgiver som har valgt å organisere arbeidet slik at du får nye saker i ferien. Konsekvensen må arbeidsgiver ta. Er det for mange oppgaver på for liten tid, sett opp en liste med forslag til rekkefølge du skal ta sakene i, marker de sakene der du tror du ikke klarer fristen og be de leder omprioritere om hun ønsker. Det er et lederansvar å prioritere arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: 462f2...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som rådgiver i staten, og ingenting blir tatt for meg om jeg er sykmeldt eller tar ferie. Fikk ingen nye saker da jeg var syk, men fikk nye saker i ferien. Tar det når jeg rekker det. Vi har ikke nok folk til at andre kan ta det, så det blir nå sånn. Vi får aldri søkere om vi prøver å få vikarer, så det er ikke så mye annet å gjøre. 

Anonymkode: 51db5...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...