Gå til innhold

Er det meningen at saker skal hope seg opp mens man har ferie??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er kommunen vi snakker om og da er dette en del av prosessen. Det er viktig å hope opp saker, ellers kan de jo risikere at noen får svar på sin søknad før fristen, og det ville jo vært en skam.

Anonymkode: a4365...3f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dettet må du ta opp med din leder. Det er ingen andre som kan svare på hvorfor det skjedde eller hva som er forventet hos dere.

Men du må lære deg å sette grenser for deg selv. Ingen andre kommer til å gjøre det. Noen gang.

At det hoper seg opp med arbeidsoppgaver på jobb er.... jobben sitt ansvar. Du gjør ditt, og der stopper ansvaret ditt. Ferie er lovpålagt og strengt tatt har du 3 uker til du skal ta ut i år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (59 minutter siden):

Det må du faktisk ta med arbeidsplassen din og ikke fremmede på nett. Du har rett på ferie, og da skal du selvsagt ikke måtte ta inn det tapte. Men så kommer reelle hensyn inn i bildet. Har du oppgaver ikke mange nok andre har må dere finne en løsning på det.

Dere kan lære opp noen som kan steppe inn og ta litt av dine oppgaver mens du tar ferie. Dere kan avvikle din ferie når det er lite pågang. 

Hos oss er det fritt frem når vi skal avvikle ferie, men vi må passe på at oppgavene blir håndtert innen frister. F.eks kan det være qt jeg selv samordner med kollegaer, at jeg selv tar ut ferien når det ikke påvirker mine frister eller at jeg melder fra til sjefen i rimelig tid slik at sjefen kan tilrettelegge for at jeg får tatt ut ferie.

Det du ikke kan gjøre er å bare ta ferie og satse på at dine oppgaver løser seg selv på magisk vis. Litt selvstendighet kan man kreve av de ansatte.

Hvorfor ikke? I de aller fleste virksomheter der man er ansatt for å håndtere en viss type saker vil man måtte håndtere alt eller mye av det som kom unn i ferien når man er tilbake. Det er rett og slett ikke kompetanse hos andre til å ta unna sakene. Spesielt om man jobber i en liten virksomhet.

Det samme gjelder ved sykdom og annet fravær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn her også. Etter ferien kommer må du bruke et par dager på å få.pversikt, og så sitter du igjen med mye mer enn hva du hadde før ferien + alt det andre som hele tiden kommer. Samme hvis jeg er syk: det er ingen som tar oppgavene mine hvis jeg er borte på grunn av sykdom, så de ligger der til jeg kommer tilbake + alle nye som har kommet til. 

Alle hos oss er alle alltid bakpå, og vi jobber alle godt mer enn 100%. Det er høyt gjennomtrekk på grunn av blant annet høyt arbeidspress.

Det er lett å si at man må ta det opp med arbeidsgiver, men arbeidsgiver har også begrenset med ressurser å tildele, og kan gi generelle råd som du allerede vet. For min egen del er jeg også litt skeptisk med å være for åpen om hvor stressende det er, og hvor høy arebidsbelastning på grunn av lønnsofrhandlinger. Sjefen vet også hva vi sitter med av oppgaver, så det er ikke slik at de ikke vet heller. 

Tror mange jobber rett og slett er sånn, og det er lite å få gjort med det annet enn å akseptere forholdenene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hovedferieavviklingen har vi lister med hvem som skal passe tavlene/benkene til de som er borte på ferie sånn at ingenting blir liggende over fristen. Ved ferier utenom det er den enkelte selv ansvarlig for å skaffe seg bistand. Det fungerer fint på kontoret hos oss. Det innebærer også at alle som skal på ferie jobber på før ferien slik at tavla/benken er så tom som mulig og at resten er oversiktlig og greit for den som skal overta. Den som overtar har jo fortsatt sin fulle jobb i tillegg til din, så det er jo å forvente at ting hoper seg opp, men at kanskje det som brenner mest blir håndtert mens du er borte. Jeg tror ikke noen arbeidsplasser med saksbehandling kan ha så mange ansatte at man bare kan slippe alt og dra på ferie og komme tilbake til tom benk. Hva skulle dette menneske gjort resten av året når alle var tilstede?

Jeg lærte forresten en setning av en kollega for noen år siden da det var mye sykefravær og vi som var igjen svetta oppover for å holde frister. Hun reiste seg og gikk når normal arbeidstid var over: "Dette var det vi rakk innenfor de rammene vi er gitt". Om stillingen din krever at du har 80 plusstimer i måneden for å få gjort det du skal, så er dere ikke nok ansatte. Det belyses ikke om alle jobber over. Etter noen uker begynte vi alle å gjøre det samme. Saker hopet seg opp, det ble fristbrudd og faktisk avisskriverier. Da kom ledelsen på banen og måtte svare for seg og vi fikk to nye ansatte. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (19 minutter siden):

Hvorfor ikke? I de aller fleste virksomheter der man er ansatt for å håndtere en viss type saker vil man måtte håndtere alt eller mye av det som kom unn i ferien når man er tilbake. Det er rett og slett ikke kompetanse hos andre til å ta unna sakene. Spesielt om man jobber i en liten virksomhet.

Det samme gjelder ved sykdom og annet fravær.

Det er mange virksomheter og arbeidsoppgaver som fungerer slik. Det skal aldri skje med saksbehandling: det er den fundementale funksjonen av oppgaven.

Grunnen til at man etablerer en saksbehandling er nettopp for at oppgaven ikke skal være personavhengig og kunne vente. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (3 minutter siden):

Det er mange virksomheter og arbeidsoppgaver som fungerer slik. Det skal aldri skje med saksbehandling: det er den fundementale funksjonen av oppgaven.

Grunnen til at man etablerer en saksbehandling er nettopp for at oppgaven ikke skal være personavhengig og kunne vente. 

Saksbehandling betyr å behandle saker. Både i offentlig virksomhet og i det private er det som oftest så lange saksbehandlingsfrister at det går helt fint å la saken ligge gjennom fem uker ferie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke? I de aller fleste virksomheter der man er ansatt for å håndtere en viss type saker vil man måtte håndtere alt eller mye av det som kom unn i ferien når man er tilbake. Det er rett og slett ikke kompetanse hos andre til å ta unna sakene. Spesielt om man jobber i en liten virksomhet.

Det samme gjelder ved sykdom og annet fravær.

Fordi man da i praksis ikke kan ta ferie uten å risikere å bli så stresset at det går ut over både helse og arbeidskvalitet. Dersom man skal ta igjen det tapte, spesielt når man allerede har mye å gjøre, blir det å ubehagelig å ta ferie at man ofte velger å la være.

Jobben skal jo ikke være livet ditt...

Anonymkode: 79375...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi man da i praksis ikke kan ta ferie uten å risikere å bli så stresset at det går ut over både helse og arbeidskvalitet. Dersom man skal ta igjen det tapte, spesielt når man allerede har mye å gjøre, blir det å ubehagelig å ta ferie at man ofte velger å la være.

Jobben skal jo ikke være livet ditt...

Anonymkode: 79375...c78

Tull. De fleste jeg kjenner har jobber der andre ikke gjør jobben mens man er borte. De har de fint på ferie til tross for det. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fordi man da i praksis ikke kan ta ferie uten å risikere å bli så stresset at det går ut over både helse og arbeidskvalitet. Dersom man skal ta igjen det tapte, spesielt når man allerede har mye å gjøre, blir det å ubehagelig å ta ferie at man ofte velger å la være.

Jobben skal jo ikke være livet ditt...

Anonymkode: 79375...c78

Da sliter man generelt sett med å sette grenser for seg selv.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (26 minutter siden):

Saksbehandling betyr å behandle saker. Både i offentlig virksomhet og i det private er det som oftest så lange saksbehandlingsfrister at det går helt fint å la saken ligge gjennom fem uker ferie.

Saksbehandlingsfrister i det private handler om timer og dager, aldri uker eller måneder. og de fleste saksbehandlingsrutiner inbefatter behandling av mer enn en person : å spise 5 uker av en tiden, kutter muligheten for at resten av prosessen faller inn under frister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (7 minutter siden):

Saksbehandlingsfrister i det private handler om timer og dager, aldri uker eller måneder. og de fleste saksbehandlingsrutiner inbefatter behandling av mer enn en person : å spise 5 uker av en tiden, kutter muligheten for at resten av prosessen faller inn under frister. 

Det kommer an på hva slags saker som behandles. I mitt fagfelt venter mange heller på sin faste kontaktperson fremfor å kontakte en annen. Enkelte saker faller selvsagt innenfor den kategorien du nevner, men det er ikke gitt.  

Fem uker har ofte ikke betydning for om man holder saksbehandlingsfristene. I mitt fagfelt har det offentlige minst 12 ukers saksbehandlingsfrist for oppgaver som tar i høyden en arbeidsdag.  Grunnen til lange saksbehandlingsfrister er nettopp at folk har ferie m.m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke? I de aller fleste virksomheter der man er ansatt for å håndtere en viss type saker vil man måtte håndtere alt eller mye av det som kom unn i ferien når man er tilbake. Det er rett og slett ikke kompetanse hos andre til å ta unna sakene. Spesielt om man jobber i en liten virksomhet.

Det samme gjelder ved sykdom og annet fravær.

Man skal i norsk arbeidsliv ikke jobbe ekstra etter ferie for å ta igjen det at arbeidsgiver ikke har sikre tnok bemanning til å fullføre de arbeidsoppgaver ledelsen i organisasjonen har forpliktet seg til å levere på. 

 

At arbeidsmengden/saksgangen øker er greit nok. Men da kan ikke arbeidsgiver kreve ekstra innsats, med mindre det er hjemmel for det i det arbeidet eller det er avtalt i kontrakten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

c_buk skrev (1 minutt siden):

Man skal i norsk arbeidsliv ikke jobbe ekstra etter ferie for å ta igjen det at arbeidsgiver ikke har sikre tnok bemanning til å fullføre de arbeidsoppgaver ledelsen i organisasjonen har forpliktet seg til å levere på. 

 

At arbeidsmengden/saksgangen øker er greit nok. Men da kan ikke arbeidsgiver kreve ekstra innsats, med mindre det er hjemmel for det i det arbeidet eller det er avtalt i kontrakten.

Så lenge man klarer det innenfor normal arbeidstid er det ikke noen regler som hindrer dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Så lenge man klarer det innenfor normal arbeidstid er det ikke noen regler som hindrer dette.

Men da er vi enige 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Saksbehandling betyr å behandle saker. Både i offentlig virksomhet og i det private er det som oftest så lange saksbehandlingsfrister at det går helt fint å la saken ligge gjennom fem uker ferie.

I mitt fagområde har vi saksbehandlingsfrist på 3 uker, jf. forvaltningsloven. Og hvis vi overskrider dette får vi enda mer dritt fra lokalavisa enn normalt, så det går absolutt ikke fint å la saker ligger i fem uker.

 

 

Brunello skrev (2 timer siden):

Tull. De fleste jeg kjenner har jobber der andre ikke gjør jobben mens man er borte. De har de fint på ferie til tross for det. 
 

Når jeg beskriver at mange, meg selv inkludert, blir stresset av å komme tilbake til enorme saksmengder så er ikke dette tull, det er realiteten. At dine bekjente ikke bryr seg om stort arbeidspress er fint for de, men det endrer ikke min hverdag. 🤷‍♀️

 

 

Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Da sliter man generelt sett med å sette grenser for seg selv.

Jeg ser ikke helt hva grensesetting har med dette å gjøre. Jeg får de arbeidsoppgavene jeg får, og må behandle de innenfor lovpålagte frister. Jeg har tenkt til å ta det opp med sjefen, men tviler dessverre på at mine individuelle "grenser" har så mye å si når avdelingen er underbemannet.

Anonymkode: 79375...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

I mitt fagområde har vi saksbehandlingsfrist på 3 uker, jf. forvaltningsloven. Og hvis vi overskrider dette får vi enda mer dritt fra lokalavisa enn normalt, så det går absolutt ikke fint å la saker ligger i fem uker.

 

 

Når jeg beskriver at mange, meg selv inkludert, blir stresset av å komme tilbake til enorme saksmengder så er ikke dette tull, det er realiteten. At dine bekjente ikke bryr seg om stort arbeidspress er fint for de, men det endrer ikke min hverdag. 🤷‍♀️

 

 

Jeg ser ikke helt hva grensesetting har med dette å gjøre. Jeg får de arbeidsoppgavene jeg får, og må behandle de innenfor lovpålagte frister. Jeg har tenkt til å ta det opp med sjefen, men tviler dessverre på at mine individuelle "grenser" har så mye å si når avdelingen er underbemannet.

Anonymkode: 79375...c78

Da sier det seg selv at man må bemanne slik at sakene blir behandlet fortløpende. Da blir det ofte slik at de fleste saker er behandlet når man kommer tilbake fra ferie . «Prisen» de ansatte må betale er strengere sjef når det gjelder ferieavvikling. Må man ha flere på jobb i juli, er det ofte noen som blir sur når de ikke får innfridd ferieønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 8.42):

Jeg tok for første gang en lengre ferie (2 uker) fra jobben min som saksbehandler i kommune. Da jeg kom tilbake oppdaget jeg at nye saker har fortsatt å komme inn, og at ingen har håndtert de gamle sakene jeg ikke fikk unna før ferien. Jeg hadde antatt at noen av de andre ansatte på kontoret kom til å få noen av disse sakene, men nå sitter jeg altså her på første dag etter ferie og har en helt uhåndterlig saksmengde. Det kommer til å ta mange uker før jeg klarer å komme ajour, jeg hadde allerede veldig mye å gjøre, og saksbehandlingsfristen på mange av sakene mine kommer til å bli overskredet.
Jeg føler nesten jeg blir straffet for å ha tatt ferie, og er nå mer stresset enn jeg var FØR jeg tok ferie... Er dette slik ting fungerer i Norge, er det vanlig å komme tilbake fra ferie til sinnsyke mengder arbeid og eposter? Det tar jo all avslapningen ut av det å ha ferie, man blir bare sittende og grue seg til å komme tilbake på jobb!?

Og jeg var "bare" borte i to uker, noen av kollegaene mine tar 3-4 ukers ferie hver eneste sommer. Å komme tilbake på jobb etter noe slikt må jo være et helvete i så fall? 

Anonymkode: 79375...c78

Hvor lenge har du vært ansatt? (du skriver første gang lengre ferie på to uker). Det vanlige er vel at man har krav på 3 uker sammenhengende ferie. Har dere sommervikarer så ville det kanskje vært naturlig at dere før ferien fikk beskjed om å legge «enkle» saker som de kunne forsyne seg av i tillegg til hastesaker. Som saksbehandler er det din plikt til å gi beskjed om hva som gjenstår når du drar på ferie og samme når du kommer tilbake ; ta en rask gjennomgang av alt som ligger til deg - se på frister slik at du tar det som haster først og så lage en rekkefølge på resten som du blir enig med leder om. Når jeg i min tid jobbet med saksbehandling i offentlig virksomhet, så var det veldig viktig med åpenhet, hadde man for mange saker ble disse fordelt til de som hadde bedre kapasitet, og det var leders ansvar å påse at saksbehandlerne hadde riktig tilpasset mengde og at avdelingens prioritet var klar. Det samme at saksbehandlerne meldte ifra om noe hoper seg opp eller man møtte på problemer. Da var det kanskje innenfor at man i fellesskap jobbet litt overtid for å få ned restanser. Det høres for meg ut som at dere drar hvert deres lass - istedet for å dra lasset sammen. Du skal ta de pausene du har krav på og ikke jobbe deg ihjel for å få ned restanser alene. Det er ingen som er tjent med heller at du går på en smell og blir langtidssykemeldt og utbrendt. Jeg tror det er ting som tyder på at du må bli flinkere til å sette grenser, gi beskjed over hvor du ser det potensielt vil kunne bli problemer, og gjør det tidlig nok, sånn at leder har bedre tid på å justere. De fleste ledere vil ønske dette velkomment.

Anonymkode: a0177...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig offentlig ut ja, er slik her også. Må avtale direkte med noen andre om noe skal omfordeles til de når jeg er borte. 

4 uker ferie i sommer og ble ajour igjen forrige uke, ble 3 kvelder overtid hver uke etter ferien. Samme etter hver ferie. 

Anonymkode: b73d7...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å ta noen dager hjemmekontor på ferie da og ta lengre ferie 

Anonymkode: 020ec...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...